Man kan slå ett slag för att använda två material som inte vill fusionera, så måste man inte ha vattenlöslig support hela tiden.
PLA är ett bra support till PETG, och lite tvärtom eftersom de gärna vill hålla sig för sig själva.
Moderator: Redaktion
Man kan slå ett slag för att använda två material som inte vill fusionera, så måste man inte ha vattenlöslig support hela tiden.
Den skrivaren är samma modell som min förra. Den fungerade bra först men sen fick jag problem med leveling som skulle göras allt oftare och matningen som började strula och sedan från ingenstans så fäste plötsligt inte filamentet på basplattan. Eller så skrev den ut bra men att övre halvan av utskriften havererade. Hade inte ork att lösa/förstå allt så jag gav bort den till någon som jag tror har bättre förmåga att hålla den igång. Men när den väl fungerade så gick den dygnet runtjonasl skrev: ↑20 nov 2024 20:31Att köra ett annat material som supports låter ju helt fantastiskt. Ibland tycker jag det är omöjligt att få bort stöden snyggt.
Jag har en gammal Anycubic I3-S som jag fick gratis, och den har faktiskt fungerat klanderfritt men jag misstänker att den både är långsam och sämre kvalite än nyare. Har inte skrivit ut jättemycket men ta i trä så har den faktiskt varit helt strulfri.
Pics or it didn't happen!DanielOrneling skrev: ↑21 nov 2024 08:34Kul tråd!
Jag har nyss beställt en P1S som borde komma idag. Kommer tidigare från en Voxelab Aries och nu senast en Creality Ender 3 V3 SE (båda är till salu om någon är intresserad.
Jag har hört samma om Bambu att de bara ska fungera och producera riktigt bra utskrifter så ska bli kul att testa den själv. Ett tips om ni vill köpa en är att köpa hos Inkclub.com, där kan man få 10% rabatt nu också så den landar på 6300kr.
Det ska vi väl absolut kunna fixafth skrev: ↑21 nov 2024 10:48Pics or it didn't happen!DanielOrneling skrev: ↑21 nov 2024 08:34Kul tråd!
Jag har nyss beställt en P1S som borde komma idag. Kommer tidigare från en Voxelab Aries och nu senast en Creality Ender 3 V3 SE (båda är till salu om någon är intresserad.
Jag har hört samma om Bambu att de bara ska fungera och producera riktigt bra utskrifter så ska bli kul att testa den själv. Ett tips om ni vill köpa en är att köpa hos Inkclub.com, där kan man få 10% rabatt nu också så den landar på 6300kr.![]()
En unboxing och quick review i tråden tror jag blir uppskattat!![]()
/fth
Bra pris!DanielOrneling skrev: ↑21 nov 2024 11:06Det ska vi väl absolut kunna fixa
Första bildbeviset blir på priset, väntar fortfarande på att Postnord ska leverera den till mitt ombud. Återkommer med lite första intryck osv ikväll eller imorgon![]()
Jag ser i min kristallkula en AMS-beställning i din nära framtidDanielOrneling skrev: ↑21 nov 2024 11:06Det ska vi väl absolut kunna fixa
Första bildbeviset blir på priset, väntar fortfarande på att Postnord ska leverera den till mitt ombud. Återkommer med lite första intryck osv ikväll eller imorgon![]()
Eller om en veckaDanielOrneling skrev: ↑21 nov 2024 11:06Det ska vi väl absolut kunna fixafth skrev: ↑21 nov 2024 10:48Pics or it didn't happen!DanielOrneling skrev: ↑21 nov 2024 08:34Kul tråd!
Jag har hört samma om Bambu att de bara ska fungera och producera riktigt bra utskrifter så ska bli kul att testa den själv. Ett tips om ni vill köpa en är att köpa hos Inkclub.com, där kan man få 10% rabatt nu också så den landar på 6300kr.![]()
/fth
Ja det stämmer. Inkclub kontra deras egna diffar någon hundring som du säger så det var ju skit samma, men hittar man 10% rabatt är det dumt att inte nappafth skrev: ↑21 nov 2024 11:07Bra pris!DanielOrneling skrev: ↑21 nov 2024 11:06Det ska vi väl absolut kunna fixa
Även Bambu Labs egna shop har ju en rejäl rabatt just nu (eller mest hela tiden verkar det som), men det där tror jag slår dom med några hundringar.
/fth
Haha, självklart! Ska bara köra in den och lära mig den, sen blir det AMS så man kan skriva ut ordentliga sakerfth skrev: ↑21 nov 2024 11:08Jag ser i min kristallkula en AMS-beställning i din nära framtidDanielOrneling skrev: ↑21 nov 2024 11:06Det ska vi väl absolut kunna fixa
![]()
/fth
Ack du klentrogneBjelke skrev: ↑21 nov 2024 11:11Eller om en veckaDanielOrneling skrev: ↑21 nov 2024 11:06Det ska vi väl absolut kunna fixafth skrev: ↑21 nov 2024 10:48Pics or it didn't happen!DanielOrneling skrev: ↑21 nov 2024 08:34Kul tråd!
/fth
![]()
Postnord har strulat extremt mycket senaste tiden, skickat till fel ombud, felsorterat
på någon central osv mycket mer än tidigare iaf men jag vet inte varför, har inte hört
speciellt förutom det ”vanliga” klagandet men det är på en helt annan nivå senaste veckorna.
Det finns enorma bibliotek med färdiga ritningar/modeller att ladda ned, t.ex. thingiverse och thangs.Gustafsson skrev: ↑22 nov 2024 09:08Blev våldsamt sugen på en 3D-printer då jag jobbar mer i garaget än på jobbet numera.
Budgeten ligger på max 10-15 om det krävs för att man ska bli glad ett tag.
Kommer mest att skriva ut olika sensorhus för arduino, raspberrys och lite adaptrar, men kanske även en laddport å liknande. Inte några stora saker i sikte än, men man hamnar ju ofta i tyngre missbruk med tiden om man säger så…Typ från 4 PRIUsar till fyra Teslor typ.
Undrar ett par saker.
Var hittar man ritningar? Antar att man utgår från existerande lösningar rätt ofta? Vad använder man för mjukvara för att rita objekten? På vilken plattform? Lång uppförsbacke? Jag programmerar i C och med hjälp av chatGPT även i python numera, men är amatör.
Kul tråd fö.
Kul! Nu blev jag ju inte mindre sugen precis, det kanske får bli en tidig julklapp!DanielOrneling skrev: ↑22 nov 2024 09:13Sådär, min Bambu Lab P1S är igång!
Jag fick ju önskemål om lite tankar och idéer ovan, så här kommer de i en "wall of text"![]()
Det tycker jag definitivt det ska bli! Skicka PM om du vill ha 10% extra hos Inkclub (Då får du P1s Combo för ca 9000.fth skrev: ↑22 nov 2024 09:26Kul! Nu blev jag ju inte mindre sugen precis, det kanske får bli en tidig julklapp!DanielOrneling skrev: ↑22 nov 2024 09:13Sådär, min Bambu Lab P1S är igång!
Jag fick ju önskemål om lite tankar och idéer ovan, så här kommer de i en "wall of text"![]()
![]()
/fth
Tack, men jag behöver få den hem till Paris, frakten tror jag äter upp den rabatten tyvärr...DanielOrneling skrev: ↑22 nov 2024 09:47Det tycker jag definitivt det ska bli! Skicka PM om du vill ha 10% extra hos Inkclub (Då får du P1s Combo för ca 9000.fth skrev: ↑22 nov 2024 09:26Kul! Nu blev jag ju inte mindre sugen precis, det kanske får bli en tidig julklapp!DanielOrneling skrev: ↑22 nov 2024 09:13Sådär, min Bambu Lab P1S är igång!
![]()
/fth
Oops, ja då kan du nog skippa Inkclub. Förhoppningsvis finns det bättre möjligheter till att få den till Parisfth skrev: ↑22 nov 2024 09:50Tack, men jag behöver få den hem till Paris, frakten tror jag äter upp den rabatten tyvärr...DanielOrneling skrev: ↑22 nov 2024 09:47Det tycker jag definitivt det ska bli! Skicka PM om du vill ha 10% extra hos Inkclub (Då får du P1s Combo för ca 9000.fth skrev: ↑22 nov 2024 09:26Kul! Nu blev jag ju inte mindre sugen precis, det kanske får bli en tidig julklapp!DanielOrneling skrev: ↑22 nov 2024 09:13Sådär, min Bambu Lab P1S är igång!
![]()
/fth![]()
/fth
Fusion360 från Autodesk. Riktigt CAD-program, inte fullt i nivå med Autocad men för normal 3D-användare är tillräckligt.
Skillnaden i pris mellan combo och att komplettera med AMS senare är minimal, så om man vill avvakta med den så är det ingen egentlig kostnad.spacecoin skrev: ↑22 nov 2024 19:11Verkar ju vara ett bra pris här med:
https://eu.store.bambulab.com/products/p1s
Ska beställa, men via bolaget så man måste söka om tax-exemption.
Varför ska man INTE ta p1s combo?