3D printning

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: 3D printning

Inlägg av AAKEE »

jonasl skrev: 20 nov 2024 20:31
Att köra ett annat material som supports låter ju helt fantastiskt. Ibland tycker jag det är omöjligt att få bort stöden snyggt.
Man kan slå ett slag för att använda två material som inte vill fusionera, så måste man inte ha vattenlöslig support hela tiden.
PLA är ett bra support till PETG, och lite tvärtom eftersom de gärna vill hålla sig för sig själva.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
DanielOrneling
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel114610

Inlägg av DanielOrneling »

Kul tråd!
Jag har nyss beställt en P1S som borde komma idag. Kommer tidigare från en Voxelab Aries och nu senast en Creality Ender 3 V3 SE (båda är till salu om någon är intresserad.

Jag har hört samma om Bambu att de bara ska fungera och producera riktigt bra utskrifter så ska bli kul att testa den själv. Ett tips om ni vill köpa en är att köpa hos Inkclub.com, där kan man få 10% rabatt nu också så den landar på 6300kr.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

jonasl skrev: 20 nov 2024 20:31
Att köra ett annat material som supports låter ju helt fantastiskt. Ibland tycker jag det är omöjligt att få bort stöden snyggt.

Jag har en gammal Anycubic I3-S som jag fick gratis, och den har faktiskt fungerat klanderfritt men jag misstänker att den både är långsam och sämre kvalite än nyare. Har inte skrivit ut jättemycket men ta i trä så har den faktiskt varit helt strulfri.
Den skrivaren är samma modell som min förra. Den fungerade bra först men sen fick jag problem med leveling som skulle göras allt oftare och matningen som började strula och sedan från ingenstans så fäste plötsligt inte filamentet på basplattan. Eller så skrev den ut bra men att övre halvan av utskriften havererade. Hade inte ork att lösa/förstå allt så jag gav bort den till någon som jag tror har bättre förmåga att hålla den igång. Men när den väl fungerade så gick den dygnet runt :D

Kollat på en del videos nu och häpnar över hur långt man kommit. Igår tänkte jag att det nog blir en Bambu Lab P1S combo men det är inget självklart beslut. Ska kika lite på J1s innan jag bestämmer mig. Eller så är det värt pengarna mellan att köpa den där nya Prusa Core One.. men hade gärna först kikat på lite reviews för att se om det är värt det. Eller om någon har fler tips som inte nämnts hittills :)
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

DanielOrneling skrev: 21 nov 2024 08:34
Kul tråd!
Jag har nyss beställt en P1S som borde komma idag. Kommer tidigare från en Voxelab Aries och nu senast en Creality Ender 3 V3 SE (båda är till salu om någon är intresserad.

Jag har hört samma om Bambu att de bara ska fungera och producera riktigt bra utskrifter så ska bli kul att testa den själv. Ett tips om ni vill köpa en är att köpa hos Inkclub.com, där kan man få 10% rabatt nu också så den landar på 6300kr.
Pics or it didn't happen! :D

En unboxing och quick review i tråden tror jag blir uppskattat! ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
DanielOrneling
Teslaägare

fth skrev: 21 nov 2024 10:48
Kul tråd!

/fth
Det ska vi väl absolut kunna fixa ;)
Första bildbeviset blir på priset, väntar fortfarande på att Postnord ska leverera den till mitt ombud. Återkommer med lite första intryck osv ikväll eller imorgon :)
Screenshot_20241121-110503.png
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

DanielOrneling skrev: 21 nov 2024 11:06
Första bildbeviset blir på priset, väntar fortfarande på att Postnord ska leverera den till mitt ombud. Återkommer med lite första intryck osv ikväll eller imorgon :)
Bra pris!

Även Bambu Labs egna shop har ju en rejäl rabatt just nu (eller mest hela tiden verkar det som), men det där tror jag slår dom med några hundringar.

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Jag ser i min kristallkula en AMS-beställning i din nära framtid ;)

/fth
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Kul tråd!

/fth
Eller om en vecka :lol:
Postnord har strulat extremt mycket senaste tiden, skickat till fel ombud, felsorterat
på någon central osv mycket mer än tidigare iaf men jag vet inte varför, har inte hört
speciellt förutom det ”vanliga” klagandet men det är på en helt annan nivå senaste veckorna.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
DanielOrneling
Teslaägare

fth skrev: 21 nov 2024 11:07
Bra pris!

Även Bambu Labs egna shop har ju en rejäl rabatt just nu (eller mest hela tiden verkar det som), men det där tror jag slår dom med några hundringar.

/fth
Ja det stämmer. Inkclub kontra deras egna diffar någon hundring som du säger så det var ju skit samma, men hittar man 10% rabatt är det dumt att inte nappa :)
Användarvisningsbild
DanielOrneling
Teslaägare

fth skrev: 21 nov 2024 11:08
Jag ser i min kristallkula en AMS-beställning i din nära framtid ;)

/fth
Haha, självklart! Ska bara köra in den och lära mig den, sen blir det AMS så man kan skriva ut ordentliga saker :)
Användarvisningsbild
DanielOrneling
Teslaägare

Bjelke skrev: 21 nov 2024 11:11
Kul tråd!

/fth
Eller om en vecka :lol:
Postnord har strulat extremt mycket senaste tiden, skickat till fel ombud, felsorterat
på någon central osv mycket mer än tidigare iaf men jag vet inte varför, har inte hört
speciellt förutom det ”vanliga” klagandet men det är på en helt annan nivå senaste veckorna.
Ack du klentrogne :lol: Jag tillhör nog de som nästan aldrig haft problem med PostNord, men jag fick notis för några minuter sedan att jag kan hämta ut paketet. Upphämtning och uppackning senare idag med andra ord :mrgreen:

(Nej, jag blir inte klok på att citera flera inlägg i samma. Därav tre nya inlägg nu)
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Som vanligt börjar det spåra en aning men efter att sneglat på lite reviews under dagen så fantiserar jag nu om Creality K2 Plus som nästa skrivare. Den är en aning över min tänkta budget men YOLO-regeln känns lockande att ta till som ursäkt.. Någon som hissar eller dissar?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Blev våldsamt sugen på en 3D-printer då jag jobbar mer i garaget än på jobbet numera.
Budgeten ligger på max 10-15 om det krävs för att man ska bli glad ett tag.
Kommer mest att skriva ut olika sensorhus för arduino, raspberrys och lite adaptrar, men kanske även en laddport å liknande. Inte några stora saker i sikte än, men man hamnar ju ofta i tyngre missbruk med tiden om man säger så…Typ från 4 PRIUsar till fyra Teslor typ.
Undrar ett par saker.
Var hittar man ritningar? Antar att man utgår från existerande lösningar rätt ofta? Vad använder man för mjukvara för att rita objekten? På vilken plattform? Lång uppförsbacke? Jag programmerar i C och med hjälp av chatGPT även i python numera, men är amatör.
Kul tråd fö.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
DanielOrneling
Teslaägare

Sådär, min Bambu Lab P1S är igång!
Jag fick ju önskemål om lite tankar och idéer ovan, så här kommer de i en "wall of text" :ugeek:

Uppackning
Grymt bra packat, stundtals nästan irriterande bra och med bra material som använts.
Om jag nu skulle klassa det som ett problem så är det ett rätt trevligt problem att ha :)

Bra med grejer man får med, insex-nycklar, extra hotends osv. Inget att klaga på alls. Man fick även med en halvfull rulle snyggt grön PLA-filament.

Uppstart
Mycket smidig att komma igång med, och smidigt att få igång appen också för att styra skrivaren den vägen.
Nu har jag haft ett par andra 3D-skrivare innan denna så jag hade ju försprång, men manualen är bra skriven och det är väldigt lätt att komma igång. Att ladda filament t.ex. är kanske inte alltid helt glasklart, men här får man bra instruktioner på skärmen, alternativt i telefonen om man sköter det via appen. Skrivaren "bajsar" även ut filament som skall ut på baksidan. Ser jättemuppigt ut, men jag gillar det!

Printing
S.J.U.K.T. snabb! Den värmer upp groteskt fort, den printar fort, den printar bra och det är kul att komma igång. Ungefär så skulle jag klassa uppstarts-processen till att börja printa. Mina två första utskrifter blev en sköldpadda som följde med på SD-kortet, och en samling mobilhållare till skrivbordet. Ingen benchy säger ni? Den finns med på kortet men den är så tråkig så jag gjorde det förbjudna och hoppade över den ;)

Utskrifterna jag har gjort hittills håller riktigt bra kvalitet, ska bli kul att se när jag börjar skriva ut lite större saker och se hur de blir.

Nackdelar
Finns det nackdelar eller saker jag inte gillar då?
Svar ja.
1. Hållaren för rullen sitter bakom skrivaren, det borde vara förbjudet. Min första "egna" utskrift blir nu en hållare så jag kan montera rullen på sidan av skrivaren istället.

2. Bajshålet som nämns under uppstart. Det är egentligen inget problem, men man bör printa ut en box (poop chute), eller bajslåda som jag kallar det istället som leder ut spillet på sidan av skrivaren. Detta blir mitt nästa projekt efter hållaren i nr 1.

3. Ljudnivån kunde vara lite trevligare. Fläkten låter en hel del, och det låter mycket från själva utskriften i sig. Nu kan man styra hastigheten som skrivs ut med. Att sitta i samma rum som skrivaren och jobba med Lucirous speed är inget att rekommendera för då stör man ihjäl sig på ljudet på själva utskriften.

Sammanfattning
Nu så här efter att ha pillat med skrivaren 2-3 timmar är jag riktigt imponerad. Nackdelarna jag nämner är inget att bry sig om, mer bra att veta om så man kan planera för var man ska placera skrivaren. Nu har jag den i kontoret men får se var jag placerar den i slutändan. Möjligtvis i något skåp eller något åt det hållet för att inte sitta i samma rum som den när den skriver ut.

En annan sak som starkt bidrar till den goda upplevelsen är möjligheten att via telefonen kunna förbereda en modell för utskrift. Man måste med andra ord inte starta datorn, importera i en slicer, göra en massa inställningar och sedan skicka till skrivaren. Det kan man istället göra via luren.
Nu har jag bara testat enklare grejer den vägen så jag vet inte hur det funkar med support osv. men det lär visa sig med tiden.
Jag kan än så länge varmt rekommendera skrivaren i alla fall, både för mer avancerade använder och nybörjare.
Lite bilder nedan.
1.jpg
2.jpg
3.jpg
Användarvisningsbild
DanielOrneling
Teslaägare

4.jpg
5.jpg
6.jpg
Användarvisningsbild
DanielOrneling
Teslaägare

7.jpg
8.jpg
9.jpg
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Gustafsson skrev: 22 nov 2024 09:08
Blev våldsamt sugen på en 3D-printer då jag jobbar mer i garaget än på jobbet numera.
Budgeten ligger på max 10-15 om det krävs för att man ska bli glad ett tag.
Kommer mest att skriva ut olika sensorhus för arduino, raspberrys och lite adaptrar, men kanske även en laddport å liknande. Inte några stora saker i sikte än, men man hamnar ju ofta i tyngre missbruk med tiden om man säger så…Typ från 4 PRIUsar till fyra Teslor typ.
Undrar ett par saker.
Var hittar man ritningar? Antar att man utgår från existerande lösningar rätt ofta? Vad använder man för mjukvara för att rita objekten? På vilken plattform? Lång uppförsbacke? Jag programmerar i C och med hjälp av chatGPT även i python numera, men är amatör.
Kul tråd fö.
Det finns enorma bibliotek med färdiga ritningar/modeller att ladda ned, t.ex. thingiverse och thangs.

För egna modeller använder jag SketchUp, med ett plugin för export till STL, det finns förstås många andra (och kanske bättre) program, men detta har jag använt i många år och det funkar bra för mig.

Det går förstås också att utgå från befintliga modeller och anpassa i ditt valda CAD-program, det finns också parametriserade modeller där du kan ange önskade mått och få en STL med dina dimensioner.

Som jag har nämnt ovan så skulle iaf jag med din budget välja Bambu Labs P1S Combo, den får du under 10k levererad, anses mycket bra och lätt att komma igång med, och har möjlighet att skriva med upp till fyra olika färger/material samtidigt.

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

DanielOrneling skrev: 22 nov 2024 09:13
Jag fick ju önskemål om lite tankar och idéer ovan, så här kommer de i en "wall of text" :ugeek:
Kul! Nu blev jag ju inte mindre sugen precis, det kanske får bli en tidig julklapp! ;)

/fth
Användarvisningsbild
DanielOrneling
Teslaägare

fth skrev: 22 nov 2024 09:26
Kul! Nu blev jag ju inte mindre sugen precis, det kanske får bli en tidig julklapp! ;)

/fth
Det tycker jag definitivt det ska bli! Skicka PM om du vill ha 10% extra hos Inkclub (Då får du P1s Combo för ca 9000.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

DanielOrneling skrev: 22 nov 2024 09:47

/fth
Det tycker jag definitivt det ska bli! Skicka PM om du vill ha 10% extra hos Inkclub (Då får du P1s Combo för ca 9000.
Tack, men jag behöver få den hem till Paris, frakten tror jag äter upp den rabatten tyvärr... ;)

/fth
Användarvisningsbild
DanielOrneling
Teslaägare

fth skrev: 22 nov 2024 09:50
DanielOrneling skrev: 22 nov 2024 09:47

/fth
Tack, men jag behöver få den hem till Paris, frakten tror jag äter upp den rabatten tyvärr... ;)

/fth
Oops, ja då kan du nog skippa Inkclub. Förhoppningsvis finns det bättre möjligheter till att få den till Paris :mrgreen:
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Har har haft en p1s i ett år nu och är mycket nöjd med den. Visst jag har inget att jämföra med men har en kompis som 3d printat i 10 år och han säger att de är den bästa skrivare han haft.

För mig har den bara funkar inte behövt göra något.
Smidigt att hitta modeller på makerworld som är deras egna site.
Enda nackdelen jag ser är att de är Kina produkt men de är en bra sådan.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

fth skrev: 22 nov 2024 09:15
För egna modeller använder jag SketchUp, med ett plugin för export till STL, det finns förstås många andra (och kanske bättre) program,
Fusion360 från Autodesk. Riktigt CAD-program, inte fullt i nivå med Autocad men för normal 3D-användare är tillräckligt.

Gratis för studenter och hemanvändare.

Kanon!

(Sketchup funkar såklart också)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Verkar ju vara ett bra pris här med:

https://eu.store.bambulab.com/products/p1s
Ska beställa, men via bolaget så man måste söka om tax-exemption.

Varför ska man INTE ta p1s combo?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 22 nov 2024 19:11
Verkar ju vara ett bra pris här med:

https://eu.store.bambulab.com/products/p1s
Ska beställa, men via bolaget så man måste söka om tax-exemption.

Varför ska man INTE ta p1s combo?
Skillnaden i pris mellan combo och att komplettera med AMS senare är minimal, så om man vill avvakta med den så är det ingen egentlig kostnad.

Med det sagt så rekommenderar jag definitivt KBK, lika bra att ha allt på plats direkt. ;)

/fth
Skriv svar