SUV/Crossover eller Estate/Touring/kombi?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 7349
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

SUV/Crossover eller Estate/Touring/kombi?

Inlägg av SwedishAdvocate »

[EDIT]
––> För nytillkomna läsare:
Diskussion utbruten ur tråden "Elon snälla sluta prata" av Moderatorn.
Moderators förklaring finns här:
viewtopic.php?p=826031#p826031
[/EDIT]
Fredrik j skrev: 20 nov 2024 21:07
SwedishAdvocate skrev: 20 nov 2024 20:40
Om året är 2026 så kanske målgruppen består av en hel del folk som för typ ~2-3 år sedan hade varit intresserade av en Tesla… ;)
Nja, Teslas varumärke är ju lite mer sammanhållet än jaguars. Svårt att se att bilarna skulle attrahera samma människor
Vad är Teslas varumärke egentligen? Stödja wannabee-fascister, fjäska för den kinesiska militärdiktaturen ...och Putin! Och så knäcka fackföreningsanslutna på det. Bilar med oinspirerade sterila interiörer eftersom Teslan ju egentligen skulle varit "Full Self Driving™" för typ ~6 år sedan… "Sammanhållet"?(!)… Inte direkt ordet jag skulle använda.

Allt handlar om produkten. Gör Jaguar en tillräckligt bra bil till ett rimligt pris så kommer den sälja. Simple as that. Antagligen så kommer väl första bilmodellen bli ännu en mellanstor SUV/Crossover ung. lika stor som en Ford Mach-e. Frågan är vad den andra bilmodellen blir… Än så länge så finns det ett gyllene tillfälle för en Estate/kombi i mellanklassen. Gör de en riktig bra mellanklasskombi som andra bilmodell så vore det fantastiskt om den även sålde bra. Förhoppningsvis har folk fattat varför kombibilar är ett bättre val än SUVar/Crossovers någon gång ~2026-2027…

EDIT:
En mellanklasskombi är också rätt mkt i linje med Jaguars historiska brand values kring dynamiska köregenskaper och prestanda.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 9 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12648
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev: 20 nov 2024 21:24
Fredrik j skrev: 20 nov 2024 21:07
SwedishAdvocate skrev: 20 nov 2024 20:40
Om året är 2026 så kanske målgruppen består av en hel del folk som för typ ~2-3 år sedan hade varit intresserade av en Tesla… ;)
Nja, Teslas varumärke är ju lite mer sammanhållet än jaguars. Svårt att se att bilarna skulle attrahera samma människor
Vad är Teslas varumärke egentligen? Stödja wannabee-fascister, fjäska för den kinesiska militärdiktaturen ...och Putin! Och så knäcka fackföreningsanslutna på det. "Sammanhållet"?(!)… Inte direkt ordet jag skulle använda.

Allt handlar om produkten. Gör Jaguar en tillräckligt bra bil till ett rimligt pris så kommer den sälja. Simple as that. Antagligen så kommer väl första bilmodellen bli ännu en mellanstor SUV/Crossover ung. lika stor som en Ford Mach-e. Frågan är vad den andra bilmodellen blir… Än så länge så finns det ett gyllene tillfälle för en Estate/kombi i mellanklassen. Gör de en en riktig bra mellanklasskombi som andra modell så vore det fantastiskt om den även sålde bra. Förhoppningsvis har folk fattat varför kombibilar är ett bättre val än SUVar/Crossovers någon gång ~2026-2027…
För mig är Teslas varumärke billiga, effektiva bilar med minimalistisk design där funktion ofta går före form. Få varianter som lagerbilar för snabb leverans. Låga driftskostnader tack vare minimal organisation och utan servicekrav.
Det är ju nästan tvärs om jämfört med traditionell Jaguar men kanske håller dom på och filar på en teslakopia?

Varför skulle kunderna plötsligt föredra kombi framför SUV/crossover? Kunderna kommer ju ofta från just kombibilar.
Senast redigerad av Fredrik j, redigerad totalt 1 gånger.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7349
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev: 20 nov 2024 21:32
Varför skulle kunderna plötsligt föredra kombi framför SUV/crossover? Kunderna kommer ju ofta från just kombibilar.
Ett skäl till att kunder kommit från kombibilar är att det inte funnits några eldrivna kombibilar. BMW i5 Touring är en kompromiss eftersom den inte är konstruerad från grunden som elbil. VW ID.7 Tourer har inte en lika insprirerad interiör som fossilbrännande Passat. Ärligt talat har ID.7 även en rätt oinspirerad exteriördesign. Särskilt bakpartiet. Den kunde också varit lägre. Stellantis mellanklasskombi med Peugeot/Opel/Vauxhall i nosen har rätt medelmåttiga elbilsprestanda. Taycan Sports Turismo är 'ganska dyr' och går inte att beställa med dragkrok. Den enda riktigt vettiga kombin som nästan finns att beställa(?) är Audi A6 e-tron Avant. Men även den kostar en slant. I mellanklassen finns det som sagt inte mkt i kombiväg…

Varför de skulle föredra kombibilar? How about Physics.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12648
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev: 20 nov 2024 21:42
Fredrik j skrev: 20 nov 2024 21:32
Varför skulle kunderna plötsligt föredra kombi framför SUV/crossover? Kunderna kommer ju ofta från just kombibilar.
Ett skäl till att kunder kommit från kombibilar är att det inte funnits några eldrivna kombibilar. BMW i5 Touring är en kompromiss eftersom den inte är konstruerad från grunden som elbil. VW ID.7 Tourer har inte en lika insprirerad interiör som fossilbrännande Passat. Stellantis mellanklasskombi med Peugeot/Opel/Vauxhall i nosen har rätt medelmåttiga elbilsprestanda. Taycan Sports Turismo är 'ganska dyr' och går inte att beställa med dragkrok. Den enda riktigt vettiga kombin som nästan finns att beställa(?) är Audi A6 e-tron Avant. Men även den kostar en slant. I mellanklassen finns det som sagt inte mkt i kombiväg…

Varför de skulle föredra kombibilar? How about Physics.
Som sagt, dom flesta som bytte till SUV/crossover redan med dom sista fossilbilarna kom ju från kombibilar. Segmentet var ju tidigare mycket stort. Vad menar du med physics? Den effektivaste karossformen är svepande taklinje.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7349
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev: 20 nov 2024 22:04
SwedishAdvocate skrev: 20 nov 2024 21:42
Fredrik j skrev: 20 nov 2024 21:32
Varför skulle kunderna plötsligt föredra kombi framför SUV/crossover? Kunderna kommer ju ofta från just kombibilar.
Ett skäl till att kunder kommit från kombibilar är att det inte funnits några eldrivna kombibilar. BMW i5 Touring är en kompromiss eftersom den inte är konstruerad från grunden som elbil. VW ID.7 Tourer har inte en lika insprirerad interiör som fossilbrännande Passat. Stellantis mellanklasskombi med Peugeot/Opel/Vauxhall i nosen har rätt medelmåttiga elbilsprestanda. Taycan Sports Turismo är 'ganska dyr' och går inte att beställa med dragkrok. Den enda riktigt vettiga kombin som nästan finns att beställa(?) är Audi A6 e-tron Avant. Men även den kostar en slant. I mellanklassen finns det som sagt inte mkt i kombiväg…

Varför de skulle föredra kombibilar? How about Physics.
Som sagt, dom flesta som bytte till SUV/crossover redan med dom sista fossilbilarna kom ju från kombibilar. Segmentet var ju tidigare mycket stort. Vad menar du med physics? Den effektivaste karossformen är svepande taklinje.
Hur många SUVar/Crossovers har en svepande taklinje?… En kombi är effektivare än en SUV/Crossover.

Med elbil så finns det inte längre en 'oändlig' mängd fossilsoppa som man bara kan bränna upp hur mkt som helst av [/sarcasm]. En stor, tung, hög, bred, lång bil med hög markfrigång och gigantiska däck kommer kosta el att driva. En kombi kommer kosta mindre el och ha betydlig längre räckvidd givet att båda bilarna startar med samma mängd energi i batteriet. Särkskilt tydligt blir det här i högre hastigheter.

EDIT:
En kombi kommer även ha mycket mer dynamiska köregenskaper pga av lägre vikt och lägre tyngdpunkt. Mer dynamiska köregenskaper, lägre vikt och lägre tyngdpunkt innebär även säkrare köregenskaper.

För att inte tala om den minskade miljöpåverkan från mindre materialåtgång vid produktion och lägre energiåtgång vid drift under bilens hela livscykel.

Det enda som återstår är att förklara det här för folk…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jag har haft många kombibilar genom åren.
Model Y är första SUV/crossover och jag kan bara konstatera att jag aldrig mer kommer att köpa en kombi.

Min SUV/crossover lastar mer än en Volvo V90, och väger mindre.
Dessutom drar den mindre el än dom flesta elbilskombi.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12648
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev: 20 nov 2024 22:13
Fredrik j skrev: 20 nov 2024 22:04
SwedishAdvocate skrev: 20 nov 2024 21:42
Fredrik j skrev: 20 nov 2024 21:32
Varför skulle kunderna plötsligt föredra kombi framför SUV/crossover? Kunderna kommer ju ofta från just kombibilar.
Ett skäl till att kunder kommit från kombibilar är att det inte funnits några eldrivna kombibilar. BMW i5 Touring är en kompromiss eftersom den inte är konstruerad från grunden som elbil. VW ID.7 Tourer har inte en lika insprirerad interiör som fossilbrännande Passat. Stellantis mellanklasskombi med Peugeot/Opel/Vauxhall i nosen har rätt medelmåttiga elbilsprestanda. Taycan Sports Turismo är 'ganska dyr' och går inte att beställa med dragkrok. Den enda riktigt vettiga kombin som nästan finns att beställa(?) är Audi A6 e-tron Avant. Men även den kostar en slant. I mellanklassen finns det som sagt inte mkt i kombiväg…

Varför de skulle föredra kombibilar? How about Physics.
Som sagt, dom flesta som bytte till SUV/crossover redan med dom sista fossilbilarna kom ju från kombibilar. Segmentet var ju tidigare mycket stort. Vad menar du med physics? Den effektivaste karossformen är svepande taklinje.
Hur många SUVar/Crossovers har en svepande taklinje?… En kombi är effektivare än en SUV/Crossover.

Med elbil så finns det inte längre en 'oändlig' mängd fossilsoppa som man bara kan bränna upp hur mkt som helst av [/sarcasm]. En stor, tung, hög, bred, lång bil med hög markfrigång och gigantiska däck kommer kosta el att driva. En kombi kommer kosta mindre el och ha betydlig längre räckvidd givet att båda bilarna startar med samma mängd energi i batteriet. Särkskilt tydligt blir det här i högre hastigheter.

EDIT:
En kombi kommer även ha mycket mer dynamiska köregenskaper pga av lägre vikt och lägre tyngdpunkt. Mer dynamiska köregenskaper, lägre vikt och lägre tyngdpunkt innebär även säkrare köregenskaper.

För att inte tala om den minskade miljöpåverkan från mindre materialåtgång vid produktion och lägre energiåtgång vid drift under bilens hela livscykel.

Det enda som återstår är att förklara det här för folk…
Många av dagens SUV/crossover har svepande taklinje.
Det är ingen slump att Teslas bilar ser ut som dom gör. Man prioriterar luftmotstånd och effektivitet.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 1851
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Lerumsexpressen »

Kombibilen är hopplöst död och det vet Tesla och Elon.
Många vet om fördelarna med energiförbrukning och agil körning men få vill sitta lågt och titta uppåt på alla som passerar. (Känner sig som en fattig luffare när man sitter lågt i en svensson kombi)
Att lasta in kidsen och svärmor är en dröm i en SUV men en mardröm i kombin.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
SwedishAdvocate
Inlägg: 7349
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev: 20 nov 2024 22:32
SwedishAdvocate skrev: 20 nov 2024 22:13
Fredrik j skrev: 20 nov 2024 22:04
SwedishAdvocate skrev: 20 nov 2024 21:42
Fredrik j skrev: 20 nov 2024 21:32
Varför skulle kunderna plötsligt föredra kombi framför SUV/crossover? Kunderna kommer ju ofta från just kombibilar.
Ett skäl till att kunder kommit från kombibilar är att det inte funnits några eldrivna kombibilar. BMW i5 Touring är en kompromiss eftersom den inte är konstruerad från grunden som elbil. VW ID.7 Tourer har inte en lika insprirerad interiör som fossilbrännande Passat. Stellantis mellanklasskombi med Peugeot/Opel/Vauxhall i nosen har rätt medelmåttiga elbilsprestanda. Taycan Sports Turismo är 'ganska dyr' och går inte att beställa med dragkrok. Den enda riktigt vettiga kombin som nästan finns att beställa(?) är Audi A6 e-tron Avant. Men även den kostar en slant. I mellanklassen finns det som sagt inte mkt i kombiväg…

Varför de skulle föredra kombibilar? How about Physics.
Som sagt, dom flesta som bytte till SUV/crossover redan med dom sista fossilbilarna kom ju från kombibilar. Segmentet var ju tidigare mycket stort. Vad menar du med physics? Den effektivaste karossformen är svepande taklinje.
Hur många SUVar/Crossovers har en svepande taklinje?… En kombi är effektivare än en SUV/Crossover.

Med elbil så finns det inte längre en 'oändlig' mängd fossilsoppa som man bara kan bränna upp hur mkt som helst av [/sarcasm]. En stor, tung, hög, bred, lång bil med hög markfrigång och gigantiska däck kommer kosta el att driva. En kombi kommer kosta mindre el och ha betydlig längre räckvidd givet att båda bilarna startar med samma mängd energi i batteriet. Särkskilt tydligt blir det här i högre hastigheter.

EDIT:
En kombi kommer även ha mycket mer dynamiska köregenskaper pga av lägre vikt och lägre tyngdpunkt. Mer dynamiska köregenskaper, lägre vikt och lägre tyngdpunkt innebär även säkrare köregenskaper.

För att inte tala om den minskade miljöpåverkan från mindre materialåtgång vid produktion och lägre energiåtgång vid drift under bilens hela livscykel.

Det enda som återstår är att förklara det här för folk…
Många av dagens SUV/crossover har svepande taklinje.
Det är ingen slump att Teslas bilar ser ut som dom gör. Man prioriterar luftmotstånd och effektivitet.
Om folk vill köpa fastbacks och liftbacks så har jag så klart inga som helst problem med det. Det är SUVar/Crossovers jag tycker är en minst sagt dålig idé. Och sedaner som Model 3 är ju tyvärr rätt skapligt opraktiska. Den enda bilen Tesla säljer som inte är SUV/Crossover och har en vettig bagagelucka är Model S. Och den är ju inte heller så billig. Och hur länge har det gått att köpa den med dragkrok(!)…

Så nej – jag kan inte påstå att jag är särskilt impad av Teslas modellutbud.

Tycker även riktigt, riktigt synd om den stackars fotgängaren, cyklisten eller motorcyklisten som kommer bli först med att få känna hur det känns att bli påkörd av en Cybertruck-kaross… Det kommer inte bli roligt…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7349
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av SwedishAdvocate »

Lerumsexpressen skrev: 20 nov 2024 22:40
Kombibilen är hopplöst död och det vet Tesla och Elon.
Många vet om fördelarna med energiförbrukning och agil körning men få vill sitta lågt och titta uppåt på alla som passerar. (Känner sig som en fattig luffare när man sitter lågt i en svensson kombi) […
Det måste vara därför folk köper sportbilar från bilar från Porsche, Ferrari och Lamborghini. För att de känner sig "som en fattig luffare när [de] sitter lågt"… :roll:

Finns en hel del fler motargument, men dom kan man ju inte använda sig av på forumet, för då raderas de pga av "personangrepp"…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Nicke Nyfiken »

SwedishAdvocate skrev: 20 nov 2024 22:54
Lerumsexpressen skrev: 20 nov 2024 22:40
Kombibilen är hopplöst död och det vet Tesla och Elon.
Många vet om fördelarna med energiförbrukning och agil körning men få vill sitta lågt och titta uppåt på alla som passerar. (Känner sig som en fattig luffare när man sitter lågt i en svensson kombi) […
Det måste vara därför folk köper sportbilar från bilar från Porsche, Ferrari och Lamborghini. För att de känner sig "som en fattig luffare när [de] sitter lågt"… :roll:
... i en svensson Kombi.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
SwedishAdvocate
Inlägg: 7349
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nicke Nyfiken skrev: 20 nov 2024 22:59
SwedishAdvocate skrev: 20 nov 2024 22:54
Lerumsexpressen skrev: 20 nov 2024 22:40
Kombibilen är hopplöst död och det vet Tesla och Elon.
Många vet om fördelarna med energiförbrukning och agil körning men få vill sitta lågt och titta uppåt på alla som passerar. (Känner sig som en fattig luffare när man sitter lågt i en svensson kombi) […
Det måste vara därför folk köper sportbilar från bilar från Porsche, Ferrari och Lamborghini. För att de känner sig "som en fattig luffare när [de] sitter lågt"… :roll:
... i en svensson Kombi.
För en svensson-sUuUv är ju den ultimata manisfestationen av framgång då eller?(!) :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Nicke Nyfiken »

SwedishAdvocate skrev: 20 nov 2024 23:01
Nicke Nyfiken skrev: 20 nov 2024 22:59
SwedishAdvocate skrev: 20 nov 2024 22:54
Lerumsexpressen skrev: 20 nov 2024 22:40
Kombibilen är hopplöst död och det vet Tesla och Elon.
Många vet om fördelarna med energiförbrukning och agil körning men få vill sitta lågt och titta uppåt på alla som passerar. (Känner sig som en fattig luffare när man sitter lågt i en svensson kombi) […
Det måste vara därför folk köper sportbilar från bilar från Porsche, Ferrari och Lamborghini. För att de känner sig "som en fattig luffare när [de] sitter lågt"… :roll:
... i en svensson Kombi.
För en svensson-sUv är ju det ultimata måttet på framgång då eller?(!) :lol:
Självklart.
Varför tror du så många åker omkring i en Model Y och tittar ner på luffarna i kombibilarna?

Status!
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12648
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev: 20 nov 2024 22:51
Fredrik j skrev: 20 nov 2024 22:32
SwedishAdvocate skrev: 20 nov 2024 22:13
Fredrik j skrev: 20 nov 2024 22:04
SwedishAdvocate skrev: 20 nov 2024 21:42

Ett skäl till att kunder kommit från kombibilar är att det inte funnits några eldrivna kombibilar. BMW i5 Touring är en kompromiss eftersom den inte är konstruerad från grunden som elbil. VW ID.7 Tourer har inte en lika insprirerad interiör som fossilbrännande Passat. Stellantis mellanklasskombi med Peugeot/Opel/Vauxhall i nosen har rätt medelmåttiga elbilsprestanda. Taycan Sports Turismo är 'ganska dyr' och går inte att beställa med dragkrok. Den enda riktigt vettiga kombin som nästan finns att beställa(?) är Audi A6 e-tron Avant. Men även den kostar en slant. I mellanklassen finns det som sagt inte mkt i kombiväg…

Varför de skulle föredra kombibilar? How about Physics.
Som sagt, dom flesta som bytte till SUV/crossover redan med dom sista fossilbilarna kom ju från kombibilar. Segmentet var ju tidigare mycket stort. Vad menar du med physics? Den effektivaste karossformen är svepande taklinje.
Hur många SUVar/Crossovers har en svepande taklinje?… En kombi är effektivare än en SUV/Crossover.

Med elbil så finns det inte längre en 'oändlig' mängd fossilsoppa som man bara kan bränna upp hur mkt som helst av [/sarcasm]. En stor, tung, hög, bred, lång bil med hög markfrigång och gigantiska däck kommer kosta el att driva. En kombi kommer kosta mindre el och ha betydlig längre räckvidd givet att båda bilarna startar med samma mängd energi i batteriet. Särkskilt tydligt blir det här i högre hastigheter.

EDIT:
En kombi kommer även ha mycket mer dynamiska köregenskaper pga av lägre vikt och lägre tyngdpunkt. Mer dynamiska köregenskaper, lägre vikt och lägre tyngdpunkt innebär även säkrare köregenskaper.

För att inte tala om den minskade miljöpåverkan från mindre materialåtgång vid produktion och lägre energiåtgång vid drift under bilens hela livscykel.

Det enda som återstår är att förklara det här för folk…
Många av dagens SUV/crossover har svepande taklinje.
Det är ingen slump att Teslas bilar ser ut som dom gör. Man prioriterar luftmotstånd och effektivitet.
Om folk vill köpa fastbacks och liftbacks så har jag så klart inga som helst problem med det. Det är SUVar/Crossovers jag tycker är en minst sagt dålig idé. Och sedaner som Model 3 är ju tyvärr rätt skapligt opraktiska. Den enda bilen Tesla säljer som inte är SUV/Crossover och har en vettig bagagelucka är Model S. Och den är ju inte heller så billig. Och hur länge har det gått att köpa den med dragkrok(!)…

Så nej – jag kan inte påstå att jag är särskilt impad av Teslas modellutbud.

Tycker även riktigt, riktigt synd om den stackars fotgängaren, cyklisten eller motorcyklisten som kommer bli först med att få känna hur det känns att bli påkörd av en Cybertruck-kaross… Det kommer inte bli roligt…
Även Model S har samma taklinje som dom andra.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7349
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev: 20 nov 2024 23:04
SwedishAdvocate skrev: 20 nov 2024 22:51
Fredrik j skrev: 20 nov 2024 22:32
SwedishAdvocate skrev: 20 nov 2024 22:13
Fredrik j skrev: 20 nov 2024 22:04


Som sagt, dom flesta som bytte till SUV/crossover redan med dom sista fossilbilarna kom ju från kombibilar. Segmentet var ju tidigare mycket stort. Vad menar du med physics? Den effektivaste karossformen är svepande taklinje.
Hur många SUVar/Crossovers har en svepande taklinje?… En kombi är effektivare än en SUV/Crossover.

Med elbil så finns det inte längre en 'oändlig' mängd fossilsoppa som man bara kan bränna upp hur mkt som helst av [/sarcasm]. En stor, tung, hög, bred, lång bil med hög markfrigång och gigantiska däck kommer kosta el att driva. En kombi kommer kosta mindre el och ha betydlig längre räckvidd givet att båda bilarna startar med samma mängd energi i batteriet. Särkskilt tydligt blir det här i högre hastigheter.

EDIT:
En kombi kommer även ha mycket mer dynamiska köregenskaper pga av lägre vikt och lägre tyngdpunkt. Mer dynamiska köregenskaper, lägre vikt och lägre tyngdpunkt innebär även säkrare köregenskaper.

För att inte tala om den minskade miljöpåverkan från mindre materialåtgång vid produktion och lägre energiåtgång vid drift under bilens hela livscykel.

Det enda som återstår är att förklara det här för folk…
Många av dagens SUV/crossover har svepande taklinje.
Det är ingen slump att Teslas bilar ser ut som dom gör. Man prioriterar luftmotstånd och effektivitet.
Om folk vill köpa fastbacks och liftbacks så har jag så klart inga som helst problem med det. Det är SUVar/Crossovers jag tycker är en minst sagt dålig idé. Och sedaner som Model 3 är ju tyvärr rätt skapligt opraktiska. Den enda bilen Tesla säljer som inte är SUV/Crossover och har en vettig bagagelucka är Model S. Och den är ju inte heller så billig. Och hur länge har det gått att köpa den med dragkrok(!)…

Så nej – jag kan inte påstå att jag är särskilt impad av Teslas modellutbud.

Tycker även riktigt, riktigt synd om den stackars fotgängaren, cyklisten eller motorcyklisten som kommer bli först med att få känna hur det känns att bli påkörd av en Cybertruck-kaross… Det kommer inte bli roligt…
Även Model S har samma taklinje som dom andra.
Jag har också sett det.

Kanske otydligt formulerat av mig… Jag har naturligtvis inga som helst problem med om folk hellre vill ha en liftback/fastback som Model S istället för en Estate/Avant/Touring/Kombi. Men en del föredrar ju den sistnämnda formfaktorns mer praktiska bagageutrymme.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7349
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nicke Nyfiken skrev: 20 nov 2024 23:03
SwedishAdvocate skrev: 20 nov 2024 23:01
Nicke Nyfiken skrev: 20 nov 2024 22:59
SwedishAdvocate skrev: 20 nov 2024 22:54
Lerumsexpressen skrev: 20 nov 2024 22:40
Kombibilen är hopplöst död och det vet Tesla och Elon.
Många vet om fördelarna med energiförbrukning och agil körning men få vill sitta lågt och titta uppåt på alla som passerar. (Känner sig som en fattig luffare när man sitter lågt i en svensson kombi) […
Det måste vara därför folk köper sportbilar från bilar från Porsche, Ferrari och Lamborghini. För att de känner sig "som en fattig luffare när [de] sitter lågt"… :roll:
... i en svensson Kombi.
För en svensson-sUv är ju det ultimata måttet på framgång då eller?(!) :lol:
Självklart.
Varför tror du så många åker omkring i en Model Y och tittar ner på luffarna i kombibilarna?

Status!
Tror inte jag. Jag tror det handlar om att det inte finns en enda vettig eldriven mellanklasskombi att köpa istället. Hade det funnits det är jag övetygad om att inte lika många hade kört Y. Hade Tesla även sålt en Model 3 med halvkombibaklucka och en Model 3 Avant/Tourer/Touring/Whatever så tror jag faktiskt fler hade kört M3 halvkombi och M3 Avant/Tourer/Touring/Whatever än Y.

Men tyvärr så kommer vi aldrig få veta hur försäljningssiffrorna skulle ha sett ut i den alternativa verkligheten.

EDIT:
Jag vet en Model 3-ägare som 2018/2019 garanterat istället hade köpt M3 halvkombi eller M3 Avant/Tourer/Touring/Whatever ifall något av de två valen hade existerat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7349
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nicke Nyfiken skrev: 20 nov 2024 22:31
Jag har haft många kombibilar genom åren.
Model Y är första SUV/crossover och jag kan bara konstatera att jag aldrig mer kommer att köpa en kombi.

Min SUV/crossover lastar mer än en Volvo V90, och väger mindre.
Dessutom drar den mindre el än dom flesta elbilskombi.
Tycker Y ska jämföras med en liftback/sportback istället. Och Y skulle garanterat inte dra mindre el än en Model 3 med halvkombibaklucka. Och en M3 med halvkombibacklucka skulle också lasta en hel del…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12648
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev: 20 nov 2024 23:09
Fredrik j skrev: 20 nov 2024 23:04
SwedishAdvocate skrev: 20 nov 2024 22:51
Fredrik j skrev: 20 nov 2024 22:32
SwedishAdvocate skrev: 20 nov 2024 22:13

Hur många SUVar/Crossovers har en svepande taklinje?… En kombi är effektivare än en SUV/Crossover.

Med elbil så finns det inte längre en 'oändlig' mängd fossilsoppa som man bara kan bränna upp hur mkt som helst av [/sarcasm]. En stor, tung, hög, bred, lång bil med hög markfrigång och gigantiska däck kommer kosta el att driva. En kombi kommer kosta mindre el och ha betydlig längre räckvidd givet att båda bilarna startar med samma mängd energi i batteriet. Särkskilt tydligt blir det här i högre hastigheter.

EDIT:
En kombi kommer även ha mycket mer dynamiska köregenskaper pga av lägre vikt och lägre tyngdpunkt. Mer dynamiska köregenskaper, lägre vikt och lägre tyngdpunkt innebär även säkrare köregenskaper.

För att inte tala om den minskade miljöpåverkan från mindre materialåtgång vid produktion och lägre energiåtgång vid drift under bilens hela livscykel.

Det enda som återstår är att förklara det här för folk…
Många av dagens SUV/crossover har svepande taklinje.
Det är ingen slump att Teslas bilar ser ut som dom gör. Man prioriterar luftmotstånd och effektivitet.
Om folk vill köpa fastbacks och liftbacks så har jag så klart inga som helst problem med det. Det är SUVar/Crossovers jag tycker är en minst sagt dålig idé. Och sedaner som Model 3 är ju tyvärr rätt skapligt opraktiska. Den enda bilen Tesla säljer som inte är SUV/Crossover och har en vettig bagagelucka är Model S. Och den är ju inte heller så billig. Och hur länge har det gått att köpa den med dragkrok(!)…

Så nej – jag kan inte påstå att jag är särskilt impad av Teslas modellutbud.

Tycker även riktigt, riktigt synd om den stackars fotgängaren, cyklisten eller motorcyklisten som kommer bli först med att få känna hur det känns att bli påkörd av en Cybertruck-kaross… Det kommer inte bli roligt…
Även Model S har samma taklinje som dom andra.
Jag har också sett det.

Kanske otydligt formulerat av mig… Jag har naturligtvis inga som helst problem med om folk hellre vill ha en liftback/fastback som Model S istället för en Estate/Avant/Touring/Kombi. Men en del föredrar ju den sistnämnda formfaktorns mer praktiska bagageutrymme.
Det är ju kärnan i den här diskussionen. Att färre och färre vill ha Estate/Avant/Touring/Kombi. Biltypen har ju backat dramatiskt dom senaste 10-15åren till förmån för SUV. Det finns ju ingenting som tyder på att kunderna tänker annorlunda bara för att det är en elbil man nu ska köpa. Det är den högre sittpositionen/insteget många gillar samt att bilen blir mer utrymmeseffektiv med en något mer upprätt sittställning.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7349
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev: 20 nov 2024 23:42
SwedishAdvocate skrev: 20 nov 2024 23:09
Fredrik j skrev: 20 nov 2024 23:04
SwedishAdvocate skrev: 20 nov 2024 22:51
Fredrik j skrev: 20 nov 2024 22:32


Många av dagens SUV/crossover har svepande taklinje.
Det är ingen slump att Teslas bilar ser ut som dom gör. Man prioriterar luftmotstånd och effektivitet.
Om folk vill köpa fastbacks och liftbacks så har jag så klart inga som helst problem med det. Det är SUVar/Crossovers jag tycker är en minst sagt dålig idé. Och sedaner som Model 3 är ju tyvärr rätt skapligt opraktiska. Den enda bilen Tesla säljer som inte är SUV/Crossover och har en vettig bagagelucka är Model S. Och den är ju inte heller så billig. Och hur länge har det gått att köpa den med dragkrok(!)…

Så nej – jag kan inte påstå att jag är särskilt impad av Teslas modellutbud.

Tycker även riktigt, riktigt synd om den stackars fotgängaren, cyklisten eller motorcyklisten som kommer bli först med att få känna hur det känns att bli påkörd av en Cybertruck-kaross… Det kommer inte bli roligt…
Även Model S har samma taklinje som dom andra.
Jag har också sett det.

Kanske otydligt formulerat av mig… Jag har naturligtvis inga som helst problem med om folk hellre vill ha en liftback/fastback som Model S istället för en Estate/Avant/Touring/Kombi. Men en del föredrar ju den sistnämnda formfaktorns mer praktiska bagageutrymme.
Det är ju kärnan i den här diskussionen. Att färre och färre vill ha Estate/Avant/Touring/Kombi. Biltypen har ju backat dramatiskt dom senaste 10-15åren till förmån för SUV. Det finns ju ingenting som tyder på att kunderna tänker annorlunda bara för att det är en elbil man nu ska köpa. Det är den högre sittpositionen/insteget många gillar samt att bilen blir mer utrymmeseffektiv med en något mer upprätt sittställning.
Jag tycker att the Jury i allra högsta grad is still out on that one eftersom det fortfarande inte finns några vettiga eldrivna Estate/Avant/Touring/Whatever.

A6 Avant har inte lanserats än. Det finns som sagt ingenting i kombiväg med vettiga prestanda eller batterikapacitet i mellanklassen. Och Tesla erbjuder inte en enda egen Estate/Avant/Touring/Whatever. ID.7 hade som sagt kunnat vara mycket, mycket bättre sett till interiör och extern design (hela VW är ju ett rätt stort let down på den fronten med undantag för Buzzen…).

Det finns fortfarande massvis av alternativ som saknas helt när det gäller eldrivna bilar. En version av Model 3 med halvkombibaklucka är som redan nämnts bara ett av de här icke–existerande alternativen…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12648
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2024 00:03
Fredrik j skrev: 20 nov 2024 23:42
SwedishAdvocate skrev: 20 nov 2024 23:09
Fredrik j skrev: 20 nov 2024 23:04
SwedishAdvocate skrev: 20 nov 2024 22:51

Om folk vill köpa fastbacks och liftbacks så har jag så klart inga som helst problem med det. Det är SUVar/Crossovers jag tycker är en minst sagt dålig idé. Och sedaner som Model 3 är ju tyvärr rätt skapligt opraktiska. Den enda bilen Tesla säljer som inte är SUV/Crossover och har en vettig bagagelucka är Model S. Och den är ju inte heller så billig. Och hur länge har det gått att köpa den med dragkrok(!)…

Så nej – jag kan inte påstå att jag är särskilt impad av Teslas modellutbud.

Tycker även riktigt, riktigt synd om den stackars fotgängaren, cyklisten eller motorcyklisten som kommer bli först med att få känna hur det känns att bli påkörd av en Cybertruck-kaross… Det kommer inte bli roligt…
Även Model S har samma taklinje som dom andra.
Jag har också sett det.

Kanske otydligt formulerat av mig… Jag har naturligtvis inga som helst problem med om folk hellre vill ha en liftback/fastback som Model S istället för en Estate/Avant/Touring/Kombi. Men en del föredrar ju den sistnämnda formfaktorns mer praktiska bagageutrymme.
Det är ju kärnan i den här diskussionen. Att färre och färre vill ha Estate/Avant/Touring/Kombi. Biltypen har ju backat dramatiskt dom senaste 10-15åren till förmån för SUV. Det finns ju ingenting som tyder på att kunderna tänker annorlunda bara för att det är en elbil man nu ska köpa. Det är den högre sittpositionen/insteget många gillar samt att bilen blir mer utrymmeseffektiv med en något mer upprätt sittställning.
Jag tycker att the Jury i allra högsta grad is still out on that one eftersom det fortfarande inte finns några vettiga eldrivna Estate/Avant/Touring/Whatever.

A6 Avant har inte lanserats än. Det finns som sagt ingenting i kombiväg med vettiga prestanda eller batterikapacitet i mellanklassen. Och Tesla erbjuder inte en enda egen Estate/Avant/Touring/Whatever. ID.7 hade som sagt kunnat vara mycket, mycket bättre sett till interiör och extern design (hela VW är ju ett rätt stort let down på den fronten med undantag för Buzzen…).

Det finns fortfarande massvis av alternativ som saknas bland helt eldrivna bilar. En version av Model 3 med halvkombibaklucka är som redan nämnts bara ett av de här icke–existerande alternativen…
Jag förstår inte vad du menar är anledningen till att många plötsligt vill byta tillbaka till kombi bara för att dom ska köpa elbil.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7349
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev: 21 nov 2024 00:07
SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2024 00:03
Fredrik j skrev: 20 nov 2024 23:42
SwedishAdvocate skrev: 20 nov 2024 23:09
Fredrik j skrev: 20 nov 2024 23:04


Även Model S har samma taklinje som dom andra.
Jag har också sett det.

Kanske otydligt formulerat av mig… Jag har naturligtvis inga som helst problem med om folk hellre vill ha en liftback/fastback som Model S istället för en Estate/Avant/Touring/Kombi. Men en del föredrar ju den sistnämnda formfaktorns mer praktiska bagageutrymme.
Det är ju kärnan i den här diskussionen. Att färre och färre vill ha Estate/Avant/Touring/Kombi. Biltypen har ju backat dramatiskt dom senaste 10-15åren till förmån för SUV. Det finns ju ingenting som tyder på att kunderna tänker annorlunda bara för att det är en elbil man nu ska köpa. Det är den högre sittpositionen/insteget många gillar samt att bilen blir mer utrymmeseffektiv med en något mer upprätt sittställning.
Jag tycker att the Jury i allra högsta grad is still out on that one eftersom det fortfarande inte finns några vettiga eldrivna Estate/Avant/Touring/Whatever.

A6 Avant har inte lanserats än. Det finns som sagt ingenting i kombiväg med vettiga prestanda eller batterikapacitet i mellanklassen. Och Tesla erbjuder inte en enda egen Estate/Avant/Touring/Whatever. ID.7 hade som sagt kunnat vara mycket, mycket bättre sett till interiör och extern design (hela VW är ju ett rätt stort let down på den fronten med undantag för Buzzen…).

Det finns fortfarande massvis av alternativ som saknas bland helt eldrivna bilar. En version av Model 3 med halvkombibaklucka är som redan nämnts bara ett av de här icke–existerande alternativen…
Jag förstår inte vad du menar är anledningen till att många plötsligt vill byta tillbaka till kombi bara för att dom ska köpa elbil.
Kombi/Estate/Avant/Touring/Whatever eller liftback/fastback med halvkombibaklucka.

Och tycker faktiskt jag har förklarat det för X minuter sedan i det här inlägget:…
viewtopic.php?p=825977#p825977

Men även jag inser såklart att det finns minst ett problem. SUVar/Crossovers säljer bevisligen. De säljer så pass bra att man kan ta mer betalt för dem än vad om är möjligt för Estate/Avant/Touring/Whatever eller en liftback/fastback med halvkombibaklucka. Alltså finns det sannolikt inget som helst incitament att förklara alla fördelarna med en Estate/Avant/Touring/Whatever eller en liftback/fastback med halvkombibaklucka. Allt enligt den fantastiska underbara logiken hos mArkNaDeN™/kApiTaLiSmEn… :roll:

Så ungefär samma anledning till varför så kallade full-size pickuper fortf. är den mest sålda biltypen i Amerikat. Sen skulle man kunna skriva lite till om det här, men jag tror inte det är möjligt på det här forumet utan att riskera att få inägget raderat pga av "personangrepp" och/eller "pajkasting"…

Men den här gamla godingen kan ge en liten hint om vad det eventuellt kanske skulle kunna handla om… ;)

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Nicke Nyfiken »

SwedishAdvocate skrev: 20 nov 2024 23:37
Nicke Nyfiken skrev: 20 nov 2024 22:31
Jag har haft många kombibilar genom åren.
Model Y är första SUV/crossover och jag kan bara konstatera att jag aldrig mer kommer att köpa en kombi.

Min SUV/crossover lastar mer än en Volvo V90, och väger mindre.
Dessutom drar den mindre el än dom flesta elbilskombi.
Tycker Y ska jämföras med en liftback/sportback istället. Och Y skulle garanterat inte dra mindre el än en Model 3 med halvkombibaklucka. Och en M3 med halvkombibacklucka skulle också lasta en hel del…
Nu jämför du MY med något som bara finns i din fantasi. Det går inte att mäta energiförbrukningen på den. ;)
Och de skulle inte vara i samma liga alls, utrymmesmässigt.
En M3 med halvkombibaklucka skulle lasta mycket mindre än vad en MY gör. För att inte tala om hur mycket sämre man sitter i en M3, framför allt baksätespassagerarna.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Nicke Nyfiken »

SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2024 00:17

Men även jag inser såklart att det finns minst ett problem. SUVar/Crossovers säljer bevisligen. De säljer så pass bra att man kan ta mer betalt för dem än vad om är möjligt för Estate/Avant/Touring/Whatever eller en liftback/fastback med halvkombibaklucka. Alltså finns det sannolikt inget som helst incitament att förklara alla fördelarna med en Estate/Avant/Touring/Whatever eller en liftback/fastback med halvkombibaklucka. Allt enligt den fantastiska underbara logiken hos mArkNaDeN™/kApiTaLiSmEn… :roll:
Tacka vet jag 70-talets DDR. Där var det ingen som körde omkring med SUVar/Crossovers. Där bestämde staten och inte den hatade marknaden vilken bil man kunde ha. Trabant, det var grejer det. Och det bästa av allt - den fanns som kombi. Lyckan var total. ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12648
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2024 00:17

Men även jag inser såklart att det finns minst ett problem. SUVar/Crossovers säljer bevisligen. De säljer så pass bra att man kan ta mer betalt för dem än vad om är möjligt för Estate/Avant/Touring/Whatever eller en liftback/fastback med halvkombibaklucka. Alltså finns det sannolikt inget som helst incitament att förklara alla fördelarna med en Estate/Avant/Touring/Whatever eller en liftback/fastback med halvkombibaklucka. Allt enligt den fantastiska underbara logiken hos mArkNaDeN™/kApiTaLiSmEn… :roll:
I den utsträckning det är ett problem så kan det ju bero på att det inte är på grund av bristande kunskap om Estate/Avant/Touring som kunderna i stor utsträckning föredrar SUV utan många har ju, som sagt, personliga erfarenheter av biltypen.
Att kunderna ofta t.o.m. är beredda att betala mer för en SUV så är ju saken klar för biltillverkarna.
tesla newbie
Inlägg: 745
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av tesla newbie »

Håller delvis med om att stora SUV:ar är en ganska dålig idé ur elbilssynpunkt. Men det går ju faktiskt att göra bilar som man sitter lite högre i utan gigantiska hjul och jättehög markfrigång. BMWi3 och VW Id3 är väl två utmärkta exempel. Personligen tycker jag att Tesla Model Y ligger närmare BMW i3 i konstruktion än SUV:ar som BMW X3 och Volvo XC60. Model Y har bara 16 cm markfrigång vilket är extremt lite i SUV-sammanhang. Den är mer en högbyggd bil än en SUV. Sedan visar tester i verkligheten att Model Y är nästa lika effektiv som Model S: https://outofspecstudios.com/70-mph-range
Skriv svar