Ja tills de verkligen behövs. Då kommer det alltid förbli en skillnad.manneson skrev: ↑19 nov 2024 13:19Nej givetvis är ett däck som är designat specifikt för vintersäsongen bättre för just vintersäsongen, vs ett som är designat för att täcka samtliga säsonger. Något annat vore logiskt sett fullständigt orimligt.TeslaLeo skrev: ↑19 nov 2024 12:35Nja. Lika bra blir det inte. Inte när det väl gäller (som igår för mig).manneson skrev: ↑18 nov 2024 18:28
Bilen har nästan 400hk. Investera i bra vinterdäck. Billig livförsäkring som sagt.
Nu kör frun mest bilen - men jag är rädd om frun.
Poängen var att de numera är tillräckligt bra för de flesta, åtminstone i de södra delarna av Sverige.
Såväl däck som hjälpsystem i bilar är idag magnituder bättre än för 20 år sedan.
Vi har inte bara låsningsfria bromsar, vi har antisladd, antispinn och alla möjliga andra säkerhetssystem som griper in.
Fallen där de verkligen behövs är nog färre idag, med hänsyn till de punkter du tar upp, men när det behövs, då är det skillnad.
Jag är alltid på rätt sida det beslutet. Rätt däck till rätt säsong.
Jävlar vad jag skulle ångra att man hävdar att 2 meter kortare bromssträcka hade satt långtradaren på ett bättre ställe i min egen bil och därav sparat ett liv. Den sidan av beslutet vill jag aldrig vara på.