Snökedjor MYP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NackaJesper
Teslaägare

Snökedjor MYP

Inlägg av NackaJesper »

Funderar på att skaffa snökedjor eller strumpor till MYP -23. Föredrar snökedjor eftersom jag kör Nokia odubbat. Vet inte vad som får plats i hjulhusen eftersom 21" tar rätt mycket plats.

Fram: 255/35 R21
Bak: 275/35 R21

Ska snökedjor/strumpor sitta fram, bak eller på alla hjul?

Vad rekommenderar ni?
Någon som provat strumpor/sockor till däcken, fungerar det lika bra som snökedjor?
Carlsson

Re: Snökedjor MYP

Inlägg av Carlsson »

För bilar med bakhjulsdrift eller med fyrhjulsdrift ska det monteras på alla fyra. Har man framhjulsdrift går det bra att bara montera fram.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Var ska du åka nånstans? Alperna?

Om du bara ska ha det på en kortare trixig väg t.ex. 200m upp till fjällstugan så räcker det med ett hjulpar. Anledningen till att man egentligen skall sätta på alla hjul på en AWD är att fossilbilar har en mellandiff som skickar all drivkraft till det hjulpar som slirar så man kommer ingenstans om man inte har diffspärr. På MY är drivenheterna inte sammankopplade, så även om bara två hjul har friktion kommer man fram ändå.

Framtill sitter den övre spindelleden kanska nära däcket så det kan ju vara en anledning att sätta kedjorna bak.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
NackaJesper
Teslaägare

Inlägg av NackaJesper »

Snökedjor/sockor är till för "sista biten" upp till stugan i typ åre eller liknande där det är lite sämre väglag och de ordinarie vinterdäcken inte riktigt klarar fästet...
Användarvisningsbild
NackaJesper
Teslaägare

Inlägg av NackaJesper »

En fundering.
Kan man blanda sockor och kedjor?
Dvs. Sockor fram (mindre plats i hjulhus) och kjedjor bak (bättre fäste än sockor).

På "vanliga" 4WD" så ska det vara samma däck på båda axlarna, men är det samma krav om alla hjul på en Tesla har individuell drivning?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Om du inte kommer upp till stugan med vinterdäck, fyrhjulsdrift och dessutom snökedjor på ett hjulpar då är det nog dags att ringa och ta ett allvarligt snack med företaget som sköter snöröjningen/vägen.

Jag äger snökedjor men det är ju ett bök att sätta på och ta av dem så inget jag tar till om jag inte verkligen behöver. Definitivt inget jag skulle sätta på 4 hjul, tillräckligt bökigt med 2... Strumpor har jag inte provat, men de är ju till för is, inte snö.

Till blankis är det effektivt med sand. Inte praktiskt om man har 1km väg, men 50m brant backe är det ju överlägset kedjor. Sanden behöver man inte plocka upp efteråt. :lol:
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

NackaJesper skrev: 02 sep 2024 09:47
En fundering.
Kan man blanda sockor och kedjor?
Dvs. Sockor fram (mindre plats i hjulhus) och kjedjor bak (bättre fäste än sockor).

På "vanliga" 4WD" så ska det vara samma däck på båda axlarna, men är det samma krav om alla hjul på en Tesla har individuell drivning?
Har du funderat på att skaffa vinterdäck i vettig dimension istället?

Teslas 21" original är det sämsta man kan ha på en Y.
T.ex. en uppsättning 235/50-19 hade gjort stor skillnad i greppförmåga på snö.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

Enligt manualen ska snökedjor sitta bak på alla MY oavsett två- eller fyrhjulsdrift, och inga kedjor på framhjulen.
Användarvisningsbild
LasseJson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars838608

Inlägg av LasseJson »

Hej
Jag köpte strumpor till min MYP. Mkt beroende på att kedjor jag haft till andra bilar inte blivit använda utan enbart haft i reserv vid ev behov men ffa då jag inte ens vill tänka på hur mkt utrymme kedjor till 21” hjul skulle kräva (samt vikt).
Har dock aldrig testat dem än.

Förra vintern var min första med bilen. Backar upp var inga problem, där ”tuggade” sig bilen fram dit jag styrde. Värre var det ned då den mer gled på snö/is.

Läskiga med MYP och 21” dubbfritt upplever jag vara det korta släppet/kastet som jag får om gas släpps upp för snabbt så den börjar regenerera.
Användarvisningsbild
NackaJesper
Teslaägare

Inlägg av NackaJesper »

Mitt "problem" är att min MYP är förmånsbil och levereades med 21" sommar o vinter (dubbfritt)
Inte så kul att köpa en extra uppsättning nya 19" vinter dubbdäck om man bara ska ha bilen i 3-4 år.

Tycker MYP är en kul bil bortsett från 21" hjulen, hade hellre haft lite mer gummi.

Teslas 21" kan man säga vad man vill om, men att fickparkera i stan och det är tajt och fälgen är det första som tar i kantstenen på trottoaren känns så där...

Vad är "minsta" fälg som MYP får ha, kan man ha alla storlekar som andra model Y, eller måste det vara typ 21" eftersom det är så mycket effekt i bilen?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Tips, gör dig av med 21"-hjulen, för pengarna du sparar i förmånsvärde över tre år kan du köpa ett par beg. 19-fälgar och slå på nya däck, sedan lämnar du kvittona på däcken till företaget, de är fullt avdragsgilla.
Användarvisningsbild
NackaJesper
Teslaägare

Inlägg av NackaJesper »

Uppdatering:
Köpte Michelin snökedjor från Amazon för mina vinterdäck 275/35 R21 (bakdäck MYP)

Provmontering på barmark i arbetskläder och handskar, ålandes in under bilen för att komma åt.

Fick på kedjorna på bakdäcken efter mycket bök. Körde fram en bit och sedan tillbaka.

Det var nu det blev riktigt jobbigt och trångt... Mina händer är för stora eller utrymmet för litet mellan hjulhus och däck för att komma åt fästet till vajern som håller ihop snökedjorna.
Fästet sitter på insidan av däcket. För att kunna dela på snökedjorna och ta bort dem måste vajerfäste tas isär.
När vajerändarna och fästet var rakt upp (klockan 12) gick det inte att komma åt, fick köra så att vajerfästet var något över marknivå ca: klockan 4:30 eller 7:30 för att komma för att lossa vajern och sedan hela snökedjorna. Att jag ska klara av detta i snö och minusgrader känns tveksamt.

Fram är det tajt mellan stag till hjulupphängningen och däcket (255/35 R21), tror inte snökedjorna skulle få plats.
Provade inte montera fram, orolig att kedjorna skulle fastna och något på bilen skulle gå sönder om jag körde en bit.
Centrifugalkraften slungar ut kedjorna vid körning; detta gör mig orolig att de kan fastna eller skada hjulupphängningen.

Lämnat tillbaka snökedjorna och beställt snö-sockor istället.
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

NackaJesper skrev: 19 nov 2024 09:23
Uppdatering:
Köpte Michelin snökedjor från Amazon för mina vinterdäck 275/35 R21 (bakdäck MYP)

Provmontering på barmark i arbetskläder och handskar, ålandes in under bilen för att komma åt.

Fick på kedjorna på bakdäcken efter mycket bök. Körde fram en bit och sedan tillbaka.

Det var nu det blev riktigt jobbigt och trångt... Mina händer är för stora eller utrymmet för litet mellan hjulhus och däck för att komma åt fästet till vajern som håller ihop snökedjorna.
Fästet sitter på insidan av däcket. För att kunna dela på snökedjorna och ta bort dem måste vajerfäste tas isär.
När vajerändarna och fästet var rakt upp (klockan 12) gick det inte att komma åt, fick köra så att vajerfästet var något över marknivå ca: klockan 4:30 eller 7:30 för att komma för att lossa vajern och sedan hela snökedjorna. Att jag ska klara av detta i snö och minusgrader känns tveksamt.

Fram är det tajt mellan stag till hjulupphängningen och däcket (255/35 R21), tror inte snökedjorna skulle få plats.
Provade inte montera fram, orolig att kedjorna skulle fastna och något på bilen skulle gå sönder om jag körde en bit.
Centrifugalkraften slungar ut kedjorna vid körning; detta gör mig orolig att de kan fastna eller skada hjulupphängningen.

Lämnat tillbaka snökedjorna och beställt snö-sockor istället.
Tack för update. Vilka snö-sockor blev det?
manneson

Inlägg av manneson »

Ja sockor känns mer rimligt idag.
Mkt smidigare.
Skriv svar