Forumets regelpraxis

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate

Forumets regelpraxis

Inlägg av SwedishAdvocate »

Tror en sån här tråd skulle kunna fylla en funktion.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Re: Forumets regelpraxis

Ett färskt exempel från tråden "Elon snälla sluta prata":
Freez skrev: 15 nov 2024 23:04
Hej Tibor! Många inlägg oförklarligt raderade. På vilket sätt menar du att mina och andras inlägg bryter mot reglerna? Bara god ton i tråden men olika åsikter.
TiborBlomhall skrev: 16 nov 2024 00:34
Allmänna politiska diskussioner hänvisas till andra forum.
Freez skrev: 16 nov 2024 06:56
Elon är numera politisk, tråden handlar om Elon.

Diskussionen var inte allmän utan handlade om Elon.

Kanske lika bra att radera hela tråden för varför ska det finnas en hat-tråd om Elon här?
Som jag förstår det här ingreppet av MOD så handlar det om forumets andra regel:
- Här diskuterar vi elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet. Andra diskussioner hänvisas till andra forum.
Med "Andra diskussioner" avses således implicit "Allmänna politiska diskussioner".

I den tråden ("Elon snälla sluta prata") får man alltså diskutera politik så länge det har en direkt koppling till Elon. Och kopplingen bör nog vara så pass direkt att Elon på något sätt finns omnämnd i ett inlägg i den tråden. Typ ngt sånt som jag har förstått det…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jag vet inte om policyn är svår att förstå. Här är min tolkning:

1. I trådar där man diskuterar bilar, så diskutera bilen. Inte allmänpolitik eller vilken regim som styr i landet där ägaren till företaget är född eller är medborgare.
2. I trådar där man diskuterar Elon kan man diskutera det Elon direkt har sagt eller gjort och eventulla konsekvenser.
3. Försök att vara konstruktiv och förstå vad andra menar. Förstår du inte, fråga.
4. Sök inte konflikter, kräv inte av personer svar och undvik personangrepp.

Motsvarande framgår säkert redan i reglerna på flera ställen t ex i ”var snäll”.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Instämmer med er ovan.

Men tråden hade god ton. Om vi ska tolka forumets regler borde i så fall hela tråden tas bort för den handlar inte om elbilar utan om Elon.

Elon är numera politisk vilket gör det svårt att diskutera Elon utan att landa i politik.

Dessutom används tråden till att sprida hat om Elon vilket i sig borde bryta mot alla forumets regler men dessa inlägg får vara kvar.
MY RWD Vit 2023
gjohansson

Inlägg av gjohansson »

Freez skrev: 16 nov 2024 10:01
Instämmer med er ovan.

Men tråden hade god ton. Om vi ska tolka forumets regler borde i så fall hela tråden tas bort för den handlar inte om elbilar utan om Elon.

Elon är numera politisk vilket gör det svårt att diskutera Elon utan att landa i politik.

Dessutom används tråden till att sprida hat om Elon vilket i sig borde bryta mot alla forumets regler men dessa inlägg får vara kvar.
Tycker du kommer med lite blandade budskap, hur kan tråden samtidigt ha god ton och sprida hat?
SwedishAdvocate

Instämmer med er ovan.

Dessutom används tråden till att sprida hat om Elon vilket i sig borde bryta mot alla forumets regler men dessa inlägg får vara kvar. [Min u.]
Tolkar det understrykna som att du tänker på forumets första regel:
- När du skriver inlägg håll hövlig ton. Personpåhopp modereras och kan resultera i avstängning.
Som jag förstått den så gäller den endast forummedlemmar. Inte andra typ offentliga eller 'semi-offentliga' personer. Se t.ex. diskussionerna om konflikten mellan IF Metall och Tesla/Elon. Finns ju gott om påhopp på div. fackliga företrädare i de trådarna. Även t.ex. Greta Thunberg var 'lovligt villebråd' vid något tillfälle. (Hon diskuterades vid åtm. ett tillfälle innan den 7 oktober 2023.).

Om Elon vore medlem på forumet så vore det kanske en annan sak, men nu är han ju inte det…

Typ ngt sånt som jag har förstått det.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

spacecoin skrev: 16 nov 2024 09:04
Jag vet inte om policyn att förstå. Här är min tolkning:

1. I trådar där man diskuterar bilar, så diskutera bilen. Inte allmänpolitik eller vilken regim som styr i landet där ägaren till företaget är född eller är medborgare.
2. I trådar där man diskuterar Elon kan man diskutera det Elon direkt har sagt eller gjort och eventulla konsekvenser.
3. Försök att vara konstruktiv och förstå vad andra menar. Förstår du inte, fråga.
4. Sök inte konflikter, kräv inte av personer svar och undvik personangrepp.

Motsvarande framgår säkert redan i reglerna på flera ställen t ex i ”var snäll”.
Jag skulle skrivit ett svar men Spacecoin har redan enkelt och tydligt sammanfattat det jag skulle sagt.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

gjohansson skrev: 16 nov 2024 10:09
Instämmer med er ovan.

Tycker du kommer med lite blandade budskap, hur kan tråden samtidigt ha god ton och sprida hat?
Den diskussion som raderades igår kväll höll god ton. Hela tråden är full av blandat Elon hat.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Diskussioner om olika länders statsskick hör inte hemma på ett elbilsforum. Det finns massor med andra forum för sånt.

Se även mitt svar viewtopic.php?p=824940#p824940
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

TiborBlomhall skrev: 16 nov 2024 12:22
Diskussioner om olika länders statsskick hör inte hemma på ett elbilsforum. Det finns massor med andra forum för sånt.

Köper det och håller med. Det var dock inte statsskicket som diskuterades men struntsamma.

Framöver skulle jag uppskatta att Elon hatet raderas tex kommentarer om hans IQ mm men det kanske redan är gjort?
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Freez skrev: 16 nov 2024 12:54
TiborBlomhall skrev: 16 nov 2024 12:22

Köper det och håller med. Det var dock inte statsskicket som diskuterades men struntsamma.

Framöver skulle jag uppskatta att Elon hatet raderas tex kommentarer om hans IQ mm men det kanske redan är gjort?
Är det just hatet mot Elon som är fel eller gäller det allt hat som riktar sig mot person?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Det är väl ändå rätt stor skillnad med "hat" (om man nu ska kalla det så) mot en offentlig person eller en privatperson/forumanvändare.

Nu var det rätt många år sedan jag modererade webforum, men det förstnämda modererar man ju bara om det är off topic, det sist nämda raderas[1] omedelbart och användaren varnas..

[1] Eller i praktiken flyttas till en moderatorgrupp..
Smilla

Inlägg av Smilla »

Att det ens finns en tråd som heter "snälla Elon sluta prata" är väldigt märkligt/konstigt...att man vill att någon ska hålla tyst, påminner mig om "dikt-tur"... på ett märkligt sätt, får inte ihop det med någonting om Elbilar, men visst Elon/Tesla är ju synonymt.

Och då hade jag uppskattat en Tråd som heter motsatsen "Snälla Elon prata mera" för oss som uppskattar Elon. Lägger den i julklappslistan.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Smilla skrev: 16 nov 2024 13:54
Att det ens finns en tråd som heter "snälla Elon sluta prata" är väldigt märkligt/konstigt...att man vill att någon ska hålla tyst, påminner mig om "dikt-tur"... på ett märkligt sätt, får inte ihop det med någonting om Elbilar, men visst Elon/Tesla är ju synonymt.

Och då hade jag uppskattat en Tråd som heter motsatsen "Snälla Elon prata mera" för oss som uppskattar Elon. Lägger den i julklappslistan.
Det är fritt fram att starta en om det inte redan finns :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Pizzazz
Teslaägare

Inlägg av Pizzazz »

Jag tror att tråden Elon sluta prata startades för att Elon kan anses skada Tesla genom sina politiska gärningar och utspel. Det finns många personer, statliga fonder och andra som äger aktier i Tesla.
Jag kan ha fel.
Jag tycker att det bör vara tillåtet att kritisera Elon om man tycker att han skadar Tesla, men det är min åsikt. Det håller sig till ämnet Tesla, enligt vad jag tycker.

Vad tycker du är viktigt att sprida som Elon säger och hur håller det sig till ämnet/ämnen som tillåts på detta forum? (Här ber jag inte om väldigt specifika saker eftersom mitt inlägg då riskerar att raderas på grund av regeln om allmän politisk diskussion)
Jag menar detta som en genuin fråga, inte som kritik eller att man inte ska få uppmana/uppmuntra Elon att prata mer. Man får även starta egna trådar, tycker jag.
Användarvisningsbild
Pizzazz
Teslaägare

Inlägg av Pizzazz »

Pizzazz skrev: 16 nov 2024 14:35

Jag tror att tråden Elon sluta prata startades för att Elon kan anses skada Tesla genom sina politiska gärningar och utspel. Det finns många personer, statliga fonder och andra som äger aktier i Tesla.
Jag kan ha fel.
Jag tycker att det bör vara tillåtet att kritisera Elon om man tycker att han skadar Tesla, men det är min åsikt. Det håller sig till ämnet Tesla, enligt vad jag tycker.

Vad tycker du är viktigt att sprida som Elon säger och hur håller det sig till ämnet/ämnen som tillåts på detta forum? (Här ber jag inte om väldigt specifika saker eftersom mitt inlägg då riskerar att raderas på grund av regeln om allmän politisk diskussion)
Jag menar detta som en genuin fråga, inte som kritik eller att man inte ska få uppmana/uppmuntra Elon att prata mer. Man får även starta egna trådar, tycker jag.
Lite förklaring med exempel som man kanske tycker Elon ska få prata mer om: skattelättnader för elbilar (faller under politik men också Tesla och Teslas framtid samt elbilar i allmänhet), SpaxeX, Robotaxi, tullar på import till USA vad gäller elbilskomponenter etc.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Pizzazz skrev: 16 nov 2024 14:48
Pizzazz skrev: 16 nov 2024 14:35

Jag kan ha fel.

Lite förklaring med exempel som man kanske tycker Elon ska få prata mer om: skattelättnader för elbilar (faller under politik men också Tesla och Teslas framtid samt elbilar i allmänhet), SpaxeX, Robotaxi, tullar på import till USA vad gäller elbilskomponenter etc.
Får jag gissa så tycker de flesta att Elon ska fokusera på företagande, leverera produkter osv. Istället så får han 50% av befolkningen att aldrig vilja köpa en Tesla. Väldigt ostrategiskt.

För min del tyckte jag Elon var en frisk fläkt innan jag insåg att det var för mycket PT Barnum (på Tesla - FSD, Roadster et.c et.c). SpaceX är helt otroligt däremot.
Skriv svar