Sveriges mest sålda bil?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Newgusa
Inlägg: 200
Blev medlem: 01 aug 2024 11:25

Sveriges mest sålda bil?

Inlägg av Newgusa »

Som kommande Model Y köpare blir man lite konfunderad över hur dåligt vissa saker verkar fungera när man läser mångas inlägg på forumet och det för bilar som nu är nästan lika vanliga som Volvo på vägarna. Etablerade däckfirmor som inte vill balansera däck pga dåliga bussningar, försäkringsbolag som knappt vill försäkra bilarna (hutlösa priser) eller inte hedra villkoren vid problem. Finns säkert en massa fler exempel men ni förstår säkert poängen. Är det verkligen så problematiskt att vara Teslaägare i Sverige 2024 och varför tas det i så fall inte upp mer i media om så skulle vara fallet? Det är ju inte en liten grupp längre. Mvh
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Sveriges mest sålda bil?

Inlägg av holden »

Newgusa skrev: 15 nov 2024 15:29
Som kommande Model Y köpare blir man lite konfunderad över hur dåligt vissa saker verkar fungera när man läser mångas inlägg på forumet och det för bilar som nu är nästan lika vanliga som Volvo på vägarna. Etablerade däckfirmor som inte vill balansera däck pga dåliga bussningar, försäkringsbolag som knappt vill försäkra bilarna (hutlösa priser) eller inte hedra villkoren vid problem. Finns säkert en massa fler exempel men ni förstår säkert poängen. Är det verkligen så problematiskt att vara Teslaägare i Sverige 2024 och varför tas det i så fall inte upp mer i media om så skulle vara fallet? Det är ju inte en liten grupp längre. Mvh
Svar nej. Den stora majoriteten är nöjda men det skapar inte några rubriker. Klassiskt confirmation bias, inga bilar är problemfria men Teslas problem blåser man gärna upp i media.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Newgusa
Inlägg: 200
Blev medlem: 01 aug 2024 11:25

Re: Sveriges mest sålda bil?

Inlägg av Newgusa »

holden skrev: 15 nov 2024 15:34
Newgusa skrev: 15 nov 2024 15:29
Som kommande Model Y köpare blir man lite konfunderad över hur dåligt vissa saker verkar fungera när man läser mångas inlägg på forumet och det för bilar som nu är nästan lika vanliga som Volvo på vägarna. Etablerade däckfirmor som inte vill balansera däck pga dåliga bussningar, försäkringsbolag som knappt vill försäkra bilarna (hutlösa priser) eller inte hedra villkoren vid problem. Finns säkert en massa fler exempel men ni förstår säkert poängen. Är det verkligen så problematiskt att vara Teslaägare i Sverige 2024 och varför tas det i så fall inte upp mer i media om så skulle vara fallet? Det är ju inte en liten grupp längre. Mvh
Svar nej. Den stora majoriteten är nöjda men det skapar inte några rubriker. Klassiskt confirmation bias, inga bilar är problemfria men Teslas problem blåser man gärna upp i media.
Tack för de lugnande orden.
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 08 feb 2022 20:16

Re: Sveriges mest sålda bil?

Inlägg av Strebern »

Har en MY 2022 LR, från kina.
Har aldrig varit på verkstad på snart 3 år.
Jag kan tänka mig att vissa har problem med "måndagsexemplar", men jag har väl haft tur och fått min bil ihopskrivad en "bra" dag.
Försäkring har jag via trygghansa, och det är inte dyrare än mina 2 tidigare bilar, som var en passat GTR och en touareg 3,0TFSI.

Jag ska byta bil nu kring mars 2025, och har kollat på "alla" andra elbilar, vill ha minst lika bra bil som idag, och det jag värdesätter med teslan är ruskigt bra integrering med GPS, spotify och liknande, riktig one-pedal-driving, otroligt stort lastutrymme, grym acceleration och körbarhet, inget jäkla låtsas keyless, utan riktigt keyless, ingen jäkla startknapp/tändning som det gamla gardet har, jag närmar mig bilen, öppnar dörren, sätter mig, trycker på bromsen, lägger i växeln och åker.
EDIT: Stereon! kan inte vara utan trycket i stereon, det är "inga" av de andra som kommer i närheten av dunket när man kör lite EDM och liknande.

Det jag tycker är dåligt är främst fjädringskomforten.

jag har kikat på ID.7 tourer, Q4, Q8, P3, P4, macan, eletre, EQE, mach-e mfl, och jag kan inte se att de kan leverera när det kommer till det jag uppskattar, de flesta kan hantera dålig fjädringskomfort genom luftfjädring eller aktiv fjädring. EDIT: Har även kikat på G6, G9 (var en sjuk stort besvikelse) och 001.

MEN, jag kommer definitivt vänta in nya Juniper, och om den är någorlunda i linje med vad som förväntas, så blir det till 95% en dylik, i performanceutförande.
Zeekr 7X beställd
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Newgusa
Inlägg: 200
Blev medlem: 01 aug 2024 11:25

Re: Sveriges mest sålda bil?

Inlägg av Newgusa »

Strebern skrev: 15 nov 2024 17:00
Har en MY 2022 LR, från kina.
Har aldrig varit på verkstad på snart 3 år.
Jag kan tänka mig att vissa har problem med "måndagsexemplar", men jag har väl haft tur och fått min bil ihopskrivad en "bra" dag.
Försäkring har jag via trygghansa, och det är inte dyrare än mina 2 tidigare bilar, som var en passat GTR och en touareg 3,0TFSI.

Jag ska byta bil nu kring mars 2025, och har kollat på "alla" andra elbilar, vill ha minst lika bra bil som idag, och det jag värdesätter med teslan är ruskigt bra integrering med GPS, spotify och liknande, riktig one-pedal-driving, otroligt stort lastutrymme, grym acceleration och körbarhet, inget jäkla låtsas keyless, utan riktigt keyless, ingen jäkla startknapp/tändning som det gamla gardet har, jag närmar mig bilen, öppnar dörren, sätter mig, trycker på bromsen, lägger i växeln och åker.
EDIT: Stereon! kan inte vara utan trycket i stereon, det är "inga" av de andra som kommer i närheten av dunket när man kör lite EDM och liknande.

Det jag tycker är dåligt är främst fjädringskomforten.

jag har kikat på ID.7 tourer, Q4, Q8, P3, P4, macan, eletre, EQE, mach-e mfl, och jag kan inte se att de kan leverera när det kommer till det jag uppskattar, de flesta kan hantera dålig fjädringskomfort genom luftfjädring eller aktiv fjädring. EDIT: Har även kikat på G6, G9 (var en sjuk stort besvikelse) och 001.

MEN, jag kommer definitivt vänta in nya Juniper, och om den är någorlunda i linje med vad som förväntas, så blir det till 95% en dylik, i performanceutförande.
Strålande, då kan jag lugnt vänta in Juniper MYP. Provkörde en MYP nyligen hos Tesla i Uppsala och pressade fjädringen och 21” Uberturbine, mycket bra komfort skulle jag säga. Om Juniper blir ännu mjukare så är det verkligen inget att oroa sig för.
manneson
Inlägg: 1170
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Sveriges mest sålda bil?

Inlägg av manneson »

Ett bilforum är ju normalt ett hopkok med entusiaster samt folk med problem.
Det går tusentals "NPC" på varje sådan person. :lol:
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: Sveriges mest sålda bil?

Inlägg av RareEarth »

Fjädringskomfort och självstyrning irriterar mig lite, men på det stora hela nöjd. Jag var mer missnöjd med förra bilen, en BMW 530e.

Det pratas mycket om hög försäkringskostnad men det verkar vara i vissa områden i Stockholm. Jag betalar ”normal” premie.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Sveriges mest sålda bil?

Inlägg av Freez »

Newgusa skrev: 15 nov 2024 15:29
Som kommande Model Y köpare blir man lite konfunderad över hur dåligt vissa saker verkar fungera när man läser mångas inlägg på forumet och det för bilar som nu är nästan lika vanliga som Volvo på vägarna. Etablerade däckfirmor som inte vill balansera däck pga dåliga bussningar, försäkringsbolag som knappt vill försäkra bilarna (hutlösa priser) eller inte hedra villkoren vid problem. Finns säkert en massa fler exempel men ni förstår säkert poängen. Är det verkligen så problematiskt att vara Teslaägare i Sverige 2024 och varför tas det i så fall inte upp mer i media om så skulle vara fallet? Det är ju inte en liten grupp längre. Mvh
Svar nej. Jag har haft 0 problem. Bilen är grym!⭐️
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Sveriges mest sålda bil?

Inlägg av repulsiv »

RareEarth skrev: 15 nov 2024 22:26
Det pratas mycket om hög försäkringskostnad men det verkar vara i vissa områden i Stockholm. Jag betalar ”normal” premie.
Jämfört med vaddå ? teslorna ligger extremt högt i pris oavsett vat man bor. Typ 2-3ggr högre än motsvarande bilar. även elbilar.


Själv stör jag mej mest på att allt fungerar lite halvt, det känns som man kör omkring i en betaversion..

Exempel: adaptiv farthållare, filhållning, automatisk avbländning, automatiska torkare.. sentry mode.. alla dessa håller så dålig kvalitet att dom borde ha fixats redan innan bilarna kom ut till kunder.

Och ingen android auto 2024 ? kom igen..

Andra saker är bara taffliga, dörrhandtag som inte är gjorda för vinter, usla stänkslydd knappt värda namnet, schemainställningarna för förvärmning..


Sen finns det givetvis bra saker också, jag har inte kört så väldigt många elbilar, men motorstyrningen är ju riktigt bra, helt ljudlös (inte högfrekvent tjutande) och direkt respons, navigationen är kanske inte perfekt men bland de bästa jag använt. (förutom talsyntesen då.. rondellenellen..)
Carlsson
Inlägg: 321
Blev medlem: 11 sep 2023 20:41

Re: Sveriges mest sålda bil?

Inlägg av Carlsson »

RareEarth skrev: 15 nov 2024 22:26

Det pratas mycket om hög försäkringskostnad men det verkar vara i vissa områden i Stockholm. Jag betalar ”normal” premie.
Och vad är en normal premie? Det är väl det här som jag tror många hakar upp sig på. De tycker att Tesla har höga försäkringskostnader eftersom de kommer från en VW Passat eller en Volvo eller nått. Att betala över 20 000 per år i försäkring upplevs av många som dyrt (40 år, man, Göteborg). Sen hur Teslas försäkringar står sig mot andra likvärdiga elbilar har jag ingen aning om. Är det stora skillnader på M3/MY mot säg t.ex. Kia Ev6 eller Ev9? Hur ser det ut med Xpeng g6?
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sveriges mest sålda bil?

Inlägg av Fredrik j »

Carlsson skrev: 16 nov 2024 08:36
RareEarth skrev: 15 nov 2024 22:26

Det pratas mycket om hög försäkringskostnad men det verkar vara i vissa områden i Stockholm. Jag betalar ”normal” premie.
Och vad är en normal premie? Det är väl det här som jag tror många hakar upp sig på. De tycker att Tesla har höga försäkringskostnader eftersom de kommer från en VW Passat eller en Volvo eller nått. Att betala över 20 000 per år i försäkring upplevs av många som dyrt (40 år, man, Göteborg). Sen hur Teslas försäkringar står sig mot andra likvärdiga elbilar har jag ingen aning om. Är det stora skillnader på M3/MY mot säg t.ex. Kia Ev6 eller Ev9? Hur ser det ut med Xpeng g6?
Min polestar2 har ungefär samma försäkringskostnad som den Volvo jag bytte från.
expat
Inlägg: 323
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Sveriges mest sålda bil?

Inlägg av expat »

Carlsson skrev: 16 nov 2024 08:36
RareEarth skrev: 15 nov 2024 22:26

Det pratas mycket om hög försäkringskostnad men det verkar vara i vissa områden i Stockholm. Jag betalar ”normal” premie.
Och vad är en normal premie? Det är väl det här som jag tror många hakar upp sig på. De tycker att Tesla har höga försäkringskostnader eftersom de kommer från en VW Passat eller en Volvo eller nått. Att betala över 20 000 per år i försäkring upplevs av många som dyrt (40 år, man, Göteborg). Sen hur Teslas försäkringar står sig mot andra likvärdiga elbilar har jag ingen aning om. Är det stora skillnader på M3/MY mot säg t.ex. Kia Ev6 eller Ev9? Hur ser det ut med Xpeng g6?
Jag betalar 3100 kr för halvförsäkring per år för en EV6. Inte storstad dock
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 414
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Sveriges mest sålda bil?

Inlägg av Earplugged »

Newgusa skrev: 15 nov 2024 15:29
Som kommande Model Y köpare blir man lite konfunderad över hur dåligt vissa saker verkar fungera när man läser mångas inlägg på forumet och det för bilar som nu är nästan lika vanliga som Volvo på vägarna. Etablerade däckfirmor som inte vill balansera däck pga dåliga bussningar, försäkringsbolag som knappt vill försäkra bilarna (hutlösa priser) eller inte hedra villkoren vid problem. Finns säkert en massa fler exempel men ni förstår säkert poängen. Är det verkligen så problematiskt att vara Teslaägare i Sverige 2024 och varför tas det i så fall inte upp mer i media om så skulle vara fallet? Det är ju inte en liten grupp längre. Mvh
Skulle tippa på ca 97% av alla hundratals inlägg som beskriver att farthållare, vindrutetorkare osv är helt värdelösa och helt oanvändbara är skrivna av samma användare.
Det finns givetvis situationer som inte AP och farthållare inte hanterar bra och det är bra att man lyfter upp det till ytan men för den stora massan och i de allra flesta situationer fungerar det väldigt bra.
För min del är det det absolut enklaste och problemfria bilägandet jag haft hittills.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Carlsson
Inlägg: 321
Blev medlem: 11 sep 2023 20:41

Re: Sveriges mest sålda bil?

Inlägg av Carlsson »

Fredrik j skrev: 16 nov 2024 10:30
Carlsson skrev: 16 nov 2024 08:36
RareEarth skrev: 15 nov 2024 22:26

Det pratas mycket om hög försäkringskostnad men det verkar vara i vissa områden i Stockholm. Jag betalar ”normal” premie.
Och vad är en normal premie? Det är väl det här som jag tror många hakar upp sig på. De tycker att Tesla har höga försäkringskostnader eftersom de kommer från en VW Passat eller en Volvo eller nått. Att betala över 20 000 per år i försäkring upplevs av många som dyrt (40 år, man, Göteborg). Sen hur Teslas försäkringar står sig mot andra likvärdiga elbilar har jag ingen aning om. Är det stora skillnader på M3/MY mot säg t.ex. Kia Ev6 eller Ev9? Hur ser det ut med Xpeng g6?
Min polestar2 har ungefär samma försäkringskostnad som den Volvo jag bytte från.
Hade du hel eller halv-försäkring på Volvo? Har du hel eller halv-försäkring på din Polestar? Har du tagit ut en ny Polestar? Var Volvon ny eller beggad? <— Dessa saker hoppas folk gärna över att beskriva när de talar om sina försäkringar.

Halvförsäkringen på en ny model Y är det väl få som klagar på? Helförsäkringen på en 3+ år MY klagar fler på. När jag är van vid att betala 550 kr per månad för en VW Passat från 2018 tycker jag såklart att det är otroligt dyrt att betala 1500-1800:- per månad för en MY.

Många kommer med argumentet att bilar med samma hästkrafter har liknande premier och så kanske det är. De flesta som kör MY väljer väl dock inte bilen för att den är effektstark (borträknat MYP då). De vill ha en stor och funktionell bil. Jag tror att många hellre hade sänkt effekten mot att få en något billigare prislapp och avsevärd lägre försäkring.
Användarvisningsbild
SagittariusA
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 09 okt 2024 17:00

Re: Sveriges mest sålda bil?

Inlägg av SagittariusA »

Betalar 346kr / mån för halvförsäkring hos LF.
Kommer kosta 500-600kr för hel sen när det är dags. Känns rimligt.
Carlsson
Inlägg: 321
Blev medlem: 11 sep 2023 20:41

Re: Sveriges mest sålda bil?

Inlägg av Carlsson »

SagittariusA skrev: 16 nov 2024 13:01
Betalar 346kr / mån för halvförsäkring hos LF.
Kommer kosta 500-600kr för hel sen när det är dags. Känns rimligt.
För en Model Y? Billigt med 500-600, vilket bolag?
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sveriges mest sålda bil?

Inlägg av Fredrik j »

Carlsson skrev: 16 nov 2024 12:34
Fredrik j skrev: 16 nov 2024 10:30
Carlsson skrev: 16 nov 2024 08:36
RareEarth skrev: 15 nov 2024 22:26

Det pratas mycket om hög försäkringskostnad men det verkar vara i vissa områden i Stockholm. Jag betalar ”normal” premie.
Och vad är en normal premie? Det är väl det här som jag tror många hakar upp sig på. De tycker att Tesla har höga försäkringskostnader eftersom de kommer från en VW Passat eller en Volvo eller nått. Att betala över 20 000 per år i försäkring upplevs av många som dyrt (40 år, man, Göteborg). Sen hur Teslas försäkringar står sig mot andra likvärdiga elbilar har jag ingen aning om. Är det stora skillnader på M3/MY mot säg t.ex. Kia Ev6 eller Ev9? Hur ser det ut med Xpeng g6?
Min polestar2 har ungefär samma försäkringskostnad som den Volvo jag bytte från.
Hade du hel eller halv-försäkring på Volvo? Har du hel eller halv-försäkring på din Polestar? Har du tagit ut en ny Polestar? Var Volvon ny eller beggad? <— Dessa saker hoppas folk gärna över att beskriva när de talar om sina försäkringar.

Halvförsäkringen på en ny model Y är det väl få som klagar på? Helförsäkringen på en 3+ år MY klagar fler på. När jag är van vid att betala 550 kr per månad för en VW Passat från 2018 tycker jag såklart att det är otroligt dyrt att betala 1500-1800:- per månad för en MY.

Många kommer med argumentet att bilar med samma hästkrafter har liknande premier och så kanske det är. De flesta som kör MY väljer väl dock inte bilen för att den är effektstark (borträknat MYP då). De vill ha en stor och funktionell bil. Jag tror att många hellre hade sänkt effekten mot att få en något billigare prislapp och avsevärd lägre försäkring.
Bägge två år begagnade när jag köpte så ett år med vagnskadegaranti och sen helförsäkring.
Nu åtnjuter jag fri försäkring från Polestar i 1år i samband med köpet. Efter garantin kommer det kosta strax under 10’ per år med tillägg och fria mil. Volvon låg nån tusenlapp under men den hade gått 18000 och ramlat ur maskinskadan.
Försäkrar hos LF när garantin gått ut.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Sveriges mest sålda bil?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Fredrik j skrev: 16 nov 2024 13:10
Carlsson skrev: 16 nov 2024 12:34
Fredrik j skrev: 16 nov 2024 10:30
Carlsson skrev: 16 nov 2024 08:36
RareEarth skrev: 15 nov 2024 22:26

Det pratas mycket om hög försäkringskostnad men det verkar vara i vissa områden i Stockholm. Jag betalar ”normal” premie.
Och vad är en normal premie? Det är väl det här som jag tror många hakar upp sig på. De tycker att Tesla har höga försäkringskostnader eftersom de kommer från en VW Passat eller en Volvo eller nått. Att betala över 20 000 per år i försäkring upplevs av många som dyrt (40 år, man, Göteborg). Sen hur Teslas försäkringar står sig mot andra likvärdiga elbilar har jag ingen aning om. Är det stora skillnader på M3/MY mot säg t.ex. Kia Ev6 eller Ev9? Hur ser det ut med Xpeng g6?
Min polestar2 har ungefär samma försäkringskostnad som den Volvo jag bytte från.
Hade du hel eller halv-försäkring på Volvo? Har du hel eller halv-försäkring på din Polestar? Har du tagit ut en ny Polestar? Var Volvon ny eller beggad? <— Dessa saker hoppas folk gärna över att beskriva när de talar om sina försäkringar.

Halvförsäkringen på en ny model Y är det väl få som klagar på? Helförsäkringen på en 3+ år MY klagar fler på. När jag är van vid att betala 550 kr per månad för en VW Passat från 2018 tycker jag såklart att det är otroligt dyrt att betala 1500-1800:- per månad för en MY.

Många kommer med argumentet att bilar med samma hästkrafter har liknande premier och så kanske det är. De flesta som kör MY väljer väl dock inte bilen för att den är effektstark (borträknat MYP då). De vill ha en stor och funktionell bil. Jag tror att många hellre hade sänkt effekten mot att få en något billigare prislapp och avsevärd lägre försäkring.
Bägge två år begagnade när jag köpte så ett år med vagnskadegaranti och sen helförsäkring.
Nu åtnjuter jag fri försäkring från Polestar i 1år i samband med köpet. Efter garantin kommer det kosta strax under 10’ per år med tillägg och fria mil. Volvon låg nån tusenlapp under men den hade gått 18000 och ramlat ur maskinskadan.
Försäkrar hos LF när garantin gått ut.
Ingen större skillnad mot Tesla då.

Jag kommer att betala 9336:- /år (2500 mil) för min Model Y Performance när jag helförsäkrar den hos LF.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 927
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Sveriges mest sålda bil?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

repulsiv skrev: 16 nov 2024 01:49
Andra saker är bara taffliga, dörrhandtag som inte är gjorda för vinter
De är inte gjorda för sommar heller. Model S är helt överlägsen där.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Newgusa
Inlägg: 200
Blev medlem: 01 aug 2024 11:25

Re: Sveriges mest sålda bil?

Inlägg av Newgusa »

Earplugged skrev: 16 nov 2024 12:00
Newgusa skrev: 15 nov 2024 15:29
Som kommande Model Y köpare blir man lite konfunderad över hur dåligt vissa saker verkar fungera när man läser mångas inlägg på forumet och det för bilar som nu är nästan lika vanliga som Volvo på vägarna. Etablerade däckfirmor som inte vill balansera däck pga dåliga bussningar, försäkringsbolag som knappt vill försäkra bilarna (hutlösa priser) eller inte hedra villkoren vid problem. Finns säkert en massa fler exempel men ni förstår säkert poängen. Är det verkligen så problematiskt att vara Teslaägare i Sverige 2024 och varför tas det i så fall inte upp mer i media om så skulle vara fallet? Det är ju inte en liten grupp längre. Mvh
Skulle tippa på ca 97% av alla hundratals inlägg som beskriver att farthållare, vindrutetorkare osv är helt värdelösa och helt oanvändbara är skrivna av samma användare.
Det finns givetvis situationer som inte AP och farthållare inte hanterar bra och det är bra att man lyfter upp det till ytan men för den stora massan och i de allra flesta situationer fungerar det väldigt bra.
För min del är det det absolut enklaste och problemfria bilägandet jag haft hittills.
Tack🙏
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: Sveriges mest sålda bil?

Inlägg av RareEarth »

repulsiv skrev: 16 nov 2024 01:49
[Själv stör jag mej mest på att allt fungerar lite halvt, det känns som man kör omkring i en betaversion..

Exempel: adaptiv farthållare, filhållning, automatisk avbländning, automatiska torkare.. sentry mode.. alla dessa håller så dålig kvalitet att dom borde ha fixats redan innan bilarna kom ut till kunder.

Och ingen android auto 2024 ? kom igen..

Andra saker är bara taffliga, dörrhandtag som inte är gjorda för vinter, usla stänkslydd knappt värda namnet, schemainställningarna för förvärmning..
Jämför med förra bilen, en BMW 530e. Jag hade en lista över saker som var dåliga med den. Några exempel:

- Gick inte att styra laddningen via appen
- Gick inte att ställa in laddströmmen när man laddade från laddbox (drog många huvudsäkringar innan jag fattade att inställningen i i bilen inte hade någon effekt)
- Automatiska torkarfunktionen drog igång trots minusgrader och förstörde torkarbladen
- Automatiska backspeglarna klarade inte ens lite nattfrost utan att frysa fast
- Automatiska torkarfunktionen var för okänslig trots maxläget
- Carplay och BT-koppling var en fullständig katastrof och nästan oanvändbar om man var mer än en som använde bilen
- Skrammel från instrumentpanelen
- Låsknappen på keyfobben stack ut så mycket att bilen låste sig när man stoppade den i fickan. Oftast precis när man stod med händerna fulla med kassar och skulle öppna bakluckan
- Det gick inte att förklimatisera bilen om batteriet var urladdat trots att laddkabeln var inkopplad. Mycket störigt om "någon" glömt koppla in laddkabeln kvällen innan
- Det gick inte att kliva in i bilen, starta avfrostning och sedan kliva ut och skrapa rutorna. Dä stängde bilen ner. Man var tvungen att programmera en avfärdstid i appen först.
- Navigationen och hela infotainmentsystemet var helt värdelöst
- Traditionell automatlåda, hackigt och dåligt anpassad för eldrift
- Det gick inte att låsa upp dörrarna inifrån bilen. Om personen med nyckeln lämnat bilen och dörrarna låstes kunde man inte komma ut.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1951
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Sveriges mest sålda bil?

Inlägg av BrooklynS »

Uppenbarligen är det många som köpt Tesla som aldrig har haft bil förut samt tillhör nittiotalisterna.

Sällar mig till dem som i stort är mycket nöjd efter snart 25.000 mil på fem år intvå olika Teslor. Har aldrig haft ett så problemfritt och kostnadseffektivt bilägande även om det naturligtvis finns saker att reta sig på om man nu vill.

Främst fjädringskomforten vid olastad bil, samt att man måste koppla ur AP vid vissa situationer och inte ha den i alls under vissa förhållanden.

Försäkring har med pris, prestanda och körda mil/år att göra förutom bostadsort. Jag kan inte säga att Teslan sticker ut i jämförelse med andra SUV med motsvarande prestanda.

AndroidAuto och CarPlay är sådant man använder om man inte har Tesla. Har saknat det exakt noll gånger under mina fem år. Hade det på bilen innan dess.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
manneson
Inlägg: 1170
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Sveriges mest sålda bil?

Inlägg av manneson »

BrooklynS skrev: 19 nov 2024 10:25
AndroidAuto och CarPlay är sådant man använder om man inte har Tesla. Har saknat det exakt noll gånger under mina fem år. Hade det på bilen innan dess.
Hade CarPlay på förra. Saknar det inte.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sveriges mest sålda bil?

Inlägg av Fredrik j »

BrooklynS skrev: 19 nov 2024 10:25
Uppenbarligen är det många som köpt Tesla som aldrig har haft bil förut samt tillhör nittiotalisterna.

Sällar mig till dem som i stort är mycket nöjd efter snart 25.000 mil på fem år intvå olika Teslor. Har aldrig haft ett så problemfritt och kostnadseffektivt bilägande även om det naturligtvis finns saker att reta sig på om man nu vill.

Främst fjädringskomforten vid olastad bil, samt att man måste koppla ur AP vid vissa situationer och inte ha den i alls under vissa förhållanden.

Försäkring har med pris, prestanda och körda mil/år att göra förutom bostadsort. Jag kan inte säga att Teslan sticker ut i jämförelse med andra SUV med motsvarande prestanda.

AndroidAuto och CarPlay är sådant man använder om man inte har Tesla. Har saknat det exakt noll gånger under mina fem år. Hade det på bilen innan dess.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tror vi inte att det är få Model Y-ägare som övervägde en fossil-SUV med samma prestanda.
Prestandan (och försäkringskostnaderna) får man på köpet.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4414
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Sveriges mest sålda bil?

Inlägg av jonasl »

Fast är det så himla dyrt egentligen. Den Audi A6 jag sålde för 8 år sen betalade jag då strax under 600 kronor per månad för helförsäkring, 1500 mil. Den var 10 år gammal och värd under 100k.

Inflationsjusterat är det nära 800 kr idag.

Nu kommer jag landa strax under tusenlappen med 2000 mil per år på Model Y som är värd runt 400k.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar