Förbättringar för SuC v4

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8566
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Förbättringar för SuC v4

Inlägg av spacecoin »

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5903
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Förbättringar för SuC v4

Inlägg av Gustafsson »

Electrek har också noterat detta

https://electrek.co/2024/11/14/tesla-an ... -cabinets/

Gissar att palladium kan ladda lite snabbare med dessa.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6004
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Förbättringar för SuC v4

Inlägg av AAKEE »

Gustafsson skrev: 14 nov 2024 23:45
Electrek har också noterat detta

https://electrek.co/2024/11/14/tesla-an ... -cabinets/

Gissar att palladium kan ladda lite snabbare med dessa.
Jag brukar se max charge power 280-288kW eller nåt sånt som högst, alltså den max charge öower som bilen tillåter.

Hade ju kunnat få bli aningen mer ock.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5903
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Förbättringar för SuC v4

Inlägg av Gustafsson »

AAKEE skrev: 15 nov 2024 00:00
Gustafsson skrev: 14 nov 2024 23:45
Electrek har också noterat detta

https://electrek.co/2024/11/14/tesla-an ... -cabinets/

Gissar att palladium kan ladda lite snabbare med dessa.
Jag brukar se max charge power 280-288kW eller nåt sånt som högst, alltså den max charge öower som bilen tillåter.

Hade ju kunnat få bli aningen mer ock.
Gissar att laddkurvan på palladium är begränsad idag, av både mjukvara och tillgång till ström/spänning. Formen på laddkurvan liknar den på 100D, som har en rätt flack kurva ca 135 kW till ca 40% SOC. Men under några veckor efter en uppdatering kunde man få upp till knappt 190 kW och en brantare kurva med CCS adaptern. Bilen hade då uppenbarligen kapacitet att ta emot samma effekt som de i USA med samma batteri (via NACS kontakten) har. Problemet här är väl att adaptern är specad för max 150 kW och det blev en kortvarig glädje. Effekten ströps rätt snart igen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6004
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Förbättringar för SuC v4

Inlägg av AAKEE »

Ja, det är rätt uppenbart att bilen skulle klara mer än 250kW, såvida inte någon komponent begränsar.

Men eftersom bilens BMS själv rapporterar BMS Max charge > 250, så låter det som att bilen skulle ta om den fick
IMG_1926.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6004
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Förbättringar för SuC v4

Inlägg av AAKEE »

AAKEE skrev: 15 nov 2024 16:53
Ja, det är rätt uppenbart att bilen skulle klara mer än 250kW, såvida inte någon komponent begränsar.

Men eftersom bilens BMS själv rapporterar BMS Max charge > 250, så låter det som att bilen skulle ta om den fick

IMG_1926.jpeg
Eftersom 700A har vart strömbegränsningen på SuC V3, och det tillåtits ge 250kW, så skulle 700A kunna ge 250 x 462/403 =286,6 kW.
(Med bibehållen max strömstyrka för suc v3)

Min M3P nådde 700A, men Palladium med 14.5% högre batterispänning hamnar cirka 14.5% lägre i strömstyrka för att ”bara” nå 250kW.

De 286kWh:na är inte långt ifrån mina toppmoteringar i BMS_Max_Charge. (277-28X som högst enligt minnet).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar