Ge Y ett par månader till baraMaw skrev: ↑15 nov 2024 11:26Dessutom en nyare modell och modernare teknik än Model YTorbenTorben skrev: ↑15 nov 2024 11:16Precis 2025 års modell, en rätt bra deal kan jag tycka, betydligt trevligare och mer premium än en Modell Y...ludvigrn skrev: ↑15 nov 2024 11:13Det är 2024/2025 version är jag ganska säker på, ganska bra erbjudande tycker jagNewgusa skrev: ↑15 nov 2024 11:03Bra erbjudande men gammal bil/teknik kanske som annars inte skulle locka köpare för dyr peng?TorbenTorben skrev: ↑15 nov 2024 10:49
Ex en Polestar 2, leasa för 4730 / månad = totalt 170280:- kostnad på en bil för 600k, köper du den privat lär det kosta dig minst 250000:- i värdeminskning samt kapitalkostnad på kontantinsatsen.![]()
Värdeminskningstråden Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Frågan är bara vad Juniper kommer kosta att leasaNewgusa skrev: ↑15 nov 2024 11:27Ge Y ett par månader till baraMaw skrev: ↑15 nov 2024 11:26Dessutom en nyare modell och modernare teknik än Model YTorbenTorben skrev: ↑15 nov 2024 11:16Precis 2025 års modell, en rätt bra deal kan jag tycka, betydligt trevligare och mer premium än en Modell Y...![]()
.
-
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 20 aug 2024 13:40
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Nu försvann privatleasing dealen från Polestars hemsida på P2, lär väl komma en bättre deal snart där också.toppo skrev: ↑15 nov 2024 11:27Man får inte köpa ut bilar på privatleasing av Polestar, jag har testat. Men det är ju bara köpa en liknande begagnad av handlare, går ju att köpa 3 år gamla för under 400 tkr.TorbenTorben skrev: ↑15 nov 2024 11:06Frågan är väl vad som händer efter 3 år, undra om man kan köpa loss den för runt 200k, bör finnas 0 efterfrågan efter gamla P2 2028 ? Då har man ju gjort en bra deal och fått bilen till 40% rabatt...Newgusa skrev: ↑15 nov 2024 11:03Bra erbjudande men gammal bil/teknik kanske som annars inte skulle locka köpare för dyr peng?TorbenTorben skrev: ↑15 nov 2024 10:49Ex en Polestar 2, leasa för 4730 / månad = totalt 170280:- kostnad på en bil för 600k, köper du den privat lär det kosta dig minst 250000:- i värdeminskning samt kapitalkostnad på kontantinsatsen.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Synd att de hattar så mycket, men de sålde väl för många helt enkelt. Otroligt bra pris.TorbenTorben skrev: ↑15 nov 2024 11:38Nu försvann privatleasing dealen från Polestars hemsida på P2, lär väl komma en bättre deal snart där också.toppo skrev: ↑15 nov 2024 11:27Man får inte köpa ut bilar på privatleasing av Polestar, jag har testat. Men det är ju bara köpa en liknande begagnad av handlare, går ju att köpa 3 år gamla för under 400 tkr.TorbenTorben skrev: ↑15 nov 2024 11:06Frågan är väl vad som händer efter 3 år, undra om man kan köpa loss den för runt 200k, bör finnas 0 efterfrågan efter gamla P2 2028 ? Då har man ju gjort en bra deal och fått bilen till 40% rabatt...Newgusa skrev: ↑15 nov 2024 11:03Bra erbjudande men gammal bil/teknik kanske som annars inte skulle locka köpare för dyr peng?TorbenTorben skrev: ↑15 nov 2024 10:49
Ex en Polestar 2, leasa för 4730 / månad = totalt 170280:- kostnad på en bil för 600k, köper du den privat lär det kosta dig minst 250000:- i värdeminskning samt kapitalkostnad på kontantinsatsen.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Tror ni det kommer bli mer värdeminskning på befintliga MY så snart Juniper släpps eller kommer det att vara ungefär samma begagnatspriser nästa kvartal med värdeminskning som enbart motsvarar det normala?
Kommer det påverka begagnatspriserna något att året blir det 20-25 och att exempelvis en 2023 års bil plötsligt är två år gammal istället för ett år?
Kommer det påverka begagnatspriserna något att året blir det 20-25 och att exempelvis en 2023 års bil plötsligt är två år gammal istället för ett år?
Re: Värdeminskningstråden Model Y
JA på bägge skulle jag tro, mer eller mindre i alla fall.Arn skrev: ↑15 nov 2024 22:13Tror ni det kommer bli mer värdeminskning på befintliga MY så snart Juniper släpps eller kommer det att vara ungefär samma begagnatspriser nästa kvartal med värdeminskning som enbart motsvarar det normala?
Kommer det påverka begagnatspriserna något att året blir det 20-25 och att exempelvis en 2023 års bil plötsligt är två år gammal istället för ett år?
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Ska bli intressant att se hur lanseringen av Juniper påverkar utbudet på begagnat marknaden.
Förhoppningsvis leder lanseringen till att ett stort antal ägare av nuvarande MY oavsett årsmodell byter bil vilket skapar större utbud och lägre priser.
Å andra sidan kommer ränterabatten troligen initialt att försvinna vilket i sig skulle kunna ha en värdehöjande effekt på begagnade bilar.
Så det blir lite lurigt att försöka gissa sig till hur begagnat priserna MY kommer utvecklas inom närmaste halvåret. Förmodligen ser vi dock ingen skillnad i januari-februari utan tidigast i mars när de stora kvartalsleveranserna av Juniper börjar ta fart.
Vad tror ni andra?
Förhoppningsvis leder lanseringen till att ett stort antal ägare av nuvarande MY oavsett årsmodell byter bil vilket skapar större utbud och lägre priser.
Å andra sidan kommer ränterabatten troligen initialt att försvinna vilket i sig skulle kunna ha en värdehöjande effekt på begagnade bilar.
Så det blir lite lurigt att försöka gissa sig till hur begagnat priserna MY kommer utvecklas inom närmaste halvåret. Förmodligen ser vi dock ingen skillnad i januari-februari utan tidigast i mars när de stora kvartalsleveranserna av Juniper börjar ta fart.
Vad tror ni andra?
Re: Värdeminskningstråden Model Y
När marknaden fylls med bilarna köpta -22 med beräknat restvärde på ca 340’ så lär priserna ta ett hopp ner.Arn skrev: ↑16 nov 2024 09:25Ska bli intressant att se hur lanseringen av Juniper påverkar utbudet på begagnat marknaden.
Förhoppningsvis leder lanseringen till att ett stort antal ägare av nuvarande MY oavsett årsmodell byter bil vilket skapar större utbud och lägre priser.
Å andra sidan kommer ränterabatten troligen initialt att försvinna vilket i sig skulle kunna ha en värdehöjande effekt på begagnade bilar.
Så det blir lite lurigt att försöka gissa sig till hur begagnat priserna MY kommer utvecklas inom närmaste halvåret. Förmodligen ser vi dock ingen skillnad i januari-februari utan tidigast i mars när de stora kvartalsleveranserna av Juniper börjar ta fart.
Vad tror ni andra?
Killgissning men lägg till att ”många” nu börjar dra sig för att köpa Tesla både pga strejk och politik så utbud och efterfrågan lär hamna i otakt.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Facelifts brukar ha så gott som 0 påverkan. Vanligt folk har ingen koll på det helt enkelt, bara "nördar". Årsmodell, miltal och skick är det som styr.Arn skrev: ↑16 nov 2024 09:25Ska bli intressant att se hur lanseringen av Juniper påverkar utbudet på begagnat marknaden.
Förhoppningsvis leder lanseringen till att ett stort antal ägare av nuvarande MY oavsett årsmodell byter bil vilket skapar större utbud och lägre priser.
Å andra sidan kommer ränterabatten troligen initialt att försvinna vilket i sig skulle kunna ha en värdehöjande effekt på begagnade bilar.
Så det blir lite lurigt att försöka gissa sig till hur begagnat priserna MY kommer utvecklas inom närmaste halvåret. Förmodligen ser vi dock ingen skillnad i januari-februari utan tidigast i mars när de stora kvartalsleveranserna av Juniper börjar ta fart.
Vad tror ni andra?
Men absolut störst påverkan har ekonomin i stort. Känner folk att de har råd att spendera så gör de det, och då går priserna upp och vice versa.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Jag tror på fortsatt fall pga nytt år och även Juniper.
Värst får årsmodell 23/24 får smaka förstås. De blir ju snabbt ett år äldre förutom att priset förmodligen blir för nära Juniper.
vi har ju redan sett 2022 års MYLR med hyfsade mil för 420.000 och nu i veckan sålde ALD-bil en fin MYP 2022 för endast 435.000.
2021:orna är nu runt 360-400 vilket också känns rätt prisvärt?
Då kan jag inte se en enda anledning till att en MYLR skall kosta 520-570 som nu. Så de kommer definitivt tappa mkt närmsta året.
Årsmodell 21/22 tror jag att man komma undan med betydligt mindre värdeminskning på.
Skulle jag söka beg Y idag så skulle jag jaga 22:orna som är oerhöft mycket bättre än 21:orna. Dock är prisglappet mellan 2022 och 2023 helt omotiverat i mina ögon. Kan någon förklara det så tar jag gärna emot input eftersom jag missat något. 23:orna skall inget annat än rasa i värde tycker jag.
Värst får årsmodell 23/24 får smaka förstås. De blir ju snabbt ett år äldre förutom att priset förmodligen blir för nära Juniper.
vi har ju redan sett 2022 års MYLR med hyfsade mil för 420.000 och nu i veckan sålde ALD-bil en fin MYP 2022 för endast 435.000.
2021:orna är nu runt 360-400 vilket också känns rätt prisvärt?
Då kan jag inte se en enda anledning till att en MYLR skall kosta 520-570 som nu. Så de kommer definitivt tappa mkt närmsta året.
Årsmodell 21/22 tror jag att man komma undan med betydligt mindre värdeminskning på.
Skulle jag söka beg Y idag så skulle jag jaga 22:orna som är oerhöft mycket bättre än 21:orna. Dock är prisglappet mellan 2022 och 2023 helt omotiverat i mina ögon. Kan någon förklara det så tar jag gärna emot input eftersom jag missat något. 23:orna skall inget annat än rasa i värde tycker jag.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
pejvic skrev: ↑16 nov 2024 12:47Jag tror på fortsatt fall pga nytt år och även Juniper.
Värst får årsmodell 23/24 får smaka förstås. De blir ju snabbt ett år äldre förutom att priset förmodligen blir för nära Juniper.
vi har ju redan sett 2022 års MYLR med hyfsade mil för 420.000 och nu i veckan sålde ALD-bil en fin MYP 2022 för endast 435.000.
2021:orna är nu runt 360-400 vilket också känns rätt prisvärt?
Då kan jag inte se en enda anledning till att en MYLR skall kosta 520-570 som nu. Så de kommer definitivt tappa mkt närmsta året.
Årsmodell 21/22 tror jag att man komma undan med betydligt mindre värdeminskning på.
Skulle jag söka beg Y idag så skulle jag jaga 22:orna som är oerhöft mycket bättre än 21:orna. Dock är prisglappet mellan 2022 och 2023 helt omotiverat i mina ögon. Kan någon förklara det så tar jag gärna emot input eftersom jag missat något. 23:orna skall inget annat än rasa i värde tycker jag.
Tack för din input. Den bilen du refererar till verkar har haft ett attraktivt pris. Minns du ungefär vilket miltal bilen hade samt om den var svensksåld eller import?
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Det är som manneson säger.pejvic skrev: ↑16 nov 2024 12:47Jag tror på fortsatt fall pga nytt år och även Juniper.
Värst får årsmodell 23/24 får smaka förstås. De blir ju snabbt ett år äldre förutom att priset förmodligen blir för nära Juniper.
vi har ju redan sett 2022 års MYLR med hyfsade mil för 420.000 och nu i veckan sålde ALD-bil en fin MYP 2022 för endast 435.000.
2021:orna är nu runt 360-400 vilket också känns rätt prisvärt?
Då kan jag inte se en enda anledning till att en MYLR skall kosta 520-570 som nu. Så de kommer definitivt tappa mkt närmsta året.
Årsmodell 21/22 tror jag att man komma undan med betydligt mindre värdeminskning på.
Skulle jag söka beg Y idag så skulle jag jaga 22:orna som är oerhöft mycket bättre än 21:orna. Dock är prisglappet mellan 2022 och 2023 helt omotiverat i mina ögon. Kan någon förklara det så tar jag gärna emot input eftersom jag missat något. 23:orna skall inget annat än rasa i värde tycker jag.
Därför betalar folk mycket mer för en 2023 än för en 2022. Det som kommer ske när vi kommer in en bit in i 2025 är att vi kommer se många fler 2022or på marknaden. Tittar vi på MY LR AWD kommer vi förmodligen se en prislapp runt cirka 320-360 000 beroende på miltal och skick. (dvs runt 50% av värdet bilen köpes för). Man kommer säkert kunna köpa en 2024a för runt 415 000.
Jag tror Juniper har liten påverkan på priset. De flesta är omedvetna om skillnaderna, de ser ny tesla eller begagnad tesla och pris. De flesta har inte råd att köpa en helt ny bil, speciellt inte en som kostar 500 000 kr eller mer. Men ja. Vi får väl se helt enkelt. De 2023or som gått på KVD har tappat cirka 25% så det talar ju för att de kommer ha tappat 50% när de är tre år gamla. Samma borde vara sant för 2022, och 2024 när det väl är dags. Och så klart, även Juniper om tre plus år

Re: Värdeminskningstråden Model Y
Ja jag funderade själv på den..Arn skrev: ↑16 nov 2024 13:45pejvic skrev: ↑16 nov 2024 12:47Jag tror på fortsatt fall pga nytt år och även Juniper.
Värst får årsmodell 23/24 får smaka förstås. De blir ju snabbt ett år äldre förutom att priset förmodligen blir för nära Juniper.
vi har ju redan sett 2022 års MYLR med hyfsade mil för 420.000 och nu i veckan sålde ALD-bil en fin MYP 2022 för endast 435.000.
2021:orna är nu runt 360-400 vilket också känns rätt prisvärt?
Då kan jag inte se en enda anledning till att en MYLR skall kosta 520-570 som nu. Så de kommer definitivt tappa mkt närmsta året.
Årsmodell 21/22 tror jag att man komma undan med betydligt mindre värdeminskning på.
Skulle jag söka beg Y idag så skulle jag jaga 22:orna som är oerhöft mycket bättre än 21:orna. Dock är prisglappet mellan 2022 och 2023 helt omotiverat i mina ögon. Kan någon förklara det så tar jag gärna emot input eftersom jag missat något. 23:orna skall inget annat än rasa i värde tycker jag.
Tack för din input. Den bilen du refererar till verkar har haft ett attraktivt pris. Minns du ungefär vilket miltal bilen hade samt om den var svensksåld eller import?
Svensksåld
5600 mil
Uttagen maj 2022.
Privat el Kvd bör man kunna klippa motsvarande för runt 400 med lite tålamod.
Motsvarande LR -22 blir då värd max 370-380 samt motsvarande 21 med de milen runt 330.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Ja, 435 000 för en MYP 2022 är verkligen ett bra pris. MY LR AWD -22 har gått för 410-420 med jämförbara mil (på KVD) det senaste.pejvic skrev: ↑16 nov 2024 14:43Ja jag funderade själv på den..Arn skrev: ↑16 nov 2024 13:45pejvic skrev: ↑16 nov 2024 12:47Jag tror på fortsatt fall pga nytt år och även Juniper.
Värst får årsmodell 23/24 får smaka förstås. De blir ju snabbt ett år äldre förutom att priset förmodligen blir för nära Juniper.
vi har ju redan sett 2022 års MYLR med hyfsade mil för 420.000 och nu i veckan sålde ALD-bil en fin MYP 2022 för endast 435.000.
2021:orna är nu runt 360-400 vilket också känns rätt prisvärt?
Då kan jag inte se en enda anledning till att en MYLR skall kosta 520-570 som nu. Så de kommer definitivt tappa mkt närmsta året.
Årsmodell 21/22 tror jag att man komma undan med betydligt mindre värdeminskning på.
Skulle jag söka beg Y idag så skulle jag jaga 22:orna som är oerhöft mycket bättre än 21:orna. Dock är prisglappet mellan 2022 och 2023 helt omotiverat i mina ögon. Kan någon förklara det så tar jag gärna emot input eftersom jag missat något. 23:orna skall inget annat än rasa i värde tycker jag.
Tack för din input. Den bilen du refererar till verkar har haft ett attraktivt pris. Minns du ungefär vilket miltal bilen hade samt om den var svensksåld eller import?
Svensksåld
5600 mil
Uttagen maj 2022.
Privat el Kvd bör man kunna klippa motsvarande för runt 400 med lite tålamod.
Motsvarande LR -22 blir då värd max 370-380 samt motsvarande 21 med de milen runt 330.
Du lär får vänta en stund innan du får en MY LR AWD -22 för 380' dock, tittar man på KVD är folk fortfarande beredda att ge 370 000 för -21or (men säljarna är inte nöjda, för reservationspriset uppnås inte vid dessa summor).
En annan sak att ta med i beräkningen är att Teslas 0% kampanj förmodligen hämmar begagnatförsäljningen något.
Idag kan du köpa en MY LR AWD 21 för cirka 360 000. När jag räknar på TCO så skiljer det dock bara cirka 1 400 kr i månaden mellan att köpa MY LR AWD 21 mot att köpa en helt ny MY LR. Det finns ju inga tre år gamla MY LR än, annars hade jag jämfört med det - då hade det blivit större skillnad så klart. Men som mig, jag vill gärna ha en Tesla, jag hade dock nöjt mig med MY LR bakhjulsdrift. Jag är dock ekonomisk av mig så jag jämför, vänder och vrider. Så jag tittar på begagnatmarknaden och kommer fram till ovan då, att det skiljer mig 1 400 kr i månaden mellan att köpa och köra en ny mot beg. bil (dock med olika prestanda).
För 1 400 i månaden är man dock sugen på den helt nya bilen så klart. Varför blir det så här då?
I mitt fall är det ju så att den högre försäkringen samt räntekostnaden äter upp mycket av "besparingen" att köpa beg. bil. Sett över tre års ägande. Behåller man sin bil i fem år, blir skillnaden cirka 2000 i månanden, då kostnaden för den nya bilen ökar i och med försäkringen samt att man amorterar.
Dock tycker jag personligen att det är för dyrt att ligga på en månadskostnad på över 8 000 kr i månaden för bil (drivmedel ej inkluderat) så jag avvaktar tills dess att 22orna kommer ner i pris tror jag. Eller om det kommer nån bra deal innan jul kanske?
Se hur jag räknat här
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Jag kollade bara blixtsnabbt. men tycker ämnet är skoj så svarar lite snabbt.
1. visst är den nya en YLR bakhjulsdriven?
2. 9% ränta efter ränteavdrag. det är lite högt räknat.
Sen är det ett probem m detta - som du ser så är första året riktigt dyrt, andra året också. Skall man köpa en ny så är det rätt viktigt att man är 200% säker på att man vill ha bilen i "många år". Teslaägare inkl mig själv är väldigt benägna att byta bil oftare. Det handlar om att man är lite mer intresserad av teknik än snittet av bilägarna. Som tex förr när man köpte en ny iphone varje år trots att den gamla var perfekt.
Så en viktig parameter är att man är helt säker på att man vill ha den länge. Och summerar man ägarskapet efter år 1 så har man sjukt hög månadskostnad till just det datumet.
1. visst är den nya en YLR bakhjulsdriven?
2. 9% ränta efter ränteavdrag. det är lite högt räknat.
Sen är det ett probem m detta - som du ser så är första året riktigt dyrt, andra året också. Skall man köpa en ny så är det rätt viktigt att man är 200% säker på att man vill ha bilen i "många år". Teslaägare inkl mig själv är väldigt benägna att byta bil oftare. Det handlar om att man är lite mer intresserad av teknik än snittet av bilägarna. Som tex förr när man köpte en ny iphone varje år trots att den gamla var perfekt.
Så en viktig parameter är att man är helt säker på att man vill ha den länge. Och summerar man ägarskapet efter år 1 så har man sjukt hög månadskostnad till just det datumet.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Ja, MY LR är bakhjulsdriven. Så det är ju inte direkt jämförbart med AWD - men ska man jämföra exakt får man vänta ett par år (om man vill jämföra en tre år gammal).pejvic skrev: ↑16 nov 2024 16:44Jag kollade bara blixtsnabbt. men tycker ämnet är skoj så svarar lite snabbt.
1. visst är den nya en YLR bakhjulsdriven?
2. 9% ränta efter ränteavdrag. det är lite högt räknat.
Sen är det ett probem m detta - som du ser så är första året riktigt dyrt, andra året också. Skall man köpa en ny så är det rätt viktigt att man är 200% säker på att man vill ha bilen i "många år". Teslaägare inkl mig själv är väldigt benägna att byta bil oftare. Det handlar om att man är lite mer intresserad av teknik än snittet av bilägarna. Som tex förr när man köpte en ny iphone varje år trots att den gamla var perfekt.
Så en viktig parameter är att man är helt säker på att man vill ha den länge. Och summerar man ägarskapet efter år 1 så har man sjukt hög månadskostnad till just det datumet.
2. Glömde av att ränteavdrag fanns. Lagt in 30% avdrag på räntekostnaden. Då blir det 2 000 kr i skillnad varje månad. Det är ändå en hel del. Här går nog någon typ av brytpunkt för vad det är värt "extra" för ny bil vs nästan ny bil. Och som du säger, ju längre man äger den desto billigare per månad. Första året är ju tokigt dyrt, få säljer ju dock efter ett år. Vanligast är väl cirka tre år för de som äger "kort". Jag tänker också personligen att detta är en risk med att byta bil nu. Att en Tesla kommer att kännas gammal / omodern relativt snabbt. Speciellt med Juniper runt hörnet. Köper man Juniper (eller Highland) håller det väl sig lite bättre då. Men ja, jag tror att känslan att vilja ha nytt, precis som en iPhone, kommer snabbare i en modern elbil med mycket teknik än i en V90 eller Passat eller vad som nu varit svenssonbil nummer ett innan

Jag tycker i alla fall att det ska bli spännande att se nu mot slutet av året. Kommer Tesla att rabattera fabriksnya bilar som ett sätt att hålla försäljningen uppe? Det ryktas om att bilhandlare landet över kommer att få ta till med mycket för att få ut bilar innan årsskiftet - pangpriser på leasing och prissänkningar väntas från och med nu till dec. Eller räcker det för Tesla att erbjuda 0% året ut, och förmodligen en bit in i 2025? När och vad händer med priset när Juniper kommer. Personligen tror jag inte det påverkar priset på begagnatmarknaden så mycket men -22orna blir tre år gamla och fler och fler bilar kommer att komma ut på begagnatmarknaden. Det kommer att bli intressant att följa.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Låter hoppfullt.
Jag har känt mig lite stressad över att min M3 har fallit i pris ca 30+40k på ett halvår trots att jag köpte ut den från arbetsgivaren till ett attraktivt pris (dåvarande restvärde).
Någon instinkt i mig säger det mig att det är en god idé att byta bil för att stoppa värdeminskningen. Men samtidigt låter det som att priserna på begagnade MY kommer falla mer än M3 närmaste halvåret.
Min M3 LR 2021 med 8500mil kan/vill handlare maximalt betala 300k för. Tror inte man kan få så mycket mer privat heller, kanske 10-15k mer.
Om ett halvår kanske den är nere i 270-280 k hos handlare (vem vet), men om befintliga MY 2022 och 2023 tappar mer än 20-30k under samma period låter det ju bättre att avvakta bytet. Samtidigt kan det ändå vara frestande att bjuda på KVD innan dess om man hittar något av intresse...
Hur mycket bättre är fjädringen på 2023 års modeller jämfört med 2022?
Jag har känt mig lite stressad över att min M3 har fallit i pris ca 30+40k på ett halvår trots att jag köpte ut den från arbetsgivaren till ett attraktivt pris (dåvarande restvärde).
Någon instinkt i mig säger det mig att det är en god idé att byta bil för att stoppa värdeminskningen. Men samtidigt låter det som att priserna på begagnade MY kommer falla mer än M3 närmaste halvåret.
Min M3 LR 2021 med 8500mil kan/vill handlare maximalt betala 300k för. Tror inte man kan få så mycket mer privat heller, kanske 10-15k mer.
Om ett halvår kanske den är nere i 270-280 k hos handlare (vem vet), men om befintliga MY 2022 och 2023 tappar mer än 20-30k under samma period låter det ju bättre att avvakta bytet. Samtidigt kan det ändå vara frestande att bjuda på KVD innan dess om man hittar något av intresse...
Hur mycket bättre är fjädringen på 2023 års modeller jämfört med 2022?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Det kostar "bara" 13000 att byta dämpare på en 22:a och på tidiga 22:or har du parkeringssensorer.Arn skrev: ↑16 nov 2024 21:45Låter hoppfullt.
Jag har känt mig lite stressad över att min M3 har fallit i pris ca 30+40k på ett halvår trots att jag köpte ut den från arbetsgivaren till ett attraktivt pris (dåvarande restvärde).
Någon instinkt i mig säger det mig att det är en god idé att byta bil för att stoppa värdeminskningen. Men samtidigt låter det som att priserna på begagnade MY kommer falla mer än M3 närmaste halvåret.
Min M3 LR 2021 med 8500mil kan/vill handlare maximalt betala 300k för. Tror inte man kan få så mycket mer privat heller, kanske 10-15k mer.
Om ett halvår kanske den är nere i 270-280 k hos handlare (vem vet), men om befintliga MY 2022 och 2023 tappar mer än 20-30k under samma period låter det ju bättre att avvakta bytet. Samtidigt kan det ändå vara frestande att bjuda på KVD innan dess om man hittar något av intresse...
Hur mycket bättre är fjädringen på 2023 års modeller jämfört med 2022?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Är väl ingen skillnad på fjädringen på 2022 och 23?
Båda byggdes i Berlin.
2021 däremot byggdes ju i Kina, och de hade ju bl.a. ett mindre batteri vilket säkert gjorde en del skillnad bara det.
Finns det överhuvudtaget några "bevis" för att fjädringen ändrats på Y?
Highland har ju bevisligen annan fjädring. Men Y?
Båda byggdes i Berlin.
2021 däremot byggdes ju i Kina, och de hade ju bl.a. ett mindre batteri vilket säkert gjorde en del skillnad bara det.
Finns det överhuvudtaget några "bevis" för att fjädringen ändrats på Y?
Highland har ju bevisligen annan fjädring. Men Y?
-
- Inlägg: 361
- Blev medlem: 10 apr 2019 08:35
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Vill du minska värdeminskningen skall du rimligen byta till en äldre bil, inte en nyare.Arn skrev: ↑16 nov 2024 21:45Jag har känt mig lite stressad över att min M3 har fallit i pris ca 30+40k på ett halvår trots att jag köpte ut den från arbetsgivaren till ett attraktivt pris (dåvarande restvärde).
Någon instinkt i mig säger det mig att det är en god idé att byta bil för att stoppa värdeminskningen. Men samtidigt låter det som att priserna på begagnade MY kommer falla mer än M3 närmaste halvåret.
Nissan Leaf 2014
Re: Värdeminskningstråden Model Y
En 22 är inte hårdare över gupp än 2023.
Dock var MYP-22 behagligare att köra än MYLR-2023.
Dock var MYP-22 behagligare att köra än MYLR-2023.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Värdeminskningstråden Model Y
MYLR 2022 byggdes i Kina.manneson skrev: ↑17 nov 2024 10:31Är väl ingen skillnad på fjädringen på 2022 och 23?
Båda byggdes i Berlin.
2021 däremot byggdes ju i Kina, och de hade ju bl.a. ett mindre batteri vilket säkert gjorde en del skillnad bara det.
Finns det överhuvudtaget några "bevis" för att fjädringen ändrats på Y?
Highland har ju bevisligen annan fjädring. Men Y?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4435
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Det byggdes MY LR i Kina 2022 också, med det större batteriet som sitter i Berlin-bilarna än idag.
Model Y LR AWD 2022
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Det har du rätt i. Berlin spottade bara ut P i början.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Familjen har önskemål om bil med quicksilver exteriör och vit Interiör. Hur lång tid behöver man vänta på att en sådan konfiguration ska dyka upp på KVD?
Det är allra flesta bilar verkar vara standardutrustade med svart interiör och oftast vit färg.
Sedan behöver ju förstås miltal, ålder och pris vara rimligt också.
Det är allra flesta bilar verkar vara standardutrustade med svart interiör och oftast vit färg.
Sedan behöver ju förstås miltal, ålder och pris vara rimligt också.