Laddning med 230v
Moderator: Redaktion
Laddning med 230v
Hej
Laddar med den medföljande schukoladdaren för första gången. Laddar i en "motorvärmarstolpe" säkrad med 10A. Började ladda direkt efter långkörning, med ganska låg batterinivå, 7-8%. Ställde in max 8A i appen för att ha lite marginal.
Laddningen går väldigt trögt och den avbryter ofta, när den avbrutit tar det en stund innan den kan hoppa igång igen. Detta ger en "påfyllnad" av måttliga 2 mil på 6h.
Är det som det ska eller kan jag göra något annorlunda?
Laddar med den medföljande schukoladdaren för första gången. Laddar i en "motorvärmarstolpe" säkrad med 10A. Började ladda direkt efter långkörning, med ganska låg batterinivå, 7-8%. Ställde in max 8A i appen för att ha lite marginal.
Laddningen går väldigt trögt och den avbryter ofta, när den avbrutit tar det en stund innan den kan hoppa igång igen. Detta ger en "påfyllnad" av måttliga 2 mil på 6h.
Är det som det ska eller kan jag göra något annorlunda?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3647
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Laddning med 230v
Ja, sannolikt. Jag har inte navigerat till en SC. Som jag fattat det är det enda sättet att förvärma batteriet för laddning. Men borde inte batteriet bli varmt när laddaren varit ikopplad +6h?
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4388
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Laddning med 230v
Vad är det för utomhustemp? När du startar direkt efter körning borde det inte vara några problem med batteritemp nog för att ladda med låga 2.4kW tycker jag.
Model Y LR AWD 2022
Re: Laddning med 230v
Vad står det för laddström och spänning mm när du laddar? Iom att det avbryts känns det som om spänningen kanske droppar så att laddaren drar ner effekten. Körde på schukoladdaren i höstas innan jag fick box och det gick inte långsammare än förväntat.
Re: Laddning med 230v
Bör inte avbryta titt som tätt, kolla kontakterna om något glappar. Annars får du nig räkna med över ett dygn om du ska till 100%
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3647
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Laddning med 230v
Det ska inte krävas förvärmning av den sorten som man bör ha inför Supercharging, men om batteriet är kallt så värmer bilen först batteriet även vid laddning från uttag. Vid laddning på låg effekt i kall väderlek kan det bli så att effekten inte räcker till, eller nätt och jämnt räcker till, att få dräglig temperatur i batteriet (ifall kyla i omgivningen gör att batteriet förlorar värme) och då kan det gå väldigt långsamt. Om det är så i just ditt fall, eller om det beror på något annat vet jag inte.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 275
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: Laddning med 230v
Håller med MarkusL.
Den ska inte hålla på och avbryta laddningen hela tiden så det är ju värt att kolla vidare om du kan hitta orsaken till att den bryter. Eller ligger kanske flera andra laster på den säkringen som gör att det går ner?
Testa tex att dra ner den 5-6 A och låt den gå ett antal timmar. Går den stabilt och bra på 6A kanske du inte ska ta ut mer från det uttaget.
6A ger ju ändå nån knapp mil i timmen så det gäller att vara inkopplad mycket
Den ska inte hålla på och avbryta laddningen hela tiden så det är ju värt att kolla vidare om du kan hitta orsaken till att den bryter. Eller ligger kanske flera andra laster på den säkringen som gör att det går ner?
Testa tex att dra ner den 5-6 A och låt den gå ett antal timmar. Går den stabilt och bra på 6A kanske du inte ska ta ut mer från det uttaget.
6A ger ju ändå nån knapp mil i timmen så det gäller att vara inkopplad mycket
M3 LR 2023
Re: Laddning med 230v
Både min förra Tesla och nuvarande behöver ca 3C celltemp för att ladda schuko/UMC.
Är det inte kallare än det och bilen stått kan bilen ladda direkt, däremot vill den värma batteriet till 5-8C beroende på bil.
Det går ~1kW för batterivärme men det torde räcka med en liten stund.
Om det behöver värmas återkommande gör bilen det automatiskt vid behov.
Jag har haft bilen ute i -40C i tre dygn kopplad till schuko/motorvärmarkontakt.
Använde det för att värma batteriet så det inte skulle bli onödigt kallt. Inga problem alls med 8-10A för det. (Det orkade dock inte ladda något, fanns inte kräm över för det).
Skulle tro att problemet är att stolpen inte levererar ström kontinuerligt, eller att den klipper pga dålig automatsäkring eller ngt.
Motorvärmarstolpar med elektronik i är inte idealiskt att ladda ifrån.
Är det inte kallare än det och bilen stått kan bilen ladda direkt, däremot vill den värma batteriet till 5-8C beroende på bil.
Det går ~1kW för batterivärme men det torde räcka med en liten stund.
Om det behöver värmas återkommande gör bilen det automatiskt vid behov.
Jag har haft bilen ute i -40C i tre dygn kopplad till schuko/motorvärmarkontakt.
Använde det för att värma batteriet så det inte skulle bli onödigt kallt. Inga problem alls med 8-10A för det. (Det orkade dock inte ladda något, fanns inte kräm över för det).
Skulle tro att problemet är att stolpen inte levererar ström kontinuerligt, eller att den klipper pga dålig automatsäkring eller ngt.
Motorvärmarstolpar med elektronik i är inte idealiskt att ladda ifrån.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1354
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Laddning med 230v
Hur funkar det att ladda i annat uttag? Jag skulle nog börja med att testa det. Klumpen som tesla skickar med är rätt intelligent (läs knepig) så kan eventuellt vara svår att få igång (Edit) i ett uttag som inte är 100%.(/Edit)
Senast redigerad av bjornnilsson, redigerad totalt 1 gånger.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Laddning med 230v
Vissa motorvärmaruttag är switchade så att de slår av och på med intervall som beror på yttertemperaturen.
Pappa hade patent på ett sådant system (Termotakt).
Pappa hade patent på ett sådant system (Termotakt).

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Laddning med 230v
Tror att det är det som blir mitt problem! Ska testa ett uttag jag vet funkar när jag kommer hem
Re: Laddning med 230v
Om vi nu förutsätter att det är detta som strular, är det då dumt att ladda så med tanke på batterihälsan?
Re: Laddning med 230v
Batteriet bryr sig inte om det. Spelar ingen roll.
Däremot kan många till- och frånskag sluta på batteriets kontaktorer* och kanske ombordladdaren (någon laddbox var känd för att förstöra ombordladdarna för ngt år sen).
*) Sitter i batteriet så det skulle kunma innebära batteribyte. Vet inte om de kan bytas på SC enkelt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Laddning med 230v
Vet någon om det går att använda 3-fas-varianten av UMC med bara 1-fas? Är det isf L1 som gäller?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8130
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Laddning med 230v
Jag har inte den rena 3-fasvarianten, så jag vet inte, men baserat på hur dom gamla ”multi-mode”-UMC fungerar så killgissar jag att det skall fungera.
Vilken fas du använder bör i så fall inte heller spela någon roll.
Detta är ju rätt lätt att testa om man har den varianten, det är ju bara att använda en adapter med schuko hane till CEE hona.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Laddning med 230v
Ska dra till Jula och köpa saker så jag kan fixa det, behöver dra en 50m lång kabel till parkeringen och ladda 1-fas över natten för att undvika effektavgifterna. Ville bara inte köpa massa kabel utan att veta att det funkar, men det gör ju inte så mycket eftersom det bara är att lämna tillbaka sedan...fth skrev: ↑12 nov 2024 10:02Jag har inte den rena 3-fasvarianten, så jag vet inte, men baserat på hur dom gamla ”multi-mode”-UMC fungerar så killgissar jag att det skall fungera.
Vilken fas du använder bör i så fall inte heller spela någon roll.
Detta är ju rätt lätt att testa om man har den varianten, det är ju bara att använda en adapter med schuko hane till CEE hona.
/fth
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Laddning med 230v
Det går bra att använda den med antingen den medföljande shuko-kontakten och en fas, eller med den röda CEE:n i ett uttag där bara L1 är strömsatt. Jag provade precis - har ett CEE-uttag som är separat avsäkrat och jag bröt dvärgbrytarna för L2 och L3 och då laddade den snällt på enfas.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8130
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Laddning med 230v
Kan du testa vilka kombinationer som funkar (dvs L1/L2/L3, samt tvåfas L1+L2/L1+L3/L2+L3)?tor-ake skrev: ↑12 nov 2024 10:31Det går bra att använda den med antingen den medföljande shuko-kontakten och en fas, eller med den röda CEE:n i ett uttag där bara L1 är strömsatt. Jag provade precis - har ett CEE-uttag som är separat avsäkrat och jag bröt dvärgbrytarna för L2 och L3 och då laddade den snällt på enfas.
Den gamla funkade med alla kombinationer av 1/2/3 faser om jag minns rätt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8130
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Laddning med 230v
Men vänta förresten, du har alltså den gamla UMC med olika adaptrar?tor-ake skrev: ↑12 nov 2024 10:31Det går bra att använda den med antingen den medföljande shuko-kontakten och en fas, eller med den röda CEE:n i ett uttag där bara L1 är strömsatt. Jag provade precis - har ett CEE-uttag som är separat avsäkrat och jag bröt dvärgbrytarna för L2 och L3 och då laddade den snällt på enfas.
Jag antog att Remuz frågade om den nya(re) varianten som endast har en fast CEE-kontakt, stämmer inte det?
/fth
Edit: den gamla flexibla varianten vet vi ju redan fungerar med alla kombinationer
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Laddning med 230v
Vilken variant menar du då?fth skrev: ↑12 nov 2024 10:47Men vänta förresten, du har alltså den gamla UMC med olika adaptrar?tor-ake skrev: ↑12 nov 2024 10:31Det går bra att använda den med antingen den medföljande shuko-kontakten och en fas, eller med den röda CEE:n i ett uttag där bara L1 är strömsatt. Jag provade precis - har ett CEE-uttag som är separat avsäkrat och jag bröt dvärgbrytarna för L2 och L3 och då laddade den snällt på enfas.
Jag antog att Remuz frågade om den nya(re) varianten som endast har en fast CEE-kontakt, stämmer inte det?
/fth
Edit: den gamla flexibla varianten vet vi ju redan fungerar med alla kombinationer
Jag har en gammal Tesla 3-fas UMC från 2014.
Den måste ha spänning på L1 för att fungera. Om det bara är spänning på L2 eller L3, eller både på L2 och L3 så funkar den inte.
Är det kanske den norska 3-fas UMCn som funkar på alla kombinationer?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8130
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Laddning med 230v
Jag har den "halvgamla" från typ 2017, med möjlighet att byta mellan CEE, schuko etc, den trodde jag inte brydde sig om vilken fas som användes, men jag kan absolut ha fel. Den versionen behöver man ju inte heller någon adapter till eftersom man ju som sagt bara kan byta kontakt till schuko vid behov.Nicke Nyfiken skrev: ↑12 nov 2024 17:23Vilken variant menar du då?
Jag har en gammal Tesla 3-fas UMC från 2014.
Den måste ha spänning på L1 för att fungera. Om det bara är spänning på L2 eller L3, eller både på L2 och L3 så funkar den inte.
Är det kanske den norska 3-fas UMCn som funkar på alla kombinationer?
Det som jag tror Remuz frågar om ovan är dock den nyare trefas-UMC, dvs den som inte har möjlighet att byta kontakt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8130
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Laddning med 230v
P.S. och den "halvgamla" kan absolut ladda på två faser, men det kanske är som du säger att en av dom måste vara L1 för att den skall gå igång?fth skrev: ↑12 nov 2024 17:34Jag har den "halvgamla" från typ 2017, med möjlighet att byta mellan CEE, schuko etc, den trodde jag inte brydde sig om vilken fas som användes, men jag kan absolut ha fel. Den versionen behöver man ju inte heller någon adapter till eftersom man ju som sagt bara kan byta kontakt till schuko vid behov.Nicke Nyfiken skrev: ↑12 nov 2024 17:23Vilken variant menar du då?
Jag har en gammal Tesla 3-fas UMC från 2014.
Den måste ha spänning på L1 för att fungera. Om det bara är spänning på L2 eller L3, eller både på L2 och L3 så funkar den inte.
Är det kanske den norska 3-fas UMCn som funkar på alla kombinationer?
Det som jag tror Remuz frågar om ovan är dock den nyare trefas-UMC, dvs den som inte har möjlighet att byta kontakt.
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Laddning med 230v
Ja det är varianten som man kan byta ändstycke på som jag har. Den funkar bara om L1 har spänning. Men den kan ladda på 2 faser om L1 är en av dem.fth skrev: ↑12 nov 2024 17:34Jag har den "halvgamla" från typ 2017, med möjlighet att byta mellan CEE, schuko etc, den trodde jag inte brydde sig om vilken fas som användes, men jag kan absolut ha fel. Den versionen behöver man ju inte heller någon adapter till eftersom man ju som sagt bara kan byta kontakt till schuko vid behov.Nicke Nyfiken skrev: ↑12 nov 2024 17:23Vilken variant menar du då?
Jag har en gammal Tesla 3-fas UMC från 2014.
Den måste ha spänning på L1 för att fungera. Om det bara är spänning på L2 eller L3, eller både på L2 och L3 så funkar den inte.
Är det kanske den norska 3-fas UMCn som funkar på alla kombinationer?
Det som jag tror Remuz frågar om ovan är dock den nyare trefas-UMC, dvs den som inte har möjlighet att byta kontakt.
/fth
Den är också känslig för vilket håll man sticker i chucko-kontakten på. Så har man otur måste man dra ut den och rotera stickproppen 180° för att man ska få grön diod på klumpen.
Den norska varianten funkar på båda hållen.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015