Rimligt ja, finns ju redan eftermarknadslösningar för spolning vad jag settAnderzzon skrev: ↑08 nov 2024 09:39Läste ett rykte att kamera fram inte kom till Highland pga att de inte hann fixa spolning där. Så förhoppningsvis har kameran fått det nu då.Newgusa skrev: ↑08 nov 2024 09:34Hur kommer den kameran fram i så fall att klara sig från nedskitning/nedisning på den mest utsatta platsen alla kategorier tro?jpetters skrev: ↑08 nov 2024 09:05Det behövs verkligen en sådan kamera som både kan förbättra TV och man kan själv se bilden på skärmen, dvs samma som med backkameran idag.spacecoin skrev:Det behövs framförallt för att göra parkering utan ultrajudssensorer säkert. Bilen har en gigantisk blindspot där idag, och systemet idag bygger på att ytan inte ändras från att den var synlig. Jag tycker det idag är en helt vansinnig lösning ur ett säkerhetspespektiv.
Om en liten varelse eller om ett annat objekt som är upp till 40 cm hög kommer in i ytan kommer inte dagens bilar utan USS att se den, utan systemet förutsätter att ytan är tom.
TV har blivit bättre men precisionen är usel och går inte att lita på. Den är alltså i princip värdelös för parkeringshjälp där det faktiskt behövs. T.ex. i parkeringshus med kanter, stolpar, räcken, svag belysning, etc.
Det blir en klar förbättring om det kommer på Juniper. Det lär bli en lysande bil helt enkelt!
Model Y Juniper
Moderator: Redaktion
Re: Model Y Juniper
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Hur funkar det på alla bilar som har frontkamera?Newgusa skrev: ↑08 nov 2024 09:34Hur kommer den kameran fram i så fall att klara sig från nedskitning/nedisning på den mest utsatta platsen alla kategorier tro?jpetters skrev: ↑08 nov 2024 09:05Det behövs verkligen en sådan kamera som både kan förbättra TV och man kan själv se bilden på skärmen, dvs samma som med backkameran idag.spacecoin skrev:Det behövs framförallt för att göra parkering utan ultrajudssensorer säkert. Bilen har en gigantisk blindspot där idag, och systemet idag bygger på att ytan inte ändras från att den var synlig. Jag tycker det idag är en helt vansinnig lösning ur ett säkerhetspespektiv.
Om en liten varelse eller om ett annat objekt som är upp till 40 cm hög kommer in i ytan kommer inte dagens bilar utan USS att se den, utan systemet förutsätter att ytan är tom.
TV har blivit bättre men precisionen är usel och går inte att lita på. Den är alltså i princip värdelös för parkeringshjälp där det faktiskt behövs. T.ex. i parkeringshus med kanter, stolpar, räcken, svag belysning, etc.
Det blir en klar förbättring om det kommer på Juniper. Det lär bli en lysande bil helt enkelt!
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Det vore ju bra, men CT har väl inte spolning heller? Backkameran skulle behöva samma.
Edit: Jo det har den.
https://www.tesla.com/ownersmanual/cybe ... ray%20icon.
Min erfarenhet från andra bilar är att frontkameran ofta blir skitig men inte lika skitig som backkameran så det är ett mindre problem fram än bak. Spolning behövs i första hand där bak men skulle vara välkommet fram ocksåmikebike skrev: ↑08 nov 2024 09:44Hur funkar det på alla bilar som har frontkamera?Newgusa skrev: ↑08 nov 2024 09:34Hur kommer den kameran fram i så fall att klara sig från nedskitning/nedisning på den mest utsatta platsen alla kategorier tro?jpetters skrev: ↑08 nov 2024 09:05Det behövs verkligen en sådan kamera som både kan förbättra TV och man kan själv se bilden på skärmen, dvs samma som med backkameran idag.spacecoin skrev:Det behövs framförallt för att göra parkering utan ultrajudssensorer säkert. Bilen har en gigantisk blindspot där idag, och systemet idag bygger på att ytan inte ändras från att den var synlig. Jag tycker det idag är en helt vansinnig lösning ur ett säkerhetspespektiv.

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Har för mig att det jag sett på YT har varit spolning på den bakre kameran men inte helt hundra.mikebike skrev: ↑08 nov 2024 09:44Hur funkar det på alla bilar som har frontkamera?Newgusa skrev: ↑08 nov 2024 09:34Hur kommer den kameran fram i så fall att klara sig från nedskitning/nedisning på den mest utsatta platsen alla kategorier tro?jpetters skrev: ↑08 nov 2024 09:05Det behövs verkligen en sådan kamera som både kan förbättra TV och man kan själv se bilden på skärmen, dvs samma som med backkameran idag.spacecoin skrev:Det behövs framförallt för att göra parkering utan ultrajudssensorer säkert. Bilen har en gigantisk blindspot där idag, och systemet idag bygger på att ytan inte ändras från att den var synlig. Jag tycker det idag är en helt vansinnig lösning ur ett säkerhetspespektiv.
Tesla försöker rensa lagret på befintliga MY inför Juniper med ett års gratis SuC.
“1 year of free Supercharging All you have to do is order & take delivery of your Model Y before Dec 31,”
“1 year of free Supercharging All you have to do is order & take delivery of your Model Y before Dec 31,”
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Inte på den svenska hemsidan?
Volvo PV 544 Special 1963
-
Den här 'pluppen' – det är alltså den som sitter nere i luftintaget?…spacecoin skrev: ↑08 nov 2024 08:47Jag såg den där i går med. Det är tydligt för mig eftersom det finns en "plupp" i mitten och att den ytan inte är maskeradSwedishAdvocate skrev: ↑07 nov 2024 23:29Maskerad Juniper i Amerikat. Påstås att den har en "front bumper camera". Jag kunde dock inte se ngn på min 13-tums laptopskärm…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Bättre vinkel:SwedishAdvocate skrev: ↑08 nov 2024 20:59Den här 'pluppen' – det är alltså den som sitter nere i luftintaget?…spacecoin skrev: ↑08 nov 2024 08:47Jag såg den där i går med. Det är tydligt för mig eftersom det finns en "plupp" i mitten och att den ytan inte är maskeradSwedishAdvocate skrev: ↑07 nov 2024 23:29Maskerad Juniper i Amerikat. Påstås att den har en "front bumper camera". Jag kunde dock inte se ngn på min 13-tums laptopskärm…
-
- elbilist
Aldrig sett en frontkamera placerad så låg på någon bil innan. Som gjort för att få stenskott på?
Sitter lika lågt på Taycan, inga problem.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Stenar brukar ha en uppåtgående kurva, brukar bli betydligt fler stenskott på huv och ruta än långt ner på fronten. Så ju lägre ju bättre typ.
Såg en eftermarknads kamera som skulle monteras där nere. Man fick en rätt bra överblick över vad som hände framför bilen, så att det är nog inte omöjligt att det är där den hamnar.
Överproduktionen av Y är ett fett problem för Tesla. Som de nu vräker ut bilar med morötter så konkurrerar de ju med framtida potentiell köpare av Juniper.
Positivt för Juniperköpare kanske om pris eller incitament måste fortsätta in på 2025
Någon som vet vilka barnsjukdomar som Highland hade/har?
Något att håla utkik efter på juniper också kanske..
Har man tur är det i så fall samma lösning på problemen på Juniper och då är de kanske redan åtgärdade..
Något med vibrationer har jag hört att Highland hade..
Har man tur är det i så fall samma lösning på problemen på Juniper och då är de kanske redan åtgärdade..
Nja, det är mest för att Tesla vill nå 515k leveranser detta kvartalet, så de kan visa att de växer även i år.
Sen i Q1 lär dom ta det betydligt lugnare, åtminstone i början. Men så länge marknaden är svag kan vi säkert tids nog få en del incitament även på Juniper.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Vibrationer i motorvägsfart och knakande ratt är väl det folk skrivit om här i forumet. I vart fall ratten är säkert exakt samma i båda.Ilduce77 skrev: ↑09 nov 2024 22:41Någon som vet vilka barnsjukdomar som Highland hade/har?
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Annars finns det andra märken som säkert kommer prissänka nästa år?
Jag har väntat länge på Juniper. Har en M3-21 med leasing som gått över tiden. Varit sugen att slå till nu på MY men vet att jag skulle ångra mej.
Däremot om det inte blir tillräckligt stort batteri (räckvidd) samt andra features som motiverar Juniper, ja då kan jag nog kolla på andra märken.
Tycker IX3 ser bra ut.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
-
i4? i4 har ju samma praktiska halvkombibaklucka som Y…Electron skrev: ↑10 nov 2024 09:20Annars finns det andra märken som säkert kommer prissänka nästa år?
Jag har väntat länge på Juniper. Har en M3-21 med leasing som gått över tiden. Varit sugen att slå till nu på MY men vet att jag skulle ångra mej.
Däremot om det inte blir tillräckligt stort batteri (räckvidd) samt andra features som motiverar Juniper, ja då kan jag nog kolla på andra märken.
Tycker IX3 ser bra ut.
Det finns även nöjda ägare. Se t.ex:
viewtopic.php?p=750507#p750507
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting