Inte alls. Hade ett garantiärende i vintras, anmälde det på fredagen, bilen hämtades med bärgare på måndagen, onsdag kunde jag hämta den färdig vid SC.
Så nej, strejken påverkade inget alls.
Moderator: Redaktion
Inte alls. Hade ett garantiärende i vintras, anmälde det på fredagen, bilen hämtades med bärgare på måndagen, onsdag kunde jag hämta den färdig vid SC.
Har redan testat maila Unionen men fick bara samma standardsvar som sprids i media att de står enade i kampen osv osv.... tyvärr är det inte medlemmarnas talan och kamp de för så jag är rädd att våra mail inte kommer göra någon skillnad.Piotr skrev: ↑09 nov 2024 21:04Kan inte alla som är här som är medlemmar i Metall eller Unionen skriva till sina förbund och uppmana dem att avsluta strejken? Gissar att det inte är så många men borde ändå påverka dem till viss del. Även om ni inte är medlemmar går det att skriva så att de upplever lite opposition. Förslag:
Hej.
Som medlem i xx vill jag framföra min önskan att ni avslutar strejken mot Tesla. Det finns ingen lag om att alla företag ska ha kollektivavtal, de anställda på Tesla vill inte ha det och företaget vill inte ha det. Det är enbart en maktdemonstration från fackets sida som antagit bisarra proportioner. Dessutom drabbar det tredje part för de företag som har kollektivavtal och samarbetar med Tesla. Verkligen en dålig reklam för att få företag att teckna kollektivavtal då de kan dras i konflikter som de inte har något med att göra. Utöver det gör er strejk att omställningen från fossila bränslen till el går långsammare och drabbar elbilister som vill resa fossilfritt. Därför vill jag framföra min starka åsikt som medlem att ni avslutar strejken.
Redan gjort.Piotr skrev: ↑09 nov 2024 21:04Kan inte alla som är här som är medlemmar i Metall eller Unionen skriva till sina förbund och uppmana dem att avsluta strejken? Gissar att det inte är så många men borde ändå påverka dem till viss del. Även om ni inte är medlemmar går det att skriva så att de upplever lite opposition. Förslag:
Hej.
Som medlem i xx vill jag framföra min önskan att ni avslutar strejken mot Tesla. Det finns ingen lag om att alla företag ska ha kollektivavtal, de anställda på Tesla vill inte ha det och företaget vill inte ha det. Det är enbart en maktdemonstration från fackets sida som antagit bisarra proportioner. Dessutom drabbar det tredje part för de företag som har kollektivavtal och samarbetar med Tesla. Verkligen en dålig reklam för att få företag att teckna kollektivavtal då de kan dras i konflikter som de inte har något med att göra. Utöver det gör er strejk att omställningen från fossila bränslen till el går långsammare och drabbar elbilister som vill resa fossilfritt. Därför vill jag framföra min starka åsikt som medlem att ni avslutar strejken.
Jag har förstått att det är ganska långa väntetider till service på märkesverkstad efter vagnskador (plåtskador, glastak osv). Det skulle kunna vara en konsekvens att man fortfarande betar av kön som byggdes upp under det halvår som den missriktade blockaden mot Tesla-kunderna gällde. Men det kan förstås lika gärna bero på att Tesla säljer mer bilar och därmed har man ett ständigt ökande servicebehov.
Vanligtvis är det enda som hjälper att 'rösta med fötterna' (...och sparka dessa idioter i rövenEarplugged skrev: ↑09 nov 2024 21:24
Har redan testat maila Unionen men fick bara samma standardsvar som sprids i media att de står enade i kampen osv osv.... tyvärr är det inte medlemmarnas talan och kamp de för så jag är rädd att våra mail inte kommer göra någon skillnad.
Men skadar givetvis inte att försöka![]()
Tyvärr finns inget sätt att bara "fotrösta" mot tex felriktade sympatiåtgärder, jag vill att svenska modellen skall finnas kvar men att stridsåtgärderna skall användas proportionerligt och ansvarsfullt, vill inte att min medlemsavgift skall användas för att sätta företag med kollektivatal i blockad för en ren principsak i ett helt annat förbund.Jojo skrev: ↑10 nov 2024 08:25Vanligtvis är det enda som hjälper att 'rösta med fötterna' (...och sparka dessa idioter i rövenEarplugged skrev: ↑09 nov 2024 21:24
Har redan testat maila Unionen men fick bara samma standardsvar som sprids i media att de står enade i kampen osv osv.... tyvärr är det inte medlemmarnas talan och kamp de för så jag är rädd att våra mail inte kommer göra någon skillnad.
Men skadar givetvis inte att försöka![]()
)
Jag vet inte om det är så men i sådana fall så har det igen ingen verkan mot Tesla, dessa verkstäder är ju fristående?Dinsdale skrev: ↑10 nov 2024 07:02Jag har förstått att det är ganska långa väntetider till service på märkesverkstad efter vagnskador (plåtskador, glastak osv). Det skulle kunna vara en konsekvens att man fortfarande betar av kön som byggdes upp under det halvår som den missriktade blockaden mot Tesla-kunderna gällde. Men det kan förstås lika gärna bero på att Tesla säljer mer bilar och därmed har man ett ständigt ökande servicebehov.
Bara ordvalet säger väl en hel del om hur facket agerar…Freez skrev: ↑10 nov 2024 12:10Facken har tappat det helt. Regeringen bör ingripa. Skönt att man inte är medlem längre och stöder detta vansinne.
https://da.se/2024/11/tumskruvarna-dras ... mot-tesla/
Jag tänker vi vändet på det och minskar fackens intäkter.
Stöd Tesla och lämna ditt fackförbund!
Att köpa grisen i säcken betyder inte att man köper en gris i en säck, utan det är en metafor.Magnus71 skrev: ↑10 nov 2024 14:41Bara ordvalet säger väl en hel del om hur facket agerar…Freez skrev: ↑10 nov 2024 12:10Facken har tappat det helt. Regeringen bör ingripa. Skönt att man inte är medlem längre och stöder detta vansinne.
” Dra åt tumskruvarna” betyder att man sätter press på någon.
En tumskruv är ett tortyrredskap för att tvinga och pressa fram bekännelser. Tummen placeras mellan de båda järnblecken och skruvarna dras åt. Tortyr är förbjudet i Sverige enligt lag sedan 1772.”
Om vi ska hålla på och märka ord… Vad betyder det här ordvalet då?Magnus71 skrev: ↑10 nov 2024 14:41Bara ordvalet säger väl en hel del om hur facket agerar…Freez skrev: ↑10 nov 2024 12:10Facken har tappat det helt. Regeringen bör ingripa. Skönt att man inte är medlem längre och stöder detta vansinne.
En tumskruv är ett tortyrredskap för att tvinga och pressa fram bekännelser. Tummen placeras mellan de båda järnblecken och skruvarna dras åt. Tortyr är förbjudet i Sverige enligt lag sedan 1772.”
Allt taget ur sitt sammanhang kan vinklas ganska radikalt.SwedishAdvocate skrev: ↑10 nov 2024 17:16Om vi ska hålla på och märka ord… Vad betyder det här ordvalet då?Magnus71 skrev: ↑10 nov 2024 14:41Bara ordvalet säger väl en hel del om hur facket agerar…Freez skrev: ↑10 nov 2024 12:10Facken har tappat det helt. Regeringen bör ingripa. Skönt att man inte är medlem längre och stöder detta vansinne.
Det här är ju också en gammal 'klassiker'…
EDIT:
För att inte tala om allt våld som skulle bli en följd av Elons ställningstagande i oktober 2022 kring kriget i Ukraina…
Tror alla här har åtm. hyfsad koll på sammanhangen. Var och en kan ju göra sin egen bedömning.Fosilfri2035 skrev: ↑10 nov 2024 19:26Allt taget ur sitt sammanhang kan vinklas ganska radikalt.SwedishAdvocate skrev: ↑10 nov 2024 17:16Om vi ska hålla på och märka ord… Vad betyder det här ordvalet då?Magnus71 skrev: ↑10 nov 2024 14:41Bara ordvalet säger väl en hel del om hur facket agerar…Freez skrev: ↑10 nov 2024 12:10Facken har tappat det helt. Regeringen bör ingripa. Skönt att man inte är medlem längre och stöder detta vansinne.
EDIT:
För att inte tala om allt våld som skulle bli en följd av Elons ställningstagande i oktober 2022 kring kriget i Ukraina…
Och du verkar göra en väldigt fel bedömning och har problem att skilja på person och företag/förening.SwedishAdvocate skrev: ↑10 nov 2024 20:33Tror alla här har åtm. hyfsad koll på sammanhangen. Var och en kan ju göra sin egen bedömning.Fosilfri2035 skrev: ↑10 nov 2024 19:26Allt taget ur sitt sammanhang kan vinklas ganska radikalt.SwedishAdvocate skrev: ↑10 nov 2024 17:16Om vi ska hålla på och märka ord… Vad betyder det här ordvalet då?Magnus71 skrev: ↑10 nov 2024 14:41Bara ordvalet säger väl en hel del om hur facket agerar…Freez skrev: ↑10 nov 2024 12:10Facken har tappat det helt. Regeringen bör ingripa. Skönt att man inte är medlem längre och stöder detta vansinne.
EDIT:
Love_O skrev: ↑11 nov 2024 10:24Och du verkar göra en väldigt fel bedömning och har problem att skilja på person och företag/förening.SwedishAdvocate skrev: ↑10 nov 2024 20:33Tror alla här har åtm. hyfsad koll på sammanhangen. Var och en kan ju göra sin egen bedömning.Fosilfri2035 skrev: ↑10 nov 2024 19:26Allt taget ur sitt sammanhang kan vinklas ganska radikalt.SwedishAdvocate skrev: ↑10 nov 2024 17:16Om vi ska hålla på och märka ord… Vad betyder det här ordvalet då?Magnus71 skrev: ↑10 nov 2024 14:41
Bara ordvalet säger väl en hel del om hur facket agerar…
EDIT:
Vad Elon twittrar om är något annat än vad företaget Tesla står för.
Men att Metall ständigt går ut och hotar direkt eller indirekt är extremt fel eftersom man gör det i föreningen Metalls namn. Föreningen som består utav tusentals medlemmar. Metalls aggressivitet är helt annat än sund och oaerhört oroväckande. Det är maktgalna som ska gå igenom sin sak till varje pris. Skulle kunna skriva en roman om Tesla mot Metall men byta ut namnen till något annat. Så är det många som skulle välja Teslas sida som idag står på Metalls sida.
Tror inte någon styrande inom Metall har så stort inflytande på Metall som Elon har över Tesla.Och du verkar göra en väldigt fel bedömning och har problem att skilja på person och företag/förening.
När du skriver din roman, var noga att få med att Metalls agerande är sanktionerat av staten.Love_O skrev: ↑11 nov 2024 10:24Och du verkar göra en väldigt fel bedömning och har problem att skilja på person och företag/förening.SwedishAdvocate skrev: ↑10 nov 2024 20:33Tror alla här har åtm. hyfsad koll på sammanhangen. Var och en kan ju göra sin egen bedömning.Fosilfri2035 skrev: ↑10 nov 2024 19:26Allt taget ur sitt sammanhang kan vinklas ganska radikalt.SwedishAdvocate skrev: ↑10 nov 2024 17:16Om vi ska hålla på och märka ord… Vad betyder det här ordvalet då?Magnus71 skrev: ↑10 nov 2024 14:41
Bara ordvalet säger väl en hel del om hur facket agerar…
EDIT:
Men att Metall ständigt går ut och hotar direkt eller indirekt är extremt fel eftersom man gör det i föreningen Metalls namn. Föreningen som består utav tusentals medlemmar. Metalls aggressivitet är helt annat än sund och oaerhört oroväckande. Det är maktgalna som ska gå igenom sin sak till varje pris. Skulle kunna skriva en roman om Tesla mot Metall men byta ut namnen till något annat. Så är det många som skulle välja Teslas sida som idag står på Metalls sida.
Om jag nu vill att tesla ska skriva på ett KA, gäller din uppmaning mig också, eller är det underförstått är man teslaägare så måste man gilla det som tesla gör?Piotr skrev: ↑09 nov 2024 21:04Kan inte alla som är här som är medlemmar i Metall eller Unionen skriva till sina förbund och uppmana dem att avsluta strejken? Gissar att det inte är så många men borde ändå påverka dem till viss del. Även om ni inte är medlemmar går det att skriva så att de upplever lite opposition. Förslag:
Hej.
Varför behöver Tesla göra det om jag ställer frågan ??backe skrev: ↑11 nov 2024 16:21Love_O skrev: ↑11 nov 2024 10:24Och du verkar göra en väldigt fel bedömning och har problem att skilja på person och företag/förening.SwedishAdvocate skrev: ↑10 nov 2024 20:33Tror alla här har åtm. hyfsad koll på sammanhangen. Var och en kan ju göra sin egen bedömning.Fosilfri2035 skrev: ↑10 nov 2024 19:26Allt taget ur sitt sammanhang kan vinklas ganska radikalt.SwedishAdvocate skrev: ↑10 nov 2024 17:16
Om vi ska hålla på och märka ord… Vad betyder det här ordvalet då?
EDIT:
Men att Metall ständigt går ut och hotar direkt eller indirekt är extremt fel eftersom man gör det i föreningen Metalls namn. Föreningen som består utav tusentals medlemmar. Metalls aggressivitet är helt annat än sund och oaerhört oroväckande. Det är maktgalna som ska gå igenom sin sak till varje pris. Skulle kunna skriva en roman om Tesla mot Metall men byta ut namnen till något annat. Så är det många som skulle välja Teslas sida som idag står på Metalls sida.Tror inte någon styrande inom Metall har så stort inflytande på Metall som Elon har över Tesla.Och du verkar göra en väldigt fel bedömning och har problem att skilja på person och företag/förening.
På vilka punkter skiljer sig Elons och Teslas ståndpunkter och kan du visa på dessa? Finns det något exempel på att Tesla har gått ut och sagt att dom inte ställer sig bakom Elons bitvis radikala beteende?
Uppdatering kring ärendet.Fosilfri2035 skrev: ↑08 nov 2024 19:28Jag skickade in ett serviceärende nu på eftermiddagen. Kan återkoppla när jag får respons och när det är löst/tittat på.
Men utöver det har jag inte märkt ett dyft.
Är det så att TS måste lämna ut dessa uppgifter enligt offentlighetsprincipen?– Vi har regelbundet kontakt med Transportstyrelsen för att se om Tesla har skaffat sig några nya adresser och när de har det så lägger vi nya varsel, säger hon.
Ja det är nog svårt att kringå det och hävda att det på något sätt är en uppgift som borde vara sekretessbelagd. Av vilka skäl då skulle nog frågan tillbak vara direkt, att inte vilja bli utsatt för varsel är nog inget skäl som håller.Klingspor skrev: ↑15 nov 2024 10:18Angående: https://arbetet.se/2024/11/15/fackets-h ... mot-tesla/Är det så att TS måste lämna ut dessa uppgifter enligt offentlighetsprincipen?– Vi har regelbundet kontakt med Transportstyrelsen för att se om Tesla har skaffat sig några nya adresser och när de har det så lägger vi nya varsel, säger hon.
Men har du en personlig skylt behöver du väl ingen annan om du inte avser att avsluta den personliga? Avslut av personlig skylt och beställning av ny gör du via Transportstyrelsens e-tjänster. https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... lig-skylt/lem skrev: ↑15 nov 2024 11:44Trodde strejken skulle ta slut snart.
Måste få ut regplåtar. Fick bilen levererad med grönplåt för ett år sedan (fick inga originalskylar) och har haft personlig skylt.
Hur skall jag förfara:
-be tesla fixa? Inte deras starkaste gren detta med regplåtar…
- koppla loss personlig skylt och begära nya skyltar
Tycker det är teslas sak att fixa!
Privatleasing arval