Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Smilla

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Smilla »

Om Trump vinner går kursen upp 2-7 % imorgon. Om Kamala vinner vet ingen........ men då fortsätter alla krig, mm, mm ,mm, .........
backe

Inlägg av backe »

Smilla skrev: 05 nov 2024 16:31
Om Trump vinner går kursen upp 2-7 % imorgon. Om Kamala vinner vet ingen........ men då fortsätter alla krig, mm, mm ,mm, .........
Blir det fred om Trump vinner? Varför isåfall?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Elon snackar skit, men till slut bubblar sanningen fram

https://www.reuters.com/business/autos- ... 024-11-05/
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Tsla upp ca 12% i förhandeln. Konstigt, har det hänt nått speciellt?? :D
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Larofo skrev: 06 nov 2024 10:10
Trump vann valet så elon vann valet
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
frassys

Inlägg av frassys »

Det blir till att sälja av innehavet så snart DowJones öppnar!
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Välkommen tillbaka, kompis! :)
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

spacecoin skrev: 06 nov 2024 10:24
Välkommen tillbaka, kompis! :)
Tack raring, det värmer. ;)
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

frassys skrev: 06 nov 2024 10:17
Det blir till att sälja av innehavet så snart DowJones öppnar!
Med Pareto kan du handla från 10:00 till 22:55 och dessutom använda
valutakonto i USD och slippa höga växlingsavgifter.
I like it alot.
Smilla

Inlägg av Smilla »

Aktien TSLA går bättre än jag förutspådde , nåja man kan inte vara bäst på allt , fortfarande intressant att många här inte förstår potentialen på det ny sättet att värdera en TSLA aktie.... nåja det är som det är och det blir som det blir. Fundera på hur det blir när SPACEX ska till börsen och TSLA får förtur... antagligen bara några få som förstår.. tyvärr .
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Smilla skrev: 06 nov 2024 17:27
Aktien TSLA går bättre än jag förutspådde , nåja man kan inte vara bäst på allt , fortfarande intressant att många här inte förstår potentialen på det ny sättet att värdera en TSLA aktie.... nåja det är som det är och det blir som det blir. Fundera på hur det blir när SPACEX ska till börsen och TSLA får förtur... antagligen bara några få som förstår.. tyvärr .
Det måste vara skönt att vara ett geni.
Jag är glad för din skull idag. Återkom om ett år.

Vad har du för totalavkastning på din TSLA-investering? På hur lång tid?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Smilla skrev: 06 nov 2024 17:27
tråkigt om detta inlägg blir raderat också, snäll admin förklara isåfall vad som är emot reglerna tack.
Enkelt, inga personpåhopp tack.
Smilla

Inlägg av Smilla »

Spacecoin, jag gick in TSLA ganska tidigt 2018 i januari , var på min sons fölsedag den 21e , har inte 100 koll men kring 20 usd, varit ut och in säkert 20 gånger när värdering spårat..... haft oflyt några gånger men överlag en ganska lättavläst Aktie tycker jag, med det nya sättet att läsa av en aktie som har exremt mycket i pipen. Jag förstår att dom flesta kollar på nästa Q rapport... men jag läser av på andar sätt. Lycka till.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

viewtopic.php?t=23341

Startade denna röstning 6 december 2020, då kursen nio dubblats året som gått.
Sen dess krig, lågkonjunktur, strejk och motvind för vissa elbilar, ändå i snitt 10% upp i snitt per år sedan niodubblingen.
Imponerande historik.
Om ett år gissar jag en kurs på 370 8-)
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Smilla skrev: 06 nov 2024 18:22
Spacecoin, jag gick in TSLA ganska tidigt 2018 i januari , var på min sons fölsedag den 21e , har inte 100 koll men kring 20 usd, varit ut och in säkert 20 gånger när värdering spårat..... haft oflyt några gånger men överlag en ganska lättavläst Aktie tycker jag, med det nya sättet att läsa av en aktie som har exremt mycket i pipen. Jag förstår att dom flesta kollar på nästa Q rapport... men jag läser av på andar sätt. Lycka till.
Grattis!

Jag hovrade över köpknappen i augusti/september 2019, men passade. Det var ett dåligt beslut som "kostat" 5-10MSEK. Sedan köpte jag 1000x NVDA i okt 2022 för 12 dollar spit-adjusted och sålde efter ett rally på 30%. Hade jag behållit dem hade jag haft 13MSEK till i teorin.

Jag är dålig på att ligga kvar när värderingen sticker, men det går bra ändå :) Har 100%:at VW (på ett halvår under 2021 tror jag det var) och GOOG (24 mån).

Jag är nyfiken på vad tycker du Tesla "har i pipen" just nu menar du?
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Tellus skrev: 06 nov 2024 18:38
viewtopic.php?t=23341

Startade denna röstning 6 december 2020, då kursen nio dubblats året som gått.
Sen dess krig, lågkonjunktur, strejk och motvind för vissa elbilar, ändå i snitt 10% upp i snitt per år sedan niodubblingen.
Imponerande historik.
Om ett år gissar jag en kurs på 370 8-)
Lycka till, det är inte omöjligt.
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev: 06 nov 2024 18:43
Dan Ives! Ett stabilt geni!
gjohansson

Inlägg av gjohansson »

Är det någon som kan förklara varför TSLA går upp så kraftigt på börsen idag pga Trumps seger?

Visst, Elon har satsat på en Trumpseger och har säkert sina anledningar, han brukar ju vara smart.

Jag kan förstå att en Trumpseger ihop med att Elon har plockat en massa bonuspoäng hos den blivande
presidenten är bra för Elon och att åtminstone X och SpaceX kan tjäna bra på det.

Men för Teslas del känns en Trumpseger som mest nersida? Trump har ju allmänt dissat elbilar och sagt sig
vilja ta bort elbilssubventioner och ZEV-krediter. Han vill ju också öka oljeutvinningen vilket ger lägre bensinpriser.
Slutligen vill han föra in ännu mer tullar mot Kinesiska bilar och restriktioner mot kinakonstruerade bilar.
Det känns ju rätt farligt för Tesla som tillverkar mer än 50% av sina bilar i Kina, jag tänker på när kineserna
skall hämnas så kan ju Tesla lätt hamna i skottlinjen.

Den enda uppsida för Tesla som jag kan komma på med Trump är lägre bolagsskatt och möjligen om man tror att Trump
kan underlätta för Tesla att få tillstånd för Robottaxi - men det hjälper ju inte så länge FSD inte är tillräckligt bra.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

gjohansson skrev: 06 nov 2024 23:59
Är det någon som kan förklara varför TSLA går upp så kraftigt på börsen idag pga Trumps seger?

Visst, Elon har satsat på en Trumpseger och har säkert sina anledningar, han brukar ju vara smart.

Jag kan förstå att en Trumpseger ihop med att Elon har plockat en massa bonuspoäng hos den blivande
presidenten är bra för Elon och att åtminstone X och SpaceX kan tjäna bra på det.

Men för Teslas del känns en Trumpseger som mest nersida? Trump har ju allmänt dissat elbilar och sagt sig
vilja ta bort elbilssubventioner och ZEV-krediter. Han vill ju också öka oljeutvinningen vilket ger lägre bensinpriser.
Slutligen vill han föra in ännu mer tullar mot Kinesiska bilar och restriktioner mot kinakonstruerade bilar.
Det känns ju rätt farligt för Tesla som tillverkar mer än 50% av sina bilar i Kina, jag tänker på när kineserna

Den enda uppsida för Tesla som jag kan komma på med Trump är lägre bolagsskatt och möjligen om man tror att Trump
kan underlätta för Tesla att få tillstånd för Robottaxi - men det hjälper ju inte så länge FSD inte är tillräckligt bra.
Jag tänker precis som du, det blev extremt många fler fallgropar för Tesla i.om Elon blev politisk aktiv.

Men jag tror att Tesla har en annan ägarstruktur än "vanliga" bolag.
Där har Tesla hög andel privatpersoner och små investerare som aktieägare och många av dessa har helt andra motiv för ägandet och syn på Tesla och framtiden än proffesionella investerare.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Lerumsexpressen skrev: 07 nov 2024 06:47

Jag tänker precis som du, det blev extremt många fler fallgropar för Tesla i.om Elon blev politisk aktiv.

Där har Tesla hög andel privatpersoner och små investerare som aktieägare och många av dessa har helt andra motiv för ägandet och syn på Tesla och framtiden än proffesionella investerare.
Det är väl helt i linje för TSLA att trenda upp på förhoppningar och nyheter som är allmänt positiva för Elon Musk personligen?

Jag har, liksom er, väldigt svårt att se hur Trump 2 ska vara positivt för omställningen av fordonsflottan i USA, vilket är det som är grunden för Teslas tillväxt-story.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

spacecoin skrev: 07 nov 2024 08:46
Lerumsexpressen skrev: 07 nov 2024 06:47

Det är väl helt i linje för TSLA att trenda upp på förhoppningar och nyheter som är allmänt positiva för Elon Musk personligen?

Jag har, liksom er, väldigt svårt att se hur Trump 2 ska vara positivt för omställningen av fordonsflottan i USA, vilket är det som är grunden för Teslas tillväxt-story.
Ser man till hur börsen i USA reagerade så förutom Tesla sjönk i stort sett alla aktier för bolag som på något sätt är inom den gröna omställningen, samt de som på olika sätt verkar inom den globala ekonomin, fraktbolag m.m.

Tesla stod där ut och steg istället.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Hur länge kommer Trump och Musk vara vänner efter att "bromance"-fasen är över? Jag ger det högst ett-två år, sen är de tillbaka i varsin ringhörna.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

bjornnilsson skrev: 07 nov 2024 09:14
Hur länge kommer Trump och Musk vara vänner efter att "bromance"-fasen är över? Jag ger det högst ett-två år, sen är de tillbaka i varsin ringhörna.
Hitintills har Elon inte gjort uppror mot enskilda hårdingar eller diktatorer.

Mer konflikt och aversion mot enskilda tjänstemän, gemensamhetsgrupper eller företrädare för myndigheter som inte är med på Elons principer, prioriteringar och värderingar.

Slutsatsen är att jag tror att de kommer vara kompisar i många år framöver.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Lerumsexpressen skrev: 07 nov 2024 12:03
bjornnilsson skrev: 07 nov 2024 09:14
Hitintills har Elon inte gjort uppror mot enskilda hårdingar eller diktatorer.

Mer konflikt och aversion mot enskilda tjänstemän, gemensamhetsgrupper eller företrädare för myndigheter som inte är med på Elons principer, prioriteringar och värderingar.

Slutsatsen är att jag tror att de kommer vara kompisar i många år framöver.
Det är bara två år sedan Elon skrev detta..

Det verkar som att Elon kan ändra åsikt relativt snabbt ändå..
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Skriv svar