gjohansson skrev: ↑29 okt 2024 22:49
Fosilfri2035 skrev: ↑29 okt 2024 17:31
gjohansson skrev: ↑29 okt 2024 17:05
Fosilfri2035 skrev: ↑29 okt 2024 07:32
gjohansson skrev: ↑29 okt 2024 00:05
När du skriver bevisligen så förutsätter jag att du har några bevis för det orsakssambandet?
Jag tror nämligen tvärt om att Tesla säljer bra för att de säljer prisvärda bilar till noll procents ränta vilket är ett bra erbjudande och inte för att de är inblandade i en konflikt.
Bevisligen för att de har slagit försäljningsrekord i Sverige, MY har mer försäljning än Volvo sammantaget. Inom marknadsföring så är dålig publicitet inte alltid negativt om det kan hjälpa varumärket att synas.
Gällande nollräntan så är det en del av affärsmodellen som också har skapat förutsättningen för billigare bilar som också fungerar väl.
Som en tidigare medlem skrev så är inte det erbjudandet unikt för Sverige.
Frågar vi Metall så är jag tämligen säker på att de hävdar att Tesla har panik och därför agerar med nollränta och billigare bilar.
Men tyvärr tar propaganda sällan hänsyn till verklighet och omvärldens påverkan, det är sorgligt.
Den här tråden är lite konstig, det verkar inte som folk läser de inlägg de svarar på? Utan svaren verkar vara baserade på vad de tror att personen tycker i sin tur baserat på att man gissar vilken falang någon tillhör, pro fack eller pro tesla?
Föreslår att du läser tråden igen, ser nämligen inget i ditt mångordiga svar som är relaterat till det jag skrev och svarade på.
Undanber mig också att bli inordnad i någon falang.
Med all respekt så har vi varit inne på det här spåret tidigare och tyvärr fortsätter du hävda dig själv och hävdar att din brist på att se vad någon skriver är orsak nog att anta att svaret inte är gott nog.
Jag har inga svårigheter att förstå/se folk, situationer och sammanhang och jag vet att man behöver anpassa sitt språk till individer som i vissa fall inte har samma bakgrund eller grundläggande förkunskaper i ämnet.
Tyvärr så kräver denna dialog förkunskaper utanför fackliga sammanhang och istället in i strategiska frågor på högre nivå i företagen.
Det är tråkigt att du inte ser sambandet mellan publiciteten från IF Metall och spridningen av varumärket Tesla som i sin tur skapar intresse vilket gör att medier vill rapportera om varumärkets samtliga nyheter.
För att förtydliga ytterligare så inkluderar det naturligtvis både pris och ränteerbjudanden på deras bilar.
Jag menar absolut inget illa men jag skulle aldrig få för mig att ställa ingående frågor om till exempel relativitetsteorin eller Hawkings forskning om svarta hål, primärt för att jag troligen inte skulle förstå svaret jag skulle få.
Hm, jag svarade alltså på smillas inlägg där smilla hävdade att strejken är positiv för Tesla och att de därför tar marknadsandelar. Mitt svar var att jag snarare tror att Tesla säljer bra pga att de säljer prisvärda bilar som dessutom erbjuds till nollränta. Det vill säga att jag är skeptisk till att strejken i sig är orsaken till att Tesla säljer bra.
Du går då i polemik mot detta och verkar alltså tycka att jag har fel i sak? Det borde betyda att du också tror att strejken är orsaken till Teslas goda försäljning? Eller?
Du får ursäkta mig men jag begriper inget av din argumentation, för mig är det du skriver bara en massa ord utan något logiskt sammanhang, kanske jag är för korkad eller för att jag har någon bokstavskombination som gör att jag tycker att det måste finnas en logik i ett resonemang?
Men snälla Johansson!
Jag har väl inte inlett något litterärt krig med dig via ett elbilsforum?
Jag är varken svart eller vit utan begriper såklart att flera olika saker kan skapa effekt och resultat som inte utesluter det ena eller det andra.
Det är däremot ofrånkomligt att se ett tydligt samband med den publicitet som Tesla fått tack vare strejken och de goda försäljningssiffrorna.
Eftersom Tesla uppenbart verkar ha god förståelse för affärer så tar dom naturligtvis detta tillfälle till att skapa bra erbjudanden.
Det vill säga att flera saker tillsammans skapar ett gemensamt resultat.
När du begärde bevis för ett ”orsakssamband” från Smilla i ett öppet forum så hoppas jag att jag inte är ensam om att tolka det som att ditt syfte inte var ett exklusivt svar endast från Smilla?
Inte för att märka ord men eftersom du hänvisar till att jag svamlar i skrift så vill jag påpeka att du inte skrev snarare utan uttrycket du valde var ”tror nämligen” och ”inte för att de är inblandade i en konflikt.”
Det blir ett ganska tydligt ställningstagande i skrift vilket jag kan ha misstolkat, ber då om ursäkt eftersom jag tolkade det som att du inte anser strejken ha någon som helst inverkan på Teslas försäljning.