Körde en långtur på 17 mil och kom hem med 8 procent kvar på batteriet. Utetemp +12 grader.
Eftersom jag skulle på gymmet (2km) några timmar senare tänkte jag att jag väntar med laddningen tills jag är tillbaka eftersom batteriet på 8 % nog borde klara en resa på totalt 4 kilometer.
När jag satte mig i bilen efter tre timmar så visade mätaren 5 %. Energigrafen visar räckvidd 27 km men vet inte hur mycket man vågar lita på den. Ser ni baserat på ovanstående siffror någon risk för att bli stillastående om man nu skulle vara på gymmet i exempelvis två timmar och laddningsgraden har hunnit sjunka ytterligare? Om man har laddkablarna i frunken, går denna att öppna om bilen blir strömlös? Även laddluckan behöver ju elektronik för att kunna öppnas.
Självklart skulle man kunna ta sin andra bil eller stoppa in laddsladden för en kort laddstation om exempelvis en halvtimme.
Hade det varit minusgrader hade det då funnits någon risk för att bli stillastående?
Hade ni andra vågat er på en liknande kort tur med låg laddprocent utan att först ladda upp bilen?
När risk för stillastående?
Moderator: Redaktion
- Zkronk
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/emil606168
Re: När risk för stillastående?
Här finns instruktioner för hur man öppnar frunken om bilen är strömlös: https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... B5664.html
Absolut, 5% är mkt.
Troligen har du en SR med LFP från Catl om den tappar så mkt tillgänglig energi pga kyla?
Frunken får du upp hursomhelst. Den drivs ej av HV-batteriet.
Troligen har du en SR med LFP från Catl om den tappar så mkt tillgänglig energi pga kyla?
Frunken får du upp hursomhelst. Den drivs ej av HV-batteriet.
Har en LR. På vintern så kan den tappa det dubbla mot dagens 3% på 3h.
Om man nu skulle ha ännu sämre siffror exempelvis anlända efter en långkörning på vintern med 3% av batteriet kvar, och då väljer att stanna till vid ICA Maxi 1 km från hemmet och efter en timme när man kommer ut därifrån så visar bilens display noll procent. Man kan se en snöflingesymbol att batteriet har kapacitet som inte går att använda på grund av att batteriet är kallt? Hur är risken att bli stillastående?
Batteri varmt = 8% på displayen
Batteri kallt = 5% på displayen
Lika mycket energi i batteriet.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Batteri kallt = 5% på displayen
Lika mycket energi i batteriet.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
På en bil som är några år gammal och har oklar balanserings- och BMS-status skulle jag säga att risken är för stor. Kolla hemma vid laddaren hur många minuter du kan ha värmen på fullt efter 0% innan skärmen blinkar rött och bilen stänger ned.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Arn skrev: ↑03 nov 2024 21:17Körde en långtur på 17 mil och kom hem med 8 procent kvar på batteriet. Utetemp +12 grader.
Eftersom jag skulle på gymmet (2km) några timmar senare tänkte jag att jag väntar med laddningen tills jag är tillbaka eftersom batteriet på 8 % nog borde klara en resa på totalt 4 kilometer.
När jag satte mig i bilen efter tre timmar så visade mätaren 5 %. Energigrafen visar räckvidd 27 km men vet inte hur mycket man vågar lita på den. Ser ni baserat på ovanstående siffror någon risk för att bli stillastående om man nu skulle vara på gymmet i exempelvis två timmar och laddningsgraden har hunnit sjunka ytterligare? Om man har laddkablarna i frunken, går denna att öppna om bilen blir strömlös? Även laddluckan behöver ju elektronik för att kunna öppnas.
Självklart skulle man kunna ta sin andra bil eller stoppa in laddsladden för en kort laddstation om exempelvis en halvtimme.
Hade det varit minusgrader hade det då funnits någon risk för att bli stillastående?
Hade ni andra vågat er på en liknande kort tur med låg laddprocent utan att först ladda upp bilen?
Har bilen stått ett tag med tex 8% så har BMS mätt in riktig SOC. Det är mer lugnt än att köra från 100-8% och sedan fortsätta direkt.
Förutom att bilen stått och mätt in SOC så har kanske batteriet svalnat så att bilen visar lite mindre.
Energigrafen är pålitlig, på så sätt att om bilen drar samma förbrukning kommer man det som den anger, med förutsättning att bilen inte har fel om SOC.
Det räcker med att bilen står ~ 30-60 minuter så är SOC uppdaterat och ganska rätt.
Dessutom finns en buffer på 4.5% av totala kapaciteten under 0%, så i normalfallet är det lugnt att köra ned till 0%.
För äldre bilar finns en risk att de överskattar batterikapaciteten och då kan bilen rent stanna innan 0% eller 0km om man kör långt utan att låta bilen vila och mäta in sig.
Verkar väldigt vanligt på äldre S men än så långe har jag egentligen inte sett att model 3 drabbas av det.
Som Tor-Åke skriver, ju äldre bilen är desto mer marginal är nog en sund tanke.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5