Däckstryck MYP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
PeppeL
Teslaägare

Däckstryck MYP

Inlägg av PeppeL »

Hej

Förhållandevis ny MYP-ägare och har funderat över något jag aldrig sett på någon annan bil innan och det gäller däckstryck.

Alla andra bilar jag ägt har haft varierade däckstrycksrekommendationer beroende på däcksdimension, typ av däck (sommar/vinter) samt om bilen är tom eller maxlastad. Finns alltid en liten fin tabell att läsa. På Modell Y verkar rekommendationen vara 42 PSI rakt av, oavsett de förutsättningar jag nämnt ovan.

Har ni sett några andra rekommendationer? Kör ni alltid 42 PSI eller varierar ni på något sätt? Tycker däcken borde snedslitas om man inte tar hänsyn till t ex last. Kör orginal 21" på sommaren och 235/50 19 på vintern.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Däckstryck MYP

Inlägg av mikebike »

Nej, jag kör endast med bar. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Känns som att 2.9 bar räknar in både toppfart och maxlast som standardförfarandet.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Enda anledningen till att sänka trycket från det tryck där greppet är optimalt (oavsett bilmodell) är komforten vid olastad bil, och Tesla prioriterar inte den högst. Dessutom kostar det räckvidd och slitage med lägre tryck.

Moderna däck slits minst med högt tryck. Engineering Explained har en bra video som visar varför.

EDIT jag kan tänka mig en anledning till, och det är för bilar med extremt ojämn viktfördelning typ gamla SAAB och Audi som var extremt framtunga utan passagerare. De kan växla mellan understyrning och överstyrning på ett spännande sätt om man inte anpassar trycket.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
PeppeL
Teslaägare

Inlägg av PeppeL »

Tänkte inte specifikt på att sänka trycket, mer att jag är van att tillverkaren rekommenderar olika tryck beroende på ett antal faktorer. Men då får man väl anta att de anger ett värde för maxlast helt enkelt. Man kan ju i så fall tycka att bilen borde ha en tendens att slita däck i mitten av slitbanorna om man alltid kör olastat. Men men... det lär ju visa sig 😃
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

PeppeL skrev: 30 okt 2024 21:17
Tänkte inte specifikt på att sänka trycket, mer att jag är van att tillverkaren rekommenderar olika tryck beroende på ett antal faktorer. Men då får man väl anta att de anger ett värde för maxlast helt enkelt. Man kan ju i så fall tycka att bilen borde ha en tendens att slita däck i mitten av slitbanorna om man alltid kör olastat. Men men... det lär ju visa sig 😃
Breda lågprofildäck fungerar normalt inte riktigt så. Hög tryck gör däcket bättre på hålla formen så det slungas ut mindre i mitten. För högt tryck kan innebära mindre slitage i mitten.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
frosse
Teslaägare

Inlägg av frosse »

Så här vintertid får man ju varningar titt som tätt på för lågt däcktryck (från 42 till ~38 PSI i mitt fall). Sen som dagen blir varmare kryper trycket upp till rätt nivåer. Två frågor:

- Vid vilket tryck bör man börja oroa sig?
- Varnar min MY vid extremt lågt däcktryck?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

frosse skrev: 31 okt 2024 12:17
Så här vintertid får man ju varningar titt som tätt på för lågt däcktryck (från 42 till ~38 PSI i mitt fall). Sen som dagen blir varmare kryper trycket upp till rätt nivåer. Två frågor:

Rekommenderat tryck är med kalla däck.

Användarvisningsbild
frosse
Teslaägare

Inlägg av frosse »

mikebike skrev: 31 okt 2024 12:21

Men då uppstår problemet att om jag vid kallt väder har 38 psi som sen går upp till 42 psi vid körning då blir det fel. Skulle jag istället pumpa däcken till 42 psi kommer de landa på 45-46 vid körning. Vilket känns väldigt högt.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

frosse skrev: 31 okt 2024 12:33
mikebike skrev: 31 okt 2024 12:21

Men då uppstår problemet att om jag vid kallt väder har 38 psi som sen går upp till 42 psi vid körning då blir det fel. Skulle jag istället pumpa däcken till 42 psi kommer de landa på 45-46 vid körning. Vilket känns väldigt högt.
Ja, men man har valt denna rekommendation eftersom det är värre med för lågt tryck än för högt.
Inget hindrar dig dock från att justera trycket lite då och då.😉

Sedan använder vi bar i det här landet, tills Pascal har slagit igenom.😄

Användarvisningsbild
SIR N
Teslaägare
Referralkod: ts.la/sren49192

Inlägg av SIR N »

42 är svaret på "den yttersta frågan om Livet, universum och allting" och därför också svaret på vilket däcktryck du ska ha.
Model 3 SR+ 2019 | Model 3 LR 2023
Skriv svar