Eftermarknadsfälgar, navringar och hur olika man kan tycka

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ola13743

Eftermarknadsfälgar, navringar och hur olika man kan tycka

Inlägg av sven-labil »

Jag verkar ha hittat en oväntad fördel med att hålla sig till originalfälgar…

Om man är noga med att saker ska fungera så bra som möjligt (som fler verkar vara på det här forumet än folk är i genomsnitt :geek: ) blir saker ofta lite jobbigare. (Men hur kunde jag då skaffa en Tesla? Tja, en bil med tveksam passning mellan karossdelar fungerar ju oftast. Programvaran är svårare att ursäkta, men för oss är ändå ingen annan bil bättre så vad ska man göra?)

Eftersom jag är gillar femekrade fälgar i gammaldags Compomotive och Speedline-stil (och dessutom inte tycker att slanka moderna fälgdesigner passar till höjden på däcksidorna med 245/45R19) har jag köpt 3SDM 0.05 fälgar.
Deras centrumhål ska vara 72,6 mm och naven på Model S är 64,1 mm. 3SDM skickade med dubbla navringar, en 72,6 till 67,1 och en 67,1 till 64,1 mm. Det fungerade inte eftersom deras sammanlagda fas blev närmare fem millimeter och flänsen på navet bara sticker ut fyra, så de skulle inte ha centrerat fälgen alls...

ABS Wheels erbjöd sig att tillverka navringar med rätt mått. Jag mailade en ritning och de postade de nya navringarna samma dag. Så långt suverän service alltså.

Vid monteringen av hjulen konstaterade jag att tre av dem var märkligt tröga att få på. Hjulmuttrarna behövde dras ordentligt för att fälgarna skulle ligga emot hela den vertikala ytan på navet. Om fälgen skulle kilas fast snett så en del av navringen och några av pinnbultarna bär bilens vikt kan nog obalansen vara en liten del av problemet… När jag plockade av dem behövde jag knacka ur de tre tröga navringarna med en hammare och ett kvastskaft. Den fjärde satt däremot kvar på navet och glappade i fälgen.

Jag mätte upp centrumhålen i fälgarna med en kalibrerad innermikrometer. På en fälg var det 72,80 och på de andra tre 72,53 :shock: Skickar flera mail och ber ABS Wheels göra nya navringar igen med mått anpassade för de lite väl engelska fälgarna. (Inte deras fel, navringarna de gjorde skulle ju passat om tepåsarna hållit sig inom vettiga toleranser, tex. +0,1 -0 mm, men ändå deras ansvar.) Efter några månader övergår jag till att ringa men det hjälper inte, rätt person finns aldrig på plats och hör inte av sig.
Tillslut fick jag följande svar:
jag har talat med vår produktansvarige angående din förfrågan om nya navringar.
Vi kan dock inte tillgodose ditt behov av specialanpassade navringar.
Vi har redan en gång låtit tillverka dessa åt dig på goodwill när vår leverantör skickade ringar som du sade ej passade. Att dessa ringar fungerar men är jobbiga att sätta i och ur är tyvärr inget godtagbart skäl för reklamation, det är inget fel på produkten. Navringar får man ibland räkna med kan sitta väldigt tight på nav och/eller i fälgar.
Om du vill ha nya specialtillverkade ringa så måste du orda med det själv.

Jahapp, som tur var får brorsan fortfarande köra maskinerna i verkstan på jobbet. (Det får jag inte längre sedan firman blev uppköpt av nervösa amerikaner :| ) Efter att ha gjort en plastplugg att sätta ringarna på och börjat svarva ner den första syntes det tydligt att svarvstålet inte tog i runt hela varvet utan att ringen hade en något triangulär utsida. ABS Wheels hade alltså inte orkat göra en plugg utan spänt upp ämnet (64,1 mm ringar i halvfabrikat) med backarna från insidan. (Man kan bli Wankelmodig för mindre ;) )

Jag är iaf. nöjd med slutresultatet:
IMG_3025.JPG
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
tobiaslej

Re: Eftermarknadsfälgar, navringar och hur olika man kan tyc

Inlägg av tobiaslej »

ferrari-style
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Ja det påminner om nån klassisk Ferrari.
288? 308? 328?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare

Inlägg av sven-labil »

Precis :) (GTO hade splitfälgar så de var lite mindre lika.)
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Blev kanon. Även min personliga favorit F40 hade liknande fälgar.

De här har navringar mellan de flesta dimensionerna:
https://www.navringar.se/se/navringar-72-6
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare

Inlägg av sven-labil »

Va?! De hade ju 72,5! Jag tänkte inte ens på att det skulle gå att köpa en dimension så nära under 72,6 :oops: Hade ju varit lättare än att svarva... Bra tips! Jag använt shimstejp på den glappande, men det skulle vara enklare att inte behöva göra om det varje gång jag ska dit med hjulen. En sådan ring som snäpper fast i fälgen vore ju en permanent lösning även tejpad.

Ja, 3SDM hävdar att de hade just F40-fälgarna som förebild. (Även om jag tycker att de liknar de på 308 och 328 mest.)
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare

Re: Eftermarknadsfälgar, navringar och hur olika man kan tycka

Inlägg av Richardk »

Någon som har tips på vart man kan köpa navringar utan den inre stora fasen? Ska passa till Tesla model S Palladium som har 64,1 mm centrum. Men centrum på navet sticker bara ut några mm, vilket gör att vanliga navringar inte passar. Testat slipa ner vanliga navringar men det blir inget bra.

Centrum mått fälgen är 72,6mm.

Måste ju finnas många som vill ha eftermarknadsfälgar till Palladium. Känns nästan som att Tesla gjort så här bara för att man inte ska kunna använda eftermarkandsfälgar.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Eftermarknadsfälgar, navringar och hur olika man kan tycka

Inlägg av AAKEE »

sven-labil skrev: 20 apr 2020 20:54

Jag mätte upp centrumhålen i fälgarna med en kalibrerad innermikrometer. På en fälg var det 72,80 och på de andra tre 72,53 :shock:
Bra att det löste sig till slut, men jag skulle inte ta i saker från ABS Wheels med tång. Alldeles för många fail och indikationer på undermålig kvalite.

Bra gjort ( :) ) att du upptäckte att fälgarna inte var lika, navcentreringen är viktig och måste fungera. Utan en korrekt navstyrning kan man ju ge sig på att det kommer vibrera ungefär som vid obalans även om hjulen är perfekt balanserade.
Jag tror att de flesta inte har koll på navstyrningen och skulle missa det. Får man bara dit fälgen så är de nöjda i tron att det är rätt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar