Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag ska intervjuas av P1 Morgon också, i morgon bitti kl 08:30
Användarvisningsbild
Ekholm
Teslaägare

Inlägg av Ekholm »

Varför delar inte Tesla upp TM Sweden i flera bolag där vart och ett ägs av Teslas amerikanska huvudbolag?
Tänker att de har verkstadsdelen i ett bolag, försäljning och leverans i andra separata dotterbolag.
Då blir det orimligt (och olagligt?) för IFM att kräva sympatiåtgärder mot de andra dotterbolagen som bedriver orelaterad verksamhet till verkstadsgrenen. Dessa borde inte kunna innefattas av IFM område.
Andra fackförbund kanske inte är lika rabiata och kräver KA med strejkhot från dag ett på försälningsbolaget t ex.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Ekholm skrev: 25 okt 2024 19:39
Varför delar inte Tesla upp TM Sweden i flera bolag där vart och ett ägs av Teslas amerikanska huvudbolag?
Tänker att de har verkstadsdelen i ett bolag, försäljning och leverans i andra separata dotterbolag.
Då blir det orimligt (och olagligt?) för IFM att kräva sympatiåtgärder mot de andra dotterbolagen som bedriver orelaterad verksamhet till verkstadsgrenen. Dessa borde inte kunna innefattas av IFM område.
Andra fackförbund kanske inte är lika rabiata och kräver KA med strejkhot från dag ett på försälningsbolaget t ex.
Unionen hade varit på från dag 1 om dom hade haft en medlem.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Inlägg av Andersen »

Ekholm skrev: 25 okt 2024 19:39
IF Metall lade ju sympatiåtgärder som riktade sig mot Tesla i Tyskland - ett helt annat bolag än det svenska - så nej. Det spelar ingen roll.

För att inte tala om stridsåtgärderna mot oss Teslaägare iom blockaden av tredjepartsverkstäder.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Inlägg av Andersen »

SwedishAdvocate skrev: 25 okt 2024 14:23
TiborBlomhall skrev: 25 okt 2024 14:04
ZomboMeme 25102024020135.jpg

Ibland häpnar man bara :o
Jag har fått bekräftat från Tesla att det stämmer.
Jag har för mig att det tidigare skrivits i tråden att det är hans son som sagt upp sig från Tesla (eftersom han inte trivdes med att inte ha ett arbete att gå till när strejken började dra ut på tiden). Är ni säkra på att ni inte blandar ihop honom med hans son?...

EDIT:
Jag har iallafall rätt om hans son... Se t.ex:
https://arbetet.se/2024/07/22/hemma-hos ... elon-musk/
Det är Jason, och jag har själv fått det från fyra olika håll nu. Inklusive en annan strejkande.
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

IFM växlar upp och köper reklam på alla plattformar just nu.

Skulle verkligen vilja kolla bakgrunden på en av filmerna.
(Kunde inte klistra in filmen)

Killen kapade av nerver och en sena i handen med kapmaskin.
Hade KA så fick 100% lön under sjukskrivning.

Började jobba på Tesla, bröt tummen och fick ingen ersättning alls för att det saknades KA.
Dvs Tesla saknar försäkringar för de anställda. 🤔
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

R_Edvinsson skrev: 25 okt 2024 22:31
IFM växlar upp och köper reklam på alla plattformar just nu.

Skulle verkligen vilja kolla bakgrunden på en av filmerna.
(Kunde inte klistra in filmen)

Killen kapade av nerver och en sena i handen med kapmaskin.
Hade KA så fick 100% lön under sjukskrivning.

Började jobba på Tesla, bröt tummen och fick ingen ersättning alls för att det saknades KA.
Dvs Tesla saknar försäkringar för de anställda. 🤔
Kan nästan direkt säga att det är lögn bara för att i princip ingen skulle betala för en försäkring som ger 100% av lön. För det innebär att försäkringsbeloppet måste vara väldigt högt då Försäkringskassan ger 0 kr om total ersättning ska ligga på 100%.
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare

Inlägg av Fosilfri2035 »

https://arbetet.se/2024/10/25/tesla-run ... att-agera/

”Han tillägger att de återigen kommer påtala för Tesla att det inte är så här som systemet ska användas.

Men även om myndigheten hade haft möjlighet att ta till sanktioner skulle Tesla ändå kunna skapa en ny filial var som helst dit man vill ha sina skyltar, och sedan låta postadressen vara en brevlåda på samma adress. Enligt Transportstyrelsens presschef finns nämligen inga begränsningar för det.”
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare

Inlägg av Fosilfri2035 »

https://www.di.se/ledare/strejken-ett-h ... slyckande/

Intressant ledare i Dagens industri, man kan nästan tro att han har läst på forumet.
(Många poänger har diskuterats här för många månader sedan)
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Fosilfri2035 skrev: 26 okt 2024 19:34
https://www.di.se/ledare/strejken-ett-h ... slyckande/

Intressant ledare i Dagens industri, man kan nästan tro att han har läst på forumet.
(Många poänger har diskuterats här för många månader sedan)
Detta är den första nyanserade artikeln jag läst i detta ärende (bortsett från Tibors realistiska beskrivning och sammanfattning)! Nyckelfrasen från artikeln:
Det är frivilligt att teckna kollektivavtal, men inte i realiteten.
Den tråkiga sanningen i Sverige. Bra för oss att Tesla ta upp striden!!!
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare

Inlägg av Fosilfri2035 »

https://www.dn.se/ekonomi/ett-ar-av-str ... r-kontakt/

”När IF Metall bestämde sig för att gå ut i strejk för ett år sedan kunde ordförande Marie Nilsson aldrig föreställa sig hur djupt ideologisk frågan om kollektivavtal skulle bli för Elon Musk och Tesla.”

Även inklippt delar från pressmeddelandet som delades här tidigare.

Jag är uppriktigt förvånad att de inte verkar ha läst på om sin motståndare innan de gick in i fighten.
Är facken verkligen så naiva?
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Fosilfri2035 skrev: 27 okt 2024 13:10

Jag är uppriktigt förvånad att de inte verkar ha läst på om sin motståndare innan de gick in i fighten.
Är facken verkligen så naiva?
Japp, det är de. De är struntdumma i huvudet och bara driven av ren ideologi :twisted: De behöver inse att de har överlevt sig själva. Dags att gå med tiden.
Användarvisningsbild
aeroslok
Teslaägare

Inlägg av aeroslok »

M3P 2020
MYP 2024
TeslaLeo

Inlägg av TeslaLeo »

Jag har debatterat lite med IF Metall på Facebook.

Jag tycker som sagt att Tesla ska teckna KA. Men fackets åtgärder skadar ju inte Tesla, åtgärderna skadar bara vanliga svenskar som kör Sveriges vanligaste bil.

Facket skadar också den gröna omställningen, göder elbilshat och försämrar förtroendet för facket.

Jag har länge varit medlem men funderar nu på att gå ur facket.

Facket har nu blockat mig på Facebook. Jag har inte gjort några otrevliga inlägg alls - bara gett dem mothugg och förklarat att deras åtgärder skadar vanliga svenskar och inte Tesla.

De verkar totalt oresonliga.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

TeslaLeo skrev: 27 okt 2024 15:05
Det är precis poängen.
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare

Inlägg av Fosilfri2035 »

Jag tycker som sagt att Tesla ska teckna KA. Men fackets åtgärder skadar ju inte Tesla, åtgärderna skadar bara vanliga svenskar som kör Sveriges vanligaste bil.

Facket skadar också den gröna omställningen, göder elbilshat och försämrar förtroendet för facket.

Facket har nu blockat mig på Facebook. Jag har inte gjort några otrevliga inlägg alls - bara gett dem mothugg och förklarat att deras åtgärder skadar vanliga svenskar och inte Tesla.

Skojar du?
Har dom blockat dig?
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

Fosilfri2035 skrev: 27 okt 2024 16:44
Skojar du?
Har dom blockat dig?
Varför acceptera oliktänkande? Det är ju helt fritt att blockera folk vars åsikter man inte håller med om. Men det borde ge andra lite insikt i hur de tänker och agerar.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
aeroslok
Teslaägare

Inlägg av aeroslok »

Skojar du?
Har dom blockat dig?
Det är väl inte helt ovanligt att dom blockar eller rensar i kommentarerna när det blir lite jobbigt för dom.
M3P 2020
MYP 2024
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare

Inlägg av Fosilfri2035 »

aeroslok skrev: 27 okt 2024 18:52

Skojar du?
Har dom blockat dig?
Det är väl inte helt ovanligt att dom blockar eller rensar i kommentarerna när det blir lite jobbigt för dom.
Galet att de inte har bättre känsla för varumärkesbyggande..

Förståeligt om det hade vart en privatperson som inte gillade det som skrevs, stöttar fullt ut att blockera i de fallen.
Men pratar vi en organisation som för tillfället också har en dispyt med ett av företagen i världen som kan få Audi att bli Nokia så känns det väl i allra högsta grad som att man bör kunna argumentera för sin sak.
Kan dom inte argumentera för sitt agerande så bör man kanske krypa till korset och acceptera att ibland blir det fel.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Ligger väl helt i linje med deras beteende.

KA är frivilligt så länge vi (IFM) inte tycker ni ska ha KA…

Du får tycka vad du vill så länge du tycker som oss…
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Inlägg av Andersen »

Thomas Baudin (partisekreterare S) på X:

"För ett år sedan gick verkstadsarbetare ut från sin arbetsplats på Tesla och började strejka för att få teckna kollektivavtal.

En sak är säker – vi socialdemokrater kommer alltid stå upp för schyssta villkor och svenska kollektivavtal till alla som arbetar här!"

Min replik till honom och Mikael Damberg:

" För ett år sen bestämde IF Metalls ledning att fackets medlemmar på Teslas servicecenter skulle gå ut i strejk. Till fackets förvåning ställde bara hälften av medlemmarna upp. De hade varken blivit tillfrågade eller fått rösta om saken, och var nöjda med de villkor och löner de hade.

Ett 20-tal medlemmar fick uteslutas ur IF Metall för sin vägran att strejka, förutom de som begärde utträde själva. Det senaste året hade IF Metall värvat nya medlemmar genom att locka med gratis fackavgift under en längre tid - men utan att berätta att syftet var att strejka när man lockat tillräckligt många.

Elbilskunniga servicetekniker är en bristvara, och löner och villkor sätts därefter. Enligt Tesla så är deras villkor jämförbara eller bättre än kollektivavtalets - de är bara inte avtalets exakta villkor.

Redan innan strejken drog igång för exakt ett år sedan aviserade IF Metall en sympatiblockad. Den riktades dock inte mot TM Sweden AB - Teslas svenska bolag - utan mot kollektivavtalsanslutna tredjepartsverkstäder som reparerade krockskadade Teslabilar på uppdrag av ägarnas försäkringsbolag. Företaget Tesla var överhuvudtaget inte inblandat i den transaktionen, förutom att de en gång i tiden sålt fordonet.

Att rikta en stridsåtgärd så långt utanför primärkonflikten hade aldrig tidigare skett. De som drabbades var företagen, och framförallt Teslaägarna. Facket hindrade alltså reparation av deras privata egendom!

Fackets syfte var naturligtvis att idka utpressning mot Tesla, och göra så att färre ville köpa deras bilar. Resultatet blev att oskyldiga som @MarcusWeidenlov drabbades, och att tredjepartsverkstäderna höll på att gå i konkurs. Stridsåtgärden drogs efter ett halvår tillbaka.

Ytterligare en sympatiåtgärd som slog fel var när IF Metall beordrade de anställda på Hydro i Vetlanda att sluta tillverka delar till Teslas tyska fabrik. Åtgärden riktades alltså inte mot det svenska Teslabolaget man var i konflikt med, utan ett annat av Teslas dotterbolag. IF Metall hoppades att fabriken i Tyskland skulle stanna - men resultatet blev istället att delarna köptes från Hydros verksamhet i Kina. 50 arbetstillfällen lämnade för evigt Sverige, och Hydro fick varsla anställda.

Ett sista exempel på sympatiåtgärd som slår fel är stoppet för utbyggnad av Sveriges största snabbladdarnätverk för elbilar. Det är viktigt med många snabbladdare för den gröna omställningen, och Teslas nätverk är både det största, mest driftsäkra och öppet för alla elbilsmärken. Intäkterna från laddarna - som Tesla syftar till att driva till självkostnadspris för att driva på omställningen - gör varken till eller från för TM Sweden AB. Men för elbilisterna vore det ett hårt slag om över 1200 snabbladdare slutade fungera på grund av blockaden, och om utbyggnaden stannade av.

Tesla har schyssta villkor. Det är frivilligt att teckna kollektivavtal. Det är viktigt att driva på omställningen, och att se till att Sveriges företagsamhet är fortsatt konkurrenskraftig. Det är viktigt att så få oskyldiga som möjligt drabbas i en arbetsmarknadskonflikt.

Men de sista delarna skiter de svenska facken helt och hållet i. Istället målas Tesla ut som ett systemhotande företag, som hellre ska lämna landet än drivas utan kollektivavtal. Strunt samma vilka löner och villkor de har - avtalet är huvudsaken, eftersom det ger facket makt och inflytande. Dessutom skulle IF Metall få en stor fjäder i hatten genom att vara först i världen med att driva igenom ett kollektivavtal i ett av Elon Musks företag.

På vägen dit är facket uppenbart villiga att offra vem och vilka som helst. Det är fel. Håll åtgärderna inom primärkonflikten, och vinn de anställdas hjärtan istället!"
TeslaLeo

Inlägg av TeslaLeo »

Andersen skrev: 27 okt 2024 22:44

"För ett år sedan gick verkstadsarbetare ut från sin arbetsplats på Tesla och började strejka för att få teckna kollektivavtal.

En sak är säker – vi socialdemokrater kommer alltid stå upp för schyssta villkor och svenska kollektivavtal till alla som arbetar här!"

" För ett år sen bestämde IF Metalls ledning att fackets medlemmar på Teslas servicecenter skulle gå ut i strejk. Till fackets förvåning ställde bara hälften av medlemmarna upp. De hade varken blivit tillfrågade eller fått rösta om saken, och var nöjda med de villkor och löner de hade.

Ett 20-tal medlemmar fick uteslutas ur IF Metall för sin vägran att strejka, förutom de som begärde utträde själva. Det senaste året hade IF Metall värvat nya medlemmar genom att locka med gratis fackavgift under en längre tid - men utan att berätta att syftet var att strejka när man lockat tillräckligt många.

Elbilskunniga servicetekniker är en bristvara, och löner och villkor sätts därefter. Enligt Tesla så är deras villkor jämförbara eller bättre än kollektivavtalets - de är bara inte avtalets exakta villkor.

Redan innan strejken drog igång för exakt ett år sedan aviserade IF Metall en sympatiblockad. Den riktades dock inte mot TM Sweden AB - Teslas svenska bolag - utan mot kollektivavtalsanslutna tredjepartsverkstäder som reparerade krockskadade Teslabilar på uppdrag av ägarnas försäkringsbolag. Företaget Tesla var överhuvudtaget inte inblandat i den transaktionen, förutom att de en gång i tiden sålt fordonet.

Att rikta en stridsåtgärd så långt utanför primärkonflikten hade aldrig tidigare skett. De som drabbades var företagen, och framförallt Teslaägarna. Facket hindrade alltså reparation av deras privata egendom!

Fackets syfte var naturligtvis att idka utpressning mot Tesla, och göra så att färre ville köpa deras bilar. Resultatet blev att oskyldiga som @MarcusWeidenlov drabbades, och att tredjepartsverkstäderna höll på att gå i konkurs. Stridsåtgärden drogs efter ett halvår tillbaka.

Ytterligare en sympatiåtgärd som slog fel var när IF Metall beordrade de anställda på Hydro i Vetlanda att sluta tillverka delar till Teslas tyska fabrik. Åtgärden riktades alltså inte mot det svenska Teslabolaget man var i konflikt med, utan ett annat av Teslas dotterbolag. IF Metall hoppades att fabriken i Tyskland skulle stanna - men resultatet blev istället att delarna köptes från Hydros verksamhet i Kina. 50 arbetstillfällen lämnade för evigt Sverige, och Hydro fick varsla anställda.

Ett sista exempel på sympatiåtgärd som slår fel är stoppet för utbyggnad av Sveriges största snabbladdarnätverk för elbilar. Det är viktigt med många snabbladdare för den gröna omställningen, och Teslas nätverk är både det största, mest driftsäkra och öppet för alla elbilsmärken. Intäkterna från laddarna - som Tesla syftar till att driva till självkostnadspris för att driva på omställningen - gör varken till eller från för TM Sweden AB. Men för elbilisterna vore det ett hårt slag om över 1200 snabbladdare slutade fungera på grund av blockaden, och om utbyggnaden stannade av.

Tesla har schyssta villkor. Det är frivilligt att teckna kollektivavtal. Det är viktigt att driva på omställningen, och att se till att Sveriges företagsamhet är fortsatt konkurrenskraftig. Det är viktigt att så få oskyldiga som möjligt drabbas i en arbetsmarknadskonflikt.

Men de sista delarna skiter de svenska facken helt och hållet i. Istället målas Tesla ut som ett systemhotande företag, som hellre ska lämna landet än drivas utan kollektivavtal. Strunt samma vilka löner och villkor de har - avtalet är huvudsaken, eftersom det ger facket makt och inflytande. Dessutom skulle IF Metall få en stor fjäder i hatten genom att vara först i världen med att driva igenom ett kollektivavtal i ett av Elon Musks företag.

På vägen dit är facket uppenbart villiga att offra vem och vilka som helst. Det är fel. Håll åtgärderna inom primärkonflikten, och vinn de anställdas hjärtan istället!"
Riktigt bra sammanfattning. Håller med!

Jag är för kollektivavtal. Men facket strider mot mig. Inte mot Tesla.
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare

Inlägg av Fosilfri2035 »

Andersen skrev: 27 okt 2024 22:44

Allvarligt, kopiera och skicka in detta till alla större dagstidningar i Sverige.
Skulle vara kanon om folket får reda på vad som hänt!
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

Tror kollektivavtalen behöver en reform.

Tex att det är faktiskt frivilligt tills majoritet av de anställda önskar det.
Om de ska vara kollektivavtal så tycker jag ändå att företaget ska kunna välja vilka försäkringar, pensioner osv de vill ha och inte tvingas till kollektivavtalets framtagna. Men att de finns ett minimum hur mycket som ska sättas av på arbetarna.
Lägsta lönen ska sättas av lag och inte kollektivavtal.

Jag hör hela tiden hur bra det är för att de är så många medlemmar men jag hade viljat se en studie över hur många företagare som faktiskt vill vara med och inte känner sig tvungna att vara med.
Känns som många PRO KA tror att de räddar de anställda från varsel eller uppsägningar och det kan jag säga stämmer inte.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Ett 40-tal fackliga demonstranter slöt upp utanför Teslas butik i Stockholm för att manifestera för kollektivavtal under måndagen. Även om allt gick lugnt till upprättade polisen en anmälan – eftersom man missat söka tillstånd.
https://da.se/2024/10/fackens-tesla-dem ... r-en-miss/

Ska inte gällande lagar och regler följas?
Skriv svar