Täcker försäkringens självriskreducering vagnskadegarantins självrisk?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
qnx
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jacob88004

Täcker försäkringens självriskreducering vagnskadegarantins självrisk?

Inlägg av qnx »

En liten tråd om försäkringar, då det verkar oklart kring vad som gäller. (Har sökt forumet, men ingen aktuell tråd.)

Nya bilar levereras i Sverige med tillverkarens vagnskadegarantin. För att nyttja denna garanti finns vanligtvis en självrisk, som i Teslas fall är rätt hög (13500 kr för 3 och Y, något högre för S och X vill jag minnas).

Hur som helst, under de första tre åren (tiden för vagnskadegarantin) tar man därför halvförsäkring på bilen. Beroende på försäkringsbolag så finns självriskreducering, som minskar självrisken man annars hade fått betala till mer hanterbara belopp. Det som verkar oklart är om försäkringens självriskreducering skulle täcka självrisken som man annars får betala för att nyttja tillverkarens vagnskadegaranti, eller om försäkringens självriskreducering endast täcker självrisk hos försäkringbolaget (dvs det som går på halvförsäkring, eftersom det är det enda man tecknat)?

Har ni några erfarenheter kring hur försäkringsbolagen resonerar?
Model Y, SR, RWD, 2024, 19"
Användarvisningsbild
nicklas11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/nicklas264349

Re: Täcker försäkringens självriskreducering vagnskadegarantins självrisk?

Inlägg av nicklas11 »

qnx skrev: 25 okt 2024 09:27
En liten tråd om försäkringar, då det verkar oklart kring vad som gäller. (Har sökt forumet, men ingen aktuell tråd.)

Nya bilar levereras i Sverige med tillverkarens vagnskadegarantin. För att nyttja denna garanti finns vanligtvis en självrisk, som i Teslas fall är rätt hög (13500 kr för 3 och Y, något högre för S och X vill jag minnas).

Hur som helst, under de första tre åren (tiden för vagnskadegarantin) tar man därför halvförsäkring på bilen. Beroende på försäkringsbolag så finns självriskreducering, som minskar självrisken man annars hade fått betala till mer hanterbara belopp. Det som verkar oklart är om försäkringens självriskreducering skulle täcka självrisken som man annars får betala för att nyttja tillverkarens vagnskadegaranti, eller om försäkringens självriskreducering endast täcker självrisk hos försäkringbolaget (dvs det som går på halvförsäkring, eftersom det är det enda man tecknat)?

Har ni några erfarenheter kring hur försäkringsbolagen resonerar?
Trygg Hansa formulerar sig så här på hemsidan: "Du får 5 000 kr i självriskrabatt för samtliga skador som vagnskadegarantin täcker. Rabatten gäller under bilens första tre år då du har vagnskadegaranti." Där känns det rätt tydligt.
Användarvisningsbild
Jacke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jacob701821

Inlägg av Jacke »

Pratade med Trygg Hansa här i veckan och de var väldigt tydliga med att deras självriskreducering gällde för vagnskadegarantin.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Det är dock viktigt att vara medveten om att självriskreduceringen just bara reducera din självrisk.

Om en skada kostar mindre än självrisken att reparera, t.ex. 10 000 kr, så kommer du få betala hela den summan själv.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
qnx
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jacob88004

Inlägg av qnx »

Tack! Det är ju tydligt.

Från LF har jag fått veta att vagnskadegarantins självrisk inte täcks. Men när vi pratade vidare visade det sig att mycket av det jag tänkte på ingår antingen i halvförsäkringen (glas) eller täcks av deras Mer-tillägg (t ex skadegörelse). Så i de fall är de fall är det inte vagnskadegarantin utan försäkringen som jag skulle nyttja och då är det försäkringsbolagets självrisk för respektive moment.
Model Y, SR, RWD, 2024, 19"
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

qnx skrev: 25 okt 2024 11:19
Tack! Det är ju tydligt.

Från LF har jag fått veta att vagnskadegarantins självrisk inte täcks. Men när vi pratade vidare visade det sig att mycket av det jag tänkte på ingår antingen i halvförsäkringen (glas) eller täcks av deras Mer-tillägg (t ex skadegörelse). Så i de fall är de fall är det inte vagnskadegarantin utan försäkringen som jag skulle nyttja och då är det försäkringsbolagets självrisk för respektive moment.
Det enda vagnskadegarantin täcker är skadorna på din egen bil vid en kollision där du själv (eller den som kör din bil) är vållande.

Ska man vara lite petig så är det inte LF MER-tillägg som täcker för skadegörelse. Det är halvförsäkringen som tar skadegörelse, men man får en självriskreducering om man har MER-tillägg. Samma sak vid viltolyckor.
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Tack! Det är ju tydligt.

Min erfarenhet är att om man använder samma försäkringsbolag för sin halvförsäkring som biltillverkaren använder för sin vagnskadegaranti brukar det erbjudas sån reducering.
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

jag fick självriskreducering på vagnskadegarantin för någon vecka sen med TH.
Parkeringsskada från id**t på Ikea.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

T4s skrev: 25 okt 2024 12:27
jag fick självriskreducering på vagnskadegarantin för någon vecka sen med TH.
Parkeringsskada från id**t på Ikea.
Så den parkeringsskadan kostade dig 8.750:- ?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
manneson

Inlägg av manneson »

Nicke Nyfiken skrev: 25 okt 2024 11:33
Tack! Det är ju tydligt.

Det enda vagnskadegarantin täcker är skadorna på din egen bil vid en kollision där du själv (eller den som kör din bil) är vållande.

Ska man vara lite petig så är det inte LF MER-tillägg som täcker för skadegörelse. Det är halvförsäkringen som tar skadegörelse, men man får en självriskreducering om man har MER-tillägg. Samma sak vid viltolyckor.
Mnja. En liten sten som slår i taket och spräcker det betyder vagnskada. Det går inte på glasförsäkringen.

Förövrigt finns det ju massvis med "självriskförsäkringar" numera. Ibland lönar det sig bättre att ta en sådan än att välja TH(som ofta är rätt dyra).
Men det gäller som alltid att hålla koll på vilkoren. Vissa täcker upp till x tusen, andra från x tusen, ytterligare några ett interval. Olika månadsavgifter, bindningstider osv.
TeslaLeo

Inlägg av TeslaLeo »

manneson skrev: 25 okt 2024 17:42
Nicke Nyfiken skrev: 25 okt 2024 11:33
Tack! Det är ju tydligt.

Mnja. En liten sten som slår i taket och spräcker det betyder vagnskada. Det går inte på glasförsäkringen.

Förövrigt finns det ju massvis med "självriskförsäkringar" numera. Ibland lönar det sig bättre att ta en sådan än att välja TH(som ofta är rätt dyra).
Men det gäller som alltid att hålla koll på vilkoren. Vissa täcker upp till x tusen, andra från x tusen, ytterligare några ett interval. Olika månadsavgifter, bindningstider osv.
Så gjorde jag. Tecknade LF som var billigast (och bäst tror jag).

Sen la jag till en extra självriskreducering i annat bolag för 100kr/mån.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Värt att tänka på är att om du är med om en olycka som inte är ditt fel och vill ha bilen reparerad direkt, behöver du ligga ute med självrisken för vagnskadan tills ansvarsfrågan är avgjord och du får tillbaka pengarna. Har du då en självriskreducering blir det tillfälliga utlägget mindre, men det har ju å andra sidan kostat dig mer i premie också.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Skriv svar