Den vita där var faktiskt inte så dum.Ilduce77 skrev: ↑05 okt 2024 19:16Här är en rendering, som grundar sig på den riktiga läckta bilden ovan och som många tror kommer vara väldigt lik den riktiga bilen... (Den svarta bilen)
Den är snygg, men jag hade tyckt att varit ännu snyggare om det gick en synlig list mellan höger och vänster baklampas övre del.. Som på bilden med den vita bilen.. Det är tillbehör från Hansshow till model 3 Highland..
Model Y Juniper
Moderator: Redaktion
Re: Model Y Juniper
Hur lång tid tog det mellan att Highland LR kom och Highland Performance kom?
Jag kommer vara sjukt sugen på en MYP juniper...
Jag kommer vara sjukt sugen på en MYP juniper...
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Skitlänge enligt de som väntade.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Nu börjar det dyka upp kamouflerade bilar. Denna i Spanien:
https://driveteslacanada.ca/news/tesla- ... -in-spain/
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
… eller så blir det värre, samma lösning som på Model 3 med en lucka undertill.
- mikebike
- Teslaägare
Registreringsskylten kanske ÄR luckan.

Ja, det känns ju som en variant. Ingen ändring av konstruktionen utan bara en förenkling där de kombinerar skylthållare och lucka i tillverkning.
… men frågan blir hur man isåfall löser att skylten måste vara synlig med kroken monterad.
Känns som man löser ett problem som inte existerar. Sätter man det en infällbar krok behövs inga luckor alls. Kroken roterar fram från under bilen.
- mikebike
- Teslaägare
Skylten är sällan synlig när man har något på dragkroken i alla fall.
Dragkroken kanske är elektrisk på Juniper?

- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Edit: Jag skrev ett inlägg där jag råkade få registreringsdatum och tillverknignsdatum ihopblandade. Detta är korrigerat nu.
Jag roade mig lite med att plocka ut 10:e tecknet (årsmodellen) i VIN-et på alla 3/Y i Car.info-databasen. Här ser man ungefär när det byts över till ny årsmodell. Innan vi börjar med slutsatser så kan det vara bra att tänka på lite saker.
Det Kina-baserade är/var väldigt kvartalsfokuserat vilket gör/gjorde att man ofta tillverkade bilar till Sverige etc. med tyngdpunkt i kvartalets andra månad för att de skulle kunna levereras under den 3:e månaden. D.v.s. fabriksbytet kan där ha skett även t.ex. månaden före vi ser spår av det hela.
Y kom ju först under sommaren 2021 så M=2021 var ju egentligen inget årsmodellsbyte utan den första.
Vi är dock i ett skede då årsmodellsbyte har en tendens att ske.
Lite tänkbara varianter
1: Y får plötsligt S i vin-et och är en 2025:a utan att för den sakens skull vara en Juniper
2: Juniper införs plötsligt och det blir ett S i vin-et. D.v.s. "Model Y 2025" = Juniper. För alla som tänkte att det ju inte sker i år inser att det var fordonsår det talades om och inte kalenderår....
3: Hela hösten går och det förblir ett R i VIN-et. Det kanske man kan tolka som att man sparar S-et till Juniper som t.ex. införs då senast omkring årsskiftet.
Inträffar scenario 1 känns det extremt osannolikt att Juniper kommer i år. Den kan komma i januari likaväl som i oktober 2025.
Om det blir 2:an eller 3:an som infaller vet man ju egentligen inte förrän det är nyår.
Jag återkommer så klart så snart jag ser några 2025:or. Det kan väl tilläggas att de färskaste Model Y jag kan se idag är tillverkade 2024-10-06 (med ett R).
Jag tror personligen att vi inte ser röken av Y förrän en bit in i januari. D.v.s. så att de som tog leverans i slutet av december inte kan ångra sig. Jag tror inte man vill riskera årets leveranser med för stora förändringar i årets viktigaste kvartal för sin storsäljare.
Kod: Markera allt
+------------+------+-----------------+
| serie_name | year | first_prod_date |
| Model 3 | K | 2019-02-XX |
| Model 3 | L | 2019-10-XX |
| Model 3 | M | 2020-10-XX |
| Model 3 | N | 2022-01-04 |
| Model 3 | P | 2022-09-26 |
| Model 3 | R | 2023-09-15 |
| Model Y | M | 2021-07-30 |
| Model Y | N | 2021-12-31 |
| Model Y | P | 2022-09-26 |
| Model Y | R | 2023-10-04 |
Det Kina-baserade är/var väldigt kvartalsfokuserat vilket gör/gjorde att man ofta tillverkade bilar till Sverige etc. med tyngdpunkt i kvartalets andra månad för att de skulle kunna levereras under den 3:e månaden. D.v.s. fabriksbytet kan där ha skett även t.ex. månaden före vi ser spår av det hela.
Y kom ju först under sommaren 2021 så M=2021 var ju egentligen inget årsmodellsbyte utan den första.
Vi är dock i ett skede då årsmodellsbyte har en tendens att ske.
Lite tänkbara varianter
1: Y får plötsligt S i vin-et och är en 2025:a utan att för den sakens skull vara en Juniper
2: Juniper införs plötsligt och det blir ett S i vin-et. D.v.s. "Model Y 2025" = Juniper. För alla som tänkte att det ju inte sker i år inser att det var fordonsår det talades om och inte kalenderår....
3: Hela hösten går och det förblir ett R i VIN-et. Det kanske man kan tolka som att man sparar S-et till Juniper som t.ex. införs då senast omkring årsskiftet.
Inträffar scenario 1 känns det extremt osannolikt att Juniper kommer i år. Den kan komma i januari likaväl som i oktober 2025.
Om det blir 2:an eller 3:an som infaller vet man ju egentligen inte förrän det är nyår.
Jag återkommer så klart så snart jag ser några 2025:or. Det kan väl tilläggas att de färskaste Model Y jag kan se idag är tillverkade 2024-10-06 (med ett R).
Jag tror personligen att vi inte ser röken av Y förrän en bit in i januari. D.v.s. så att de som tog leverans i slutet av december inte kan ångra sig. Jag tror inte man vill riskera årets leveranser med för stora förändringar i årets viktigaste kvartal för sin storsäljare.
Driver sajten Car.info
- Jaegaern
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/simon82910
Den har nog flyttats ned för det är svårt att ha skynke med ett stort hål i när man kör, precis där draget är så stort.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
- Franz
- Teslaägare
- Kontakt:
Fick in data nyligen om de första Model Y 2025. Den med tidigast tillverkningsdatum är från 2024-10-06. Det verkar inte vara någon skillnad i uppgifterna mot 2024.
Som jag uttryckt tidigare tror jag inte att man bemödar sig med att byta årsmodell så här i slutet av året ifall det ändå skulle komma en Junipier före årsskiftet.
Som jag uttryckt tidigare tror jag inte att man bemödar sig med att byta årsmodell så här i slutet av året ifall det ändå skulle komma en Junipier före årsskiftet.
Driver sajten Car.info
Känns ungefär lika nära att Juniper kommer nu som när jag fick min bil för 2 år sedan.
Lite närmre känns det väl ändå....?
När den än kommer, så kommer den ju två år närmre än när du fick din bil....
Tillverkning startar imorgon ryktas det:
https://electrek.co/2024/10/20/tesla-mo ... ial-media/
Jag håller tummarnamanneson skrev: ↑21 okt 2024 13:19Tillverkning startar imorgon ryktas det:
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Kan någon ge sig på någon form av kvalificerad gissning på när den kan tänkas dyka upp på Tesslas hemsida för beställning om man tittar historiskt, typ Highland releasen? Förstår att leverans kan dröja därefter men just själva trycka på beställa knappen.manneson skrev: ↑21 okt 2024 13:19Tillverkning startar imorgon ryktas det:
- Franz
- Teslaägare
- Kontakt:
Highland dök upp runt den 9:e januari i år för beställning i USA. Eftersom det kan vara ganska många leveranser strax innan kvartalsslutet vill man nog ha lite tid för att ångerperioder ska hinna gå ut så runt 2 veckor in i ett kvartal börjar det bli rimligt med en release. Även om man börjat med prov-produktion redan så tar det alltid ett litet tag innan man når full produktion vid lite större ändringar så det kan ju upplevas taktiskt att göra förändringen i början av året.Newgusa skrev: ↑22 okt 2024 08:20Kan någon ge sig på någon form av kvalificerad gissning på när den kan tänkas dyka upp på Tesslas hemsida för beställning om man tittar historiskt, typ Highland releasen? Förstår att leverans kan dröja därefter men just själva trycka på beställa knappen.manneson skrev: ↑21 okt 2024 13:19Tillverkning startar imorgon ryktas det:
Med tanke på att det är en ny "spännande" produkt som många ändå gått och väntat på samt att volymerna antagligen är lite lägre i början är det väl dock rimligt att det inte direkt är några 0%-erbjudande på ett tag.
Driver sajten Car.info
Tack! Läste precis ett YT inlägg där en person drog parallellen med Highland från det att pre production startade i Kina till release, 4 veckor. Precis, det lär nog vara en ganska tråkig finansiering i början men det får jag bara svälja.Franz skrev: ↑22 okt 2024 09:47Highland dök upp runt den 9:e januari i år för beställning i USA. Eftersom det kan vara ganska många leveranser strax innan kvartalsslutet vill man nog ha lite tid för att ångerperioder ska hinna gå ut så runt 2 veckor in i ett kvartal börjar det bli rimligt med en release. Även om man börjat med prov-produktion redan så tar det alltid ett litet tag innan man når full produktion vid lite större ändringar så det kan ju upplevas taktiskt att göra förändringen i början av året.Newgusa skrev: ↑22 okt 2024 08:20Kan någon ge sig på någon form av kvalificerad gissning på när den kan tänkas dyka upp på Tesslas hemsida för beställning om man tittar historiskt, typ Highland releasen? Förstår att leverans kan dröja därefter men just själva trycka på beställa knappen.manneson skrev: ↑21 okt 2024 13:19Tillverkning startar imorgon ryktas det:
Med tanke på att det är en ny "spännande" produkt som många ändå gått och väntat på samt att volymerna antagligen är lite lägre i början är det väl dock rimligt att det inte direkt är några 0%-erbjudande på ett tag.
Skulle inte förvåna mig om Tesla lanserar den väldigt snart, med leverans efter årsskiftet samt inga stimulanser.
Då kan man dels fånga alla de som väntar och "måste" ha den, samt motivera kraftigare rabatter/stimulanser av befintlig model.
Man har en hel del inventory man behöver bli av med, samt man måste sälja minst 515k bilar nu i Q4 för att växa på årsnivå.
Kort sagt slår man då flera flugor i en smäll, precis som Tesla brukar göra.
Då kan man dels fånga alla de som väntar och "måste" ha den, samt motivera kraftigare rabatter/stimulanser av befintlig model.
Man har en hel del inventory man behöver bli av med, samt man måste sälja minst 515k bilar nu i Q4 för att växa på årsnivå.
Fast risken är väl stor att de säljer färre bilar under Q4 om de gör Juniper tillgänglig för beställning och levererar först efter årsskiftet? Många kommer nog välja att vänta på den istället för nuvarande Y och det blir dyrt för Tesla att rabattera den gamla tillräckligt för att bli av med alla om de fortsätter att producera fullt och Juniper drar beställningar.manneson skrev: ↑23 okt 2024 16:13Skulle inte förvåna mig om Tesla lanserar den väldigt snart, med leverans efter årsskiftet samt inga stimulanser.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Nä. De kan både äta kakan och ha den kvar om de gör som jag skrev ovan.Maw skrev: ↑23 okt 2024 22:50Fast risken är väl stor att de säljer färre bilar under Q4 om de gör Juniper tillgänglig för beställning och levererar först efter årsskiftet? Många kommer nog välja att vänta på den istället för nuvarande Y och det blir dyrt för Tesla att rabattera den gamla tillräckligt för att bli av med alla om de fortsätter att producera fullt och Juniper drar beställningar.manneson skrev: ↑23 okt 2024 16:13Skulle inte förvåna mig om Tesla lanserar den väldigt snart, med leverans efter årsskiftet samt inga stimulanser.
Dels får de en orderstock på den nya och fångar kunder som kanske annars valt en bil från annat märke.
Dels kan de med flexibla rabattnivåer balansera efterfrågan på ny vs befintlig model, för de som velar, och på så vis sälja ut lagret.
De har ju gjort detta förr iom Highland, så det är inget nytt.
Jag tror de snarare kör på med mer rabatter osv under Q4 på befintlig MY (kanske även ”temporär” prissänkning) och presenterar Juniper först i Q1.
Det är väldigt få som har koll på Juniper, rykten osv och tror Tesla vill undvika att ha två olika modeller som går att beställa samtidigt (och även undvika Osborne Effect).
Men det är vad jag tror.
Det är väldigt få som har koll på Juniper, rykten osv och tror Tesla vill undvika att ha två olika modeller som går att beställa samtidigt (och även undvika Osborne Effect).
Men det är vad jag tror.