Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Nect
elbilist

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av Nect »

Nya laddare på gång vid nya Ica Maxi i Bollnäs.
Stolpar har börjat sättas upp men antalet platser är lite oklart än.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

taliz skrev: 24 maj 2024 14:15
26st 400kw, betala med kort/blipp och priset är 4,5kr/kwh.
Now we’re talking.

https://feber.se/bil/nimas-uppdaterade- ... kw/467946/
Ja, nu när SAKO stoppat utbyggnaden av Tesla SuC, så är det ju bra att andra aktörer bygger ut. Behövs extra mycket nu.

26 st laddpunkter är också bra "Tesla-stil" (inte fåniga 4-6 st. som många andra annars nöjer sig med). Även extra plus för kortbetalning.👍
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Jimel
Teslaägare

Inlägg av Jimel »

Kortbetalning är väl ett krav numera? Bra såklart, speciellt om det är samma pris som om man har app. Hatar att ha 100 olika ladd appar.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Har det kommit med i tråden att Eviny har satt upp 500 kW laddare i Kungens Kurva?
.
Screenshot_20240528-231239_Chrome.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

borgward skrev: 10 feb 2024 09:28
Då är Nima Energy igång på två ställen i Stockholms innerstad.

Rimligt pris och kortbetalning. Bra för taxi?

https://driver.nima-energy.com/findCharger
En av dem är precis vid mitt jobb. Brukar inte behöva ladda där men idag föll det sig så att jag åkte in utan att ha planerat för det riktigt och även om jag nog kommit hem utan problem så tänkte jag att jag testar där så får jag lite sinnesfrid på köpet på vägen hem med.

Superenklelt att blippa kortet bara, och farten vid 19% SoC var fullt jämförbar med Superacharger, fick ungefär 180kW.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Astrochrister
Teslaägare

Inlägg av Astrochrister »

Hej, lite reklamfilm!
Vet inte om jag får lägga upp detta här eller om det skall flyttas till annan tråd!

Jag har byggt en laddstation i Skara vid E20 med 8 st snabbladdare, fyra för lastbilar eller personbilar med släp (genomkörning) och ytterligare fyra för personbil som man backar/kör fram mot beroende på bil.
Betalning ännu endast kreditkort eller Swish men räknar med avtalskunder o RFID brickor för det inom kort.
Laddeffekt är 400kw/800V eller ca 250kw/400V (har själv nått 220kw i min Tesla X -24 med 35% i batteriet men ej förvärmt).

Lokaler finns på site för snabbmatskedja mm, ska jobba på detta under hösten.
Kommer väl ta lite tid innan lastbilar mm hittar hit men det har varit ett spännande projekt.
Fått total matning till tomt på 4MW så det finns utrymme för batterier o balanstjänster.
Välkomna in!

Khumbu Energy AB
Axvallagatan 16
Skara
Senast redigerad av Astrochrister, redigerad totalt 2 gång.
Tesla X 100D -17
Tesla S 100D -19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Kul. Hoppas du får ekonomi i det hela.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

Astrochrister skrev: 05 jul 2024 11:14
Hej, lite reklamfilm!
Vet inte om jag får lägga upp detta här eller om det skall flyttas till annan tråd!

Jag har byggt en laddstation i Skara vid E20 med 8 st snabbladdare, fyra för lastbilar eller personbilar med släp (genomkörning) och ytterligare fyra för personbil som man backar/kör fram mot beroende på bil.
Betalning ännu endast kreditkort eller Swish men räknar med avtalskunder o RFID brickor för det inom kort.
Laddeffekt är 400kw/800V eller ca 250kw/400V (har själv nått 220kw i min Tesla X -24 med 35% i batteriet men ej förvärmt).

Lokaler finns på sitt för snabbmatskedja mm, ska jobba på detta under hösten.
Kommer väl ta lite tid innan lastbilar mm hittar hit men det har varit ett spännande projekt.
Fått total matning till tomt 4Mw så det finns utrymme för batterier o balanstjänster.
Välkomna in!

Khumbu Energy AB
Axvallagatan 16
Skara
Är det denna?

https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... tan/2xpgpz
Användarvisningsbild
Astrochrister
Teslaägare

Hej!

Ja, det är den men här får vi nog byta lite bilder ser jag och ändra till åtta stycken laddare.
Anmälde till chargefinder för en liten stund sedan så det gick ju i alla fall fort men återkommer med lite mer bilder inom kort, asfaltering sker i Augusti.
Tesla X 100D -17
Tesla S 100D -19
Användarvisningsbild
Datzun
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik611845

Inlägg av Datzun »

Astrochrister skrev: 05 jul 2024 12:11
Hej!

Ja, det är den men här får vi nog byta lite bilder ser jag och ändra till åtta stycken laddare.
Anmälde till chargefinder för en liten stund sedan så det gick ju i alla fall fort men återkommer med lite mer bilder inom kort, asfaltering sker i Augusti.
Bra med asfalt, man vill ju inte ha grus på golvmattorna :) Vilken prisnivå kommer ni sikta på? Hittade inget om pris på Chargefinder.
Kul med ny laddstation, lycka till!
VW ID.7 Pro 2024
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
VW ID.4 Pro 2021 såld
Användarvisningsbild
Astrochrister
Teslaägare

Hej!
Vi ligger just nu på 5,90/kw över sommaren. Vi får göra utvärdering senare när vi har mer koll på volymer kontra elpris/effekttaxa mm. Blir nog ingen tårta på ett tag…
Vi hade räknat med asfaltering före sommaren men som vanligt blir allt mer omfattande än man tänkt sig så asfaltering blir direkt efter semestrarna.
Tesla X 100D -17
Tesla S 100D -19
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

4st 360 kW
8st 180 kW
Är nu driftsatta i Bollnäs Södra vid ICA Maxi.
Förmodligen delar stolparna effekt, men ej kollat det själv.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

Astrochrister skrev: 05 jul 2024 15:09
Hej!
Vi ligger just nu på 5,90/kw över sommaren. Vi får göra utvärdering senare när vi har mer koll på volymer kontra elpris/effekttaxa mm. Blir nog ingen tårta på ett tag…
Vi hade räknat med asfaltering före sommaren men som vanligt blir allt mer omfattande än man tänkt sig så asfaltering blir direkt efter semestrarna.
Grattis och bra jobbat!!!
Utmaningen är om det kommer en/få lastbilar och/eller högeffekts bilar och sedan inget större beläggning, effektavgiften blir brutal.
Har inte kollat det senaste men det dröjer nog några år tills lastbilarna blir vanliga.
Ett tips är just att förenkla för taxi, bud och lokala transportbolag, att de kan blippa och ladda om du nu inte kan få till plug and charge.
De kommer att välja dig även om du kosta något över dina konkurrenter, just pga enkelheten.
(Har själv varit CPO och med allt det innebär i att bygga, driva och lägga ner laddstationer)
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Astrochrister
Teslaägare

Hej!
Medveten om att mängden tunga fordon inte är så stor ännu men med perfekt läge mellan Gbg o Mariestad och Skaras hub för åkerier hoppas jag på ett antal avtal med några ”stora” i branschen.
Med tanke på den stora effekt jag fått till stationen, 4MW, så kommer jag att sätta upp minst ett par MW batterier för balanstjänster där det idag är god lönsamhet. Denna lönsamhet kommer troligen att drastiskt sjunka inom några år och då hoppas jag att laddbehovet har ökat. Effektavgiften kommer slå hårt främst pga balanstjänsterna men där finns ju lönsamhet.
Utöver detta har jag inlett samarbete med våra näraliggande nätbolag om lokala flextjänster som är ett kapitel för sig men ska jobba med liknande modell som Gbg energi.
Kommer nu under hösten ta in någon större aktör i bolaget för framför allt investeringar o kunskap.
Tesla X 100D -17
Tesla S 100D -19
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

Astrochrister skrev: 14 jul 2024 08:50
Hej!
Medveten om att mängden tunga fordon inte är så stor ännu men med perfekt läge mellan Gbg o Mariestad och Skaras hub för åkerier hoppas jag på ett antal avtal med några ”stora” i branschen.
Med tanke på den stora effekt jag fått till stationen, 4MW, så kommer jag att sätta upp minst ett par MW batterier för balanstjänster där det idag är god lönsamhet. Denna lönsamhet kommer troligen att drastiskt sjunka inom några år och då hoppas jag att laddbehovet har ökat. Effektavgiften kommer slå hårt främst pga balanstjänsterna men där finns ju lönsamhet.
Utöver detta har jag inlett samarbete med våra näraliggande nätbolag om lokala flextjänster som är ett kapitel för sig men ska jobba med liknande modell som Gbg energi.
Kommer nu under hösten ta in någon större aktör i bolaget för framför allt investeringar o kunskap.
Bra!
Exakt, du ligger bra till för transporter och härligt att se att du har en plan framåt!
Laddaffären är oerhört skoj att jobba med men även utmanande

Det finns många kunniga och entusiastiska proffs där ute, så stort nätverk är bra att ha.
Det finns flera branschföreningar, dock med olika inriktning och deltagare.

Jag lovar att svänga in nästa vecka och ladda när jag ändå åker förbi.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
toppo
elbilist

Inlägg av toppo »

Trafikverket planerar laddare vid rastplatser, äntligen! Det har jag verkligen väntat på, de är ju ofta bra belägna precis intill de stora vägarna perfekta för medhavd matsäck. Trött på laddare vid köpcenter där man får gå långt för att komma till någon snabbmatskedja.

https://alltomelbil.se/trafikverkets-ra ... tet-pagar/
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

toppo skrev: 22 okt 2024 19:14
Trafikverket planerar laddare vid rastplatser, äntligen! Det har jag verkligen väntat på, de är ju ofta bra belägna precis intill de stora vägarna perfekta för medhavd matsäck. Trött på laddare vid köpcenter där man får gå långt för att komma till någon snabbmatskedja.
Och jag är trött på att alltid ladda vid en snabbmatskedja.😆

chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

toppo skrev: 22 okt 2024 19:14

https://alltomelbil.se/trafikverkets-ra ... tet-pagar/
Riktigt bra ide får jag säga. Undrar bara villken operatör de blir för jag utgår från att de inte ska driva dem själva.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
simin
Teslaägare

Inlägg av simin »

Har rest hem till föräldrarna i Sundsvall över jul och noterar till min glädje att både Recharge och ST1 har öppnat varsin station i Bydalen strax norr om stan ett stenkast från E4an. Kempowerladdare på båda stationerna vad jag kunde se. Recharge vid det förhållandevis nya McDonald’s och ST1 vid Shell-macken. Tillsammans med alla laddare som finns i Birsta (Tesla, Eviny, MER, Recharge) är det ett väldigt bra utbud av snabbladdare på norra sidan numera!
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

simin skrev: 24 dec 2024 12:34
Har rest hem till föräldrarna i Sundsvall över jul och noterar till min glädje att både Recharge och ST1 har öppnat varsin station i Bydalen strax norr om stan ett stenkast från E4an. Kempowerladdare på båda stationerna vad jag kunde se. Recharge vid det förhållandevis nya McDonald’s och ST1 vid Shell-macken. Tillsammans med alla laddare som finns i Birsta (Tesla, Eviny, MER, Recharge) är det ett väldigt bra utbud av snabbladdare på norra sidan numera!
Jag är också i Sundsvall och jag har inte ägnat snabbladdarna en tanke eftersom jag laddar från Mammas trefasuttag. ;)
Dock var Nacksta helt tom när vi körde in till stan idag, och en upptagen nyss när vi körde tillbaks till Matfors.

toppo
elbilist

Inlägg av toppo »

Det har byggts otroligt många nya snabbladdare under hösten. När jag nu planerar min 100 mil-enkel-resa längs Norrlandskusten som jag senast gjorde i somras finns det väldigt många val, kul att se! Men det gör det nästan lite väl svårt att planera sina stopp :D
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

toppo skrev: 26 dec 2024 07:54
Det har byggts otroligt många nya snabbladdare under hösten.
Ja, det finns nu så gott om snabbladdare att jag undrar om det inte skett en överetablering på en del håll. Men om elbilsförsäljningen tar fart på allvar så kanske det inte är fråga om en överetablering.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Elbilisten

Inlägg av Elbilisten »

Det har byggts otroligt många nya snabbladdare under hösten. När jag nu planerar min 100 mil-enkel-resa längs Norrlandskusten som jag senast gjorde i somras finns det väldigt många val, kul att se! Men det gör det nästan lite väl svårt att planera sina stopp :D
Ja, nu är det ingen sport att köra elbil. Man får väl börja köra på vätgas i stället :lol:
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Niklas Z skrev: 26 dec 2024 09:52
Det har byggts otroligt många nya snabbladdare under hösten.
Ja, det finns nu så gott om snabbladdare att jag undrar om det inte skett en överetablering på en del håll. Men om elbilsförsäljningen tar fart på allvar så kanske det inte är fråga om en överetablering.
Varje dag kommer ju cirka 800 nya elbilar I trafik, så det borde ju fylla på med kunder vid laddstationerna framöver.
.
Screenshot_20241226_113106_Chrome.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Elbilisten skrev: 26 dec 2024 10:48
Ja, nu är det ingen sport att köra elbil. Man får väl börja köra på vätgas i stället :lol:
Fortfarande finns det för få laddstolpar i många bostadsområden.

Skriv svar