Lyftpuckar Tesla model Y 2024
Moderator: Redaktion
- kokoskorven
- Teslaägare
Lyftpuckar Tesla model Y 2024
Hej,
Jag är nybliven Teslaägare och nu börjar det bli dags att byta hjul inför vintern. Jag tänkte beställa ett 4-pack lyftpuckar. Men när jag kollar på recensionerna på amzon.se så verkar det som att hålen är mindre på Model Y 2024. Är det någon som vet vilka puckar som passar till Model Y 2024?
Jag är nybliven Teslaägare och nu börjar det bli dags att byta hjul inför vintern. Jag tänkte beställa ett 4-pack lyftpuckar. Men när jag kollar på recensionerna på amzon.se så verkar det som att hålen är mindre på Model Y 2024. Är det någon som vet vilka puckar som passar till Model Y 2024?
-
- Referralkod: ts.la/pierre541020
Re: Lyftpuckar Tesla model Y 2024
Hej,
Jag köpte dessa (länk nedanför) till min Model Y AWD 2024 (tillverkad i augusti) som passar.
https://www.amazon.se/Chirano-Lyftkudde ... r=8-6&th=1
Jag köpte dock andra först (länk nedanför) vilket passar i hålet men det blir en glipa mellan underredet och pucken då själva piggen man stoppar i hålet är för lång. Jag vet dock inte om det är något som påverkar då jag misstänker att de trycks ihop vid lyft av bilen. Värt att nämna är också att puckarna från Spigen inte luktar något vilket de från Chirano och flera andra gör. Men det är bara låta dem vara kvar i plastpåsarna som följer med och lägga lådan i frunken.
https://www.amazon.se/Spigen-gummikudde ... 872&sr=8-8
Jag köpte dessa (länk nedanför) till min Model Y AWD 2024 (tillverkad i augusti) som passar.
https://www.amazon.se/Chirano-Lyftkudde ... r=8-6&th=1
Jag köpte dock andra först (länk nedanför) vilket passar i hålet men det blir en glipa mellan underredet och pucken då själva piggen man stoppar i hålet är för lång. Jag vet dock inte om det är något som påverkar då jag misstänker att de trycks ihop vid lyft av bilen. Värt att nämna är också att puckarna från Spigen inte luktar något vilket de från Chirano och flera andra gör. Men det är bara låta dem vara kvar i plastpåsarna som följer med och lägga lådan i frunken.
https://www.amazon.se/Spigen-gummikudde ... 872&sr=8-8
- nicklas11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/nicklas264349
Jag har puck med 25mm styrning till min 2024 MY LR AWD. Har för mig att jag läst någonstans att MY SR RWD med annat batteri har mindre hål, så där passar de inte, utan man får gå ner till 20mm.
- Jaegaern
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/simon82910
Har man bara en gummikudde eller annat material mellan domkraften och bilen så räcker det att bara positionera dem där puckarna sätts.
Likt denna från Biltema:
Likt denna från Biltema:
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Givetvis, jag tycker dock att lyftpuckarna förenklar. Inte för att min bil varit på någon verkstad med än hos Tesla men ska jag lämna in den på icke-Tesla verkstad så kommer det kännas tryggare att skicka med lyftpuckarna och kräva att de använder de.
Tesla Model Y Performance
- Jaegaern
- Teslaägare
Aa jag förstår.Arctic Drifter skrev: ↑10 okt 2024 08:17Givetvis, jag tycker dock att lyftpuckarna förenklar. Inte för att min bil varit på någon verkstad med än hos Tesla men ska jag lämna in den på icke-Tesla verkstad så kommer det kännas tryggare att skicka med lyftpuckarna och kräva att de använder de.
Jag använde pucken på min Y första lyftet jag gjorde själv, men det blev lite meckigt. På min model 3 så gick inte domkraften under bilen med puckar på. Har en lite ojämn uppfart som försvårar ännu mer så jag struntar i det nu för tiden.
Däckverkstäder ska såklart använda puckar för att förenkla att göra rätt.
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Kontakt:
Ja de är löjligt låga, förra SUV'en blev jag tvungen att köpa domkraft som lyfter extra högt när jag skulle lyfta vid diffklumpen.Jaegaern skrev: ↑10 okt 2024 08:19Aa jag förstår.Arctic Drifter skrev: ↑10 okt 2024 08:17Givetvis, jag tycker dock att lyftpuckarna förenklar. Inte för att min bil varit på någon verkstad med än hos Tesla men ska jag lämna in den på icke-Tesla verkstad så kommer det kännas tryggare att skicka med lyftpuckarna och kräva att de använder de.
Jag använde pucken på min Y första lyftet jag gjorde själv, men det blev lite meckigt. På min model 3 så gick inte domkraften under bilen med puckar på. Har en lite ojämn uppfart som försvårar ännu mer så jag struntar i det nu för tiden.
Den här SUV'en skulle jag behöva racing-domkraft (extra lågprofil) för att kunna lyfta. Jag kör med några 2x8" brädor som jag ställer bilen på inför byte. Då kommer jag åt med standarddomkraft.

- Jaegaern
- Teslaägare
Ja jag kör också med lite brädor! Bra balans mellan "väl förbered" och "anpassning till situationen"Arctic Drifter skrev: ↑10 okt 2024 08:27Ja de är löjligt låga, förra SUV'en blev jag tvungen att köpa domkraft som lyfter extra högt när jag skulle lyfta vid diffklumpen.Jaegaern skrev: ↑10 okt 2024 08:19Aa jag förstår.Arctic Drifter skrev: ↑10 okt 2024 08:17Givetvis, jag tycker dock att lyftpuckarna förenklar. Inte för att min bil varit på någon verkstad med än hos Tesla men ska jag lämna in den på icke-Tesla verkstad så kommer det kännas tryggare att skicka med lyftpuckarna och kräva att de använder de.
Den här SUV'en skulle jag behöva racing-domkraft (extra lågprofil) för att kunna lyfta. Jag kör med några 2x8" brädor som jag ställer bilen på inför byte. Då kommer jag åt med standarddomkraft.![]()

- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Jaegaern skrev: ↑10 okt 2024 14:06Ja jag kör också med lite brädor! Bra balans mellan "väl förbered" och "anpassning till situationen"Arctic Drifter skrev: ↑10 okt 2024 08:27Ja de är löjligt låga, förra SUV'en blev jag tvungen att köpa domkraft som lyfter extra högt när jag skulle lyfta vid diffklumpen.Jaegaern skrev: ↑10 okt 2024 08:19Aa jag förstår.Arctic Drifter skrev: ↑10 okt 2024 08:17Givetvis, jag tycker dock att lyftpuckarna förenklar. Inte för att min bil varit på någon verkstad med än hos Tesla men ska jag lämna in den på icke-Tesla verkstad så kommer det kännas tryggare att skicka med lyftpuckarna och kräva att de använder de.
Den här SUV'en skulle jag behöva racing-domkraft (extra lågprofil) för att kunna lyfta. Jag kör med några 2x8" brädor som jag ställer bilen på inför byte. Då kommer jag åt med standarddomkraft.![]()
![]()

Känner igen mig.
Jag höll också på med brädor under hjulen i början med min Model Y för att kunna använda samma "standard" garagedomkraft som jag använt på mina Model S och de andra bilarna. Men jag tröttnade och köpte en "lågprofil" garagedomkraft, vilket jag är väldigt nöjd med varje höst och vår när det är dags för hjulskifte.

Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Jag kör med två garagedomkrafter och lyfter en sida i taget. Går ju egentligen med en men har man två känns det säkrare. Använder inga bockar eller liknande som säkring då.
- Jaegaern
- Teslaägare
Min är relativt låg profil, fungerar på min Y, men inte på min 3:a! Man ska ha rätt grejer oavsett!Nicke Nyfiken skrev: ↑10 okt 2024 16:39Jaegaern skrev: ↑10 okt 2024 14:06Ja jag kör också med lite brädor! Bra balans mellan "väl förbered" och "anpassning till situationen"Arctic Drifter skrev: ↑10 okt 2024 08:27Ja de är löjligt låga, förra SUV'en blev jag tvungen att köpa domkraft som lyfter extra högt när jag skulle lyfta vid diffklumpen.Jaegaern skrev: ↑10 okt 2024 08:19Aa jag förstår.Arctic Drifter skrev: ↑10 okt 2024 08:17
Givetvis, jag tycker dock att lyftpuckarna förenklar. Inte för att min bil varit på någon verkstad med än hos Tesla men ska jag lämna in den på icke-Tesla verkstad så kommer det kännas tryggare att skicka med lyftpuckarna och kräva att de använder de.
![]()
![]()
Känner igen mig.
Jag höll också på med brädor under hjulen i början med min Model Y för att kunna använda samma "standard" garagedomkraft som jag använt på mina Model S och de andra bilarna. Men jag tröttnade och köpte en "lågprofil" garagedomkraft, vilket jag är väldigt nöjd med varje höst och vår när det är dags för hjulskifte.![]()
- qnx
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jacob88004
Lånar tråden, men relaterat till lyftpuckar: hur gör de hos bilprovningen? Eller vid hjulskifte? Har alla koll på sånt eller ska man påtala och räcka fram egna lyftpuckar varje gång?
Model Y, SR, RWD, 2024, 19"
Det varierar nog. Första gången X Raven besiktigats så lyfte de i hjulupphängningarna vilket de inte är avsedda för, lite beroende på hur man gör. Då jag påpekade att man ska lyfta i de rekommenderade lyftpunkterna så sade de att de var de instruktioner de fått att lyfta i upphängningarna! Och att lyftarmarna inte räckte tillräckligt långt ut.
Det gllade jag inte, så vid nästa besiktning så mailade jag ett annat företag långt i förväg om detta och fick svar att de skulle fixa förlängningsarmar till lyften. Så skedde också och man lyfte i de 4 "plattorna" korrekt.
Det gllade jag inte, så vid nästa besiktning så mailade jag ett annat företag långt i förväg om detta och fick svar att de skulle fixa förlängningsarmar till lyften. Så skedde också och man lyfte i de 4 "plattorna" korrekt.
- qnx
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jacob88004
Det borde bli ett allt mindre problem allt eftersom tiden går. Model Y är ju knappast ovanlig längre…
Model Y, SR, RWD, 2024, 19"
jag frågade på min lokala däckskiftarställe nu när jag bytte til vinterdäck, dom hade egna puckar dom använde.
- SagittariusA
- Teslaägare
Räcker det med en domkraft? Ta ett hjul i taget?
Har en sådan här, funkar den tro? 8,5 cm hög. Beställde samma puckar som rekommenderades i tråden. https://www.amazon.se/Stanley-STMT81251 ... merReviews
Ska man märka däcken och sätta tillbaka på samma plats? Har beställt vinterdäck tillsammans med bilen som ska hämtas ut inom kort. Kan man räkna med att däcken är balanserade eller bör man besöka verkstad första gången man sätter på dem? Kan någon rekommendera en momentnyckel och övriga delar/hylsor som behövs? Google att det ska spännas cirka 170Nm. Är detta något att ha? https://www.amazon.se/Momentnyckel-SET- ... 5416?psc=1 Bättre än de för 500kr från pissföretagen Biltema/Jula etc?
Tackar ödmjukast för hjälp.
Har en sådan här, funkar den tro? 8,5 cm hög. Beställde samma puckar som rekommenderades i tråden. https://www.amazon.se/Stanley-STMT81251 ... merReviews
Ska man märka däcken och sätta tillbaka på samma plats? Har beställt vinterdäck tillsammans med bilen som ska hämtas ut inom kort. Kan man räkna med att däcken är balanserade eller bör man besöka verkstad första gången man sätter på dem? Kan någon rekommendera en momentnyckel och övriga delar/hylsor som behövs? Google att det ska spännas cirka 170Nm. Är detta något att ha? https://www.amazon.se/Momentnyckel-SET- ... 5416?psc=1 Bättre än de för 500kr från pissföretagen Biltema/Jula etc?

Man märker däcken och byter fram/ bak på samma sida varannan säsong, så de slits jämnt. Hjulen är balanserade om man köper däcken monterade på fälgar.
Ni köper en bil för 600 ksek men envisas med att köpa diverse prylar för att kunna skifta hjulen själva. Den förstår jag inte riktigt. Euromaster tar typ 450kr och det tar Max 15 min. 

MY RWD Vit 2023
- nicklas11
- Teslaägare
Jag har den här från Jula, nu nedsatt till 349:-SagittariusA skrev: ↑22 okt 2024 22:40Räcker det med en domkraft? Ta ett hjul i taget?
Ska man märka däcken och sätta tillbaka på samma plats? Har beställt vinterdäck tillsammans med bilen som ska hämtas ut inom kort. Kan man räkna med att däcken är balanserade eller bör man besöka verkstad första gången man sätter på dem? Kan någon rekommendera en momentnyckel och övriga delar/hylsor som behövs? Google att det ska spännas cirka 170Nm. Är detta något att ha? https://www.amazon.se/Momentnyckel-SET- ... 5416?psc=1 Bättre än de för 500kr från pissföretagen Biltema/Jula etc?![]()
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... el-013149/
Tänker att den duger för hjulskifte…
- nicklas11
- Teslaägare
Jag har 3 bilar och en hästtransport att skifta på, det går fortare att byta själv hemma på uppfarten, än att behöva boka tid och åka iväg och göra det….
- Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
I mitt fall har jag flera bilar plus släp vilket blir både dyrt och lite stökig logistik om man skall åka i omgångar till en verkstad, plockar jag fram och förbereder och gör alla byten samtidigt så går det faktiskt rätt fort.
Med bara en bil så hade jag nog övervägt att köra både däckhotell och skifte på verkstad men samtidigt är det rätt skönt att kunna styra bytet helt själv så det är inget självklart val.
Sen använder jag samma prylar jag alltid använt för hjulbyte och ser inte riktigt varför man skulle behöva massa nytt och special bara för det är en Tesla men alla är vi olika
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
- AndIT
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/andreas51215
Jag lät länge firma byta för jag tyckte jobbet var bökigare än att betala 500-ish för det, men med tiden ville jag inte köra hjulen i bilen, så jag fick låna/hyra släp, betala för däckhotell (eftersom jag har gott om förråd hemma) var inte heller aktuellt, så hela processen blev ganska omfattande.
"Tillbehören" för att swapa hjulen hamnade på ca 1000kr.
Hylsa, domkraft, momnentnyckel, bits till skruvdragare, lyftpuck. ("skaft" hade jag sedan innan)
Tesla MS G/S -2023
Tesla MY RWD B/S -2023
Tesla MS Plaid G/V
Tesla MYP V/S -2022
Tesla MY LR AWD V/S -2021
Tesla M3 LR AWD FSD V/S -2019
Volvo XC60 D4 -2018
Volvo XC70 D4 -2015
Citroën C3 1,4 -2006
Volvo V50 1,8F -2006
Volvo V40 Classic 2.0 -2004
Tesla MS Plaid G/V
Tesla MYP V/S -2022
Tesla MY LR AWD V/S -2021
Tesla M3 LR AWD FSD V/S -2019
Volvo XC60 D4 -2018
Volvo XC70 D4 -2015
Citroën C3 1,4 -2006
Volvo V50 1,8F -2006
Volvo V40 Classic 2.0 -2004
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Kontakt:
För att jag skulle ha råd med bilen för 800k är jag ju tvungen att göra det här själv!

Arctic Drifter skrev: ↑23 okt 2024 08:42För att jag skulle ha råd med bilen för 800k är jag ju tvungen att göra det här själv!![]()

MY RWD Vit 2023
Apropå luftpuckar så köpte jag från tässla store. De skulle passa till MY men pinnen på pucken är några mm längre än hålet är djupt. Antar att jag borde såga av pinnen, för det är väl inte pinnen som skall bära bilen?
Köpte dessa:
https://www.xn--tssla-gra.se/model-3/co ... HsEALw_wcB
Köpte dessa:
https://www.xn--tssla-gra.se/model-3/co ... HsEALw_wcB
Model Y LR AWD -24