Disciplin vid V2-stolpar

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zkronk
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 27 jun 2024 05:17
Referralkod: ts.la/emil606168

Disciplin vid V2-stolpar

Inlägg av Zkronk »

Jag har märkt att det händer lite för ofta när jag står och laddar vid V2-stolpar att någon kommer och börjar ladda på den andra parkopplade stolpen, trots att det finns mängder av andra lediga stolpar där effekten inte behöver delas.

Jag antar att detta är p.g.a. okunskap om att två stolpar delar på 150 kW. Bör man säga till den som kommer in "sist" att det går fortare för båda att ladda om denne flyttar sin bil till ett ledigt stolp-par, eller riskerar man att skapa en konflikt? Eller hur kan man annars råda bot på detta problem?
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Disciplin vid V2-stolpar

Inlägg av DanneB »

Brukar på ett vänligt sätt fråga om de är medvetna om att de är parkopplade och oftast är det nya Tesla-ägare som inte har en aning om det. Så de brukar uppskatta att få en snabbkurs i hur laddarna fungerar och hur man ska stå.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Inlägg: 599
Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
Ort: Roslagen
Referralkod: ts.la/tobias894955

Re: Disciplin vid V2-stolpar

Inlägg av T4s »

Utbilda.

Många är vi som har koll men mängden som inte har koll eller intresse för sådana frågor ökar. V2 borde fasas ut helt.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 546
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Disciplin vid V2-stolpar

Inlägg av d3marcus »

Zkronk skrev: 19 okt 2024 19:31
Jag har märkt att det händer lite för ofta när jag står och laddar vid V2-stolpar att någon kommer och börjar ladda på den andra parkopplade stolpen, trots att det finns mängder av andra lediga stolpar där effekten inte behöver delas.

Jag antar att detta är p.g.a. okunskap om att två stolpar delar på 150 kW. Bör man säga till den som kommer in "sist" att det går fortare för båda att ladda om denne flyttar sin bil till ett ledigt stolp-par, eller riskerar man att skapa en konflikt? Eller hur kan man annars råda bot på detta problem?
Användaren har aldrig fel (om du jobbar i en bransch med riktiga kunder). Dålig UX av Tesla helt enkelt.
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Disciplin vid V2-stolpar

Inlägg av MY_piraya »

Brukar välja att dela så man har tid att gå och köpa en kaffe och korv . :D :lol:
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2227
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Disciplin vid V2-stolpar

Inlägg av tor-ake »

Om det är en gubbe 30-60 ungefär som jag själv som kör och han kliver ur bilen och ser vilsen ut, då kan jag säga till. Annars flyttar jag bara själv till en annan stolpe om jag har bråttom. V2 är snart historia så ingen mening att försöka utbilda världen.
Om någon däremot backar in i Gävle bro, då klipper jag till direkt :!:
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8148
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Disciplin vid V2-stolpar

Inlägg av fth »

MY_piraya skrev: 20 okt 2024 09:14
Brukar välja att dela så man har tid att gå och köpa en kaffe och korv . :D :lol:
Det hade ju varit ok förr i tiden när stolptvåan fick den effekt som blev över från den som anlänt först.

Sedan ganska länge så delas dock effekten 50/50, dvs stolpettan får reducerad effekt när du kopplar in dig på samma par.

Du stjäl alltså i praktiken tid från den som redan börjat ladda vid paret, det är ju inte särskilt snällt, iaf inte så länge det finns lediga par att välja.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8148
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Disciplin vid V2-stolpar

Inlägg av fth »

P.S. den gamla modellen med att tvåan fick det som "blev över" från ettan tycker jag var mycket bättre, mer rättvist och betydligt mindre risk för konflikt.

Jag har aldrig hört något skäl till varför dom ändrade det. :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Disciplin vid V2-stolpar

Inlägg av Nicke Nyfiken »

T4s skrev: 19 okt 2024 20:22
Utbilda.

Många är vi som har koll men mängden som inte har koll eller intresse för sådana frågor ökar. V2 borde fasas ut helt.
Sedan finns det dem som tror att de har koll som "utbildar" helt felaktigt.

Råkade ut för det när jag parkerade brevid en bil som laddade på en klassisk 2+2 där 4 laddare står mellan 4 rutor. Där är det ju bilarna som står efter varandra som delar, inte bilarna som står brevid varandra. Han for ut och upplyste mig om att jag stal effekt från honom om jag kopplade in. När jag förklarade hur det funkade på riktigt blev han väldigt generad och sa bara -jaha... och gick och satte sig i sin bil igen. :lol:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Lurkern
Inlägg: 1033
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Disciplin vid V2-stolpar

Inlägg av Lurkern »

Brukar läsa på numren vid laddarna för att inte genera mig själv. Haha och nu svarar någon säkert att det inte är så man gör :D .
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Disciplin vid V2-stolpar

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Lurkern skrev: 20 okt 2024 15:12
Brukar läsa på numren vid laddarna för att inte genera mig själv. Haha och nu svarar någon säkert att det inte är så man gör :D .
Jodå, siffrorna är det enda rätta.
Man ska inte ställa sig på samma siffra. Bokstäverna spelar ingen roll.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8148
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Disciplin vid V2-stolpar

Inlägg av fth »

Nicke Nyfiken skrev: 20 okt 2024 15:16
Lurkern skrev: 20 okt 2024 15:12
Brukar läsa på numren vid laddarna för att inte genera mig själv. Haha och nu svarar någon säkert att det inte är så man gör :D .
Jodå, siffrorna är det enda rätta.
Man ska inte ställa sig på samma siffra. Bokstäverna spelar ingen roll.
Ja, siffrorna är ju det enda sättet att vara hyfsat säker på att undvika delning.

Tesla har ju långt ifrån varit konsekventa i hur stolparna placeras, i princip alla varianter förekommer.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Inlägg: 599
Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
Ort: Roslagen
Referralkod: ts.la/tobias894955

Re: Disciplin vid V2-stolpar

Inlägg av T4s »

tor-ake skrev: 20 okt 2024 09:50
Om det är en gubbe 30-60 ungefär som jag själv som kör och han kliver ur bilen och ser vilsen ut, då kan jag säga till. Annars flyttar jag bara själv till en annan stolpe om jag har bråttom. V2 är snart historia så ingen mening att försöka utbilda världen.
Om någon däremot backar in i Gävle bro, då klipper jag till direkt :!:

Varför ska man inte backa in i Gävle bro?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8527
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Disciplin vid V2-stolpar

Inlägg av spacecoin »

T4s skrev: 20 okt 2024 17:02
tor-ake skrev: 20 okt 2024 09:50
Om det är en gubbe 30-60 ungefär som jag själv som kör och han kliver ur bilen och ser vilsen ut, då kan jag säga till. Annars flyttar jag bara själv till en annan stolpe om jag har bråttom. V2 är snart historia så ingen mening att försöka utbilda världen.
Om någon däremot backar in i Gävle bro, då klipper jag till direkt :!:

Varför ska man inte backa in i Gävle bro?
DiLeva, Babben, Babsan, Julbocken, jantelagen, dialekten?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2227
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Disciplin vid V2-stolpar

Inlägg av tor-ake »

T4s skrev: 20 okt 2024 17:02
tor-ake skrev: 20 okt 2024 09:50
Om det är en gubbe 30-60 ungefär som jag själv som kör och han kliver ur bilen och ser vilsen ut, då kan jag säga till. Annars flyttar jag bara själv till en annan stolpe om jag har bråttom. V2 är snart historia så ingen mening att försöka utbilda världen.
Om någon däremot backar in i Gävle bro, då klipper jag till direkt :!:

Varför ska man inte backa in i Gävle bro?
Därför att T valde det lite unika upplägget med parallella p-rutor med stolpen på vänster sida. Om man backar in med en tesla blockar man en ruta och tar stolpen som hör till nästa ruta. Om man åker ID.4 ska man däremot backa in.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8148
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Disciplin vid V2-stolpar

Inlägg av fth »

tor-ake skrev: 20 okt 2024 18:07
T4s skrev: 20 okt 2024 17:02
tor-ake skrev: 20 okt 2024 09:50
Om det är en gubbe 30-60 ungefär som jag själv som kör och han kliver ur bilen och ser vilsen ut, då kan jag säga till. Annars flyttar jag bara själv till en annan stolpe om jag har bråttom. V2 är snart historia så ingen mening att försöka utbilda världen.
Om någon däremot backar in i Gävle bro, då klipper jag till direkt :!:

Varför ska man inte backa in i Gävle bro?
Därför att T valde det lite unika upplägget med parallella p-rutor med stolpen på vänster sida. Om man backar in med en tesla blockar man en ruta och tar stolpen som hör till nästa ruta. Om man åker ID.4 ska man däremot backa in.
Det hör också till saken att snöröjningen där brukar lämna en del övrigt att önska, vilket gör att det på vintern för många ter sig naturligt att backa in, med blockade stolpar som resultat. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar