Disciplin vid V2-stolpar
Moderator: Redaktion
- Zkronk
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/emil606168
Disciplin vid V2-stolpar
Jag har märkt att det händer lite för ofta när jag står och laddar vid V2-stolpar att någon kommer och börjar ladda på den andra parkopplade stolpen, trots att det finns mängder av andra lediga stolpar där effekten inte behöver delas.
Jag antar att detta är p.g.a. okunskap om att två stolpar delar på 150 kW. Bör man säga till den som kommer in "sist" att det går fortare för båda att ladda om denne flyttar sin bil till ett ledigt stolp-par, eller riskerar man att skapa en konflikt? Eller hur kan man annars råda bot på detta problem?
Jag antar att detta är p.g.a. okunskap om att två stolpar delar på 150 kW. Bör man säga till den som kommer in "sist" att det går fortare för båda att ladda om denne flyttar sin bil till ett ledigt stolp-par, eller riskerar man att skapa en konflikt? Eller hur kan man annars råda bot på detta problem?
Re: Disciplin vid V2-stolpar
Brukar på ett vänligt sätt fråga om de är medvetna om att de är parkopplade och oftast är det nya Tesla-ägare som inte har en aning om det. Så de brukar uppskatta att få en snabbkurs i hur laddarna fungerar och hur man ska stå.
Tesla Model S 90D
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Utbilda.
Många är vi som har koll men mängden som inte har koll eller intresse för sådana frågor ökar. V2 borde fasas ut helt.
Många är vi som har koll men mängden som inte har koll eller intresse för sådana frågor ökar. V2 borde fasas ut helt.
Användaren har aldrig fel (om du jobbar i en bransch med riktiga kunder). Dålig UX av Tesla helt enkelt.Zkronk skrev: ↑19 okt 2024 19:31Jag har märkt att det händer lite för ofta när jag står och laddar vid V2-stolpar att någon kommer och börjar ladda på den andra parkopplade stolpen, trots att det finns mängder av andra lediga stolpar där effekten inte behöver delas.
Brukar välja att dela så man har tid att gå och köpa en kaffe och korv .

MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Om det är en gubbe 30-60 ungefär som jag själv som kör och han kliver ur bilen och ser vilsen ut, då kan jag säga till. Annars flyttar jag bara själv till en annan stolpe om jag har bråttom. V2 är snart historia så ingen mening att försöka utbilda världen.
Om någon däremot backar in i Gävle bro, då klipper jag till direkt
Om någon däremot backar in i Gävle bro, då klipper jag till direkt

Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Det hade ju varit ok förr i tiden när stolptvåan fick den effekt som blev över från den som anlänt först.
Sedan ganska länge så delas dock effekten 50/50, dvs stolpettan får reducerad effekt när du kopplar in dig på samma par.
Du stjäl alltså i praktiken tid från den som redan börjat ladda vid paret, det är ju inte särskilt snällt, iaf inte så länge det finns lediga par att välja.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
P.S. den gamla modellen med att tvåan fick det som "blev över" från ettan tycker jag var mycket bättre, mer rättvist och betydligt mindre risk för konflikt.
Jag har aldrig hört något skäl till varför dom ändrade det.
/fth
Jag har aldrig hört något skäl till varför dom ändrade det.

/fth
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Sedan finns det dem som tror att de har koll som "utbildar" helt felaktigt.
Råkade ut för det när jag parkerade brevid en bil som laddade på en klassisk 2+2 där 4 laddare står mellan 4 rutor. Där är det ju bilarna som står efter varandra som delar, inte bilarna som står brevid varandra. Han for ut och upplyste mig om att jag stal effekt från honom om jag kopplade in. När jag förklarade hur det funkade på riktigt blev han väldigt generad och sa bara -jaha... och gick och satte sig i sin bil igen.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Brukar läsa på numren vid laddarna för att inte genera mig själv. Haha och nu svarar någon säkert att det inte är så man gör
.

- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Jodå, siffrorna är det enda rätta.
Man ska inte ställa sig på samma siffra. Bokstäverna spelar ingen roll.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- fth
- Teslaägare
Ja, siffrorna är ju det enda sättet att vara hyfsat säker på att undvika delning.
Tesla har ju långt ifrån varit konsekventa i hur stolparna placeras, i princip alla varianter förekommer.
/fth
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
tor-ake skrev: ↑20 okt 2024 09:50Om det är en gubbe 30-60 ungefär som jag själv som kör och han kliver ur bilen och ser vilsen ut, då kan jag säga till. Annars flyttar jag bara själv till en annan stolpe om jag har bråttom. V2 är snart historia så ingen mening att försöka utbilda världen.
Om någon däremot backar in i Gävle bro, då klipper jag till direkt![]()
Varför ska man inte backa in i Gävle bro?
DiLeva, Babben, Babsan, Julbocken, jantelagen, dialekten?T4s skrev: ↑20 okt 2024 17:02tor-ake skrev: ↑20 okt 2024 09:50Om det är en gubbe 30-60 ungefär som jag själv som kör och han kliver ur bilen och ser vilsen ut, då kan jag säga till. Annars flyttar jag bara själv till en annan stolpe om jag har bråttom. V2 är snart historia så ingen mening att försöka utbilda världen.
Därför att T valde det lite unika upplägget med parallella p-rutor med stolpen på vänster sida. Om man backar in med en tesla blockar man en ruta och tar stolpen som hör till nästa ruta. Om man åker ID.4 ska man däremot backa in.T4s skrev: ↑20 okt 2024 17:02tor-ake skrev: ↑20 okt 2024 09:50Om det är en gubbe 30-60 ungefär som jag själv som kör och han kliver ur bilen och ser vilsen ut, då kan jag säga till. Annars flyttar jag bara själv till en annan stolpe om jag har bråttom. V2 är snart historia så ingen mening att försöka utbilda världen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
- fth
- Teslaägare
Det hör också till saken att snöröjningen där brukar lämna en del övrigt att önska, vilket gör att det på vintern för många ter sig naturligt att backa in, med blockade stolpar som resultat.tor-ake skrev: ↑20 okt 2024 18:07Därför att T valde det lite unika upplägget med parallella p-rutor med stolpen på vänster sida. Om man backar in med en tesla blockar man en ruta och tar stolpen som hör till nästa ruta. Om man åker ID.4 ska man däremot backa in.T4s skrev: ↑20 okt 2024 17:02tor-ake skrev: ↑20 okt 2024 09:50Om det är en gubbe 30-60 ungefär som jag själv som kör och han kliver ur bilen och ser vilsen ut, då kan jag säga till. Annars flyttar jag bara själv till en annan stolpe om jag har bråttom. V2 är snart historia så ingen mening att försöka utbilda världen.

/fth