12V batteri

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Bronze

12V batteri

Inlägg av Bronze »

Jag erkänner direkt, har inte letat noga efter en befintlig tråd än, skälet är att jag har smått brådis då vi ska ha bilen till Arlanda på måndag….

Den varnade för låg spänning 12V batteri, inget konstigt i det.

Jag köpte ett nytt på Mekonomen då jag tänkte att det gamla var från bilen var ny 2019.

Tog ur det gamla och inser då att polerna på det nya är för små och jag fick inte med några hylsor (adaptrar).

Batteriladdare fick sitta på över natten på det gamla och var nu grön på 7 prickar istället för 4 (Ctech laddare).

13,7V mot 12,6 innan.

Monterar i det gamla men varningen kvarstår och jag får inte bort den, har varit inne i serviceläget men hittar inget sätt där heller förutom att läsa felkoderna.

Har gjort enligt som alla beskriver på tuben dvs stäng av bilen, koppla ut högvolten, demontera batteriet, sätt i högvolten, montera batteriet.

Någon idé?
Bronze

Re: 12V batteri

Inlägg av Bronze »

Förövrigt samma felkod fast jag har laddaren påkopplad när allt är monterat.

Bilen fattar med andra ord inte att batteriet är fulladdat och fortsätter varna.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Varningen är inte baserad på den nuvarande spänningen utan på vad datorn har observerat över tid. Exvis att den vet att den dragit ur X Ah men att spänningen sjönk mer än gränsvärdet Y Volt. Du kan inte "laga" ett utslitet batteri genom att ladda det.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Bronze

Inlägg av Bronze »

Borde den inte om än så bara för en kort stund släckt felkoden med ett laddat batteri då?

Även om amperen är krasslig med ovan beräkning över tid hinner den väl inte logga en ny trend på en sekund?

Eller är det helt enkelt så att med ett nytt batteri känner den direkt att allt är ok och man kan leva vidare och göra annat på dagarna?
Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare

Inlägg av alseC »

Råkade ut för att bilen stod på Landvetters parkering 2 veckor i nov 2018 ut att den laddades, som parkeringsbolaget lovade göra. Vid återkomst från Zafariresan, var bilen nedisad och helt tömd på både 12V och stora batteriet, som en iglo där den stod mot staketet med fronten alldeles mot staketet också.

Med stor möda gick det att ligga på snön och få upp huvlåsen och med förlängningskablar få dit en 12V laddare. Vi fick en lånebil och ta oss hem med. Sedan bogserades bilen till parkeringens laddstolpe och fick stora batteriet laddat, så jag fick hämta den efter några dagar.

Med varning för att 12V måste bytas körde jag 40 mil hem och laddade 12V utan att varningen släcktes. Jag körde hela vintern med denna varning och bytte sedan på sommaren till ett nytt 12V batteri. Som jag då blev upplyst om att det är enda sättet för att släcka varningen, som tråden ovan också beskriver.

Jag vet inte om det är så klokt att köra med denna varning, men vår erfarenhet från 2018-2019, så gick det utan problem. Bilen var uttagen 3 juli 2017, så original 12V var drygt ett år gammalt när det blev helt tömt och sedan laddat igen.
Bronze

Inlägg av Bronze »

Ja det var ju också ett välkomnande…

Får byta batteriet när vi kommer hem, packar in oss i den andra bilen istället, vill gärna komma med flyget.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare

Inlägg av Richardk »

Om man ändrar hjulkonfiguration så raderar man felkoden. (Tillfälligt om 12v är dåligt) Vet inte om det funkar på Palladium men troligtvis.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

alseC skrev: 19 okt 2024 19:19
Råkade ut för att bilen stod på Landvetters parkering 2 veckor i nov 2018 ut att den laddades, som parkeringsbolaget lovade göra. Vid återkomst från Zafariresan, var bilen nedisad och helt tömd på både 12V och stora batteriet, som en iglo där den stod mot staketet med fronten alldeles mot staketet också.

Med stor möda gick det att ligga på snön och få upp huvlåsen och med förlängningskablar få dit en 12V laddare. Vi fick en lånebil och ta oss hem med. Sedan bogserades bilen till parkeringens laddstolpe och fick stora batteriet laddat, så jag fick hämta den efter några dagar.

Med varning för att 12V måste bytas körde jag 40 mil hem och laddade 12V utan att varningen släcktes. Jag körde hela vintern med denna varning och bytte sedan på sommaren till ett nytt 12V batteri. Som jag då blev upplyst om att det är enda sättet för att släcka varningen, som tråden ovan också beskriver.

Jag vet inte om det är så klokt att köra med denna varning, men vår erfarenhet från 2018-2019, så gick det utan problem. Bilen var uttagen 3 juli 2017, så original 12V var drygt ett år gammalt när det blev helt tömt och sedan laddat igen.
Vad hade du för laddning när du åkte? Konstigt att bilarna drar så mycket parkerade. Jag hade vår Polestar på Landvetter en dryg vecka (visserligen i somras) utan att en enda procent försvann.
Gör vinter så stor skillnad?
Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare

Inlägg av alseC »

Fredrik j skrev: 24 okt 2024 06:34
Vad hade du för laddning när du åkte? Konstigt att bilarna drar så mycket parkerade. Jag hade vår Polestar på Landvetter en dryg vecka (visserligen i somras) utan att en enda procent försvann.
Gör vinter så stor skillnad?
Jag hade inte tid att ladda innan vi åkte till flyget, utan det blev kort om tid också, så vi tog oss lagom till Parkeringen. Blev lovad att de omgående skulle sätta bilen på laddning, men så gjordes inte. Med nästan tomt batteri och bilen blev inte avstängd heller, utan stod där parkeringsbolaget körde den intill staketet och batteriet drog ur. Hade jag själv fått parkera hade jag stängt av bilen och den hade inte dragit ur batteriet. Min erfarenhet blev att aldrig lämna bilen till någon som ska ladda den, trots uppmaning och en försäkran om att de lovade att ombesörja detta, men i själva verket låta den stå tills dagen innan vi landade och då inte kunna ladda den heller, för de kunde inte öppna den nedfrusna bilen heller.
Skriv svar