Inte ens du tror väl på att det där stämmer?

Du tror inte Tesla skulle börja exportera CyberTruck i större volymer om inte efterfrågan i USA finns?
Moderator: Redaktion
Jag tror inte den är inte säljbar utanför NA pga storlek (och knappt där verkar det som - för ful, för Trumpig, för dyr). Det är inte direkt en ny MY… Hur går det med en till volymmodell?
Är trots allt lite förvånad över att ingen Cybertruck-ägare verkar ha kört på en fotgängare eller cyklist hitintills...
Ja, knivarna i fronten är en annan detalj... Det finns ju färre än 10000 på gatorna så det tar väl en stund rent statistiskt.SwedishAdvocate skrev: ↑14 okt 2024 09:10Är trots allt lite förvånad över att ingen Cybertruck-ägare verkar ha kört på en fotgängare eller cyklist hitintills...
Hur många av dina egna drygt 30(?) reservationer kommer du göra verklighet av till ett pris av åtminstone 1,5 miljoner per styck om den lanseras här?
Endast 2 om inte FSD funkar fullt ut, annars 10-21 stycken beroende på priset.
I call bullshit.Sabbe skrev: ↑14 okt 2024 10:11Endast 2 om inte FSD funkar fullt ut, annars 10-21 stycken beroende på priset.
Men om CyberCab går att köpa samtidigt så köper jag endast 2 Cybertruck och ett gäng CyberCabs istället då de är mer lämpade som taxi.
Så kallade Full size pickuper har ju minimal efterfrågan i resten av världen. De parametrar som gör de svårsålda i Europa och större delen av Asien har ju mest med att de är för stora för våra parkeringar och vägar, samt att de har väldigt begränsad lastvolym sett till storlek. En lite mindre SUV är ett mycket bättre val för privatpersoner, en skåpbil är bättre för hantverkare. De parametrarna förbättras ju inte för att Tesla tillverkat den.
Runt 3.5 miljoner pickuper säljs årligen i Nordamerika. Tror definitivt Tesla kan stå för 5-10% av dessa.Xyborg skrev: ↑14 okt 2024 11:23Så kallade Full size pickuper har ju minimal efterfrågan i resten av världen. De parametrar som gör de svårsålda i Europa och större delen av Asien har ju mest med att de är för stora för våra parkeringar och vägar, samt att de har väldigt begränsad lastvolym sett till storlek. En lite mindre SUV är ett mycket bättre val för privatpersoner, en skåpbil är bättre för hantverkare. De parametrarna förbättras ju inte för att Tesla tillverkat den.
Om nu efterfrågan redan viker trots att CT är en ganska ny modell så kan de väl inte det? Åtminstone inte med CT, kanske om de tar fram en bra och billig pickup i storlek med Ford Ranger.Sabbe skrev: ↑14 okt 2024 12:57Runt 3.5 miljoner pickuper säljs årligen i Nordamerika. Tror definitivt Tesla kan stå för 5-10% av dessa.Xyborg skrev: ↑14 okt 2024 11:23Så kallade Full size pickuper har ju minimal efterfrågan i resten av världen. De parametrar som gör de svårsålda i Europa och större delen av Asien har ju mest med att de är för stora för våra parkeringar och vägar, samt att de har väldigt begränsad lastvolym sett till storlek. En lite mindre SUV är ett mycket bättre val för privatpersoner, en skåpbil är bättre för hantverkare. De parametrarna förbättras ju inte för att Tesla tillverkat den.
Fast det var inte frågan. Du sa ” Du tror inte Tesla skulle börja exportera CyberTruck i större volymer om inte efterfrågan i USA finns?” Varpå jag menar att det inte finns någonstans att exportera stora volymer till eftersom konsumenter i Asien och Europa generellt inte köper full size pickuper.Sabbe skrev: ↑14 okt 2024 12:57Runt 3.5 miljoner pickuper säljs årligen i Nordamerika. Tror definitivt Tesla kan stå för 5-10% av dessa.Xyborg skrev: ↑14 okt 2024 11:23Så kallade Full size pickuper har ju minimal efterfrågan i resten av världen. De parametrar som gör de svårsålda i Europa och större delen av Asien har ju mest med att de är för stora för våra parkeringar och vägar, samt att de har väldigt begränsad lastvolym sett till storlek. En lite mindre SUV är ett mycket bättre val för privatpersoner, en skåpbil är bättre för hantverkare. De parametrarna förbättras ju inte för att Tesla tillverkat den.
Ja, några få bilar som i princip kunde kört en förprogrammerad rutt i ett förberett, hårt kontrollerat område? Inte direkt superimponerande?
Och vad var maxhastigheten? 20 km/h?...
SwedishAdvocate skrev: ↑16 okt 2024 06:58Och vad var maxhastigheten? 20 km/h?...
EDIT:
Hur länge har de hållit på med det här nu?... Typ ~10 år? Och det här är vad de har att visa upp(!)... Undrar hur lång tid det kommer ta tills de kan göra en presentation motsvarande vad Waymos bilpark klarar av idag...
Så han som stal teknologi av Google/Waymo, dömdes till fängelse för det, fick sparken av Uber och blev friad av Elons kompis Trump tycker att Tesla ligger bättre tillSabbe skrev: ↑16 okt 2024 09:05SwedishAdvocate skrev: ↑16 okt 2024 06:58Och vad var maxhastigheten? 20 km/h?...
EDIT:
Hur länge har de hållit på med det här nu?... Typ ~10 år? Och det här är vad de har att visa upp(!)... Undrar hur lång tid det kommer ta tills de kan göra en presentation motsvarande vad Waymos bilpark klarar av idag...
Levandowski has a checkered past in this industry. After he left Google for Uber in 2016, his former employer sued his new bosses, claiming Levandowski had stolen intellectual property that would benefit Uber. Levandowski was subsequently fired by Uber and later sentenced to 18 months in prison—before being saved by a presidential pardon from former president Donald Trump.
Vad folk tror och tycker om något kan man bortse ifrån när det gäller autonoma bilar. Tesla har haft mer data än de flesta i tio år och det har inte löst problemet. De flesta mil som folk kör är samma sträcka varje dag och det händer inget speciellt. Det man behöver för att ta bort föraren är unika, long-tail-händelser och femton lager av extra säkerhetsmekanismer.backe skrev: ↑16 okt 2024 09:13Så han som stal teknologi av Google/Waymo, dömdes till fängelse för det, fick sparken av Uber och blev friad av Elons kompis Trump tycker att Tesla ligger bättre till
Sen är mycket data såklart bra men inte helt avgörande.
Levandowski has a checkered past in this industry. After he left Google for Uber in 2016, his former employer sued his new bosses, claiming Levandowski had stolen intellectual property that would benefit Uber. Levandowski was subsequently fired by Uber and later sentenced to 18 months in prison—before being saved by a presidential pardon from former president Donald Trump.
Jag håller med i allt.spacecoin skrev: ↑16 okt 2024 11:06Vad folk tror och tycker om något kan man bortse ifrån när det gäller autonoma bilar. Tesla har haft mer data än de flesta i tio år och det har inte löst problemet. De flesta mil som folk kör är samma sträcka varje dag och det händer inget speciellt.backe skrev: ↑16 okt 2024 09:13Så han som stal teknologi av Google/Waymo, dömdes till fängelse för det, fick sparken av Uber och blev friad av Elons kompis Trump tycker att Tesla ligger bättre till
Sen är mycket data såklart bra men inte helt avgörande.
Levandowski has a checkered past in this industry. After he left Google for Uber in 2016, his former employer sued his new bosses, claiming Levandowski had stolen intellectual property that would benefit Uber. Levandowski was subsequently fired by Uber and later sentenced to 18 months in prison—before being saved by a presidential pardon from former president Donald Trump.
Det som är ett faktum är att Waymo skalar upp nu (Kraftig expansion i Kalifornien och Arizona och nya städer inom kort i Atlanta, GA och Austin, TX) och Tesla aldrig har tagit en enda autonom färd på publik väg.
När Tesla har en publik tjänst i ett pytteområde i en stad som allmänheten kan använda så vet vi hur många år de är efter Waymo. Är Tesla 5 år, 10 år efter eller är de inte ens en spelare?
Alla andra diskussioner är lika relevanta som Elons utfästelser om autonoma bilar kust till kust med snake chargers.
Ja, kikade på den förut.
Verkar som att Tesla uppfinner hjulet. Det här är saker som robotar kunnat göra i 5-10 år minst. Sedan de vanliga tricken med upp-snabbade videos, one-off-klipp där roboten rör sig i en planerad miljö där människor runtomkring står stilla och inget ljud.