Värdeminskningstråden Model Y
Moderator: Redaktion
Värdeminskningstråden Model Y
Tänker jag skapar en dedikerad tråd för att diskutera och följa värdeminskningen på Tesla Model Y.
För eget intresse skulle har jag sammanställt vad MY sålts för på kvd.se, ni kan se resultaten i den delade länken här:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing
Uppdaterat: jag har lagt in prishistorik för MY. Jag känner mig dock inte helt 100% på om alla priser och datum stämmer. Lagt källa som kommentarer på de jag är hundra på. Hittar du nått som inte stämmer, skriv i tråden eller skicka PM.
Har du själv sålt en bil utanför KVD? Vill du dela med dig av din info? Skriv detaljer i tråden eller skicka PM om du vill vara anonym. Skriv inköps och försäljningspris (exklusive bonusar och rabatter men inklusive vinterdäck om du köpt och sålt). Om du inte vill dela med dig av regnr skriv gärna datum i trafik också.
Det som jag tycker kommer att bli intressant att följa är vad som händer om något år eller så, när kan kan jämföra prisbilderna på bilar före och efter 2023 - när de sänkte MY med mer än 139 000 kr (MY LR AWD). Kommer vi få se billigare bilar (1-3 år gamla) eller ligger prisbilden stabilt?
För eget intresse skulle har jag sammanställt vad MY sålts för på kvd.se, ni kan se resultaten i den delade länken här:
Uppdaterat: jag har lagt in prishistorik för MY. Jag känner mig dock inte helt 100% på om alla priser och datum stämmer. Lagt källa som kommentarer på de jag är hundra på. Hittar du nått som inte stämmer, skriv i tråden eller skicka PM.
Har du själv sålt en bil utanför KVD? Vill du dela med dig av din info? Skriv detaljer i tråden eller skicka PM om du vill vara anonym. Skriv inköps och försäljningspris (exklusive bonusar och rabatter men inklusive vinterdäck om du köpt och sålt). Om du inte vill dela med dig av regnr skriv gärna datum i trafik också.
Det som jag tycker kommer att bli intressant att följa är vad som händer om något år eller så, när kan kan jämföra prisbilderna på bilar före och efter 2023 - när de sänkte MY med mer än 139 000 kr (MY LR AWD). Kommer vi få se billigare bilar (1-3 år gamla) eller ligger prisbilden stabilt?
Senast redigerad av Carlsson, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Intressant! Men du borde se över formlerna i kolumnerna med värdeminskning/år och värdeminskning/månad. Angående hur mycket andrahandsvärdet påverkas av dåtida och nutida nypris så verkar det vara väldigt frikopplat. När bonusen på 70 000 kr togs bort SJÖNK till exempel andrahandsvärdena.Carlsson skrev: ↑10 okt 2024 21:16Tänker jag skapar en dedikerad tråd för att diskutera och följa värdeminskningen på Tesla Model Y.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Tack, slängde in en formel där istället.iAkita skrev: ↑10 okt 2024 21:24Intressant! Men du borde se över formlerna i kolumnerna med värdeminskning/år och värdeminskning/månad. Angående hur mycket andrahandsvärdet påverkas av dåtida och nutida nypris så verkar det vara väldigt frikopplat. När bonusen på 70 000 kr togs bort SJÖNK till exempel andrahandsvärdena.Carlsson skrev: ↑10 okt 2024 21:16Tänker jag skapar en dedikerad tråd för att diskutera och följa värdeminskningen på Tesla Model Y.
Tjusigt, tack för att du delar!Carlsson skrev: ↑10 okt 2024 22:16Tack, slängde in en formel där istället.iAkita skrev: ↑10 okt 2024 21:24Intressant! Men du borde se över formlerna i kolumnerna med värdeminskning/år och värdeminskning/månad. Angående hur mycket andrahandsvärdet påverkas av dåtida och nutida nypris så verkar det vara väldigt frikopplat. När bonusen på 70 000 kr togs bort SJÖNK till exempel andrahandsvärdena.Carlsson skrev: ↑10 okt 2024 21:16Tänker jag skapar en dedikerad tråd för att diskutera och följa värdeminskningen på Tesla Model Y.
Edit: För att slippa avrundningsfelen i värdeminskning/år (%) och #DIV/0 felet för bilar som sålts inom ett år kan du ersätta formeln i K-kolumnen med denna: '=12*J3/DATEDIF(C3;B3;"M")'
Jag kände förresten inte till DATEIF-funktionen i Excel, så tack för att du lärde mig det! Nu kan jag börja räkna på hur mycket fattigare en i4 M50 gör oss ägare i genomsnitt per år också

Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Haha, ja man lär sig något nytt i excel varje dag. Jag har börjat använda ChatGPT för att lära mig nya formler - bara att beskriva vad man vill så löser den det. Det blir något missvisande, värdeminskning per år, när bilen inte fyllt ett år än. Men ja, man får bortse från det.iAkita skrev: ↑10 okt 2024 22:20Tjusigt, tack för att du delar!Carlsson skrev: ↑10 okt 2024 22:16Tack, slängde in en formel där istället.iAkita skrev: ↑10 okt 2024 21:24Intressant! Men du borde se över formlerna i kolumnerna med värdeminskning/år och värdeminskning/månad. Angående hur mycket andrahandsvärdet påverkas av dåtida och nutida nypris så verkar det vara väldigt frikopplat. När bonusen på 70 000 kr togs bort SJÖNK till exempel andrahandsvärdena.Carlsson skrev: ↑10 okt 2024 21:16Tänker jag skapar en dedikerad tråd för att diskutera och följa värdeminskningen på Tesla Model Y.
Edit: För att slippa avrundningsfelen i värdeminskning/år (%) och #DIV/0 felet för bilar som sålts inom ett år kan du ersätta formeln i K-kolumnen med denna: '=12*J3/DATEDIF(C3;B3;"M")'
Jag kände förresten inte till DATEIF-funktionen i Excel, så tack för att du lärde mig det! Nu kan jag börja räkna på hur mycket fattigare en i4 M50 gör oss ägare i genomsnitt per år också![]()
Där blir det ju tydligt att det är som jag påstod i en annan tråd, nämligen att andrahandsvärdena är förbluffande höga för Y.
En bra bit över 400 för nästan samtliga, över 500 för vissa t.o.m.
En bra bit över 400 för nästan samtliga, över 500 för vissa t.o.m.
- enoch85
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Kan vi inte adda Model 3 också? Vore kul med lite stats från den också!
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Intressant! En kolumn för kostnad (värdeminskning) per mil kunde vara intressant också.Carlsson skrev: ↑10 okt 2024 21:16Tänker jag skapar en dedikerad tråd för att diskutera och följa värdeminskningen på Tesla Model Y.
Model Y LR AWD -24
Jag uppdaterar detta manuellt och är själv inte intresserad av M3. Men vill du eller någon annan uppdatera för M3 så släng ett PM så uppdaterar jag redigeringsåtkomst.
Lägger till.
Dyra mil (och hög värdeminskning) på att ha en MY SR i sex månader. Men denna bil får väl anses ha varit rätt bra köpläge på. 23% ner på sex månader. Även 11 månader blir dyra mil.
- Joakimgabrielsson
- Teslaägare
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Kan man lägga in sina egna köp och sälj?
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
@tellus det var roligare förr! jag har också sålt Y under 22 och fått lön för att åka.
Den sista kostade dessvärre 10.000 i månaden att äga. Lite dyrt för skattade pengar.
Riktigt bra tråd! Följer med intresse
Den sista kostade dessvärre 10.000 i månaden att äga. Lite dyrt för skattade pengar.
Riktigt bra tråd! Följer med intresse
Det vänder igen. Vi hoppas på ETS2 som kommer 2027. Det kan ge bränslepriser på 30-35kr/L i bästa fall enligt experter.
Då lär fossilerna fly till el snabbare. = högre andrahandsvärden.
- enoch85
- Teslaägare
Längtar!
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Tesla M3LR 2022
Menar du att du tror att befintlig beg. elbilsflotta ÖKAR i värde då?
Sålänge Tesla har överproduktion och pressar priserna samt erbjuder nollräntor så kommer det inte vända.
Spelar ingen roll om Dieseln kostar 50kr litern.
Varför längtar du till ökad inflation och sönderslaget samhälle när alla som är beronde av bilen men inte har råd med elbil går under?
Jag tror inte heller att vi kommer få se något stort skifte i begagnatmarknaden. Eller jo, att man man får sämre betalt för sin ICE då. Men det är fortfarande utbud och efterfrågan som gäller. De som får betala 30 kr plus för sin peugeot 206, Toyota corolla osv kommer ändå inte byta Tesla. De flesta vill ha en billig grundbil och har inte råd eller vill inte betala för en bil som kostat över halvmiljonen. De kommer välja små elbilar också. Kia EV3 kanske? Och så har vi tjänstebilsförarna som kommer välja det som är bäst för stunden. Sen kommer de som köper Tesla. Och om tre år, om nu bränslepriserna stiger så, kommer det finnas betydligt fler bilar på begagnatmarknaden att välja på. ID7or, M50, EV6, Ionics, Polestars, Volvos osv osv. Mer att välja på för köparen helt enkelt.pejvic skrev: ↑13 okt 2024 21:50Menar du att du tror att befintlig beg. elbilsflotta ÖKAR i värde då?
Sålänge Tesla har överproduktion och pressar priserna samt erbjuder nollräntor så kommer det inte vända.
Spelar ingen roll om Dieseln kostar 50kr litern.
- enoch85
- Teslaägare
Känns som en helt annan diskussion, men kan väl kortfattat svara med att jag längtar tills det blir mer förmånligt med elbilar så att omställningen till fossilfritt går snabbare, samt att utvecklingen påskyndas så att vi slipper andas in avgaser. Detta i sin tur kommer säkert innebära att priserna på nyproduktion sjunker, och andrahandsmarknaden tar fart. Jag ser bara fördelar.GustavG skrev: ↑14 okt 2024 06:47Varför längtar du till ökad inflation och sönderslaget samhälle när alla som är beronde av bilen men inte har råd med elbil går under?
Har man inte råd så bör man inte köpa. Inflationen vet jag inte hur du förknippar med mitt inlägg.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Tesla M3LR 2022
Priserna på fossila drivmedel är en av de parametrar som påverkar inflationen mest. Vill man sälja elbilar så är det väl bättre att göra de billigare än att göra fossiler dyrare?enoch85 skrev: ↑14 okt 2024 12:24Känns som en helt annan diskussion, men kan väl kortfattat svara med att jag längtar tills det blir mer förmånligt med elbilar så att omställningen till fossilfritt går snabbare, samt att utvecklingen påskyndas så att vi slipper andas in avgaser. Detta i sin tur kommer säkert innebära att priserna på nyproduktion sjunker, och andrahandsmarknaden tar fart. Jag ser bara fördelar.GustavG skrev: ↑14 okt 2024 06:47Varför längtar du till ökad inflation och sönderslaget samhälle när alla som är beronde av bilen men inte har råd med elbil går under?
Har man inte råd så bör man inte köpa. Inflationen vet jag inte hur du förknippar med mitt inlägg.
Vem pratar om att köpa saker man inte har råd med? Fossilbilen är ju redan köpt. Men snart kommer folk inte ha råd att köra den...
- enoch85
- Teslaägare
När bensin och diesel var dyrt peakade elbilsförsäljningen. När det inte längre var lika förmånligt med elbil för att priset sjönk, så sjönk försäljningssiffrorna. Det talar för mig ett tydligt språk, blir det dyrare att tanka kommer elbilsförsäljningen att öka, vilket - i alla fall jag - anser vara positivt.GustavG skrev: ↑14 okt 2024 13:53Priserna på fossila drivmedel är en av de parametrar som påverkar inflationen mest. Vill man sälja elbilar så är det väl bättre att göra de billigare än att göra fossiler dyrare?enoch85 skrev: ↑14 okt 2024 12:24Känns som en helt annan diskussion, men kan väl kortfattat svara med att jag längtar tills det blir mer förmånligt med elbilar så att omställningen till fossilfritt går snabbare, samt att utvecklingen påskyndas så att vi slipper andas in avgaser. Detta i sin tur kommer säkert innebära att priserna på nyproduktion sjunker, och andrahandsmarknaden tar fart. Jag ser bara fördelar.
Vem pratar om att köpa saker man inte har råd med? Fossilbilen är ju redan köpt. Men snart kommer folk inte ha råd att köra den...
Sen kan ju regeringen välja att göra det billigare att köpa elbil med statliga medel också... Där finns det säkert jättemånga bra sätt som inte behöver innebära bidrag till enskild person.
Sen angående att köra befintlig fossilbil... Ja, men har du inte råd med en sån ökning så får man väl spara in på något annat tänker jag. Livet är väl fullt av val och prioriteringar? Jag är för tvingande politik om det behövs, och det gör det ju uppenbarligen. Men som sagt, lååångt från ämnet i tråden.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Tesla M3LR 2022
Testa att lyfta blicken lite, ja det blev billigare med fossilt för att vi fick en vettig regering. Men vi var ju också i en rätt tung lågkonjunktur med "höga" räntor, det gjorde garanterat mycket mer för den dåliga försäljningen av elbilar än att det blev billigare att tanka fossilt. Ah du tror att Sveriges bilar gör någon skillnad för klimatet? Gulligt, men nej... Kina ökar sina utsläpp varje år med mer än vad vi släpper ut som land, så om du tror att lite elbilar i Sverige ska göra någon skillnad är du inte så lite naiv.enoch85 skrev: ↑14 okt 2024 18:41När bensin och diesel var dyrt peakade elbilsförsäljningen. När det inte längre var lika förmånligt med elbil för att priset sjönk, så sjönk försäljningssiffrorna. Det talar för mig ett tydligt språk, blir det dyrare att tanka kommer elbilsförsäljningen att öka, vilket - i alla fall jag - anser vara positivt.GustavG skrev: ↑14 okt 2024 13:53Priserna på fossila drivmedel är en av de parametrar som påverkar inflationen mest. Vill man sälja elbilar så är det väl bättre att göra de billigare än att göra fossiler dyrare?enoch85 skrev: ↑14 okt 2024 12:24Känns som en helt annan diskussion, men kan väl kortfattat svara med att jag längtar tills det blir mer förmånligt med elbilar så att omställningen till fossilfritt går snabbare, samt att utvecklingen påskyndas så att vi slipper andas in avgaser. Detta i sin tur kommer säkert innebära att priserna på nyproduktion sjunker, och andrahandsmarknaden tar fart. Jag ser bara fördelar.
Sen kan ju regeringen välja att göra det billigare att köpa elbil med statliga medel också... Där finns det säkert jättemånga bra sätt som inte behöver innebära bidrag till enskild person.
Sen angående att köra befintlig fossilbil... Ja, men har du inte råd med en sån ökning så får man väl spara in på något annat tänker jag. Livet är väl fullt av val och prioriteringar? Jag är för tvingande politik om det behövs, och det gör det ju uppenbarligen. Men som sagt, lååångt från ämnet i tråden.
Du får läsa på om konsumtionsbaserade CO2-utsläpp som är högre i Sverige än i Kina. Eller menar du på allvar att prylarna du som svensk köper från Kina inte skall hamna på Sveriges CO2-konto? Isf får du avstå Model 3, iPhone, DJI-drönare et al.GustavG skrev: ↑14 okt 2024 21:23Testa att lyfta blicken lite, ja det blev billigare med fossilt för att vi fick en vettig regering. Men vi var ju också i en rätt tung lågkonjunktur med "höga" räntor, det gjorde garanterat mycket mer för den dåliga försäljningen av elbilar än att det blev billigare att tanka fossilt. Ah du tror att Sveriges bilar gör någon skillnad för klimatet? Gulligt, men nej... Kina ökar sina utsläpp varje år med mer än vad vi släpper ut som land, så om du tror att lite elbilar i Sverige ska göra någon skillnad är du inte så lite naiv.enoch85 skrev: ↑14 okt 2024 18:41När bensin och diesel var dyrt peakade elbilsförsäljningen. När det inte längre var lika förmånligt med elbil för att priset sjönk, så sjönk försäljningssiffrorna. Det talar för mig ett tydligt språk, blir det dyrare att tanka kommer elbilsförsäljningen att öka, vilket - i alla fall jag - anser vara positivt.GustavG skrev: ↑14 okt 2024 13:53Priserna på fossila drivmedel är en av de parametrar som påverkar inflationen mest. Vill man sälja elbilar så är det väl bättre att göra de billigare än att göra fossiler dyrare?enoch85 skrev: ↑14 okt 2024 12:24Känns som en helt annan diskussion, men kan väl kortfattat svara med att jag längtar tills det blir mer förmånligt med elbilar så att omställningen till fossilfritt går snabbare, samt att utvecklingen påskyndas så att vi slipper andas in avgaser. Detta i sin tur kommer säkert innebära att priserna på nyproduktion sjunker, och andrahandsmarknaden tar fart. Jag ser bara fördelar.
Vad har folks prylar att göra med om man köper en fossil eller elbil att göra?
- enoch85
- Teslaägare
För att återgå till ämnet; hur stor är värdeminskningen på din Model Y?GustavG skrev: ↑14 okt 2024 21:23Testa att lyfta blicken lite, ja det blev billigare med fossilt för att vi fick en vettig regering. Men vi var ju också i en rätt tung lågkonjunktur med "höga" räntor, det gjorde garanterat mycket mer för den dåliga försäljningen av elbilar än att det blev billigare att tanka fossilt. Ah du tror att Sveriges bilar gör någon skillnad för klimatet? Gulligt, men nej... Kina ökar sina utsläpp varje år med mer än vad vi släpper ut som land, så om du tror att lite elbilar i Sverige ska göra någon skillnad är du inte så lite naiv.enoch85 skrev: ↑14 okt 2024 18:41När bensin och diesel var dyrt peakade elbilsförsäljningen. När det inte längre var lika förmånligt med elbil för att priset sjönk, så sjönk försäljningssiffrorna. Det talar för mig ett tydligt språk, blir det dyrare att tanka kommer elbilsförsäljningen att öka, vilket - i alla fall jag - anser vara positivt.GustavG skrev: ↑14 okt 2024 13:53Priserna på fossila drivmedel är en av de parametrar som påverkar inflationen mest. Vill man sälja elbilar så är det väl bättre att göra de billigare än att göra fossiler dyrare?enoch85 skrev: ↑14 okt 2024 12:24Känns som en helt annan diskussion, men kan väl kortfattat svara med att jag längtar tills det blir mer förmånligt med elbilar så att omställningen till fossilfritt går snabbare, samt att utvecklingen påskyndas så att vi slipper andas in avgaser. Detta i sin tur kommer säkert innebära att priserna på nyproduktion sjunker, och andrahandsmarknaden tar fart. Jag ser bara fördelar.

Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Tesla M3LR 2022