GustavG skrev: ↑09 okt 2024 16:12Kanske slut med leveranser av Teslor snart.
"Nu ska facket stoppa Teslas regplåtar – på riktigt: “Täpper till hål”."
https://www.breakit.se/artikel/41382/nu ... r-till-hal

Moderator: Redaktion
GustavG skrev: ↑09 okt 2024 16:12Kanske slut med leveranser av Teslor snart.
"Nu ska facket stoppa Teslas regplåtar – på riktigt: “Täpper till hål”."
https://www.breakit.se/artikel/41382/nu ... r-till-hal
Läste det där också men framgår inte hur?GustavG skrev: ↑09 okt 2024 16:12Kanske slut med leveranser av Teslor snart.
"Nu ska facket stoppa Teslas regplåtar – på riktigt: “Täpper till hål”."
https://www.breakit.se/artikel/41382/nu ... r-till-hal
Yes. Via postnord som sedan vägrar lämna ut dem.Fosilfri2035 skrev: ↑09 okt 2024 17:33Läste det där också men framgår inte hur?GustavG skrev: ↑09 okt 2024 16:12Kanske slut med leveranser av Teslor snart.
"Nu ska facket stoppa Teslas regplåtar – på riktigt: “Täpper till hål”."
https://www.breakit.se/artikel/41382/nu ... r-till-hal
Transportstyrelsen är väl fortfarande skyldiga att leverera skyltar enligt deras uppdrag?
Fosilfri2035 skrev: ↑09 okt 2024 17:33Läste det där också men framgår inte hur?GustavG skrev: ↑09 okt 2024 16:12Kanske slut med leveranser av Teslor snart.
"Nu ska facket stoppa Teslas regplåtar – på riktigt: “Täpper till hål”."
https://www.breakit.se/artikel/41382/nu ... r-till-hal
Transportstyrelsen är väl fortfarande skyldiga att leverera skyltar enligt deras uppdrag?
De har hittat 4 adresser som skyltarna skickas till och ska sätta upp dem på bojkott-listan.Fosilfri2035 skrev: ↑09 okt 2024 17:33Läste det där också men framgår inte hur?GustavG skrev: ↑09 okt 2024 16:12Kanske slut med leveranser av Teslor snart.
"Nu ska facket stoppa Teslas regplåtar – på riktigt: “Täpper till hål”."
https://www.breakit.se/artikel/41382/nu ... r-till-hal
Transportstyrelsen är väl fortfarande skyldiga att leverera skyltar enligt deras uppdrag?
Det är det man stoppar helt nu. Man har lösningar på att Tesla registrerar nya adresser.Nicke Nyfiken skrev: ↑09 okt 2024 17:50De har hittat 4 adresser som skyltarna skickas till och ska sätta upp dem på bojkott-listan.Fosilfri2035 skrev: ↑09 okt 2024 17:33Läste det där också men framgår inte hur?GustavG skrev: ↑09 okt 2024 16:12Kanske slut med leveranser av Teslor snart.
"Nu ska facket stoppa Teslas regplåtar – på riktigt: “Täpper till hål”."
https://www.breakit.se/artikel/41382/nu ... r-till-hal
Transportstyrelsen är väl fortfarande skyldiga att leverera skyltar enligt deras uppdrag?
https://arbetet.se/2024/10/08/seko-bloc ... vslojande/
En vild gissning är att skyltarna kommer att skickas till andra adresser istället
Jasså, vilka lösningar är det?GustavG skrev: ↑09 okt 2024 17:51Det är det man stoppar helt nu. Man har lösningar på att Tesla registrerar nya adresser.Nicke Nyfiken skrev: ↑09 okt 2024 17:50De har hittat 4 adresser som skyltarna skickas till och ska sätta upp dem på bojkott-listan.Fosilfri2035 skrev: ↑09 okt 2024 17:33Läste det där också men framgår inte hur?GustavG skrev: ↑09 okt 2024 16:12Kanske slut med leveranser av Teslor snart.
"Nu ska facket stoppa Teslas regplåtar – på riktigt: “Täpper till hål”."
https://www.breakit.se/artikel/41382/nu ... r-till-hal
Transportstyrelsen är väl fortfarande skyldiga att leverera skyltar enligt deras uppdrag?
https://arbetet.se/2024/10/08/seko-bloc ... vslojande/
En vild gissning är att skyltarna kommer att skickas till andra adresser istället
Och som hon säger ska de först märka att Tesla hittat en annan väg. Sedan ska de analysera. Därefter besluta vad de ska göra. Och slutligen genomföra åtgärden.När vi märker att de försöker runda vårt varsel så gör vi en analys kring vad vi kan göra för att täppa till det kryphålet på bästa sätt, säger Lavecchia.
Man nämner nya delar på postnord som tas ut i strejken. Kanske de som skickar Teslas skyltar på något sätt gör extra kontroller innan.Nicke Nyfiken skrev: ↑09 okt 2024 18:21Jasså, vilka lösningar är det?GustavG skrev: ↑09 okt 2024 17:51Det är det man stoppar helt nu. Man har lösningar på att Tesla registrerar nya adresser.Nicke Nyfiken skrev: ↑09 okt 2024 17:50De har hittat 4 adresser som skyltarna skickas till och ska sätta upp dem på bojkott-listan.Fosilfri2035 skrev: ↑09 okt 2024 17:33Läste det där också men framgår inte hur?GustavG skrev: ↑09 okt 2024 16:12Kanske slut med leveranser av Teslor snart.
"Nu ska facket stoppa Teslas regplåtar – på riktigt: “Täpper till hål”."
https://www.breakit.se/artikel/41382/nu ... r-till-hal
Transportstyrelsen är väl fortfarande skyldiga att leverera skyltar enligt deras uppdrag?
https://arbetet.se/2024/10/08/seko-bloc ... vslojande/
En vild gissning är att skyltarna kommer att skickas till andra adresser istället
Det låter som allt annat än en färdig lösning när man ser vad Sekos förbundsordförande Gabriella Lavecchia säger.Och som hon säger ska de först märka att Tesla hittat en annan väg. Sedan ska de analysera. Därefter besluta vad de ska göra. Och slutligen genomföra åtgärden.När vi märker att de försöker runda vårt varsel så gör vi en analys kring vad vi kan göra för att täppa till det kryphålet på bästa sätt, säger Lavecchia.
Man stoppar de adresser som de har hittat. Detta görs först den 18:e oktober.GustavG skrev: ↑09 okt 2024 17:51Det är det man stoppar helt nu. Man har lösningar på att Tesla registrerar nya adresser.Nicke Nyfiken skrev: ↑09 okt 2024 17:50De har hittat 4 adresser som skyltarna skickas till och ska sätta upp dem på bojkott-listan.Fosilfri2035 skrev: ↑09 okt 2024 17:33Läste det där också men framgår inte hur?GustavG skrev: ↑09 okt 2024 16:12Kanske slut med leveranser av Teslor snart.
"Nu ska facket stoppa Teslas regplåtar – på riktigt: “Täpper till hål”."
https://www.breakit.se/artikel/41382/nu ... r-till-hal
Transportstyrelsen är väl fortfarande skyldiga att leverera skyltar enligt deras uppdrag?
https://arbetet.se/2024/10/08/seko-bloc ... vslojande/
En vild gissning är att skyltarna kommer att skickas till andra adresser istället
Tesla skickar inte ut registreringsskyltar till nya bilar. De hämtar dem dit de får dem skickade från transportstyrelsen, som de kan fortsätta runda via olika subföretag, och levererar sedan dessa i person till berörda service-/leveranscenter. Rätta mig om jag har fel, men så tolkar jag det som sades av en sales advisor och det jag läst.GustavG skrev: ↑09 okt 2024 16:12Kanske slut med leveranser av Teslor snart.
"Nu ska facket stoppa Teslas regplåtar – på riktigt: “Täpper till hål”."
https://www.breakit.se/artikel/41382/nu ... r-till-hal
Dom har väl fullt upp med Northvolt vilket kan förklara trollens frånvaro.
Jag tror inte Tesla och snabbheten i organisationen lirar bra med Kollektivavtal. Även om det skulle gå att få till, skulle en del av kulturen dö med den. Kollektivavtal är ju ett sätt att lämna över arbetet med de frågorna som tas upp, till annan part. Företag ska kunna leverera nog med tillit i frågorna för att man som individ ska behöva försvara sig genom ett fack.DanneB skrev: ↑11 okt 2024 06:20Skulle ju också kunna vara så att de taggar ner och väntar på efterverkningarna av Elon´s eskapader med Trump.
Är nog rätt många som inte gillar vad han gjort och frågan är om han kan vara kvar i företaget. Försvinner han, försvinner kravet på att inte skriva på kollektivavtal om jag förstått det rätt. Är väl Elon som är drivande i frågan? Sen får de ju göra som de vill ändå, de kanske gillar det som det är.
Är han kvar, så är jag en av många som inte kommer köpa någon ny Tesla, då jag inte vill stödja den typen av individer. Precis samma som att jag inte köper produkter från Kina, då jag inte vill stödja den Kinesiska diktaturen.
Det var borta 19 september när jag var förbi. Ont om frivilliga strejkvakter?
Att strejkrätten går så längt att den kan stoppa post, el, avfall, regskyltar etc. där det antingen är monopol, myndighetsutövande eller där du enligt lag är inte kan välja annat alternativ är oroande.roffe_s skrev: ↑11 okt 2024 13:30Lite fakta i tråden så här på fredagseftermiddagen? Tesla förlorade mot Postnord i tingsrätten när det gäller argumentet att uppdraget att dela ut post skulle trumfa strejkrätten. 6.5 MKr i motpartens rättegångskostnader ska man också betala. Det var ju ett antal inlägg tidigt i tråden som gjorde en liknande utvärdering av argumenten.
https://www.di.se/nyheter/bakslag-for-t ... -postnord/
Lite märkligt att de drivit tvisten så pass långt som till dom om de inte såg ett hot att IF Metall skulle kunna att störa nuvarande skyltdistribution? Jaja, blir intressant att se om Tesla överklagar eller nöjer sig här.
Trevlig helg förresten![]()
Lite mer om detta - först själva domen:roffe_s skrev: ↑11 okt 2024 13:30Lite fakta i tråden så här på fredagseftermiddagen? Tesla förlorade mot Postnord i tingsrätten när det gäller argumentet att uppdraget att dela ut post skulle trumfa strejkrätten. 6.5 MKr i motpartens rättegångskostnader ska man också betala. Det var ju ett antal inlägg tidigt i tråden som gjorde en liknande utvärdering av argumenten.
https://www.di.se/nyheter/bakslag-for-t ... -postnord/
Lite märkligt att de drivit tvisten så pass långt som till dom om de inte såg ett hot att IF Metall skulle kunna att störa nuvarande skyltdistribution? Jaja, blir intressant att se om Tesla överklagar eller nöjer sig här.
Trevlig helg förresten![]()
Detta går ju precis emot alla här som hävdar att KA är något som helst positivt för företagen och arbetsgivarna. Intressant att LO själv är så öppna med vilket sänke KA är för företagen att det de facto är en fördel för de att slippa.Nicke Nyfiken skrev: ↑11 okt 2024 13:15Jag såg "30 minuter" på SVT igår där gästen var LO:s ordförande Johan Lindholm.
En stor del av programmet handlade om Teslakonflikten.
Johan Lindholm sa rakt ut att den största och viktigaste anledningen till att det är viktigt att Tesla skriver på ett kollektivavtal är ur konkurrenssynpunkt mot de andra bilföretagen. Tesla har en orättvis fördel genom att inte ha kollektivavtal.
Det handlar alltså inte i första hand om löner och arbetsvillkor för Metalls medlemmar på Tesla. Det förklarar också varför Metall drog igång konflikten utan att ha medlemmarna med sig från början.
Intressant också att facket tycker det är så hämmande/betungande för arbetsgivarna att ha kollektivavtal, att det i sig själ blir det tyngsta argumentet för varför alla "måste" ha det.
Extremt oroande för både friheten i Sverige, och för företagandet. Inte alls bra för landet.Lurence skrev: ↑11 okt 2024 14:23Att strejkrätten går så längt att den kan stoppa post, el, avfall, regskyltar etc. där det antingen är monopol, myndighetsutövande eller där du enligt lag är inte kan välja annat alternativ är oroande.roffe_s skrev: ↑11 okt 2024 13:30Lite fakta i tråden så här på fredagseftermiddagen? Tesla förlorade mot Postnord i tingsrätten när det gäller argumentet att uppdraget att dela ut post skulle trumfa strejkrätten. 6.5 MKr i motpartens rättegångskostnader ska man också betala. Det var ju ett antal inlägg tidigt i tråden som gjorde en liknande utvärdering av argumenten.
https://www.di.se/nyheter/bakslag-for-t ... -postnord/
Lite märkligt att de drivit tvisten så pass långt som till dom om de inte såg ett hot att IF Metall skulle kunna att störa nuvarande skyltdistribution? Jaja, blir intressant att se om Tesla överklagar eller nöjer sig här.
Trevlig helg förresten![]()
Dags snart att börja med sympatiblockader tillbaka. 6 av 10 mindre bolag har inte kollektivavtal och jag kan garantera att stor majoritet av dessa bolag sitter på kunder/uppdrag som skulle skapa stora ringar på vattnet om de skulle sluta leverera sina tjänster.
Tack det samma![]()
Det är inte så att strejkrätten plötsligt gått så långt, den har alltid varit så långtgående. Så ingen direkt nyhet, förutom för Tesla och dess fans.Lurence skrev: ↑11 okt 2024 14:23Att strejkrätten går så längt att den kan stoppa post, el, avfall, regskyltar etc. där det antingen är monopol, myndighetsutövande eller där du enligt lag är inte kan välja annat alternativ är oroande.roffe_s skrev: ↑11 okt 2024 13:30Lite fakta i tråden så här på fredagseftermiddagen? Tesla förlorade mot Postnord i tingsrätten när det gäller argumentet att uppdraget att dela ut post skulle trumfa strejkrätten. 6.5 MKr i motpartens rättegångskostnader ska man också betala. Det var ju ett antal inlägg tidigt i tråden som gjorde en liknande utvärdering av argumenten.
https://www.di.se/nyheter/bakslag-for-t ... -postnord/
Lite märkligt att de drivit tvisten så pass långt som till dom om de inte såg ett hot att IF Metall skulle kunna att störa nuvarande skyltdistribution? Jaja, blir intressant att se om Tesla överklagar eller nöjer sig här.
Trevlig helg förresten![]()
Dags snart att börja med sympatiblockader tillbaka. 6 av 10 mindre bolag har inte kollektivavtal och jag kan garantera att stor majoritet av dessa bolag sitter på kunder/uppdrag som skulle skapa stora ringar på vattnet om de skulle sluta leverera sina tjänster.
Tack det samma![]()
Finns det andra exempel på fackliga sympatiåtgärder där monopolföretag utsedda av myndigheter, vägrat att utföra sina uppdrag, trotts tydlig lagstiftning att uppdraget är tvingande?frippe skrev: ↑11 okt 2024 16:48Det är inte så att strejkrätten plötsligt gått så långt, den har alltid varit så långtgående. Så ingen direkt nyhet, förutom för Tesla och dess fans.Lurence skrev: ↑11 okt 2024 14:23Att strejkrätten går så längt att den kan stoppa post, el, avfall, regskyltar etc. där det antingen är monopol, myndighetsutövande eller där du enligt lag är inte kan välja annat alternativ är oroande.roffe_s skrev: ↑11 okt 2024 13:30Lite fakta i tråden så här på fredagseftermiddagen? Tesla förlorade mot Postnord i tingsrätten när det gäller argumentet att uppdraget att dela ut post skulle trumfa strejkrätten. 6.5 MKr i motpartens rättegångskostnader ska man också betala. Det var ju ett antal inlägg tidigt i tråden som gjorde en liknande utvärdering av argumenten.
https://www.di.se/nyheter/bakslag-for-t ... -postnord/
Lite märkligt att de drivit tvisten så pass långt som till dom om de inte såg ett hot att IF Metall skulle kunna att störa nuvarande skyltdistribution? Jaja, blir intressant att se om Tesla överklagar eller nöjer sig här.
Trevlig helg förresten![]()
Dags snart att börja med sympatiblockader tillbaka. 6 av 10 mindre bolag har inte kollektivavtal och jag kan garantera att stor majoritet av dessa bolag sitter på kunder/uppdrag som skulle skapa stora ringar på vattnet om de skulle sluta leverera sina tjänster.
Tack det samma![]()
Postnord har inget monopol. Men ja, det finns inget konstigt alls med att medarbetare på företag upphandlade av statliga myndigheter eller kommuner går ut i strejk eller deltar i sympatiåtgärder. Strejk-/konflikträtten gäller även dem. Redan under konflikten med Toys'Rus stopppades postutdelningen. På den tiden var posten ett riktigt monopol. En annan skillnad på den tiden var att fler brydde sig om andra än sig själva och inte applåderade företag som konkurrerar med försämrade arbetsvillkor.Nicke Nyfiken skrev: ↑11 okt 2024 19:00Finns det andra exempel på konflikter när monopolföretag utsedda av myndigheter vägrat att utföra sina uppdrag pga sympatiåtgärder, trotts tydlig lagstiftning att uppdraget är tvingande?frippe skrev: ↑11 okt 2024 16:48Det är inte så att strejkrätten plötsligt gått så långt, den har alltid varit så långtgående. Så ingen direkt nyhet, förutom för Tesla och dess fans.Lurence skrev: ↑11 okt 2024 14:23Att strejkrätten går så längt att den kan stoppa post, el, avfall, regskyltar etc. där det antingen är monopol, myndighetsutövande eller där du enligt lag är inte kan välja annat alternativ är oroande.roffe_s skrev: ↑11 okt 2024 13:30Lite fakta i tråden så här på fredagseftermiddagen? Tesla förlorade mot Postnord i tingsrätten när det gäller argumentet att uppdraget att dela ut post skulle trumfa strejkrätten. 6.5 MKr i motpartens rättegångskostnader ska man också betala. Det var ju ett antal inlägg tidigt i tråden som gjorde en liknande utvärdering av argumenten.
https://www.di.se/nyheter/bakslag-for-t ... -postnord/
Lite märkligt att de drivit tvisten så pass långt som till dom om de inte såg ett hot att IF Metall skulle kunna att störa nuvarande skyltdistribution? Jaja, blir intressant att se om Tesla överklagar eller nöjer sig här.
Trevlig helg förresten![]()
Dags snart att börja med sympatiblockader tillbaka. 6 av 10 mindre bolag har inte kollektivavtal och jag kan garantera att stor majoritet av dessa bolag sitter på kunder/uppdrag som skulle skapa stora ringar på vattnet om de skulle sluta leverera sina tjänster.
Tack det samma![]()