tnjo skrev: ↑04 sep 2024 16:10
Eftersom alla har så olika uppfattning så kan det ju tyda att kvaliten på kamerorna på bilarna är extremt ojämn, eller hur dom är justerade från fabriken..
Så kan det naturligtvis vara. Men det kanske även som någon skrev beror på vilka vägar man kör som bilen inte tycker om.
Jag har upplevt det ett antal gånger.
En gång på tvåfilig 100 väg. Bra klart väder, ligger i vänster filen och ska precis passera en bil i högerfil när bilen tvärbromsar. Både den andra bilen och jag ligger mitt i våra filer.
En annan gång samma tvåfiliga 100 väg. Denna gången också klart väder och välmålade linjer. Jag ligger i höger fil och INGEN annan bil, djur eller annat väsen är i närheten. Bilen gör samma tvärbromsning. Man blir ju lätt överraskad måste man ju tillägga.
Efter dom första två har det kommit några mjukvaruuppdateringar så vet inte om problemet är löst eller om jag inte gjort precis samma sak igen som bilen inte gillade dom gångerna.
Igår körde jag med farthållare ensam under en trafikplats i Gbg, lite broar över, räcken på sidan men inga bilar i närheten. Då börjar bilen sänka/bromsa farten (ingen panikbromsning) stötvis, som att den är osäker på sin omgivning. Provar inte hur länge den vill hålla på utan trycker bort farthållaren.
Hur en sån här bil med dessa kamerorna lyckas köra helt själv i US låter för mig helt osannolikt. Men det kanske bara sitter i mjukvaran vad vet jag. Jag litar inte på mjukvaran iaf.