Model 3 - Batteristorlek
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model 3 - Batteristorlek
Det absolut största målet med M3 är ju att få ner priset, så för mig känns det givet att resonemanget hos TESLA är billigast möjliga
batteri som ger acceptabel (!) räckvidd (dvs minst den utlovade), och därmed tror jag basmodellen landar på ca 60 kWh...
Sedan satsar dom samtidigt på största möjliga batteri som går att klämma in i den modellen som option helt enkelt (känns helt givet)
till det pris det den dagen anses vara värt...
batteri som ger acceptabel (!) räckvidd (dvs minst den utlovade), och därmed tror jag basmodellen landar på ca 60 kWh...
Sedan satsar dom samtidigt på största möjliga batteri som går att klämma in i den modellen som option helt enkelt (känns helt givet)
till det pris det den dagen anses vara värt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
http://electrek.co/2016/04/26/tesla-mod ... -cost-kwh/
Mindre än 60 kWh om detta stämmer. 55 kWh, 37 mils räckvidd kanske ?
Man säger också att kostnaden är under 190$/kWh på packnivå. Oavsett hur mycket under det i så fall är så är vi redan nere på väldigt låga kostnader. Borde gå att göra en väldigt billig e-Golf/Zoe .. elbil redan nu, om det nu inte var så att man var produktionsbegränsade några år framöver
Mindre än 60 kWh om detta stämmer. 55 kWh, 37 mils räckvidd kanske ?
Man säger också att kostnaden är under 190$/kWh på packnivå. Oavsett hur mycket under det i så fall är så är vi redan nere på väldigt låga kostnader. Borde gå att göra en väldigt billig e-Golf/Zoe .. elbil redan nu, om det nu inte var så att man var produktionsbegränsade några år framöver

Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Frågan är ju om man redan har räknat in kostnadsbesparingen som Gigafactory kommer att ge? Elon säger ju att man räknar med en kostnadsminskning på batterisidan med 5-8%/år och när man tar i bruk GF kommer det att minska kostnaderna med 30% i ett slag.
Han sa iofs "Evanson stated that Tesla’s battery pack cost is already below $190/kWh". Det tolkar jag som nu, och Gigafabriken producerar väl inte några batterier ännu ?
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Nej, jag antar det, men det är det väl kanske ingen som vet riktigt?Laban skrev:Han sa iofs "Evanson stated that Tesla’s battery pack cost is already below $190/kWh". Det tolkar jag som nu, och Gigafabriken producerar väl inte några batterier ännu ?
Med moms och dagens växelkurs är $190 = 1933kr. För ett 55kw batteri hamnar vi ju då ändå på över 100 000kr. (drygt 106kkr)
Det är fortfarande svårt att göra en "billig" småbil med den grundsumman skulle jag tro.
Hur stor del i byggkostnaderna kan man räkna med att man spar in när man inte bygger ICE-drivlina tro? Hur mycket billigare är den elektriska motorn och hela drivsystemet?
Det är fortfarande svårt att göra en "billig" småbil med den grundsumman skulle jag tro.
Hur stor del i byggkostnaderna kan man räkna med att man spar in när man inte bygger ICE-drivlina tro? Hur mycket billigare är den elektriska motorn och hela drivsystemet?
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Vad det kostar att bygga en Tesla modell 3.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jag tänkte väl mer på en bil med motsvarande räckvidd som dagens e-Golf, låt säga 25-30 kWh batteripack. Då hamnar man på mer humana ~50 000 SEK. Tror inte att Tesla skulle ha några problem att kränga den typen av bil om bara priset var det rätta, dvs, en bra bit under de $29 000/370 000 SEK som dagens e-Golf kostar.joel80 skrev:Med moms och dagens växelkurs är $190 = 1933kr. För ett 55kw batteri hamnar vi ju då ändå på över 100 000kr. (drygt 106kkr)
Vad resterande delar kostar låter jag vara osagt, men kan man köpa en Ford Focus från 165 000 så nog borde man väl kunna bygga en motsvarande elbil för ~200 000 om batteriet kostar 50 000.
Om man sedan kommer eller t.o.m bör göra det är väl mer osäkert. En Tesla kanske ska vara en "Tesla" och alltid gå att snabbladda , ha en räckvidd på minst 30 mil. Bättre att låta andra göra den typen av bil.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Vi ska inte glömma att det är en bra stund kvar till lansering också, jag undrar om de ens spikat kapaciteten på de olika varianter som kommer erbjudas. Det är sannolikt en av de saker i specen som är enklast att ändra på, det har vi ju sett på Model S om inte annat.
Model Y LR AWD 2022
Om genomsnittsbilen körs 1500mil och 7,8kr så hamnar en 100kkr batteri på ungefär +-0. Då har vi inte dragit bort kostnaden för förbränningsmotorn och växellåda så det kan bli ännu bättre. +-0 gör visserligen inte att alla kommer byta till elbil, men det är ingen ekonomisk uppoffring i alla fall.
+-0 på nio år då ja..? Men nog är väl det stora problemet med andra elbilar idag just att de har allt för liten räckvidd? Alltså att det är därför de inte slår igenom..? Kommer det finnas marknad för elbilar med bara 25-30kwh om några år?
Kanske att folk kan ha en sån som andrabil.. Det skulle i o för sig funka för många.. Åsså en 60-90kwh som förstabil.. Om man nu har ekonomi för två...
Ser ändå visst problem i så låg räckvidd.. Väldigt många människor har bara råd med en liten bil... Idag kan dom fortfarande åka o hälsa på mormor som bor 30 mil bort utan större problem..
Jag tror att nån gräns kring 40kwh för vettig räckvidd är rimlig..
Blev lite kvällssvammel nu..ursäkta.. Godnatt.
Kanske att folk kan ha en sån som andrabil.. Det skulle i o för sig funka för många.. Åsså en 60-90kwh som förstabil.. Om man nu har ekonomi för två...
Ser ändå visst problem i så låg räckvidd.. Väldigt många människor har bara råd med en liten bil... Idag kan dom fortfarande åka o hälsa på mormor som bor 30 mil bort utan större problem..
Jag tror att nån gräns kring 40kwh för vettig räckvidd är rimlig..
Blev lite kvällssvammel nu..ursäkta.. Godnatt.

Tesla säger att de alltid vill konkurrera med ice bilar och inte bara med dagens andra undermåliga elbilar.Laban skrev:Jag tänkte väl mer på en bil med motsvarande räckvidd som dagens e-Golf, låt säga 25-30 kWh batteripack. Då hamnar man på mer humana ~50 000 SEK. Tror inte att Tesla skulle ha några problem att kränga den typen av bil om bara priset var det rätta, dvs, en bra bit under de $29 000/370 000 SEK som dagens e-Golf kostar.joel80 skrev:Med moms och dagens växelkurs är $190 = 1933kr. För ett 55kw batteri hamnar vi ju då ändå på över 100 000kr. (drygt 106kkr)
Vad resterande delar kostar låter jag vara osagt, men kan man köpa en Ford Focus från 165 000 så nog borde man väl kunna bygga en motsvarande elbil för ~200 000 om batteriet kostar 50 000.
Om man sedan kommer eller t.o.m bör göra det är väl mer osäkert. En Tesla kanske ska vara en "Tesla" och alltid gå att snabbladda , ha en räckvidd på minst 30 mil. Bättre att låta andra göra den typen av bil.
Dvs om de gör en bil motsvarande e-golf är jag rätt övertygad om att den kommer ha minst 25mils räckvidd och SuC aktiverad. 25mil kommer räcka bra i framtiden när man krav ladda över allt och SuC står med 10-15 mil anstånd.
Om de istället (alternativt efteråt) gör en bil i stil med vw up eller kanske tom imiew, då kan de med gott samvete hävda att den bara ska köras i stan och 25kWh kan räcka, men då måste den kosta bara drygt 100 tkr isf.
Ett visst problem är det förstås, men så länge man kan köpa till mer om man har det behovet så ser jag inte problemet. Man får tänka på att det finns stora potentiella marknader i Kina, Indien osv där 50k extra är enormt mycket pengar.joel80 skrev:Ser ändå visst problem i så låg räckvidd.. Väldigt många människor har bara råd med en liten bil... Idag kan dom fortfarande åka o hälsa på mormor som bor 30 mil bort utan större problem..
Det kan väl även gälla en bil i Polo, Golf klassen ? Kanske inte 100k SEK då men kan man hålla den på runt 200 SEK tror jag den kommer att sälja. Se ex Norge där e-Golf säljer bra trots kort räckvidd och kallare klimat.apkungen skrev:Om de istället (alternativt efteråt) gör en bil i stil med vw up eller kanske tom imiew, då kan de med gott samvete hävda att den bara ska köras i stan och 25kWh kan räcka, men då måste den kosta bara drygt 100 tkr isf.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Klart att det går att sälja bra men det kommer inte konkurrera ut ice bilar vilket är det musk vill. En golf med 10mils räckvidd är inte en vettig bil tycker jag. Men en up med 10mil, det känns faktiskt rätt logiskt. En e-golf skulle nog behöva kosta typ 150kkr för att sälja bättre än vanliga golf i Sverige medan e-up skulle kunna ligga på typ 120kkr och sälja bättre än vanliga up.
Menar bara att jag tycker att det är smartare att göra en bil i golfklassen till en 25mils bil och ge den Supercharger möjlighet. Det skulle nog göra att den kostade minst 100kkr extra men det skulle d flesta tycka det var värt.
En e-up däremot för 100k extra skulle folk inte tycka var värt.
Menar bara att jag tycker att det är smartare att göra en bil i golfklassen till en 25mils bil och ge den Supercharger möjlighet. Det skulle nog göra att den kostade minst 100kkr extra men det skulle d flesta tycka det var värt.
En e-up däremot för 100k extra skulle folk inte tycka var värt.
Gällande model 3s batteri storlek så tror jag att grundmodellen blir mindre än 60kWh men då lågt som 44kwh o ändå klara 35mil, det blir riktigt tufft. Nej 55-55kwh tror jag på.
http://insideevs.com/tesla-model-3-star ... er-190kwh/
Inte konkurrera ut fullt nej, vi behöver elbilar i alla klasser för att alla ska köpa elbilar. En Tesla Model "Golf" kommer nog att få minst 30 mils räckvidd och konkurrera med Audi A3 snarare än Dacia Sandero, men så småningom behöver vi även nå till Sanderon. Och då kan inte batteriet kosta 100 000.apkungen skrev:Klart att det går att sälja bra men det kommer inte konkurrera ut ice bilar vilket är det musk vill.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
En Tesla Model 3 med 55 kWh batterier kommer få tufft mot Chevy Bolt med 60 kWh batterier.apkungen skrev:Gällande model 3s batteri storlek så tror jag att grundmodellen blir mindre än 60kWh men då lågt som 44kwh o ändå klara 35mil, det blir riktigt tufft. Nej 55-55kwh tror jag på.
Folk koncentrerar lika mycket på kWh nu som de gjorde på megapixlar när digitalkameror var nya.
Är verkligen elbilsköpare så brydda om storleken på batteriet ?
Bolt har Cd på 0.31, 159 cm hög. Model 3 är gissningsvis ungefär lika hög som Model S, 143 cm. Samt Cd på 0.21 eller i närheten. Det borde vara en rätt stor fördel för Model 3. Så jag tror nog man kan spöa Bolt räckviddsmässigt med 55 vs 60 kWh batteri.
Bolt har Cd på 0.31, 159 cm hög. Model 3 är gissningsvis ungefär lika hög som Model S, 143 cm. Samt Cd på 0.21 eller i närheten. Det borde vara en rätt stor fördel för Model 3. Så jag tror nog man kan spöa Bolt räckviddsmässigt med 55 vs 60 kWh batteri.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Eller GB hårddisk på en dator.......!? (upplösning på kamera kan man ju förstå lite men hårddiskstorlek för gemene man?)TiborBlomhall skrev:En Tesla Model 3 med 55 kWh batterier kommer få tufft mot Chevy Bolt med 60 kWh batterier.apkungen skrev:Gällande model 3s batteri storlek så tror jag att grundmodellen blir mindre än 60kWh men då lågt som 44kwh o ändå klara 35mil, det blir riktigt tufft. Nej 55-55kwh tror jag på.
Folk koncentrerar lika mycket på kWh nu som de gjorde på megapixlar när digitalkameror var nya.
Edit: Fast SuC blir nog det som avgör mest för flest tror jag iaf

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Rent strategiskt så skulle de kunna från och med Model 3 att skriva ut batteristorleken som del av modellnamnet. Volvo körde väl länge med att sista siffran stod för antal dörrar på bilen t.ex. 245 var kombi medans 244 var sedan av samma modell. BMW och andra har tidvis kört med motorvolymen som en del av modellnamnet men även dem har gått ifrån detta exakt.TiborBlomhall skrev:En Tesla Model 3 med 55 kWh batterier kommer få tufft mot Chevy Bolt med 60 kWh batterier.apkungen skrev:Gällande model 3s batteri storlek så tror jag att grundmodellen blir mindre än 60kWh men då lågt som 44kwh o ändå klara 35mil, det blir riktigt tufft. Nej 55-55kwh tror jag på.
Varför inte lansera modell 3, 3D, P3D och skita i batteristorleken och prata om hur långt den kommer istället då precis som med processorhastighet, megapixlar etc så är det vad det resulterar i som är det viktiga.
Nissan Leaf heter väl Leaf oavsett om det är 24 eller 30kWh-batteriet? eller står det Nissan Leaf-30?
Edit: Apple valde ju att inte gå ut med några siffror på iPhone i början. Det var klart och gott iPhone

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Och Tesla har Model S, Model X och Model lll. En Telsa Model S heter det oavsett batteristorlek eller motorkonfigoration, det är bara vi som har valt att ta med det när vi diskuterar. Tesla skulle i och för sig kunna välja att inte ha med beteckningen på bilen men det är väll inte någon skillnad på Tesla och Nissan Leaf olika batterier?chpaulin skrev:Rent strategiskt så skulle de kunna från och med Model 3 att skriva ut batteristorleken som del av modellnamnet. Volvo körde väl länge med att sista siffran stod för antal dörrar på bilen t.ex. 245 var kombi medans 244 var sedan av samma modell. BMW och andra har tidvis kört med motorvolymen som en del av modellnamnet men även dem har gått ifrån detta exakt.TiborBlomhall skrev:En Tesla Model 3 med 55 kWh batterier kommer få tufft mot Chevy Bolt med 60 kWh batterier.apkungen skrev:Gällande model 3s batteri storlek så tror jag att grundmodellen blir mindre än 60kWh men då lågt som 44kwh o ändå klara 35mil, det blir riktigt tufft. Nej 55-55kwh tror jag på.
Varför inte lansera modell 3, 3D, P3D och skita i batteristorleken och prata om hur långt den kommer istället då precis som med processorhastighet, megapixlar etc så är det vad det resulterar i som är det viktiga.
Nissan Leaf heter väl Leaf oavsett om det är 24 eller 30kWh-batteriet? eller står det Nissan Leaf-30?
Edit: Apple valde ju att inte gå ut med några siffror på iPhone i början. Det var klart och gott iPhoneIngen klockhastighet eller minne bara funkis!
Man ska bara snacka batteri och batteri storlek. Batteriet är som fossilbilens motor.
Det är också så att en elbil drar ungefär lika mycket per mil oavsett Model, åtminstone vid riktig vardagskörning. Så om det finns en 50kWh bil och en 60kWh så kommer du längre med den senare.
Det är också så att en elbil drar ungefär lika mycket per mil oavsett Model, åtminstone vid riktig vardagskörning. Så om det finns en 50kWh bil och en 60kWh så kommer du längre med den senare.
Nja, min är registrerad somvigge50 skrev:Och Tesla har Model S, Model X och Model lll. En Telsa Model S heter det oavsett batteristorlek eller motorkonfigoration, det är bara vi som har valt att ta med det när vi diskuterar. Tesla skulle i och för sig kunna välja att inte ha med beteckningen på bilen men det är väll inte någon skillnad på Tesla och Nissan Leaf olika batterier?
Så 85 är inte något vi har hittat på själva.Fabrikat
TESLA MOTORS 002
Handelsbeteckning
MODEL S
Typ
002
Variant
85
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Nja det står ju faktiskt Model S på ena sidan och 70, 70D, 85, 85D, P85D(L), 90, 90D, P90D(L) på själva bilen och det är siffrorna jag vill ha bort.vigge50 skrev:Och Tesla har Model S, Model X och Model lll. En Telsa Model S heter det oavsett batteristorlek eller motorkonfigoration, det är bara vi som har valt att ta med det när vi diskuterar. Tesla skulle i och för sig kunna välja att inte ha med beteckningen på bilen men det är väll inte någon skillnad på Tesla och Nissan Leaf olika batterier?
Typ så

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Jo, kanske det. Finns så många varianter. Men batteristorleken är ändå A och O i en elbil. Verkar vara ytterst få som kan tänka sig ha ett mindre batteri än de har idag? Flera verkar vilja ha större? Eller har jag missuppfattat? Omröstning kanske?chpaulin skrev:Nja det står ju faktiskt Model S på ena sidan och 70, 70D, 85, 85D, P85D(L), 90, 90D, P90D(L) på själva bilen och det är siffrorna jag vill ha bort.vigge50 skrev:Och Tesla har Model S, Model X och Model lll. En Telsa Model S heter det oavsett batteristorlek eller motorkonfigoration, det är bara vi som har valt att ta med det när vi diskuterar. Tesla skulle i och för sig kunna välja att inte ha med beteckningen på bilen men det är väll inte någon skillnad på Tesla och Nissan Leaf olika batterier?
Typ så