Knakande ratt på ny M3 Highland

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

PorscheSwe997

Knakande ratt på ny M3 Highland

Inlägg av PorscheSwe997 »

Hej,

Levt med en ny M3 Highland nu i en månads tid sedan uthämtad som ny, 135 mil. Ett irriterande lätt "knakade" har uppstått i rattnavet. Upplever det som att knapp-delen ger ifrån sig ett knarrade så fort minsta lilla tryck läggs på endera av rattsidorna. Nån annan som har samma problem?
Beställd M3LR Stealth Grey 2024
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Re: Knakande ratt på ny M3 Highland

Inlägg av pefreli »

PorscheSwe997 skrev: 23 sep 2024 08:59
Hej,

Levt med en ny M3 Highland nu i en månads tid sedan uthämtad som ny, 135 mil. Ett irriterande lätt "knakade" har uppstått i rattnavet. Upplever det som att knapp-delen ger ifrån sig ett knarrade så fort minsta lilla tryck läggs på endera av rattsidorna. Nån annan som har samma problem?
Jag har faktiskt upplevt en liten skillnad mot tidigare M3. I vissa situationer kan jag uppleva ett lite (knappt märkbart) ”knäppande” ljud och att rattstången är lite ”mjukare” än tidigare bilar.

Inget jag upplever som ett problem dock.

Jag rekommenderar att du lägger ett ärende i appen. Berätta gärna hur det går.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
FreddoMental

Inlägg av FreddoMental »

Lätt knakande när jag svänger lätt med ratten. Var inte där från början. Man hör allt i en bra isolerad elbil 😊
PorscheSwe997

pefreli skrev: 23 sep 2024 23:27
Hej,

Jag har faktiskt upplevt en liten skillnad mot tidigare M3. I vissa situationer kan jag uppleva ett lite (knappt märkbart) ”knäppande” ljud och att rattstången är lite ”mjukare” än tidigare bilar.

Inget jag upplever som ett problem dock.

Jag rekommenderar att du lägger ett ärende i appen. Berätta gärna hur det går.
Lagt ett ärende, ska in 22 Oktober. Blir säkert byte av ratten, hittade en annan tråd internationell och verkar inte vara helt ovanligt och ett problem "by-design".
Användarvisningsbild
Syntax
Teslaägare

Inlägg av Syntax »

Ratten knarrar i min bil som är uttagen i slutet av mars. Aldrig upplevt detta på någon annan bil. Service Center undersökte det och svarade att det är normalt. Ingen åtgärd. Värdelöst. :(
Model 3 Dual Motor Long Range 2024
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare

Inlägg av Front242 »

Min är från första minuten precis likadan - pissirrriterande. Tesla har gjort att reparationsförsök och la skumbanan bakom airbagen, men det gjorde ingen som helst skillnad. Min knappsats gnekar oxå. Tar jag ett rejält tag i ratten och juckar på den så knarrar det hej vilt. Hoppas andra reparationsförsöket går bättre
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare

Inlägg av Front242 »

Hej,

Exakt likadan är min upplevelse
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare

Inlägg av Front242 »

Nu har Tesla i Jönköping meckat med min ratt en andra gång och gjort de fixar som fabriken rekommenderar. Ta i trä, men min verkar knäpptyst nu. Tips :)
PorscheSwe997

Front242 skrev: 09 okt 2024 20:15
Nu har Tesla i Jönköping meckat med min ratt en andra gång och gjort de fixar som fabriken rekommenderar. Ta i trä, men min verkar knäpptyst nu. Tips :)
Min var inne idag och svaret blev att de verifierar problemet men att det inte finns en lösning och att det ska vara så :shock:

Har svarat att jag inte godtar detta. Tips på hur man ska göra för att få dem att åtgärda?
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare

Inlägg av Front242 »

Inte mer än att Tesla gillar video eller att man kan visa knaket på plats. Jag upplevde min som knakigare vid varm väderlek. Tycker det är så generellt med trean. Den är som en tysk bil, upplevs som tajt när man står still och klämmer lite. Sen när det börjar röra på sig så är sannolikheten för missljud större då allt är tajtare.

Min gamla S hade 1 meter gapp i allt, men var knäpptyst när man körde
PorscheSwe997

Front242 skrev: 22 okt 2024 20:45
Inte mer än att Tesla gillar video eller att man kan visa knaket på plats. Jag upplevde min som knakigare vid varm väderlek. Tycker det är så generellt med trean. Den är som en tysk bil, upplevs som tajt när man står still och klämmer lite. Sen när det börjar röra på sig så är sannolikheten för missljud större då allt är tajtare.

Min gamla S hade 1 meter gapp i allt, men var knäpptyst när man körde
Tack! Tesla verifierade ju knaket enligt servicemeddelandet men säger att det inte finns en lösning och att bilen är ”by design”. Får se vad de säger nu när jag meddelat att jag inte accepterar det.
Användarvisningsbild
bj0rnis
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn97

Inlägg av bj0rnis »

Fortsätt gärna uppdatera då jag upplever samma problem. Har haft inne den en gång och det blev marginellt bättre.

Upplever att det är värre när rattvärmen är på, märker ni samma?
M3 RW Quicksilver 2024 - Nuvarande
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare

Inlägg av Front242 »

Min gnekade när det var så himla varmt och då använde jag ju inte rattvärmen. Min var hos Tesla innan det blev aktuellt med rattvärme. Dock så låter ju inte helt orimligt
Användarvisningsbild
bj0rnis
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn97

Inlägg av bj0rnis »

En mobil tekniker var och kikade igen på detta. Efter 10 minuters rattvärme på Max hörde han felet. Slutar med ett byte av rätt den 18/11. Hoppas det försvinner!
M3 RW Quicksilver 2024 - Nuvarande
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

bj0rnis skrev: 09 nov 2024 10:06
En mobil tekniker var och kikade igen på detta. Efter 10 minuters rattvärme på Max hörde han felet. Slutar med ett byte av rätt den 18/11. Hoppas det försvinner!
Skönt att höra att det finns en fungerande service. Lämnade in min Audi för andra gången. Och för andra gången så glömde de ta in bilen trots avtalad tid för att kolla på åtgärden…Helt jäkla kasst. Och nått fel var det inte utan som Tesla brukar säga ”As design” fast Audi kallar det att funktionen fortfarande finns, men sen kanske den inte fungerar som tidigare och är irriterande men inget som åtgärdas på garantin.

Med detta vill jag säga att det är Tesla är långt ifrån ensamma med att servicen inte sköts fullt ut så bra.
Tror faktiskt det främst handlar om personen du pratar med…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare

Inlägg av Front242 »

Jag hade en Adå A4 inne på A*viks fem gånger på skrammel i ratten utan åtgärd. Blev förbannad och skruvade isär skiten själv, satte lite tejp och det blev knäpptyst
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare

Inlägg av Front242 »

Mitt gnekande kom tillbaka så jag anmälde igen, och denna gång så byttes ratten och nu problemet borta.
Skriv svar