Ingen heljusautomatik
Moderator: Redaktion
Ingen heljusautomatik
Min bil verkar inte slå på helljuset automatiskt längre. Före sommaren (med äldre mjukvara) så är jag tämligen säker på att den gjorde det. Jag har försökt vänta ut den men det blir för farligt att köra runt med halvljus i mörkret.
Funkar detta för er andra?
Funkar detta för er andra?
Model Y LR AWD -24
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Ingen heljusautomatik
Ja det funkar.
Kolla att automatiken är aktiverad i "Belysnings menyn".
Autmatiken stängdes av med en uppdatering under sommaren, så har du inte återaktiverat det så är det troligtvis därför.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Hej
Lika på min Model Y 2023, har fått stanna och slå av automatik och sedan slå på igen. Fungerar dåligt nu.
Lika på min Model Y 2023, har fått stanna och slå av automatik och sedan slå på igen. Fungerar dåligt nu.
Model Y '23 - LR Quicksilver
Jag har provat att slå av och på auto i belysningsmenyn men det har inte hjälpt.
Model Y LR AWD -24
Model Y LR AWD -24
Har du testat att aktivera auto-läget när det är rejält mörkt?
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Och precis nu denna minut fick jag 2024.32.3. Jag kör in den så får vi se.
Model Y LR AWD -24
Nej det har jag inte provat. Det har varit rejäl skymning när jag har startat resorna och under resan så har det blivit riktigt mörkt utan att den har slagit på helljuset. När jag då har gått in i menyn och slagit av och på auto så har helljuset tänts. Så i det läget har den själv förstått att helljuset skall vara på.
Nu fick jag precis en uppdatering. Kör in den nu.
Model Y LR AWD -24
Hoppas det löser sig. Jag hade haft både 2024.26 och nu 2024.32. Helljuset har funkat bra på båda.
- MNA
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin705425
Måste då vara rejält mörkt för mig för att dom ska tändas och tror att man måste köra över 40 dessutom.
Model Y LR -23. Vit/svart. Beställd 22/4. Upphämtad 19/5.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Ja, det måste vara rejält mörkt, och hastighetsgränsen har tydligen gjort en comeback.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Om du kollar på displayen, så ser du om den blåa helljussymbolen är igång, men grå, om så, så är helljusautomatiken igång. Om den inte syns, klicka bak (eller fram kommer inte ihåg) på vänstra spaken på ratten, så aktiverar den/avaktiverar den helljusautomatiken. Det verkar INTE gå att slå på helljuset manuellt, utan det är automatik eller ej om så är inställt i inställningarna
Zeekr 7X beställd
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Innan uppgraderingen så fick jag inte den grå helljusikonen med ett A i. Om jag gick in i ljusinställningen och stängde av/på auto så kom ikonen. Vid nästa körning så var det samma sak igen.Strebern skrev: ↑21 sep 2024 17:52Om du kollar på displayen, så ser du om den blåa helljussymbolen är igång, men grå, om så, så är helljusautomatiken igång. Om den inte syns, klicka bak (eller fram kommer inte ihåg) på vänstra spaken på ratten, så aktiverar den/avaktiverar den helljusautomatiken. Det verkar INTE gå att slå på helljuset manuellt, utan det är automatik eller ej om så är inställt i inställningarna
Nu efter uppgraderingen till 2024.32.3 så funkar det som förväntat igen utan att jag behöver gå in och stänga av / på auto för varje körning.
Model Y LR AWD -24
Uppföljning nu när jag har kört ett tag och det blivit mörkare.
Har nu mjukvara 2024.32.3 och helljusautomatiken är opålitlig. I går när jag hoppade in i bilen i kolmörker så tändes inte helljuset. Ikonen för helljus syntes inte, varken utgråad eller blå. Jag går in i ljusmenyn och där är strålkastaren med ett A vald och på raden under står det auto. Nu klickar jag av och på strålkastaren och då tänds helljuset.
I morse när jag hoppade in i bilen så visas strålkastaren med ett A i grå version. Då kan man ju tro att det kommer att fungera nu men jag har gjort den här manövern tidigare och det har inte fungerat.
Det hela verkar väldigt lynnigt. Är det fler som har det så här? Några tips annars?
Har nu mjukvara 2024.32.3 och helljusautomatiken är opålitlig. I går när jag hoppade in i bilen i kolmörker så tändes inte helljuset. Ikonen för helljus syntes inte, varken utgråad eller blå. Jag går in i ljusmenyn och där är strålkastaren med ett A vald och på raden under står det auto. Nu klickar jag av och på strålkastaren och då tänds helljuset.
I morse när jag hoppade in i bilen så visas strålkastaren med ett A i grå version. Då kan man ju tro att det kommer att fungera nu men jag har gjort den här manövern tidigare och det har inte fungerat.
Det hela verkar väldigt lynnigt. Är det fler som har det så här? Några tips annars?
Model Y LR AWD -24
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Man måste köra över en viss hastighet (igen) för att helljuset skall tändas. I förra veckan var jag i Lappland och jagade. Jag var tvungen att ställa om till manuellt helljus, det slog aldrig på automatiskt.
Volvo PV 544 Special 1963
Jag har för mig att gränsen är 40km/h. Jag körde 50 km/h men det tändes inte och den grå ikonen för automatiskt helljus syntes inte. Syns den alltid för dig?
Model Y LR AWD -24
När den grå ikonen för automatiskt helljus inte visas på skärmen, vad händer om du helt enkelt för blinkersspaken framåt?
Man kan ju alltid slå av helljuset, automatiskt eller ej, genom att föra spaken framåt, tänker om du råkat göra det och bilen "kommer ihåg" det?
Man kan ju alltid slå av helljuset, automatiskt eller ej, genom att föra spaken framåt, tänker om du råkat göra det och bilen "kommer ihåg" det?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Jaegaern
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/simon82910
Det är faktiskt lite av ett problem att det automatiska helljuset, numera matrix, väntar tills det är såpass mörkt innan den går igång.
Man hinner tänka "Nu vill jag ha helljus" flera gånger. Men precis innan man tänker "Nu börjar det bli farligt utan heljus" så kommer det igång. Jag tycker den marginalen är på tok för dålig.
Man hinner tänka "Nu vill jag ha helljus" flera gånger. Men precis innan man tänker "Nu börjar det bli farligt utan heljus" så kommer det igång. Jag tycker den marginalen är på tok för dålig.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Om jag för spaken framåt så aktiveras helljuset. Är detta en separat inställning från ljusmenyn?tor-ake skrev: ↑08 okt 2024 09:04När den grå ikonen för automatiskt helljus inte visas på skärmen, vad händer om du helt enkelt för blinkersspaken framåt?
Jag filmade ljusmenyn i går. Det är kolsvart ute när jag startar körsessionen. Ikonen för automatiskt helljus (strålkastare med ett A i ) syns inte på skärmen, varken grått eller blått. Jag använder helljusblink, spaken mot ratten, för att aktivera ljusmenyn. Den visar "auto" och strålkastare med ett A men ändå är helljusautomatiken avstängd. Då klickar jag av/på automatiken och då tänds helljuset.
Borde inställningen i ljusmenyn i filmen innebära automatiskt helljus? Finns det ytterligare en inställning om man för blinkerspaken framåt så att jag kan ha på auto i menyn men ändå stänga av helljusautomatiken med spaken?
Model Y LR AWD -24
Helljusikonen (grå eller blå) syns väl bara om helljusautomatiken är aktiv, dvs när man kör en viss hastighet. I filmen står ju bilen stilla.
För mig syns den ibland även när bilen står still. I dag var det så. I fullt dagsljus och då var den grå vilket jag tolkar det som att den skall aktivera helljuset automatiskt när det är mörkt och hastigheten är över 40 km/h.
Jag börjar tro att det är så här:
Om man ställer in automatisk helljus i ljusmenyn så kan man växla mellan manuellt och automatiskt genom att föra blinkerspaken framåt. Om man genom att föra blinkerspaken framåt stänger av automatiskt helljus så står det ändå auto i ljusmenyn. Kan detta stämma?
Model Y LR AWD -24
Så här skulle jag vilja uttrycka det: Om man har auto valt i menyn kan man genom att föra spaken framåt växla mellan 1. automatiskt helljus, grå eller blå ikon beroende på vad automatiken bestämt, och 2. helt av dvs bara halvljus. Den initiala statusen 1/2 när man kör bestäms av hur mörkt det är samt om bilen använder Vision som t.ex vid farthållare eller autopilot aktiverad. Förut var det så att auto alltid var påtvingat så fort autopilot aktivetades men det har ändrats så nu kan man styra lite mer själv.mussla skrev: ↑08 okt 2024 16:31För mig syns den ibland även när bilen står still. I dag var det så. I fullt dagsljus och då var den grå vilket jag tolkar det som att den skall aktivera helljuset automatiskt när det är mörkt och hastigheten är över 40 km/h.
Om man ställer in automatisk helljus i ljusmenyn så kan man växla mellan manuellt och automatiskt genom att föra blinkerspaken framåt. Om man genom att föra blinkerspaken framåt stänger av automatiskt helljus så står det ändå auto i ljusmenyn. Kan detta stämma?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Tack! Detta förklarar det hela. Då har jag/eller frugan oavsiktligt fört spaken framåt ibland vilket har växlat mellan automatiskt helljus och endast halvljus. Detta sparas mellan körningar och det hela har verkat slumpmässigt. Att ljusmenyn anger automatiskt helljus på när det är avstängt med spaken var dessutom inte helt tydligt.tor-ake skrev: ↑08 okt 2024 19:07Så här skulle jag vilja uttrycka det: Om man har auto valt i menyn kan man genom att föra spaken framåt växla mellan 1. automatiskt helljus, grå eller blå ikon beroende på vad automatiken bestämt, och 2. helt av dvs bara halvljus. Den initiala statusen 1/2 när man kör bestäms av hur mörkt det är samt om bilen använder Vision som t.ex vid farthållare eller autopilot aktiverad. Förut var det så att auto alltid var påtvingat så fort autopilot aktivetades men det har ändrats så nu kan man styra lite mer själv.mussla skrev: ↑08 okt 2024 16:31För mig syns den ibland även när bilen står still. I dag var det så. I fullt dagsljus och då var den grå vilket jag tolkar det som att den skall aktivera helljuset automatiskt när det är mörkt och hastigheten är över 40 km/h.
Model Y LR AWD -24