Det jag kom på under alla mina gånger som min bil hamnade i zombie-mode var att man måste komma tillräckligt långt bort från bilen för att nyckel och bil inte längre ska få kontakt för att typ återställa sig…
Dom sista gångerna som jag ”hetsade” bilen in i zombie-mode så behövde jag bara starta om bilen.
Oklart om det hjälper för dig eller inte vispen.
På IONIQ 5 kan man få den ur zombie mode genom att låsa bilen och skicka valfritt kommando från bluelink. T.ex Starta AC. Då släpper det direkt.
Jag har dock aldrig råkat ut för det som tur är, men norge-gruppen var fylld av såna inlägg 2021/början 2022.
Det funkade inte på min Kia, provade jag alldeles för många gånger tyvärr i ren frustration
Men att prova starta via Kia Connect det gjorde jag aldrig men tyckte den appen var så där
Ändå fantastiskt hur man kommer fram till att olika saker löser saker.
På Mercedes E220 CDI från ca 2002 så stannade vindrutetorkaren av vid enstaka tillfällen, helst vid kraftigt regn, kanske var 2000:e regnmil eller så. När det hände så gick torkaren inte igång igen, trots att man startade om bilen, drog ur batteriet etc...
Lösningen var istället att stänga av bilen; starta den, vrida fullt rattutslag åt vänster, sedan fullt rattutslag åt höger, sedan in i mitten igen; därefter stänga av och sätta igång bilen igen. Då hade det låst upp sig. Var tydligen en slags reboot av bilen enligt jourhavande besserwisser (med rätta) via telefon...
Jag kom precis från en EV6 Plus och är fruktansvärt missnöjd. Jag hade inte valt en sådan. I ca 1,5 år ägde jag bilen och under tiden fick jag bilen bärgad 4-5 gånger för att 12v batteriet lagt av helt utan förvarning. Kia har fortfarande inte listat ut vad som var problemet när dom köpte tillbaka den.
Jag hade aktat mig för Kia EV6 dessutom så är deras app helt värdelös och ska man göra uppdatering på bilen så måste den lämnas in på verkstad för det är inget som man kan göra på distans.
Bilen i övrigt är mycket trevlig att köra och väldigt snygg men Kia ligger inte i framkant med tekniken.
Måndagsexemplar finner du hos alla tillverkare, bara man har otur. Så det blir lite konstigt att undvika att köpa en EV6 bara för att ditt ena exemplar hade problem. Ska man använda samma tankegång, så kan man inte köpa någon ny bil alls.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag kom precis från en EV6 Plus och är fruktansvärt missnöjd. Jag hade inte valt en sådan. I ca 1,5 år ägde jag bilen och under tiden fick jag bilen bärgad 4-5 gånger för att 12v batteriet lagt av helt utan förvarning. Kia har fortfarande inte listat ut vad som var problemet när dom köpte tillbaka den.
Jag hade aktat mig för Kia EV6 dessutom så är deras app helt värdelös och ska man göra uppdatering på bilen så måste den lämnas in på verkstad för det är inget som man kan göra på distans.
Infotainment kan man väl uppdatera hemma antingen med OTA eller med USB-minne som på IONIQ 5? Så att den alltid måste in på verkstad för att uppdatera är ju inte helt sant.
12V är ett klassiskt fel på Kia/Hyundai, men det är inte så pass vanligt att alla råkar ut för det och det finns inte en enda bil att köpa av andra märken som inte upplevt några fel. Jag trodde EV6 var som IONIQ 5 att den har väldigt få fel i jämförelse med konkurrenterna? Dessutom känner man väl sig ändå trygg med 7 års garanti. Jag har "bara" 5 år på min IONIQ 5.
Hyundais app Bluelink fungerar klockrent. Synd att Kias variant inte gjorde det...
Jag kom precis från en EV6 Plus och är fruktansvärt missnöjd. Jag hade inte valt en sådan. I ca 1,5 år ägde jag bilen och under tiden fick jag bilen bärgad 4-5 gånger för att 12v batteriet lagt av helt utan förvarning. Kia har fortfarande inte listat ut vad som var problemet när dom köpte tillbaka den.
Jag hade aktat mig för Kia EV6 dessutom så är deras app helt värdelös och ska man göra uppdatering på bilen så måste den lämnas in på verkstad för det är inget som man kan göra på distans.
Infotainment kan man väl uppdatera hemma antingen med OTA eller med USB-minne som på IONIQ 5? Så att den alltid måste in på verkstad för att uppdatera är ju inte helt sant.
12V är ett klassiskt fel på Kia/Hyundai, men det är inte så pass vanligt att alla råkar ut för det och det finns inte en enda bil att köpa av andra märken som inte upplevt några fel. Jag trodde EV6 var som IONIQ 5 att den har väldigt få fel i jämförelse med konkurrenterna? Dessutom känner man väl sig ändå trygg med 7 års garanti. Jag har "bara" 5 år på min IONIQ 5.
Hyundais app Bluelink fungerar klockrent. Synd att Kias variant inte gjorde det...
Det är samma app, har haft både Kia och Hyundai. Fungerade likadant. Bilarna har fungerat klockrent, inte minsta lilla problem med någon av dem. Sen tycker jag dock att bilarna har varit lite sega ibland att svara på anrop från appen.
Jag har systerbilen Ioniq 5 sedan 1,5 år och har hamnat i zombiemode en gång samt fått 12 voltsbatteriet urladdat en gång.
- Zombiemode hände efter någon månads ägande senvintern 2022 och fixade jag genom en googling och fock fram samma som är beskrivet här. Det ska vara uppdaterat och åtgärdat enl hyundai. De trodde att det berodde på klämd stängningsknapp för laddluckan och rekomenderade att inte trycka fysiskt på luckan. Jag har lytt rådet och aldrig återkommit.
- Urladdat 22 volt dagen innan utlandsresa förra sommaren. Var lite panik. Hyundai Lund Bilmånsson körde ut till mig på plats på min uppfart och satte i demobilens batteri. Sen efter resan fick jag helt nytt batteri. Klockrent! Det ska också vara åtgärdat. Tydligen berodde på att appen väckte bilen och drog ur ström. Jag hade precis lagt till Ioniq 5 i Tibber så den kontaktade bilen hela tiden. Men Hyundai uppdaterade appen att bilen bara fick kontaktas några få gånger per timme så löste det sig också.
Jag kom precis från en EV6 Plus och är fruktansvärt missnöjd. Jag hade inte valt en sådan. I ca 1,5 år ägde jag bilen och under tiden fick jag bilen bärgad 4-5 gånger för att 12v batteriet lagt av helt utan förvarning. Kia har fortfarande inte listat ut vad som var problemet när dom köpte tillbaka den.
Jag hade aktat mig för Kia EV6 dessutom så är deras app helt värdelös och ska man göra uppdatering på bilen så måste den lämnas in på verkstad för det är inget som man kan göra på distans.
Infotainment kan man väl uppdatera hemma antingen med OTA eller med USB-minne som på IONIQ 5? Så att den alltid måste in på verkstad för att uppdatera är ju inte helt sant.
12V är ett klassiskt fel på Kia/Hyundai, men det är inte så pass vanligt att alla råkar ut för det och det finns inte en enda bil att köpa av andra märken som inte upplevt några fel. Jag trodde EV6 var som IONIQ 5 att den har väldigt få fel i jämförelse med konkurrenterna? Dessutom känner man väl sig ändå trygg med 7 års garanti. Jag har "bara" 5 år på min IONIQ 5.
Hyundais app Bluelink fungerar klockrent. Synd att Kias variant inte gjorde det...
Det enda som gick att uppdatera hemma var kart funktionen via ett program man var tvungen att ladda ner via datorn först sen skulle det installeras (överföras på USB) inte helt optimalt men det funkar väl. Kartfunktionen och Infotainment var inget man uppdaterade på verkstaden det skulle man lösa själv enligt Kia.
Klart att alla bilar har sin skönhetsfel. Men att ha en bil som var mer på verkstaden än hemma får en att dra öronen åt sig.
Sen är ju det upp till var och en vilken bil man själv vill köpa. Jag delar med mig av min erfarenhet av Kia EV6 och kommer i alla fall inte köpa en ny Kia på ett tag.
Jag kom precis från en EV6 Plus och är fruktansvärt missnöjd. Jag hade inte valt en sådan. I ca 1,5 år ägde jag bilen och under tiden fick jag bilen bärgad 4-5 gånger för att 12v batteriet lagt av helt utan förvarning. Kia har fortfarande inte listat ut vad som var problemet när dom köpte tillbaka den.
Jag hade aktat mig för Kia EV6 dessutom så är deras app helt värdelös och ska man göra uppdatering på bilen så måste den lämnas in på verkstad för det är inget som man kan göra på distans.
Bilen i övrigt är mycket trevlig att köra och väldigt snygg men Kia ligger inte i framkant med tekniken.
Måndagsexemplar finner du hos alla tillverkare, bara man har otur. Så det blir lite konstigt att undvika att köpa en EV6 bara för att ditt ena exemplar hade problem. Ska man använda samma tankegång, så kan man inte köpa någon ny bil alls.
HelectriC Jag delar med mig av min erfarenhet av min Kia EV6 och och skulle undvika köp en ny. Jag tror ju iof inte du heller hade gått och köpt en till bil av samma märke om du upplevt samma sak. Men vad vet jag det kanske du hade gjort och hoppats på att du fick bättre tur. Jag återlämnade min och går inte tillbaka till Kia igen men det är ju jag.
Jag får upp ett meddelande i navigatorn om att jag dka uppdatera kartan eftersom den är gammal. Men i Inställningar så är Uppdatera OTA gråmarkerad och kan ej tryckas på… Vad är fel? Finns det nyare versioner än jag har? Bilen uppdaterades i oktober 2023.
Ja det är batteriet för e-call (nöduppringning). Många verkstäder säger redan innan att den är frivillig. Resten av garantin ska ej påverkas. Samma gäller på Hyundai. Kostar typ 3000 spänn att byta och man får riva ut halva bilen.
Bilen varnar själv när batteriet är lågt så det finns ingen anledning att byta innan bilen själv säger till egentligen... Många med äldre IONIQ har fortfarande inte behövt byta den.
Ja det är batteriet för e-call (nöduppringning). Många verkstäder säger redan innan att den är frivillig. Resten av garantin ska ej påverkas. Samma gäller på Hyundai. Kostar typ 3000 spänn att byta och man får riva ut halva bilen.
Bilen varnar själv när batteriet är lågt så det finns ingen anledning att byta innan bilen själv säger till egentligen... Många med äldre IONIQ har fortfarande inte behövt byta den.
Och det är nedslag på besiktningen om det ej fungerar.
Så ja det går bra att vänta men bör inte hålla mer än 3-5 år
Lånade en EV6 i helgen och kom fram till att bilen är stor och rymlig och räcker gott och väl åt oss som familj. Sköna stolar, fin cockpit och trevlig att köra.
Hämtade bilen med 100% och ca 345km räckvidd vid +8 grader vilket jag anser väldigt kort. Provade snabbladda och kom bara upp i 65 kW med 25% kvar vilket jag anser vara alldeles för sakta med tanke på bilens kapacitet på 250kW enligt KIA. Provade även dagen efter med förvärmning (ca 20 min) med 23% kvar i ionity och kom upp i 135kW som mest!
Grannen kollade på detta och när man läser villkoren så ser det ut som nedan.
*Billån: EV6 AWD SPECIAL EDITION: 0,99% (Rörlig ränta), 30% kontant, 36 mån, kreditbelopp 436874kr, Restvärde 362120kr, effektiv ränta 1,26% (okt 2024), sammanlagt belopp att återbetala 451895kr, serviceavtal ingår med 105kr/mån. Uppläggningsavgift 995kr & adminavgift 59Kr/mån tillkommer.
Nypris i exemplet ovan är 624’, man behöver lägga in 187’ kontant och restvärdet efter 3 år är 362’. Så alltså är amorteringen ca 75’. Skulle säga att det inte är ett lika bra finansieringserbjudande som Tesla. Vare sig min granne eller jag tyckte det iaf.
Grannen kollade på detta och när man läser villkoren så ser det ut som nedan.
*Billån: EV6 AWD SPECIAL EDITION: 0,99% (Rörlig ränta), 30% kontant, 36 mån, kreditbelopp 436874kr, Restvärde 362120kr, effektiv ränta 1,26% (okt 2024), sammanlagt belopp att återbetala 451895kr, serviceavtal ingår med 105kr/mån. Uppläggningsavgift 995kr & adminavgift 59Kr/mån tillkommer.
Nypris i exemplet ovan är 624’, man behöver lägga in 187’ kontant och restvärdet efter 3 år är 362’. Så alltså är amorteringen ca 75’. Skulle säga att det inte är ett lika bra finansieringserbjudande som Tesla. Vare sig min granne eller jag tyckte det iaf.
Nä, så är det ju, men det är iallafall väldigt mycket bättre än den offert jag fick på en EV6 i augusti, med drygt 9% effektiv ränta. Då skulle jag få en kreditkostnad på närmare 110 ksek på 3 år... Det blev en Model Y LR AWD för min del istället
Grannen kollade på detta och när man läser villkoren så ser det ut som nedan.
*Billån: EV6 AWD SPECIAL EDITION: 0,99% (Rörlig ränta), 30% kontant, 36 mån, kreditbelopp 436874kr, Restvärde 362120kr, effektiv ränta 1,26% (okt 2024), sammanlagt belopp att återbetala 451895kr, serviceavtal ingår med 105kr/mån. Uppläggningsavgift 995kr & adminavgift 59Kr/mån tillkommer.
Nypris i exemplet ovan är 624’, man behöver lägga in 187’ kontant och restvärdet efter 3 år är 362’. Så alltså är amorteringen ca 75’. Skulle säga att det inte är ett lika bra finansieringserbjudande som Tesla. Vare sig min granne eller jag tyckte det iaf.
Nä, så är det ju, men det är iallafall väldigt mycket bättre än den offert jag fick på en EV6 i augusti, med drygt 9% effektiv ränta. Då skulle jag få en kreditkostnad på närmare 110 ksek på 3 år... Det blev en Model Y LR AWD för min del istället
Bättre att privatleasa och lämna tillbaks efter 36 mån, bör man spara 100k mot att köpa den privat.
Alltså känns som Kia gjort allt i sin makt för att krångla till och fixa så verkstäderna ska tjäna pengar!
Helt vansinnigt att en service efter 2 år ska kosta 4800 kr! Inget ska ju typ bytas… Lite kontroller bara.
"inget"?
Nu har jag ingen insikt i serviceprocessen, men efter två år vill man byta bromsvätska och kupefilter. När görs det annars?
Typ inget skulle det stå…
Kupéluftfilter tar mindre än 5 min att byta o kostar nån hundring. Bromsvätska kostar inte mkt heller och tar kort tid att byta… 4800 kr är ocker för detta!