3 års privatleasing går ut, hur har ni gjort? M3P.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

AK72

3 års privatleasing går ut, hur har ni gjort? M3P.

Inlägg av AK72 »

Hej alla kunniga Teslaägare, kan lösa ut min snart (2021) 3-år gamla Model 3 performance för 356.000 som gått precis över 7000 mil. Eftersom jag är den enda ägaren och bilen dessutom är pedantiskt omhändertagen är den således i fint skick. Har dessutom laddat den efter alla konstens regler, endast 100% inför långresor.

Den är gråmetallic och har fått ny vinge och utbytt "högspänningsbatteri" eller vad de kallar det.

Hur hade ni gjort? Skall jag behålla den så blir det givetvis ett köp och försöka köra den så länge som möjligt.

Kollar man vad bilmarknaden erbjuder för tunt 350`är det inte mycket som erbjuds.

Tack på förhand.

/A
Tesla M3P 2021 - Midnight Silver - Svart Interiör.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: 3 års privatleasing går ut, hur har ni gjort? M3P.

Inlägg av Tellus »

Jag hade behållt den och sen bytt in den när model Y Juniper performance kommer, made in Germany
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Electron

Inlägg av Electron »

Japp håller med. Jag är i samma sits. Väntar på Juniper 😀
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
vampyren

Inlägg av vampyren »

Juniper är ju inte sedan så om man nu vill ha en sportbil så är highland som gäller.
Jag har en beställning på Highland som jag är lite kluven över....Gillar Juniper för höjd och enklare påstigning och mer utrymme.
Men Highland är så snygg och skön att köra. Tror knappast Juniper kommer i samma klass.
De är såklart olika bilar. Svårt att bestämma mig själv :D ilands problem hehe

Hur tänker ni....
Användarvisningsbild
Jimel
Teslaägare

Inlägg av Jimel »

Om du känner att du litar på bilen så skulle jag nog behålla den, byta till Y som flera säger skulle aldrig jag göra, de är ju så fula :D
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Jag köpte ut min M3 LR med 7500mul för 339k för ett halvår sedan. Lite högre pris för din del men den har ju gått färre mil och möjligt att du har lagt på någon extrautrustning?

Själv tänker jag byta till en MY framöver på grund av utrymmena, nollräntan är intressant på den utgående modellen men är egentligen får man ju en bil som inte noterbart skiljer sig från den man har idag. Juniper blir dyrare eftersom ränte rabatten lär utebli men håller kanske bättre andrahandsvärde samt att man får en moderna bil.

Sedan finns alternativ nummer 3 att man kör vidare med sin M3 något år och sedan byter till en begagnad MY. Just nu är begagnat priserna på MY väldigt höga men om något år när de har gått ner så skulle man kunna byta till en begagnad om man vill minimera värdeminskning på bilar.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Jag tycker nog en M3P Highland skiljer sig markant från alla Y-modeller, lite som äpplen och päron.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Behåll, fin bil till lågt pris
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Oryd

Inlägg av Oryd »

Behåll; tidiga 3P har ju USS, radar och spakar...
Och Gunpowder-fälgar.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

Jag tycker givetvis att du ska behålla. En ny bil är inte så mycket bättre och subjektivt sämre på andra punkter beroende på vad man tycker. Det är många hundratusen att lägga mellan.

En punkt väldigt många missar är att skillnaden mellan elbil och fossilbil i driftkostnad (exklusive drivmedel) första 3-4 åren är nästan noll. Alla har gratis service och underhåll behövs knappt. Det är efter 3-4 år som skillnaden i underhållskostnader verkligen börjar visa sig.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
AK72

Inlägg av AK72 »

Oryd skrev: 09 okt 2024 22:52
Och Gunpowder-fälgar.
Detta är en stor uppsida mot de nya Teslorna, något som ofta glöms bort.
Tesla M3P 2021 - Midnight Silver - Svart Interiör.
manneson

Inlägg av manneson »

356k är ju en del slantar. Skall du finansiera det får du antagligen rätt kass ränta?
Och köper du kontant så missar du ju potentiella intäkter på kapitalet, dvs om du placerat dem istället.
Sedan tillkommer ju helförsäkring, vilket för många är rätt dyrt på en Model 3 nuförtiden.
Garantin löper snart ut samt det kanske är dags för nya däck snart... kort sagt kostnaderna tilltar betydligt.

Så.... jag hade nog provkört en Highland. Kan du tex nöja dig med en RWD så får du en mkt modernare och mer komfortabel bil, med 4 års garanti och behöver endast halvförsäkring i 3 år. Dessutom med väldigt låg ränta(du får ju också 30% avdrag på den, svårslaget)
Så totalkostnaden kan nog bli lägre med ny bil... och kom ihåg referallänk för lägre pris. :)
Oryd

Inlägg av Oryd »

AK72 skrev: 10 okt 2024 12:10
Oryd skrev: 09 okt 2024 22:52
Och Gunpowder-fälgar.
Detta är en stor uppsida mot de nya Teslorna, något som ofta glöms bort.
👍
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Har både Highland och den äldre generationen, att det skulle vara ”en stor grej” med spakarna, parkeringssensorer och radar kan jag inte hålla med om - en åsikt som oftast förfäktas av teslas motsvarighet till pub footballers.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Electron

Inlägg av Electron »

manneson skrev: 10 okt 2024 14:15
356k är ju en del slantar. Skall du finansiera det får du antagligen rätt kass ränta?
Och köper du kontant så missar du ju potentiella intäkter på kapitalet, dvs om du placerat dem istället.
Sedan tillkommer ju helförsäkring, vilket för många är rätt dyrt på en Model 3 nuförtiden.
Garantin löper snart ut samt det kanske är dags för nya däck snart... kort sagt kostnaderna tilltar betydligt.

Så.... jag hade nog provkört en Highland. Kan du tex nöja dig med en RWD så får du en mkt modernare och mer komfortabel bil, med 4 års garanti och behöver endast halvförsäkring i 3 år. Dessutom med väldigt låg ränta(du får ju också 30% avdrag på den, svårslaget)
Så totalkostnaden kan nog bli lägre med ny bil... och kom ihåg referallänk för lägre pris. :)
Du glömmer värdeminskningen i kalkylen……..
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
TorbenTorben

Inlägg av TorbenTorben »

Electron skrev: 11 okt 2024 06:51

Japp, en ny lär bli nästan dubbelt så dyr som att behålla den gamla.
manneson

Inlägg av manneson »

Electron skrev: 11 okt 2024 06:51

Nej, jag glömmer inte värdeminskningen. En ny RWD kostar ca 470k idag med referral.
Dvs endast ca 100k mer.
Hur man än räknar blir det spekulationer, eftersom man inte vet vilka saker som kommer gå sönder efter garantin är slut på nuvarande bil, eller hur världsekonomin, räntor etc ser ut om några år.
Jag skriver "kan nog bli lägre" eftersom anledningarna jag listade i första inlägget, samt ovan, i teorin kan täcka dessa 100k.
Sedan är känslan av en ny bil med garanti förstås en trygghet som är upp till var och en att fritt värdera.
Skriv svar