Fel bultmönster
Moderator: Redaktion
Fel bultmönster
Tjo
Skulle till att köpa en uppsättning fälgar igår.
Säljaren hävdar att det är 5x114.3 (dock ngt osäker)men om jag mätte rätt så va det 5x120.
Vi demonterade ett av mina hjul o satte dit fälgen. Alla muttrar gick dit felfritt om än inte riktigt samma plats som orginalfälgarna.
Det är 6 mm skillnad mellan en 114.3 o 120 fälg, kan man ens få det passa utan bekymmer?
Och då jag som mätt fel tro.
Väl mött
Säljaren hävdar att det är 5x114.3 (dock ngt osäker)men om jag mätte rätt så va det 5x120.
Vi demonterade ett av mina hjul o satte dit fälgen. Alla muttrar gick dit felfritt om än inte riktigt samma plats som orginalfälgarna.
Det är 6 mm skillnad mellan en 114.3 o 120 fälg, kan man ens få det passa utan bekymmer?
Väl mött
Re: Fel bultmönster
Det brukar finnas 2-3 mm differens mellan skruv- och håldiameter så upp till 6mm fel i bultmönster går på skruvarna. Men om inte centrumhålet heller är precis rätt blir det hemsk obalans och vibrationer plus felaktig anliggning i hjulmutterns kona, vilket gör att hjulet kan lossna med tiden.
Förklara hur du mätte bultmönstret?
Förklara hur du mätte bultmönstret?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Säljaren har rätt och du har mätt fel.Tordtesla skrev: ↑02 okt 2024 07:31Tjo
Väl mött
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
"Säljaren har rätt och du har mätt fel"
Du menar att det inte går på 120 på 114 delning?
Då kan jag köpa fälgarna utan att känna tvekan..
Du menar att det inte går på 120 på 114 delning?
Då kan jag köpa fälgarna utan att känna tvekan..
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Hur gjorde du när du mätte bultmönstret?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Det finns inte en chans att det passar (om det inte är fulfälgar med avlånga hål för att passa olika bultcirklar, typ som skiten ABS Wheels säljer.)
Bultcirkeln är diametern bultarna sitter på.
Innan du köper ska du kolla att centrumstyrningen på fälgen passar mot bilens hub. Det är det som styr att hjulet hamnar centrerat i mitten. Om inte det passar kommer du troligen få vibrationer som upplevs som obalans.
I vissa fall går det köpa centrumringar i plast att klicka dit för att få styrning kring navet.
Du bör även kolla att hjulet hamnar ungefär rätt i bilens bredd mot skärmen.
Fälgen har ett ET-mått som inte ska avvika för mycket om du inte vill påverka look eller köregenskaper.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Som jag förstått det kan ett ET som skiljer sig för mkt från det som Tesla använder, och som skulle göra att fälgen sticker ut för mkt i bredd, även ge upphov till blästring av skärmar och trösklar. Och det framgår ju inte i tråden vilken Model 3 det handlar om...
Se även t.ex:
viewtopic.php?f=51&t=15380
viewtopic.php?f=51&t=30372&start=10
viewtopic.php?f=51&t=30365
viewtopic.php?f=51&t=29571&start=20
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Det är en sanning med modifikation eller snarare bara halva sanningenSwedishAdvocate skrev: ↑02 okt 2024 14:48Som jag förstått det kan ett ET som skiljer sig för mkt från det som Tesla använder, och som skulle göra att fälgen sticker ut för mkt i bredd, även ge upphov till blästring av skärmar och trösklar. Och det framgår ju inte i tråden vilken Model 3 det handlar om...

ET beskriver var mitten på fälgen befinner sig i förhållande till anliggningsytan på fälgen som man ”skruvar i bilen”.
Fälgens bredd har lika stor betydelse. Monterar man en fälg som är en tum bredare (25.4mm) kommer ytterkanten på fälgen 0.5” (12.7 mm längre ut.
Om fälgbredden är samma är det bara titta på ET. Är fälgen en annan bredd måste hänsyn tas till det.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Det håller jag så klart med om.AAKEE skrev: ↑02 okt 2024 15:03Det är en sanning med modifikation eller snarare bara halva sanningenSwedishAdvocate skrev: ↑02 okt 2024 14:48Som jag förstått det kan ett ET som skiljer sig för mkt från det som Tesla använder, och som skulle göra att fälgen sticker ut för mkt i bredd, även ge upphov till blästring av skärmar och trösklar. Och det framgår ju inte i tråden vilken Model 3 det handlar om...
ET beskriver var mitten på fälgen befinner sig i förhållande till anliggningsytan på fälgen som man ”skruvar i bilen”.
Fälgens bredd har lika stor betydelse. Monterar man en fälg som är en tum bredare (25.4mm) kommer ytterkanten på fälgen 0.5” (12.7 mm längre ut.
Om fälgbredden är samma är det bara titta på ET. Är fälgen en annan bredd måste hänsyn tas till det.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting