VW ID.7

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4199
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.7

Inlägg av Maw »

Sportbilsentusiasten skrev: 09 jun 2024 18:05
Maw skrev: 09 jun 2024 10:23
Sportbilsentusiasten skrev: 09 jun 2024 10:03
R_Edvinsson skrev: 08 jun 2024 19:58
Oscar11 skrev: 08 jun 2024 19:00
Gick inget vidare för id7 i norska testet..Tesla Y nästan 53 mil 👍
NAFs test brukar ha en del väldigt märkliga avvikelser varje år.
ID7 är en av dem detta år.

Men sträckan de kör är också lite speciell där den vid typ 460km kommer över ett krön på 1000möh för att sen vända ner närmare 800hm på nästkommande 30km.
Så chaufförer som lite skillat tar bilen precis över krönet kan sen köra på motorbroms ner för hela backen och på köpet ta sig en liten sträcka till.

Usel test för räckvidd om man skall kunna jämföra datan.
En sådan liten detalj påverkar marginellt på en lång sträcka.

Är ingen slump att vissa bilmärken oftast är i topp i de flesta tester i olika sammanhang/länder/temperatur.
Tesla är effektiva på att hushålla på elektronerna.
Många andra tillverkares bilar brukar komma långt, men de laddar på med stora batterier. Inte optimalt.
Tvärtom så gör den lilla detaljen att man kommer över krönet i just det testet en enorm skillnad ;)
Vilka bilar kom inte över?
Ja du, säg det. Antagligen de som inte har tillräcklig räckvidd? Tesla Model Y RWD som exempel kanske?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4199
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.7

Inlägg av Maw »

Lång och utförlig jämförelse mellan ID7 GTX och Pro. Det verkar som att båda klarar förbrukningen bra och att GTX klarar sig bättre än väntat i förhållande till WLTP.

Från privat FB-grupp
https://www.facebook.com/share/p/B2BRwrYNH5EB6G6Q/?
Test VW ID.7 GTX station wagon VS ID.7 PRO station wagon. (Long reading, many details)

Earlier this month, Me and 3 other test drivers tested and compared the ID.7 GTX station wagon and the ID.7 PRO station wagon here in Norway.

On paper, these cars have an almost identical range, only 3 kilometers difference in favor of the GTX - based on what VW states when they state the WLTP range of these cars. (571 KM GTX/568 KM PRO) I thougt that 3 kilometer sounds way too low, I assumed the GTX tourer has more than 3 km extra range compared to the PRO tourer with 9 kWh smaller battery.

The GTX does indeed weigh around 100 kilos more, the 86 kWh battery pack weighs around 46 kilos more than the 77 kWh pack the ordinary PRO editions come with. An additional electric motor also has its weight and the four-wheel drive naturally leads to somewhat more consumption when it is activated. The GTX has an extra 54 horsepower and does 0-100 about 1 second faster than the PRO version. So active driving with Gtx gives somewhat more consumption, but overall I assumed that the difference in consumption is small in practice.

My claim was that VW are far too conservative here - this and more we wanted to find out. What is the real difference in range and what is the consumption of these cars at different speeds and situations? In addition to a full range test, a separate motorway test was planned.

I recruited 3 very experienced and competent test drivers in the norwegian ID. 7 group on Facebook. Three interested EV drivers signed up: Magne Olsen, Luis Betancor and Per Christian Strand. Two of the drivers are experienced ID.4 drivers with respectively 140,000 km and 160,000 km on their cars, both are considering switching to ID. 7. The third test driver is an experienced Tesla Model 3 driver who strongly considers the ID.7 GTX as his next car.

Test 1, RANGE TEST: ID.7 GTX station wagon VS ID. 7 PRO station wagon. Route: Vinterbro – OSLO – Storefjell mountain hotel Golsfjellet 1010 Meters above sea level – and back to OSLO – MOSS – SARPSBORG towards Sweden and back to MOSS/RYGGE to charge. We started about 150 meters above sea level.

First consumption reading Sollihøgda, 50 km driven:
GTX: 16.3 kWh/100 km (90% battery)
PRO: 15.3 kWh/100 km (89% battery)

Second reading Sokna, 100 km driven (15 degrees C):
GTX: 13.5 kWh/100 km (84% battery)
PRO: 12.9 kWh/100 km (82% battery)

Third reading Gol Sentrum 200 M above sea level, 193 km driven (15 degrees C):
(last stop before we climb 800 altitude meters/height meters)
GTX: 13.7 kWh/100 km (69% battery)
PRO: 13.2 kWh/100 km (66% battery)

Fourth reading: Storefjell mountain Hotel 1010 Meters above sealevel, 212 km driven (13 degrees)
GTX: 16.2 kWh/100 km (59% battery)
PRO: 15.5 kWh/100 km (56% battery)

Fifth reading: Back down to Gol City 200 Meters above sea level, 231 km driven (15 degrees):
GTX: 13.8 kWh/100 km (61% battery)
PRO: 13.3 kWh/100 km (59% battery)

Sixth reading: Mastemyr/Kolbotn/Svartskog area, 42 miles driven:
GTX: 13.3 KWh/100 km (33% battery - approx. 2/3 battery used, estimated remaining range 210 kilometers according to the car's "guess'ometer"/the cars calculated/estimated range) . Note: Here we could have secured a range of well over 600 kilometers if we had driven calmly on the motorway in the right lane towards Sarpsborg/Svinesund/Sweden or if we had driven on a number of country roads in the area.

However, we wanted to make the test more demanding and realistic for Norwegians, so we chose to drive actively in the left lane on the motorway towards Sarpsborg/Sweden. Staying constantly in the left lane requires a lot of energy, here the speedometer speed is usually up to 120 km/h. Approximately 100-120 kilometers of such driving significantly increases consumption, but at the same time provides a more realistic example for many when it comes to consumption/range. Some also drive longer stretches on the motorway. What do we end up with when we challenge the cars with such energy-demanding active driving for the next 100-120 kilometers?

We then drove past Sarpsborg and eventually turned towards Moss/Rygge again to end the trip with charging at the IONITY station at Rygge by Moss. By then the cars had driven 542 km:

Seventh and last reading: Ionity Rygge/Circle K Rygge/Moss, 542 km driven:
GTX: 14.0 kWh/100 km (9-10% battery, changed from 10-9% when we stopped)
PRO: 13.3 kWh / 100 km (2% battery)

Summary Range: Based on today's driving, it can be roughly calculated that the cars with this type of driving (approx. 35% motorway and approx. 65% country road) give the following range on a mostly dry day in the summer season/september , temp. 13-+20 degrees C.:

GTX: 600 kilometers range
PRO: 560 kilometers range

I mean that these ranges are very good, we drove a route that includes a trip to 1010 meters above sea level and with a large proportion of motorway included. (approx. one-third motorway) This shows once again that the WLTP figures are achievable on a mostly dry day in the summer season.

TeslaBjørn has also tested the id.7 thoroughly a number of times, his tests also consistently show that the id.7 is a very efficient car. We could probably have squeezed out a further estimated 10-30 extra kilometers if we had used a test method where you drain the batteries to below 0% until the cars stop. We didn't have a tow truck available, so we chose the method that is more relevant to most people.

Our experience shows that GTX is mostly around 0.5-1 kWh higher consumption per 100 km. The times when the difference is greatest are when there is a lot of climbing or a lot of active driving with accelerations, etc. Such a difference in consumption has minimal effects, here we are talking about a few Euro/GBP a month extra for those who choose GTX if you drive 20,000 km annually and mostly charge at home.

Gtx costs a little more, but can give you up to 40-50 kilometers of extra range compared to the normal edition of the ID.7 PRO (77 kwh). If, on the other hand, you choose the ID.7 Pro S with the 86 KWH battery pack, you get approximately 30 kilometers longer range with the PRO S compared to the GTX, based on our varied tests over a weekend in September.

On snowy/slippery roads in the winter up to the mountains, activated four-wheel drive will probably also lead to somewhat higher consumption on the GTX, such a test will hopefully come in the winter when the cold and snow arrive.

Worth noting: Driving EVs up from 200 to 1010 meters above sea level:The approximately 20 KM long climbing stage from Gol center where we had to drive approx. 2200-2300 kg heavy cars up steep hills and climb 800 meters in height requires a lot of energy! Up at the top behind Storefjell Hotel, the consumption had risen considerably, the battery percentage had been reduced by as much as 10% on both cars. 10% battery drained in just 20 KM of driving, with the ID.7 cars you usually get a range of 50-60 KM when you use 10% of the battery - sometimes up to 80 kilometers if you drive home from a mountain trip.

Please notice: On the way down from the mountain, the GTX regenerated quite a bit and I made it about 40 KM further (from 210-250 KM) before the GTX was down to the same battery percentage as I had at the top of the mountain. This illustrates well how important it is that all car tests have a track that ensures that all cars both get up to the highest point and that all tested cars end up back at approximately the same point/same altitude as where they started. Then you get a more correct comparison.

The long-distance test to Storefjell was run in Comfort Mode with the air conditioning set to AUTO/21 degrees C. ACC was used approx. 95% of the trip. We drove the various cars 50% each and took turns lying in front. The tire pressure was filled to the recommended pressure according to the table in the door of the car. The Pro car had Bridgestone Turanza Eco tires, the Gtx was equipped with Pirelli Cinturato P7 elect. Dimensions were the same on all cars; 20" rims with 235/45 R20 tyres.

Motorway test: We drove the cars from A-B and back to A to equalize headwinds/headwinds and the number of meters of altitude. Drove 50 kilometres. Used ACC.

MOTORWAY TEST at constant 100 km/h (104 km/h speedometer/ACC):

GTX: 15.9 kWh/100 km = approx. 520-530 KM range
PRO stW: 14.5 kWh/100 km = approx. 510-520 KM range

MOTORWAY TEST 2 at constant 110 km/h (114 km/h speedometer/ACC):
GTX: 17.3 kWh/100 km = approx. 480-490 KM range
PRO ST.W: 16.5 kWh/100 km = approx. 450-460 KM range

"ACTIVE MIX" MOTORWAY / country roads. Active driving, no focus on economic driving:
GTX: 19.9 kWh/100 km = approx. 420 KM range
PRO st.w: 17.1 kWh/100 km = approx. 440 KM range

Test summary 130 KM, approx. 110 KM motorway and 20 KM active driving on country roads:
GTX: 17.3 kWh/100 km = approx. 490 KM range
PRO st.w: 16.2 kWh/100 km = approx. 460 KM range

In Norway we have lower speed limits than many other European countries.

CHARGING TEST, was carried out after the long trip we had to Storefjell /Golsfjellet at IONITY's charging station at RYGGE/Moss. The GTX version promises a maximum power of 200 KW and a charging time of 26 minutes from 10-80% (86 kWh battery). The Pro version promises a maximum power of 175 KW and a charging time of 28 minutes (77 kWh battery). See attached charging curves for details. Summary: Both cars deliver times and charging power in accordance with what VW promises. We experienced maximum power of over 200 KW (204) on the GTX and over 175 Kw (189) on the PRO. Time from 10-80% was also within what VW promises. So VW keeps what they promise when it comes to charging power and charging times.

Charging in the winter is of course something else, but the fact that the ID.7 comes with battery preheating also makes charging in the winter months a good match. (Charging in winter has been tested both by the Norwegian Electric Vehicle Association and NAF - preheating of the battery works and charging times in the winter is as promised by VW. Preheating can either be started manually in the menu or by navigating to a charging station)

Some relevant figures: In approximately 17 minutes, you have charged 250-300 new kilometers / 50% of the battery. In around 10 minutes you can charge around 200 new KM! I think these are very good numbers. 26-28 minutes from 10-80%/over 450 new kilometers is also good I think - in that time you barely have time to eat a meal and go to the toilet before you have to move the car from the charger.

Only certain Korean cars in the same price range, as well as some much more expensive cars (including Audi and Porsche), charge significantly faster than this as far as I know. In total, we had to pay for 3.6 kWh more when we fully charged the Gtx compared to when we fully charged the Pro version after the range test. Not much difference on a 542 km trip! (Corresponds to an additional cost of approx. NOK 15 (1,5 Euros/GBP) for fast charging or approx. NOK 6/ 0,6 EUROS at home) Figures including charge loss, there will be some charge loss on lightning charging - perfectly normal!

The GTX was the car most of the test drivers preferred. It was perceived as somewhat more rigid and sporty in the undercarriage and at the same time comfortable. There are many settings you can make in the car's DCC menu for the undercarriage - here there are opportunities to adapt! We Haven't received confirmation from VW that the DCC system is different, but that was our experience. It is not unusual for the DCC to be adapted and programmed to specific models and thus can be set up somewhat sportier on the GTX models. Ground clearance is the same. The Gtx also had significantly more kick-off, but both cars are perceived as nimble enough.

Both cars were praised for comfort, which was particularly noticeable for those of us who drove 8-9 hours on the full range test. None of us felt any discomfort, the ID.7 is simply a very comfortable long-distance car! The menus are a bit gnarly and messy, simply require some time getting used to. The adaptive cruise control in the ID.7 was highlighted by all drivers as being very good - the automatic speed limit sign reader is the only minus - it can easily be switched off if you wish. (In Norway all cars struggle with speed limit sign reading.)

A couple of drivers reported some tire noise on the roughest asphalt, otherwise the cars are very comfortable and quiet. (The Norwegian asphalt is known for being rougher so that it can withstand the harsh winters we can experience here)

Everyone was impressed by the low consumption of such a large car. An interesting detail on the id.7 cars is that VW has finally added lights to the VW logos. Stylish effect in dark tunnels and on dark roads! Gtx has somewhat higher consumption, approximately 0.5-1 kWh extra per 100 km compared to the Pro. In reality, this amounts to very little in expences. If you drive 20,000 km a year, the rough calculation means that you use approximately NOK 40-50 (5 EURO/5 GBP) more per month in electricity by driving a GTX than a Pro with Norwegian electricity prices and home charging.

Many thanks to Luis Betancor, Per Christian Strand (motorway test) and to Magne Olsen for the long-distance test to Storefjell 1010 MOH! And thanks to Møller Follo who lent us 3 cars at our disposal without any kind of guidance or conditions! I am sorry if some of this text is translated incorrectly! English is not my first language, I used Google Translate most of the time.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
toppo
elbilist
Inlägg: 394
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: VW ID.7

Inlägg av toppo »

Maw skrev: 29 sep 2024 10:37
Lång och utförlig jämförelse mellan ID7 GTX och Pro. Det verkar som att båda klarar förbrukningen bra och att GTX klarar sig bättre än väntat i förhållande till WLTP.

Från privat FB-grupp
https://www.facebook.com/share/p/B2BRwrYNH5EB6G6Q/?
Test VW ID.7 GTX station wagon VS ID.7 PRO station wagon. (Long reading, many details)

Earlier this month, Me and 3 other test drivers tested and compared the ID.7 GTX station wagon and the ID.7 PRO station wagon here in Norway.

On paper, these cars have an almost identical range, only 3 kilometers difference in favor of the GTX - based on what VW states when they state the WLTP range of these cars. (571 KM GTX/568 KM PRO) I thougt that 3 kilometer sounds way too low, I assumed the GTX tourer has more than 3 km extra range compared to the PRO tourer with 9 kWh smaller battery.

The GTX does indeed weigh around 100 kilos more, the 86 kWh battery pack weighs around 46 kilos more than the 77 kWh pack the ordinary PRO editions come with. An additional electric motor also has its weight and the four-wheel drive naturally leads to somewhat more consumption when it is activated. The GTX has an extra 54 horsepower and does 0-100 about 1 second faster than the PRO version. So active driving with Gtx gives somewhat more consumption, but overall I assumed that the difference in consumption is small in practice.

My claim was that VW are far too conservative here - this and more we wanted to find out. What is the real difference in range and what is the consumption of these cars at different speeds and situations? In addition to a full range test, a separate motorway test was planned.

I recruited 3 very experienced and competent test drivers in the norwegian ID. 7 group on Facebook. Three interested EV drivers signed up: Magne Olsen, Luis Betancor and Per Christian Strand. Two of the drivers are experienced ID.4 drivers with respectively 140,000 km and 160,000 km on their cars, both are considering switching to ID. 7. The third test driver is an experienced Tesla Model 3 driver who strongly considers the ID.7 GTX as his next car.

Test 1, RANGE TEST: ID.7 GTX station wagon VS ID. 7 PRO station wagon. Route: Vinterbro – OSLO – Storefjell mountain hotel Golsfjellet 1010 Meters above sea level – and back to OSLO – MOSS – SARPSBORG towards Sweden and back to MOSS/RYGGE to charge. We started about 150 meters above sea level.

First consumption reading Sollihøgda, 50 km driven:
GTX: 16.3 kWh/100 km (90% battery)
PRO: 15.3 kWh/100 km (89% battery)

Second reading Sokna, 100 km driven (15 degrees C):
GTX: 13.5 kWh/100 km (84% battery)
PRO: 12.9 kWh/100 km (82% battery)

Third reading Gol Sentrum 200 M above sea level, 193 km driven (15 degrees C):
(last stop before we climb 800 altitude meters/height meters)
GTX: 13.7 kWh/100 km (69% battery)
PRO: 13.2 kWh/100 km (66% battery)

Fourth reading: Storefjell mountain Hotel 1010 Meters above sealevel, 212 km driven (13 degrees)
GTX: 16.2 kWh/100 km (59% battery)
PRO: 15.5 kWh/100 km (56% battery)

Fifth reading: Back down to Gol City 200 Meters above sea level, 231 km driven (15 degrees):
GTX: 13.8 kWh/100 km (61% battery)
PRO: 13.3 kWh/100 km (59% battery)

Sixth reading: Mastemyr/Kolbotn/Svartskog area, 42 miles driven:
GTX: 13.3 KWh/100 km (33% battery - approx. 2/3 battery used, estimated remaining range 210 kilometers according to the car's "guess'ometer"/the cars calculated/estimated range) . Note: Here we could have secured a range of well over 600 kilometers if we had driven calmly on the motorway in the right lane towards Sarpsborg/Svinesund/Sweden or if we had driven on a number of country roads in the area.

However, we wanted to make the test more demanding and realistic for Norwegians, so we chose to drive actively in the left lane on the motorway towards Sarpsborg/Sweden. Staying constantly in the left lane requires a lot of energy, here the speedometer speed is usually up to 120 km/h. Approximately 100-120 kilometers of such driving significantly increases consumption, but at the same time provides a more realistic example for many when it comes to consumption/range. Some also drive longer stretches on the motorway. What do we end up with when we challenge the cars with such energy-demanding active driving for the next 100-120 kilometers?

We then drove past Sarpsborg and eventually turned towards Moss/Rygge again to end the trip with charging at the IONITY station at Rygge by Moss. By then the cars had driven 542 km:

Seventh and last reading: Ionity Rygge/Circle K Rygge/Moss, 542 km driven:
GTX: 14.0 kWh/100 km (9-10% battery, changed from 10-9% when we stopped)
PRO: 13.3 kWh / 100 km (2% battery)

Summary Range: Based on today's driving, it can be roughly calculated that the cars with this type of driving (approx. 35% motorway and approx. 65% country road) give the following range on a mostly dry day in the summer season/september , temp. 13-+20 degrees C.:

GTX: 600 kilometers range
PRO: 560 kilometers range

I mean that these ranges are very good, we drove a route that includes a trip to 1010 meters above sea level and with a large proportion of motorway included. (approx. one-third motorway) This shows once again that the WLTP figures are achievable on a mostly dry day in the summer season.

TeslaBjørn has also tested the id.7 thoroughly a number of times, his tests also consistently show that the id.7 is a very efficient car. We could probably have squeezed out a further estimated 10-30 extra kilometers if we had used a test method where you drain the batteries to below 0% until the cars stop. We didn't have a tow truck available, so we chose the method that is more relevant to most people.

Our experience shows that GTX is mostly around 0.5-1 kWh higher consumption per 100 km. The times when the difference is greatest are when there is a lot of climbing or a lot of active driving with accelerations, etc. Such a difference in consumption has minimal effects, here we are talking about a few Euro/GBP a month extra for those who choose GTX if you drive 20,000 km annually and mostly charge at home.

Gtx costs a little more, but can give you up to 40-50 kilometers of extra range compared to the normal edition of the ID.7 PRO (77 kwh). If, on the other hand, you choose the ID.7 Pro S with the 86 KWH battery pack, you get approximately 30 kilometers longer range with the PRO S compared to the GTX, based on our varied tests over a weekend in September.

On snowy/slippery roads in the winter up to the mountains, activated four-wheel drive will probably also lead to somewhat higher consumption on the GTX, such a test will hopefully come in the winter when the cold and snow arrive.

Worth noting: Driving EVs up from 200 to 1010 meters above sea level:The approximately 20 KM long climbing stage from Gol center where we had to drive approx. 2200-2300 kg heavy cars up steep hills and climb 800 meters in height requires a lot of energy! Up at the top behind Storefjell Hotel, the consumption had risen considerably, the battery percentage had been reduced by as much as 10% on both cars. 10% battery drained in just 20 KM of driving, with the ID.7 cars you usually get a range of 50-60 KM when you use 10% of the battery - sometimes up to 80 kilometers if you drive home from a mountain trip.

Please notice: On the way down from the mountain, the GTX regenerated quite a bit and I made it about 40 KM further (from 210-250 KM) before the GTX was down to the same battery percentage as I had at the top of the mountain. This illustrates well how important it is that all car tests have a track that ensures that all cars both get up to the highest point and that all tested cars end up back at approximately the same point/same altitude as where they started. Then you get a more correct comparison.

The long-distance test to Storefjell was run in Comfort Mode with the air conditioning set to AUTO/21 degrees C. ACC was used approx. 95% of the trip. We drove the various cars 50% each and took turns lying in front. The tire pressure was filled to the recommended pressure according to the table in the door of the car. The Pro car had Bridgestone Turanza Eco tires, the Gtx was equipped with Pirelli Cinturato P7 elect. Dimensions were the same on all cars; 20" rims with 235/45 R20 tyres.

Motorway test: We drove the cars from A-B and back to A to equalize headwinds/headwinds and the number of meters of altitude. Drove 50 kilometres. Used ACC.

MOTORWAY TEST at constant 100 km/h (104 km/h speedometer/ACC):

GTX: 15.9 kWh/100 km = approx. 520-530 KM range
PRO stW: 14.5 kWh/100 km = approx. 510-520 KM range

MOTORWAY TEST 2 at constant 110 km/h (114 km/h speedometer/ACC):
GTX: 17.3 kWh/100 km = approx. 480-490 KM range
PRO ST.W: 16.5 kWh/100 km = approx. 450-460 KM range

"ACTIVE MIX" MOTORWAY / country roads. Active driving, no focus on economic driving:
GTX: 19.9 kWh/100 km = approx. 420 KM range
PRO st.w: 17.1 kWh/100 km = approx. 440 KM range

Test summary 130 KM, approx. 110 KM motorway and 20 KM active driving on country roads:
GTX: 17.3 kWh/100 km = approx. 490 KM range
PRO st.w: 16.2 kWh/100 km = approx. 460 KM range

In Norway we have lower speed limits than many other European countries.

CHARGING TEST, was carried out after the long trip we had to Storefjell /Golsfjellet at IONITY's charging station at RYGGE/Moss. The GTX version promises a maximum power of 200 KW and a charging time of 26 minutes from 10-80% (86 kWh battery). The Pro version promises a maximum power of 175 KW and a charging time of 28 minutes (77 kWh battery). See attached charging curves for details. Summary: Both cars deliver times and charging power in accordance with what VW promises. We experienced maximum power of over 200 KW (204) on the GTX and over 175 Kw (189) on the PRO. Time from 10-80% was also within what VW promises. So VW keeps what they promise when it comes to charging power and charging times.

Charging in the winter is of course something else, but the fact that the ID.7 comes with battery preheating also makes charging in the winter months a good match. (Charging in winter has been tested both by the Norwegian Electric Vehicle Association and NAF - preheating of the battery works and charging times in the winter is as promised by VW. Preheating can either be started manually in the menu or by navigating to a charging station)

Some relevant figures: In approximately 17 minutes, you have charged 250-300 new kilometers / 50% of the battery. In around 10 minutes you can charge around 200 new KM! I think these are very good numbers. 26-28 minutes from 10-80%/over 450 new kilometers is also good I think - in that time you barely have time to eat a meal and go to the toilet before you have to move the car from the charger.

Only certain Korean cars in the same price range, as well as some much more expensive cars (including Audi and Porsche), charge significantly faster than this as far as I know. In total, we had to pay for 3.6 kWh more when we fully charged the Gtx compared to when we fully charged the Pro version after the range test. Not much difference on a 542 km trip! (Corresponds to an additional cost of approx. NOK 15 (1,5 Euros/GBP) for fast charging or approx. NOK 6/ 0,6 EUROS at home) Figures including charge loss, there will be some charge loss on lightning charging - perfectly normal!

The GTX was the car most of the test drivers preferred. It was perceived as somewhat more rigid and sporty in the undercarriage and at the same time comfortable. There are many settings you can make in the car's DCC menu for the undercarriage - here there are opportunities to adapt! We Haven't received confirmation from VW that the DCC system is different, but that was our experience. It is not unusual for the DCC to be adapted and programmed to specific models and thus can be set up somewhat sportier on the GTX models. Ground clearance is the same. The Gtx also had significantly more kick-off, but both cars are perceived as nimble enough.

Both cars were praised for comfort, which was particularly noticeable for those of us who drove 8-9 hours on the full range test. None of us felt any discomfort, the ID.7 is simply a very comfortable long-distance car! The menus are a bit gnarly and messy, simply require some time getting used to. The adaptive cruise control in the ID.7 was highlighted by all drivers as being very good - the automatic speed limit sign reader is the only minus - it can easily be switched off if you wish. (In Norway all cars struggle with speed limit sign reading.)

A couple of drivers reported some tire noise on the roughest asphalt, otherwise the cars are very comfortable and quiet. (The Norwegian asphalt is known for being rougher so that it can withstand the harsh winters we can experience here)

Everyone was impressed by the low consumption of such a large car. An interesting detail on the id.7 cars is that VW has finally added lights to the VW logos. Stylish effect in dark tunnels and on dark roads! Gtx has somewhat higher consumption, approximately 0.5-1 kWh extra per 100 km compared to the Pro. In reality, this amounts to very little in expences. If you drive 20,000 km a year, the rough calculation means that you use approximately NOK 40-50 (5 EURO/5 GBP) more per month in electricity by driving a GTX than a Pro with Norwegian electricity prices and home charging.

Many thanks to Luis Betancor, Per Christian Strand (motorway test) and to Magne Olsen for the long-distance test to Storefjell 1010 MOH! And thanks to Møller Follo who lent us 3 cars at our disposal without any kind of guidance or conditions! I am sorry if some of this text is translated incorrectly! English is not my first language, I used Google Translate most of the time.
Helt klart mycket intressant jämförelse! Kul att ID7 är så pass snål. Har du fått din bil ännu? Jag har väldigt svårt att välja om jag ska köpa en ID7 GTX Tourer med de rabatter som ges alternativt privatleasa en basutrustad PS4 LRSM. Polestaren blir troligen marginellt dyrare i en sådan kalkyl över tre år, den lär skänka mer glädje i vardagen men större problem när jag ska packa med familjen. Hur resonerade du när du valde ID7 GTX?
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4199
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.7

Inlägg av Maw »

toppo skrev: 29 sep 2024 17:03
Helt klart mycket intressant jämförelse! Kul att ID7 är så pass snål. Har du fått din bil ännu? Jag har väldigt svårt att välja om jag ska köpa en ID7 GTX Tourer med de rabatter som ges alternativt privatleasa en basutrustad PS4 LRSM. Polestaren blir troligen marginellt dyrare i en sådan kalkyl över tre år, den lär skänka mer glädje i vardagen men större problem när jag ska packa med familjen. Hur resonerade du när du valde ID7 GTX?
Jag har inte fått min ännu men jag tror den levereras kommande eller veckan därefter.

Det dom talade för ID7 för mig var
- Bra pris, 699 inklusive allt för GTX tourer och bra rabatt på det.
- Lågt förmånsvärde eftersom så gott som all utrustning ingår i grundpriset för GTX.
- Väldigt komfortabel och tyst
- Väldigt rymlig
- Bra räckvidd och effektiv
- Snabb laddning
- De bästa förarstödssytemen jag provat
- Bra HUD
- Numera helt Ok infotainmentsystem

Nackdelar för mig
- Lite tråkig jämfört med ps2 som jag har nu
- Inte lika bra infotainmentsystem som Polestar

Alternativet för mig hade nog varit Zeekr 001 eller Polestar 4, möjligtvis Bmw i5. De hade i olika grad blivit dyrare speciellt om man vill ha den utrustningen som ingår i ID7 GTX och hade ändå inte blivit lika bra.

Jag kör över 4000 mil om året och komfort och förarstöd är extra viktiga för mig vilket tyvärr utesluter Tesla som har undermåliga förarstödssystem.

IQ fick gå före EQ de här gången ;)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
toppo
elbilist
Inlägg: 394
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: VW ID.7

Inlägg av toppo »

Maw skrev: 29 sep 2024 19:52
toppo skrev: 29 sep 2024 17:03
Helt klart mycket intressant jämförelse! Kul att ID7 är så pass snål. Har du fått din bil ännu? Jag har väldigt svårt att välja om jag ska köpa en ID7 GTX Tourer med de rabatter som ges alternativt privatleasa en basutrustad PS4 LRSM. Polestaren blir troligen marginellt dyrare i en sådan kalkyl över tre år, den lär skänka mer glädje i vardagen men större problem när jag ska packa med familjen. Hur resonerade du när du valde ID7 GTX?
Jag har inte fått min ännu men jag tror den levereras kommande eller veckan därefter.

Det dom talade för ID7 för mig var
- Bra pris, 699 inklusive allt för GTX tourer och bra rabatt på det.
- Lågt förmånsvärde eftersom så gott som all utrustning ingår i grundpriset för GTX.
- Väldigt komfortabel och tyst
- Väldigt rymlig
- Bra räckvidd och effektiv
- Snabb laddning
- De bästa förarstödssytemen jag provat
- Bra HUD
- Numera helt Ok infotainmentsystem

Nackdelar för mig
- Lite tråkig jämfört med ps2 som jag har nu
- Inte lika bra infotainmentsystem som Polestar

Alternativet för mig hade nog varit Zeekr 001 eller Polestar 4, möjligtvis Bmw i5. De hade i olika grad blivit dyrare speciellt om man vill ha den utrustningen som ingår i ID7 GTX och hade ändå inte blivit lika bra.

Jag kör över 4000 mil om året och komfort och förarstöd är extra viktiga för mig vilket tyvärr utesluter Tesla som har undermåliga förarstödssystem.

IQ fick gå före EQ de här gången ;)
Det är så jag också resonerar, punkterna sammanfaller. Priset och att det är en väldigt kompetent bil talar för ID7 GTX, medans design och infotainment talar för PS4. Inte ett lätt val!
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Love_O
Inlägg: 417
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: VW ID.7

Inlägg av Love_O »

Maw skrev: 29 sep 2024 19:52
toppo skrev: 29 sep 2024 17:03
Helt klart mycket intressant jämförelse! Kul att ID7 är så pass snål. Har du fått din bil ännu? Jag har väldigt svårt att välja om jag ska köpa en ID7 GTX Tourer med de rabatter som ges alternativt privatleasa en basutrustad PS4 LRSM. Polestaren blir troligen marginellt dyrare i en sådan kalkyl över tre år, den lär skänka mer glädje i vardagen men större problem när jag ska packa med familjen. Hur resonerade du när du valde ID7 GTX?
Jag har inte fått min ännu men jag tror den levereras kommande eller veckan därefter.

Det dom talade för ID7 för mig var
- Bra pris, 699 inklusive allt för GTX tourer och bra rabatt på det.
- Lågt förmånsvärde eftersom så gott som all utrustning ingår i grundpriset för GTX.
- Väldigt komfortabel och tyst
- Väldigt rymlig
- Bra räckvidd och effektiv
- Snabb laddning
- De bästa förarstödssytemen jag provat
- Bra HUD
- Numera helt Ok infotainmentsystem

Nackdelar för mig
- Lite tråkig jämfört med ps2 som jag har nu
- Inte lika bra infotainmentsystem som Polestar

Alternativet för mig hade nog varit Zeekr 001 eller Polestar 4, möjligtvis Bmw i5. De hade i olika grad blivit dyrare speciellt om man vill ha den utrustningen som ingår i ID7 GTX och hade ändå inte blivit lika bra.

Jag kör över 4000 mil om året och komfort och förarstöd är extra viktiga för mig vilket tyvärr utesluter Tesla som har undermåliga förarstödssystem.

IQ fick gå före EQ de här gången ;)
Ja märks att det är inviduellt.
Min lista är som nedan.
Fördelar
- Bra pris, 699 inklusive allt för GTX tourer och bra rabatt på det.
- Lågt förmånsvärde eftersom så gott som all utrustning ingår i grundpriset för GTX.
- Väldigt komfortabel och (ej tyst)
- Väldigt rymlig
- okej räckvidd
- Bra HUD
- bra att man kan slå på rumpvärmen enklare
- Numera njaaaa infotainmentsystem istället för kasst.

Nackdelar
-dålig laddning (bra på pappret)
- tystare än ID4 men fortfarande inte tyst
- dålig bildkvalité på kameror (är ju ändå 2024)
- rörigt infotainmentsystem trots uppgradering
- tråkig bil att köra och intet sägande trots fullsmetad
- stör mig på rattknapparna (speciellt eftersom det är två svarta områden som ej används på ID7 men på ID4)


Jag funderar på Polestar 4 eller en MY när den blir uppdaterad.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4199
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.7

Inlägg av Maw »

Love_O skrev: 29 sep 2024 22:37
Maw skrev: 29 sep 2024 19:52
toppo skrev: 29 sep 2024 17:03
Helt klart mycket intressant jämförelse! Kul att ID7 är så pass snål. Har du fått din bil ännu? Jag har väldigt svårt att välja om jag ska köpa en ID7 GTX Tourer med de rabatter som ges alternativt privatleasa en basutrustad PS4 LRSM. Polestaren blir troligen marginellt dyrare i en sådan kalkyl över tre år, den lär skänka mer glädje i vardagen men större problem när jag ska packa med familjen. Hur resonerade du när du valde ID7 GTX?
Jag har inte fått min ännu men jag tror den levereras kommande eller veckan därefter.

Det dom talade för ID7 för mig var
- Bra pris, 699 inklusive allt för GTX tourer och bra rabatt på det.
- Lågt förmånsvärde eftersom så gott som all utrustning ingår i grundpriset för GTX.
- Väldigt komfortabel och tyst
- Väldigt rymlig
- Bra räckvidd och effektiv
- Snabb laddning
- De bästa förarstödssytemen jag provat
- Bra HUD
- Numera helt Ok infotainmentsystem

Nackdelar för mig
- Lite tråkig jämfört med ps2 som jag har nu
- Inte lika bra infotainmentsystem som Polestar

Alternativet för mig hade nog varit Zeekr 001 eller Polestar 4, möjligtvis Bmw i5. De hade i olika grad blivit dyrare speciellt om man vill ha den utrustningen som ingår i ID7 GTX och hade ändå inte blivit lika bra.

Jag kör över 4000 mil om året och komfort och förarstöd är extra viktiga för mig vilket tyvärr utesluter Tesla som har undermåliga förarstödssystem.

IQ fick gå före EQ de här gången ;)
Ja märks att det är inviduellt.
Min lista är som nedan.
Fördelar
- Bra pris, 699 inklusive allt för GTX tourer och bra rabatt på det.
- Lågt förmånsvärde eftersom så gott som all utrustning ingår i grundpriset för GTX.
- Väldigt komfortabel och (ej tyst)
- Väldigt rymlig
- okej räckvidd
- Bra HUD
- bra att man kan slå på rumpvärmen enklare
- Numera njaaaa infotainmentsystem istället för kasst.

Nackdelar
-dålig laddning (bra på pappret)
- tystare än ID4 men fortfarande inte tyst
- dålig bildkvalité på kameror (är ju ändå 2024)
- rörigt infotainmentsystem trots uppgradering
- tråkig bil att köra och intet sägande trots fullsmetad
- stör mig på rattknapparna (speciellt eftersom det är två svarta områden som ej används på ID7 men på ID4)


Jag funderar på Polestar 4 eller en MY när den blir uppdaterad.
Allt är relativt, den är väldigt tyst jämfört med Polestar 2 och Tesla M3/MY som jag jämför med :)

Laddhastigheten verkar vad jag sett vara bättre i verkligheten än vad VW anger på pappret. Har du märkt eller sett något som tyder på motsatsen?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4199
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.7

Inlägg av Maw »

Bra med Id7:


Dåligt med ID7:
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Love_O
Inlägg: 417
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: VW ID.7

Inlägg av Love_O »

Maw skrev: 30 sep 2024 08:49
Love_O skrev: 29 sep 2024 22:37
Maw skrev: 29 sep 2024 19:52
toppo skrev: 29 sep 2024 17:03
Helt klart mycket intressant jämförelse! Kul att ID7 är så pass snål. Har du fått din bil ännu? Jag har väldigt svårt att välja om jag ska köpa en ID7 GTX Tourer med de rabatter som ges alternativt privatleasa en basutrustad PS4 LRSM. Polestaren blir troligen marginellt dyrare i en sådan kalkyl över tre år, den lär skänka mer glädje i vardagen men större problem när jag ska packa med familjen. Hur resonerade du när du valde ID7 GTX?
Jag har inte fått min ännu men jag tror den levereras kommande eller veckan därefter.

Det dom talade för ID7 för mig var
- Bra pris, 699 inklusive allt för GTX tourer och bra rabatt på det.
- Lågt förmånsvärde eftersom så gott som all utrustning ingår i grundpriset för GTX.
- Väldigt komfortabel och tyst
- Väldigt rymlig
- Bra räckvidd och effektiv
- Snabb laddning
- De bästa förarstödssytemen jag provat
- Bra HUD
- Numera helt Ok infotainmentsystem

Nackdelar för mig
- Lite tråkig jämfört med ps2 som jag har nu
- Inte lika bra infotainmentsystem som Polestar

Alternativet för mig hade nog varit Zeekr 001 eller Polestar 4, möjligtvis Bmw i5. De hade i olika grad blivit dyrare speciellt om man vill ha den utrustningen som ingår i ID7 GTX och hade ändå inte blivit lika bra.

Jag kör över 4000 mil om året och komfort och förarstöd är extra viktiga för mig vilket tyvärr utesluter Tesla som har undermåliga förarstödssystem.

IQ fick gå före EQ de här gången ;)
Ja märks att det är inviduellt.
Min lista är som nedan.
Fördelar
- Bra pris, 699 inklusive allt för GTX tourer och bra rabatt på det.
- Lågt förmånsvärde eftersom så gott som all utrustning ingår i grundpriset för GTX.
- Väldigt komfortabel och (ej tyst)
- Väldigt rymlig
- okej räckvidd
- Bra HUD
- bra att man kan slå på rumpvärmen enklare
- Numera njaaaa infotainmentsystem istället för kasst.

Nackdelar
-dålig laddning (bra på pappret)
- tystare än ID4 men fortfarande inte tyst
- dålig bildkvalité på kameror (är ju ändå 2024)
- rörigt infotainmentsystem trots uppgradering
- tråkig bil att köra och intet sägande trots fullsmetad
- stör mig på rattknapparna (speciellt eftersom det är två svarta områden som ej används på ID7 men på ID4)


Jag funderar på Polestar 4 eller en MY när den blir uppdaterad.
Allt är relativt, den är väldigt tyst jämfört med Polestar 2 och Tesla M3/MY som jag jämför med :)

Laddhastigheten verkar vad jag sett vara bättre i verkligheten än vad VW anger på pappret. Har du märkt eller sett något som tyder på motsatsen?
Har inte sett några tester än från YouTuber jag litar på. Däremot haft ID7 på provkörning två gånger och snabbladdat båda gångerna. Inte imponerad.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4199
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.7

Inlägg av Maw »

Love_O skrev: 30 sep 2024 09:02

Har inte sett några tester än från YouTuber jag litar på. Däremot haft ID7 på provkörning två gånger och snabbladdat båda gångerna. Inte imponerad.
Jag har sett tester från bl a Teslabjörn och Batterylife som jag tycker har ganska bra laddtester och som verkar fått bra resultat med ID7. Jag har däremot inte prövat att snabbladda själv när jag har provkört.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: VW ID.7

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Love_O skrev: 30 sep 2024 09:02
Maw skrev: 30 sep 2024 08:49
Love_O skrev: 29 sep 2024 22:37
Maw skrev: 29 sep 2024 19:52
toppo skrev: 29 sep 2024 17:03
Helt klart mycket intressant jämförelse! Kul att ID7 är så pass snål. Har du fått din bil ännu? Jag har väldigt svårt att välja om jag ska köpa en ID7 GTX Tourer med de rabatter som ges alternativt privatleasa en basutrustad PS4 LRSM. Polestaren blir troligen marginellt dyrare i en sådan kalkyl över tre år, den lär skänka mer glädje i vardagen men större problem när jag ska packa med familjen. Hur resonerade du när du valde ID7 GTX?
Jag har inte fått min ännu men jag tror den levereras kommande eller veckan därefter.

Det dom talade för ID7 för mig var
- Bra pris, 699 inklusive allt för GTX tourer och bra rabatt på det.
- Lågt förmånsvärde eftersom så gott som all utrustning ingår i grundpriset för GTX.
- Väldigt komfortabel och tyst
- Väldigt rymlig
- Bra räckvidd och effektiv
- Snabb laddning
- De bästa förarstödssytemen jag provat
- Bra HUD
- Numera helt Ok infotainmentsystem

Nackdelar för mig
- Lite tråkig jämfört med ps2 som jag har nu
- Inte lika bra infotainmentsystem som Polestar

Alternativet för mig hade nog varit Zeekr 001 eller Polestar 4, möjligtvis Bmw i5. De hade i olika grad blivit dyrare speciellt om man vill ha den utrustningen som ingår i ID7 GTX och hade ändå inte blivit lika bra.

Jag kör över 4000 mil om året och komfort och förarstöd är extra viktiga för mig vilket tyvärr utesluter Tesla som har undermåliga förarstödssystem.

IQ fick gå före EQ de här gången ;)
Ja märks att det är inviduellt.
Min lista är som nedan.
Fördelar
- Bra pris, 699 inklusive allt för GTX tourer och bra rabatt på det.
- Lågt förmånsvärde eftersom så gott som all utrustning ingår i grundpriset för GTX.
- Väldigt komfortabel och (ej tyst)
- Väldigt rymlig
- okej räckvidd
- Bra HUD
- bra att man kan slå på rumpvärmen enklare
- Numera njaaaa infotainmentsystem istället för kasst.

Nackdelar
-dålig laddning (bra på pappret)
- tystare än ID4 men fortfarande inte tyst
- dålig bildkvalité på kameror (är ju ändå 2024)
- rörigt infotainmentsystem trots uppgradering
- tråkig bil att köra och intet sägande trots fullsmetad
- stör mig på rattknapparna (speciellt eftersom det är två svarta områden som ej används på ID7 men på ID4)


Jag funderar på Polestar 4 eller en MY när den blir uppdaterad.
Allt är relativt, den är väldigt tyst jämfört med Polestar 2 och Tesla M3/MY som jag jämför med :)

Laddhastigheten verkar vad jag sett vara bättre i verkligheten än vad VW anger på pappret. Har du märkt eller sett något som tyder på motsatsen?
Har inte sett några tester än från YouTuber jag litar på. Däremot haft ID7 på provkörning två gånger och snabbladdat båda gångerna. Inte imponerad.
Har det varit på långkörningar så att batteriet hunnit få upp temperaturen för optimal snabbladdning?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.7

Inlägg av martinot »

Maw skrev: 30 sep 2024 09:18
Love_O skrev: 30 sep 2024 09:02

Har inte sett några tester än från YouTuber jag litar på. Däremot haft ID7 på provkörning två gånger och snabbladdat båda gångerna. Inte imponerad.
Jag har sett tester från bl a Teslabjörn och Batterylife som jag tycker har ganska bra laddtester och som verkar fått bra resultat med ID7. Jag har däremot inte prövat att snabbladda själv när jag har provkört.
Är det 800V-system på ID7?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5488
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW ID.7

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev: 30 sep 2024 10:09
Maw skrev: 30 sep 2024 09:18
Love_O skrev: 30 sep 2024 09:02

Har inte sett några tester än från YouTuber jag litar på. Däremot haft ID7 på provkörning två gånger och snabbladdat båda gångerna. Inte imponerad.
Jag har sett tester från bl a Teslabjörn och Batterylife som jag tycker har ganska bra laddtester och som verkar fått bra resultat med ID7. Jag har däremot inte prövat att snabbladda själv när jag har provkört.
Är det 800V-system på ID7?
Nej vanligt 400 volt..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
ERR
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 21 sep 2019 09:14

Re: VW ID.7

Inlägg av ERR »

Maw skrev: 29 sep 2024 19:52
toppo skrev: 29 sep 2024 17:03
Helt klart mycket intressant jämförelse! Kul att ID7 är så pass snål. Har du fått din bil ännu? Jag har väldigt svårt att välja om jag ska köpa en ID7 GTX Tourer med de rabatter som ges alternativt privatleasa en basutrustad PS4 LRSM. Polestaren blir troligen marginellt dyrare i en sådan kalkyl över tre år, den lär skänka mer glädje i vardagen men större problem när jag ska packa med familjen. Hur resonerade du när du valde ID7 GTX?
Jag har inte fått min ännu men jag tror den levereras kommande eller veckan därefter.

Det dom talade för ID7 för mig var
- Bra pris, 699 inklusive allt för GTX tourer och bra rabatt på det.
- Lågt förmånsvärde eftersom så gott som all utrustning ingår i grundpriset för GTX.
- Väldigt komfortabel och tyst
- Väldigt rymlig
- Bra räckvidd och effektiv
- Snabb laddning
- De bästa förarstödssytemen jag provat
- Bra HUD
- Numera helt Ok infotainmentsystem

Nackdelar för mig
- Lite tråkig jämfört med ps2 som jag har nu
- Inte lika bra infotainmentsystem som Polestar

Alternativet för mig hade nog varit Zeekr 001 eller Polestar 4, möjligtvis Bmw i5. De hade i olika grad blivit dyrare speciellt om man vill ha den utrustningen som ingår i ID7 GTX och hade ändå inte blivit lika bra.

Jag kör över 4000 mil om året och komfort och förarstöd är extra viktiga för mig vilket tyvärr utesluter Tesla som har undermåliga förarstödssystem.

IQ fick gå före EQ de här gången ;)
Vad för rabatt? ☺️
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4199
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.7

Inlägg av Maw »

ERR skrev: 30 sep 2024 12:34
Maw skrev: 29 sep 2024 19:52
toppo skrev: 29 sep 2024 17:03
Helt klart mycket intressant jämförelse! Kul att ID7 är så pass snål. Har du fått din bil ännu? Jag har väldigt svårt att välja om jag ska köpa en ID7 GTX Tourer med de rabatter som ges alternativt privatleasa en basutrustad PS4 LRSM. Polestaren blir troligen marginellt dyrare i en sådan kalkyl över tre år, den lär skänka mer glädje i vardagen men större problem när jag ska packa med familjen. Hur resonerade du när du valde ID7 GTX?
Jag har inte fått min ännu men jag tror den levereras kommande eller veckan därefter.

Det dom talade för ID7 för mig var
- Bra pris, 699 inklusive allt för GTX tourer och bra rabatt på det.
- Lågt förmånsvärde eftersom så gott som all utrustning ingår i grundpriset för GTX.
- Väldigt komfortabel och tyst
- Väldigt rymlig
- Bra räckvidd och effektiv
- Snabb laddning
- De bästa förarstödssytemen jag provat
- Bra HUD
- Numera helt Ok infotainmentsystem

Nackdelar för mig
- Lite tråkig jämfört med ps2 som jag har nu
- Inte lika bra infotainmentsystem som Polestar

Alternativet för mig hade nog varit Zeekr 001 eller Polestar 4, möjligtvis Bmw i5. De hade i olika grad blivit dyrare speciellt om man vill ha den utrustningen som ingår i ID7 GTX och hade ändå inte blivit lika bra.

Jag kör över 4000 mil om året och komfort och förarstöd är extra viktiga för mig vilket tyvärr utesluter Tesla som har undermåliga förarstödssystem.

IQ fick gå före EQ de här gången ;)
Vad för rabatt? ☺️
Ramavtalsrabatt 😊
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Love_O
Inlägg: 417
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: VW ID.7

Inlägg av Love_O »

Nicke Nyfiken skrev: 30 sep 2024 09:28
Love_O skrev: 30 sep 2024 09:02
Maw skrev: 30 sep 2024 08:49
Love_O skrev: 29 sep 2024 22:37
Maw skrev: 29 sep 2024 19:52


Jag har inte fått min ännu men jag tror den levereras kommande eller veckan därefter.

Det dom talade för ID7 för mig var
- Bra pris, 699 inklusive allt för GTX tourer och bra rabatt på det.
- Lågt förmånsvärde eftersom så gott som all utrustning ingår i grundpriset för GTX.
- Väldigt komfortabel och tyst
- Väldigt rymlig
- Bra räckvidd och effektiv
- Snabb laddning
- De bästa förarstödssytemen jag provat
- Bra HUD
- Numera helt Ok infotainmentsystem

Nackdelar för mig
- Lite tråkig jämfört med ps2 som jag har nu
- Inte lika bra infotainmentsystem som Polestar

Alternativet för mig hade nog varit Zeekr 001 eller Polestar 4, möjligtvis Bmw i5. De hade i olika grad blivit dyrare speciellt om man vill ha den utrustningen som ingår i ID7 GTX och hade ändå inte blivit lika bra.

Jag kör över 4000 mil om året och komfort och förarstöd är extra viktiga för mig vilket tyvärr utesluter Tesla som har undermåliga förarstödssystem.

IQ fick gå före EQ de här gången ;)
Ja märks att det är inviduellt.
Min lista är som nedan.
Fördelar
- Bra pris, 699 inklusive allt för GTX tourer och bra rabatt på det.
- Lågt förmånsvärde eftersom så gott som all utrustning ingår i grundpriset för GTX.
- Väldigt komfortabel och (ej tyst)
- Väldigt rymlig
- okej räckvidd
- Bra HUD
- bra att man kan slå på rumpvärmen enklare
- Numera njaaaa infotainmentsystem istället för kasst.

Nackdelar
-dålig laddning (bra på pappret)
- tystare än ID4 men fortfarande inte tyst
- dålig bildkvalité på kameror (är ju ändå 2024)
- rörigt infotainmentsystem trots uppgradering
- tråkig bil att köra och intet sägande trots fullsmetad
- stör mig på rattknapparna (speciellt eftersom det är två svarta områden som ej används på ID7 men på ID4)


Jag funderar på Polestar 4 eller en MY när den blir uppdaterad.
Allt är relativt, den är väldigt tyst jämfört med Polestar 2 och Tesla M3/MY som jag jämför med :)

Laddhastigheten verkar vad jag sett vara bättre i verkligheten än vad VW anger på pappret. Har du märkt eller sett något som tyder på motsatsen?
Har inte sett några tester än från YouTuber jag litar på. Däremot haft ID7 på provkörning två gånger och snabbladdat båda gångerna. Inte imponerad.
Har det varit på långkörningar så att batteriet hunnit få upp temperaturen för optimal snabbladdning?
Inte fulla långkörningar utan 15-20 mil motorväg med förvärmning. Men den gav ändå ”bara” runt 120 vid inkoppling. Minns att jag hade 3*% då. Men jag är ju allmänt skeptisk till laddning på VW eftersom min ID4 aldrig laddat snabbare än 102 trots att den skall ta minst 120 någon gång under laddningen.
Det är synd att ID7 har 400 volt idag istället för 800.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4199
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.7

Inlägg av Maw »

Love_O skrev: 30 sep 2024 12:56
Nicke Nyfiken skrev: 30 sep 2024 09:28
Love_O skrev: 30 sep 2024 09:02
Maw skrev: 30 sep 2024 08:49
Love_O skrev: 29 sep 2024 22:37


Ja märks att det är inviduellt.
Min lista är som nedan.
Fördelar
- Bra pris, 699 inklusive allt för GTX tourer och bra rabatt på det.
- Lågt förmånsvärde eftersom så gott som all utrustning ingår i grundpriset för GTX.
- Väldigt komfortabel och (ej tyst)
- Väldigt rymlig
- okej räckvidd
- Bra HUD
- bra att man kan slå på rumpvärmen enklare
- Numera njaaaa infotainmentsystem istället för kasst.

Nackdelar
-dålig laddning (bra på pappret)
- tystare än ID4 men fortfarande inte tyst
- dålig bildkvalité på kameror (är ju ändå 2024)
- rörigt infotainmentsystem trots uppgradering
- tråkig bil att köra och intet sägande trots fullsmetad
- stör mig på rattknapparna (speciellt eftersom det är två svarta områden som ej används på ID7 men på ID4)


Jag funderar på Polestar 4 eller en MY när den blir uppdaterad.
Allt är relativt, den är väldigt tyst jämfört med Polestar 2 och Tesla M3/MY som jag jämför med :)

Laddhastigheten verkar vad jag sett vara bättre i verkligheten än vad VW anger på pappret. Har du märkt eller sett något som tyder på motsatsen?
Har inte sett några tester än från YouTuber jag litar på. Däremot haft ID7 på provkörning två gånger och snabbladdat båda gångerna. Inte imponerad.
Har det varit på långkörningar så att batteriet hunnit få upp temperaturen för optimal snabbladdning?
Inte fulla långkörningar utan 15-20 mil motorväg med förvärmning. Men den gav ändå ”bara” runt 120 vid inkoppling. Minns att jag hade 3*% då. Men jag är ju allmänt skeptisk till laddning på VW eftersom min ID4 aldrig laddat snabbare än 102 trots att den skall ta minst 120 någon gång under laddningen.
Det är synd att ID7 har 400 volt idag istället för 800.
De tester jag har sett verkar ha gett helt andra och bättre resultat. Jag får mlin ID7 GTX om några dagar så det blir nog snart tillfälle att prova 😊
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Dreas89
elbilist
Inlägg: 199
Blev medlem: 06 jan 2024 01:32

Re: VW ID.7

Inlägg av Dreas89 »

Love_O skrev: 30 sep 2024 12:56
Nicke Nyfiken skrev: 30 sep 2024 09:28
Love_O skrev: 30 sep 2024 09:02
Maw skrev: 30 sep 2024 08:49
Love_O skrev: 29 sep 2024 22:37


Ja märks att det är inviduellt.
Min lista är som nedan.
Fördelar
- Bra pris, 699 inklusive allt för GTX tourer och bra rabatt på det.
- Lågt förmånsvärde eftersom så gott som all utrustning ingår i grundpriset för GTX.
- Väldigt komfortabel och (ej tyst)
- Väldigt rymlig
- okej räckvidd
- Bra HUD
- bra att man kan slå på rumpvärmen enklare
- Numera njaaaa infotainmentsystem istället för kasst.

Nackdelar
-dålig laddning (bra på pappret)
- tystare än ID4 men fortfarande inte tyst
- dålig bildkvalité på kameror (är ju ändå 2024)
- rörigt infotainmentsystem trots uppgradering
- tråkig bil att köra och intet sägande trots fullsmetad
- stör mig på rattknapparna (speciellt eftersom det är två svarta områden som ej används på ID7 men på ID4)


Jag funderar på Polestar 4 eller en MY när den blir uppdaterad.
Allt är relativt, den är väldigt tyst jämfört med Polestar 2 och Tesla M3/MY som jag jämför med :)

Laddhastigheten verkar vad jag sett vara bättre i verkligheten än vad VW anger på pappret. Har du märkt eller sett något som tyder på motsatsen?
Har inte sett några tester än från YouTuber jag litar på. Däremot haft ID7 på provkörning två gånger och snabbladdat båda gångerna. Inte imponerad.
Har det varit på långkörningar så att batteriet hunnit få upp temperaturen för optimal snabbladdning?
Inte fulla långkörningar utan 15-20 mil motorväg med förvärmning. Men den gav ändå ”bara” runt 120 vid inkoppling. Minns att jag hade 3*% då. Men jag är ju allmänt skeptisk till laddning på VW eftersom min ID4 aldrig laddat snabbare än 102 trots att den skall ta minst 120 någon gång under laddningen.
Det är synd att ID7 har 400 volt idag istället för 800.
Kollar du snubben som länkades ovanför från Tuben så gjorde han ett räckviddstest över 60 mil med Tourer GTX. Han laddade på en Recharge med max 200kw och låg på 197kw med 6%. Peak var 207kw. Uppdatering av mjukvara eller skillnader, körde du 77kwh-batteriet så är det lägre specat.
Love_O
Inlägg: 417
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: VW ID.7

Inlägg av Love_O »

Dreas89 skrev: 30 sep 2024 13:06
Love_O skrev: 30 sep 2024 12:56
Nicke Nyfiken skrev: 30 sep 2024 09:28
Love_O skrev: 30 sep 2024 09:02
Maw skrev: 30 sep 2024 08:49


Allt är relativt, den är väldigt tyst jämfört med Polestar 2 och Tesla M3/MY som jag jämför med :)

Laddhastigheten verkar vad jag sett vara bättre i verkligheten än vad VW anger på pappret. Har du märkt eller sett något som tyder på motsatsen?
Har inte sett några tester än från YouTuber jag litar på. Däremot haft ID7 på provkörning två gånger och snabbladdat båda gångerna. Inte imponerad.
Har det varit på långkörningar så att batteriet hunnit få upp temperaturen för optimal snabbladdning?
Inte fulla långkörningar utan 15-20 mil motorväg med förvärmning. Men den gav ändå ”bara” runt 120 vid inkoppling. Minns att jag hade 3*% då. Men jag är ju allmänt skeptisk till laddning på VW eftersom min ID4 aldrig laddat snabbare än 102 trots att den skall ta minst 120 någon gång under laddningen.
Det är synd att ID7 har 400 volt idag istället för 800.
Kollar du snubben som länkades ovanför från Tuben så gjorde han ett räckviddstest över 60 mil med Tourer GTX. Han laddade på en Recharge med max 200kw och låg på 197kw med 6%. Peak var 207kw. Uppdatering av mjukvara eller skillnader, körde du 77kwh-batteriet så är det lägre specat.
Det är ju bra om det fixar det. Peak på 207 med 400 volt är väll orimligt ? Är ju bara Tesla som kan leverera för det inte har någon spärr. 200 är ju max på 400 volt ?

Just batteriet vet jag inte vilket det var, tänkte faktiskt inte på att ställa den frågan. Kan förklara ett och annat.
Dreas89
elbilist
Inlägg: 199
Blev medlem: 06 jan 2024 01:32

Re: VW ID.7

Inlägg av Dreas89 »

Love_O skrev: 30 sep 2024 15:57
Dreas89 skrev: 30 sep 2024 13:06
Love_O skrev: 30 sep 2024 12:56
Nicke Nyfiken skrev: 30 sep 2024 09:28
Love_O skrev: 30 sep 2024 09:02


Har inte sett några tester än från YouTuber jag litar på. Däremot haft ID7 på provkörning två gånger och snabbladdat båda gångerna. Inte imponerad.
Har det varit på långkörningar så att batteriet hunnit få upp temperaturen för optimal snabbladdning?
Inte fulla långkörningar utan 15-20 mil motorväg med förvärmning. Men den gav ändå ”bara” runt 120 vid inkoppling. Minns att jag hade 3*% då. Men jag är ju allmänt skeptisk till laddning på VW eftersom min ID4 aldrig laddat snabbare än 102 trots att den skall ta minst 120 någon gång under laddningen.
Det är synd att ID7 har 400 volt idag istället för 800.
Kollar du snubben som länkades ovanför från Tuben så gjorde han ett räckviddstest över 60 mil med Tourer GTX. Han laddade på en Recharge med max 200kw och låg på 197kw med 6%. Peak var 207kw. Uppdatering av mjukvara eller skillnader, körde du 77kwh-batteriet så är det lägre specat.
Det är ju bra om det fixar det. Peak på 207 med 400 volt är väll orimligt ? Är ju bara Tesla som kan leverera för det inte har någon spärr. 200 är ju max på 400 volt ?

Just batteriet vet jag inte vilket det var, tänkte faktiskt inte på att ställa den frågan. Kan förklara ett och annat.
Här är klippet: 13.30 börjar han ladda ungefär.

17.21 ser man 202kw i laddning. Men det är Recharge så jag är fundersam hur det lirar:

Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4199
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.7

Inlägg av Maw »

Love_O skrev: 30 sep 2024 15:57
Dreas89 skrev: 30 sep 2024 13:06
Love_O skrev: 30 sep 2024 12:56
Nicke Nyfiken skrev: 30 sep 2024 09:28
Love_O skrev: 30 sep 2024 09:02


Har inte sett några tester än från YouTuber jag litar på. Däremot haft ID7 på provkörning två gånger och snabbladdat båda gångerna. Inte imponerad.
Har det varit på långkörningar så att batteriet hunnit få upp temperaturen för optimal snabbladdning?
Inte fulla långkörningar utan 15-20 mil motorväg med förvärmning. Men den gav ändå ”bara” runt 120 vid inkoppling. Minns att jag hade 3*% då. Men jag är ju allmänt skeptisk till laddning på VW eftersom min ID4 aldrig laddat snabbare än 102 trots att den skall ta minst 120 någon gång under laddningen.
Det är synd att ID7 har 400 volt idag istället för 800.
Kollar du snubben som länkades ovanför från Tuben så gjorde han ett räckviddstest över 60 mil med Tourer GTX. Han laddade på en Recharge med max 200kw och låg på 197kw med 6%. Peak var 207kw. Uppdatering av mjukvara eller skillnader, körde du 77kwh-batteriet så är det lägre specat.
Det är ju bra om det fixar det. Peak på 207 med 400 volt är väll orimligt ? Är ju bara Tesla som kan leverera för det inte har någon spärr. 200 är ju max på 400 volt ?

Just batteriet vet jag inte vilket det var, tänkte faktiskt inte på att ställa den frågan. Kan förklara ett och annat.
Nej, den ligger på lite över 400 volt
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4199
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.7

Inlägg av Maw »

Jag fick min ID7 i onsdags och nu har jag hunnit prova att snabbladda. Jag kom upp i 199 kW som mest vad jag såg, både enligt bilen och Teslaappen. Snitthastigheten blev 175,5 kW och jag laddade från 3% till 55% på 16,5 minuter. Utetemperatur ca 5 grader.
IMG_2693.jpeg
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 176
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Re: VW ID.7

Inlägg av fnystrom »

Efter över 6 år med en Tesla Model S 100D så har jag nu beställt en ID.7 Tourer GTX.

Någon som har fått sin GTX som kan sprida lite erfarenheter kring hur bil är jämfört med en Tesla?

Jag har egentligen väntat på Audi A6 e-tron, men nu när den kom var priset för högt och baksätet verkar vara i klass med Model S, dvs kass.

GTX:en fullutrustad och laddar mycket snabbare än min nuvarande Model S. Jag får både lägre månadskostad och lägre förmånsvärde.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4199
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.7

Inlägg av Maw »

fnystrom skrev: 31 okt 2024 10:42
Efter över 6 år med en Tesla Model S 100D så har jag nu beställt en ID.7 Tourer GTX.

Någon som har fått sin GTX som kan sprida lite erfarenheter kring hur bil är jämfört med en Tesla?

Jag har egentligen väntat på Audi A6 e-tron, men nu när den kom var priset för högt och baksätet verkar vara i klass med Model S, dvs kass.

GTX:en fullutrustad och laddar mycket snabbare än min nuvarande Model S. Jag får både lägre månadskostad och lägre förmånsvärde.
Jag har fått min. Jag har dock aldrig kört en Model S så jag kan inte jämföra med den :)

Mycket nöjd så här långt men har bara kört 250 mil. Mindre bra är kamerbildskvalitet, ingen frunk och frånvaro av riktig OPD men man vänjer sig fort. Allt annat tycker jag är bra :)

Är det något speciellt du funderar över?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 176
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Re: VW ID.7

Inlägg av fnystrom »

Roligt att höra att du är nöjd med bilen.

OPD har jag inte nu så det ser jag inte som något problem. Att backkameran är dålig har jag förstått av recensioner.

Hur är backljuset? På teslan är det riktigt dåligt. Är det mörkt ute så ser man inget i backkameran då backljuset är kasst.

Hur tycker du förbrukningen är? Håller den sig kring 2kW/mil?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
Skriv svar