400V vs 800V

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Re: 400V vs 800V

Inlägg av Maw »

Daven skrev: 10 sep 2024 12:30
Maw skrev: 10 sep 2024 12:18
tor-ake skrev: 10 sep 2024 11:50
Skärpning nu. Cellerna är på 4.2V och det är den individuella cellens egenskaper som bestämmer hur fort den kan laddas. Så länge laddaren kan få fram tillräckligt med ström till varje cell så är det BARA cellens egenskaper som räknas. Inte packets spänning. 8, 80, 800 eller 8000V på packnivå spelar ingen roll.

Bilen laddar snabbt = celler som laddar snabbt. Bilen laddar långsamt = celler som laddar långsamt. Ta upp en katalog med olika celler och kolla deras specar. Så kan även den mest faktaresistente se att vissa celler laddas med 0,2C andra med 7C och allt däremellan.

Lägg därtill randvillkoren om max ström från vissa laddare som kan göra laddningen långsammare.

Som redan förklarats i denna tråd. Flera gånger.
Skärpning själv ;)

Du fortsätter att snöa in på detaljer om battericeller som är självklara för den som var vaken på högstadiets eller åtminstone gymnasiets fysiklektioner och tycks fortsätta vara resistent mot det faktum att 800v-bilar verkar laddar snabbare än 400v-bilar vid hög SoC.

Frågan är varför 800v-bilar laddar snabbare än 400v-bilar även i situationer där laddaren inte är strömbegränsad. Om det bara handlar om hur bra cellerna är så skulle även en 400v-bil kunna ladda med över 200 kW vid hög SoC eftersom spänningen då i allmänhet ligger över 400v men det gör så vitt jag vet ingen 400v-bil utan laddeffekten sjunker ganska tidigt. Det måste vara något annat som är avgörande.

Självklart skulle det kunna vara så att 800v-bilarna har fått bättre celler som klarar snabbare laddning än alla 400v-bilar men varför skulle det vara så? Det är inte en rimlig förklaring även om jag köper att just Tesla gärna snålar in och kör på billigast möjliga celler så finns det andra mer premiuminriktade tillverkare som rimligtvis väljer dyrare celler för sina 400v-bilar om det skulle ge snabbare laddning.

Om det var laddarens strömbegränsning som hindrade snabb laddning så skulle laddeffekten öka med ökande SoC eftersom spänningen ökar med ökande SoC. Men in verkligheten så är det tvärt om så att laddeffekten sjunker med stigande SoC redan väl under 50% för alla 400v-bilar så vitt jag vet.
Skulle du kunna ge ett exempel på två olika bilar 400v och 800v där detta syns?
Menar du 800v-bilar som laddar snabbt vid hög SoC? T ex EV6.

400v-bilar som inte laddar snabbt vid hög SoC? De flesta om inte alla.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Den här bör MAV och Aikita se:

Hela är bra, men från 18min och en bit framåt.

Det är klart att Lucid skulle kunna ha fel.
De har ett 924V pack, så ett av de mest högvoltade. De kanske inte har förstått, och det är bara därför som deras laddkurva med 2170 jelly rolls ser ut som den gör.
IMG_0866.jpeg
IMG_0869.jpeg
IMG_0870.jpeg
Skulle man kunna räkna med att, äntligen efter elva-tolv sidor av inlägg är detta avklarat?

Nej, troligen är mitt svar för långt +inte svar på frågan + något annat skäl också.
Vi ska troligen dra allt i elva sidor till.
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

AAKEE skrev: 10 sep 2024 14:15
Den här bör MAV och Aikita se:

Hela är bra, men från 18min och en bit framåt.

Det är klart att Lucid skulle kunna ha fel.
De har ett 924V pack, så ett av de mest högvoltade. De kanske inte har förstått, och det är bara därför som deras laddkurva med 2170 jelly rolls ser ut som den gör.

IMG_0866.jpeg

IMG_0869.jpeg

IMG_0870.jpeg

Skulle man kunna räkna med att, äntligen efter elva-tolv sidor av inlägg är detta avklarat?

Nej, troligen är mitt svar för långt +inte svar på frågan + något annat skäl också.
Vi ska troligen dra allt i elva sidor till.
Detta borde sätta spiken i kistan för vidare diskussion. Det är cellerna som är strömbegränsade.

Kul läsning ändå, bitvis!
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Maw skrev: 10 sep 2024 13:54
mikebike skrev: 10 sep 2024 12:53
Maw skrev: 10 sep 2024 12:18
tor-ake skrev: 10 sep 2024 11:50
Skärpning nu. Cellerna är på 4.2V och det är den individuella cellens egenskaper som bestämmer hur fort den kan laddas. Så länge laddaren kan få fram tillräckligt med ström till varje cell så är det BARA cellens egenskaper som räknas. Inte packets spänning. 8, 80, 800 eller 8000V på packnivå spelar ingen roll.

Bilen laddar snabbt = celler som laddar snabbt. Bilen laddar långsamt = celler som laddar långsamt. Ta upp en katalog med olika celler och kolla deras specar. Så kan även den mest faktaresistente se att vissa celler laddas med 0,2C andra med 7C och allt däremellan.

Lägg därtill randvillkoren om max ström från vissa laddare som kan göra laddningen långsammare.

Som redan förklarats i denna tråd. Flera gånger.
Skärpning själv ;)

Du fortsätter att snöa in på detaljer om battericeller som är självklara för den som var vaken på högstadiets eller åtminstone gymnasiets fysiklektioner och tycks fortsätta vara resistent mot det faktum att 800v-bilar verkar laddar snabbare än 400v-bilar vid hög SoC.

Frågan är varför 800v-bilar laddar snabbare än 400v-bilar även i situationer där laddaren inte är strömbegränsad. Om det bara handlar om hur bra cellerna är så skulle även en 400v-bil kunna ladda med över 200 kW vid hög SoC eftersom spänningen då i allmänhet ligger över 400v men det gör så vitt jag vet ingen 400v-bil utan laddeffekten sjunker ganska tidigt. Det måste vara något annat som är avgörande.

Självklart skulle det kunna vara så att 800v-bilarna har fått bättre celler som klarar snabbare laddning än alla 400v-bilar men varför skulle det vara så? Det är inte en rimlig förklaring även om jag köper att just Tesla gärna snålar in och kör på billigast möjliga celler så finns det andra mer premiuminriktade tillverkare som rimligtvis väljer dyrare celler för sina 400v-bilar om det skulle ge snabbare laddning.

Om det var laddarens strömbegränsning som hindrade snabb laddning så skulle laddeffekten öka med ökande SoC eftersom spänningen ökar med ökande SoC. Men in verkligheten så är det tvärt om så att laddeffekten sjunker med stigande SoC redan väl under 50% för alla 400v-bilar så vitt jag vet.
Det är väl ganska troligt att om en biltillverkare satsar på 800V-teknik för att kunna ladda snabbare så köper man även in celler som tål att laddas hårdare?
Ungefär som att en prestandabil säljs med bättre däck, inte bara mer effekt...
Ja, men det är också troligt att åtminstone vissa biltillverkare skulle köpa in dessa battericeller även för 400v-bilar om det skull hjälpa för att kunna ladda med drygt 200kW vid 70-80% SoC eller vad det nu är de bästa 800v-bilarna klarar. Om det bara hängde på cellerna skulle även många 400v-bil klara drygt 200kW vid hög SoC med dessa celler eftersom spänningen då ligger en bit över 400v.
Ja, som Audi e-tron?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

”Now, I want to just put to bed, an urban myth about batteries.

A lot of peopla say: ”-Well, You can charge so fast because of the high voltage” It’s partly true but it’s super miss leading. Yeah, we achieve over 300kW of power in an independantly conducted charging test very recently. And we proven it with Electrify America we can [acruve] over 300miles range in just 21 minutes. This is unsurpassed. But:
There is kind of this myth that cells charge faster because of the voltage. Well if we look at one of these little cells here and if I am a dum little battery cell like this all I will see while I’ll charging is about 4.2Volts at that end.”

”So each little cell doesnt matter if the car is at 4 volts….a thousand volts…it could be a hundred thousand volts. Each little cell doesnt know the voltages of the car”

Ganska likt bilderna jag gjorde förra hösten.
Lucid.png
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

lucid2.png
Laddtest lucid.
https://www.youtube.com/watch?v=B5zs2mH189M

Lucid laddar som sagt inte alls som en raket i högre SOC trots 924V.

Varför? 118kWh borde ladda väldigt fort (eftersom C-rate är ström/batterikapacitet).

Lucid använder Jelly roll 2170, som vi nu har lärt os inte har de bästa egenskaperna för snabbladdning.
Lucid använder LG chem cells, det sitter 6600 celler ombord.

Teslas pack med LG chem är 78.8kWh (når 79kWh) och 4416 st celler, så 17.89Wh/cell.

Lucids 6600celler skulle bli 6600 x 17.89 = 118.070 kWh. Vilket stämmer bra med kapacitet. Sannolikt är det NMC, vilket generellt laddar långsammare än NCA (om vi jämför jelly rolls mot jelly rolls). Jämför vi mot Tesla Plaid så laddar inte lucid snabbare per kWh (dvs C-rate) eftersom Lucids batteri är 18.7% större men bara når precis över Plaidens. I tested ovan tappade den en hel del vid 50% och laddade långsammare än Plaiden. Jag ser ~170kW vid 50% varje gång.

Bilden på hur lucid skulle ladda vid 50% var 165kW ungefär. Testet på bilden ovan, 149kW så där någonstans. Teslas senaste firmwares ger 112-123kW vid 50%. Vi kan anta efter videon att Lucid har ungefär samma buffer i botten.
TeslaLGM50.png
118/79x123 = 183kW. Det är alltså det en Tesla 3/Y med LG M50 jelly rolls skulle ladda vid 50% om batteripacket var lika stort som Lucids. Detta trots att Teslapacket är 403V gentemot Lucids 924V.

Det innebär att Lucidpacket laddar relativt sett långsammare än model 3/Y med LG. Så trots liknande celler så är inte 800V eller mer snabbare på så vis än 400V. Varför? Ja, cellerna begränsar.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

AAKEE skrev: 10 sep 2024 15:18
lucid2.png
Laddtest lucid.

Varför? 118kWh borde ladda väldigt fort (eftersom C-rate är ström/batterikapacitet).

Lucid använder Jelly roll 2170, som vi nu har lärt os inte har de bästa egenskaperna för snabbladdning.

Teslas pack med LG chem är 78.8kWh (når 79kWh) och 4416 st celler, så 17.89Wh/cell.

Lucids 6600celler skulle bli 6600 x 17.89 = 118.070 kWh. Vilket stämmer bra med kapacitet. Sannolikt är det NMC, vilket generellt laddar långsammare än NCA (om vi jämför jelly rolls mot jelly rolls). Jämför vi mot Tesla Plaid så laddar inte lucid snabbare per kWh (dvs C-rate) eftersom Lucids batteri är 18.7% större men bara når precis över Plaidens. I tested ovan tappade den en hel del vid 50% och laddade långsammare än Plaiden. Jag ser ~170kW vid 50% varje gång.

Bilden på hur lucid skulle ladda vid 50% var 165kW ungefär. Testet på bilden ovan, 149kW så där någonstans. Teslas senaste firmwares ger 112-123kW vid 50%. Vi kan anta efter videon att Lucid har ungefär samma buffer i botten.
TeslaLGM50.png

118/79x123 = 183kW. Det är alltså det en Tesla 3/Y med LG M50 jelly rolls skulle ladda vid 50% om batteripacket var lika stort som Lucids. Detta trots att Teslapacket är 403V gentemot Lucids 924V.

Det innebär att Lucidpacket laddar relativt sett långsammare än model 3/Y med LG. Så trots liknande celler så är inte 800V eller mer snabbare på så vis än 400V. Varför? Ja, cellerna begränsar.
Vad försöker du leda i bevis med det? Att eftersom cellerna begränsar vid hög SoC i ett exempel av 800v-bil så är cellernas begränsning orsaken till att alla 400v-bilar ligger efter vid hög SoC? Jag blir ärligt talat inte så imponerad. ;)

Frågan är ju varför inga 400v-bilar laddar med 200kW eller strax däröver vid hög SoC. Eller finns det såna?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare

Inlägg av Jaegaern »

Maw skrev: 10 sep 2024 15:44
AAKEE skrev: 10 sep 2024 15:18
lucid2.png
Laddtest lucid.

TeslaLGM50.png

Vad försöker du leda i bevis med det? Att eftersom cellerna begränsar vid hög SoC i ett exempel av 800v-bil så är cellernas begränsning orsaken till att alla 400v-bilar ligger efter vid hög SoC? Jag blir ärligt talat inte så imponerad. ;)

Frågan är ju varför inga 400v-bilar laddar med 200kW eller strax däröver vid hög SoC. Eller finns det såna?
Laddar inte fat e-tron ™ jävligt snabbt. Och den är 400v?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

iAkita skrev: 08 sep 2024 19:29
martinot skrev: 08 sep 2024 16:55
Man måste nog skilja på PR/reklam och nätmyter/nätsanningar, vs fakta/vetenskap och forskning. Personligen så skulle jag inte bli förvånad om du fick en helt annan bild om du pratade med ingenjörerna på Hyundai/KIA, vs personerna på marknadsföringsavdelningen. I min egen erfarenhet från andra biltillverkare så är det ofta så.
Fast marinot, har du någonsin varit på en marknadsföringsavdelning som aktivt AVSTÅR från att framhäva en USP som gör deras produkt markant bättre och exklusiv än konkurrenternas?
Det är just det som det handlar om. Det är ingen USP i samtliga fall. Mycket PR och bull. Vi har redan sett skadan när icke-ingenjörer på vissa biltillverkares PR-avdelningar hajpar saker ovetenskapligt och utan grund. Dessa myter sprids och upprepas sedan av andra i evigheter.

OBS. Jag lägger inte skulden på användarna och mottagarna av PR/bull (varken i denna tråd, eller annan stans), men hos biltillverkarna som fabricerar och spinner på dessa felaktigheter. De bidrar just till att dessa missuppfattningar sprids och tas som sanningar. Tyvärr.

Peace.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Leda i bevis med vad?

Lucid har jelly rolls med NMC som laddar långsammare än Jelly rolls med NCA. Det vet vi från Tesla med samma batterispänning (400V). Lucid laddar fortfarande långsammare än Tesla med NCA trots 924V.

Imponeringsbiten vet jag inte vad du menar med? Vi (försöker) pratar fakta och hur det fungerar.
Är det Lucid som inte imponerar?
Det går ju inte ladda över 200kW med CCS-begränsningen. Hur tänker du här? Är det här jag ska skriva "inte imponerad", eftersom vi förmodligen redan klarat ut att P = U x I cirka 10 ggr i tråden ;)

Jag har postat samma bild två ggr det senaste dygnet på Audi med 400V-system som laddar snabbt i hög SOC, precis som KIA etc. Det är uppenbarligen en Ampheregräns som gör att laddeffekten ökar med ökas OSC precis som för KIA. Någon annan nämnde det desstuom alldeles nyss som ett exempel, så jag vet inte vad mer som behövs.

Om jag var biltillverkare hade jag inte stoppat i dyrare celler än jag behöver så länge annat begränsar.

I övrigt så ser jag ärendet som avklarat så jag lovar inte att hänga med i de kommande 11-12 sidorna av spekulationer. Jorden är inte platt och den kommer inte bli det oavsett hur mycket man vill det. :D
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

AAKEE skrev: 10 sep 2024 15:57
Leda i bevis med vad?

Lucid har jelly rolls med NMC som laddar långsammare än Jelly rolls med NCA. Det vet vi från Tesla med samma batterispänning (400V). Lucid laddar fortfarande långsammare än Tesla med NCA trots 924V.

Imponeringsbiten vet jag inte vad du menar med? Vi (försöker) pratar fakta och hur det fungerar.
Är det Lucid som inte imponerar?
Det går ju inte ladda över 200kW med CCS-begränsningen. Hur tänker du här? Är det här jag ska skriva "inte imponerad", eftersom vi förmodligen redan klarat ut att P = U x I cirka 10 ggr i tråden ;)

Jag har postat samma bild två ggr det senaste dygnet på Audi med 400V-system som laddar snabbt i hög SOC, precis som KIA etc. Det är uppenbarligen en Ampheregräns som gör att laddeffekten ökar med ökas OSC precis som för KIA. Någon annan nämnde det desstuom alldeles nyss som ett exempel, så jag vet inte vad mer som behövs.

Om jag var biltillverkare hade jag inte stoppat i dyrare celler än jag behöver så länge annat begränsar.

I övrigt så ser jag ärendet som avklarat så jag lovar inte att hänga med i de kommande 11-12 sidorna av spekulationer. Jorden är inte platt och den kommer inte bli det oavsett hur mycket man vill det. :D
Att en 400v-bil teoretiskt skulle kunna ladda lite över 200kW med 500A om inget övrigt begränsar beror på att de flesta(?) 400v-bilar ligger en bit lver 400v vid hög SoC och i många fall även vid låg SoC. Bmw i4 laddar väl t ex upp till 210 kW Polestar 2 med 205 kW vid låg SoC men inge av dem klarar speciellt hög effekt vid 70-80%.

Laddar Fat e-tron 200 kW vid höga SoC på samma sätt som exempelvis Kia EV6? Jag har inte koll på det och om du har postat en graf som visar det så har jag missat det. Ber om ursäkt i så fall.

Jag vet att du är superintresserad av battericeller men grundfrågan handlar ju om systemet som en bil består av och varför 400v-bilar inte klarar hög effekt vid hög SoC medan 800v-bilar ofta tycks göra det.

”Alla” visste naturligtvis redan om det du visade med ditt cellexperiment där du laddade paralellkopplade resp seriekopplade celler. Det är elementärt som Sherlock Holms skulle ha sagt ;)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Den här tråden ger mig flashbacks till den tråden för ett tag sedan där en ny medlem på ungefär varannan sida frågade varför man satte in värmepump i elbilar och inte bara körde AC-kompressorn baklänges. Jag länkade bilder och diagram (från renault/nissan) på hur det fungerade, men nej - två sidor senare kom nästa person och frågade exakt. samma. sak. igen.

Trots att jag intalar mig att det bara är att klicka bort så ser jag den jäkla tråden poppa upp med nya inlägg igen, och så tror man det är något intressant, men nej - samma sak igen. Jag vill be om ursäkt för mitt bristande tålamod. Nu ska jag gå ut och köra vedklyv istället. :roll:
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Maw skrev: 10 sep 2024 16:06

”Alla” visste naturligtvis redan om det du visade med ditt cellexperiment där du laddade paralellkopplade resp seriekopplade celler. Det är elementärt som Sherlock Holms skulle ha sagt ;)
Då borde det ju inte blivit någon tråd, om alla förstod det jag försökt säga sedan min första post i tråden.

Här är OP:
WindMaster skrev: 11 okt 2023 08:21
Och för den enskilda battericellen är det ingen skillnad om den sitter i ett 400 el 800V batteripack. Det är samma spänning och ström som cellen "ser".
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

AAKEE skrev: 10 sep 2024 16:32

Då borde det ju inte blivit någon tråd, om alla förstod det jag försökt säga sedan min första post i tråden.

Här är OP:
WindMaster skrev: 11 okt 2023 08:21
Och för den enskilda battericellen är det ingen skillnad om den sitter i ett 400 el 800V batteripack. Det är samma spänning och ström som cellen "ser".
Ja, det visar för mig på en tydlig insikt om att det för den enskillda cellen inte blir någon skillnad på att ingå i ett 800- eller 400-voltsbatteri redan i trådstarten. Hur kan man annars tolka det?

Min uppfattning är att du hela tiden slagit in öppna dörrar när du påtalat att cellerna inte får annorlunda förutsättningar i ett 800-voltsbatteri än i ett 400-voltsbatteri :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Maw skrev: 10 sep 2024 17:39

Min uppfattning är att du hela tiden slagit in öppna dörrar när du påtalat att cellerna inte får annorlunda förutsättningar i ett 800-voltsbatteri än i ett 400-voltsbatteri :)
Då har vi vart alltså vart överens hela tiden om att det är battericellerna som limiterar. :-)
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

tor-ake skrev: 10 sep 2024 09:18
iAkita skrev: 09 sep 2024 22:21
tor-ake skrev: 09 sep 2024 20:57
Och ändå insinuetar du att du tror det är någon magi involverad i huruvida man kör cellerna seriellt eller parallellt? Jag tar mig för pannan. :cry:
Jag insinuerar ingenting. Jag vill ha en förlaring till varför 800V bilar princip undantagslöst laddar 30% snabbare än 400V bilar, och varför de som bara har 400V bilar på marknaden idag säger att även deras bilar kommer ladda 30% snabbare när de övergår till 800V

Kom du in i tråden enbart för att vara otrevlig och "ta dig för pannan", eller har du ett väl underbyggt svar att erbjuda? Jag skriver inte i tråden för att tjafsa utan för att jag är genuint intresserad av att förstå anledningen, då det inte är helt uppenbart varför (om sa var fallet hade tråden inte behövt vara mer än typ 5 inlägg lång).
Jag har full förståelse för att du upplever det som otrevligt och det är inget jag finner nöje i, men det är lite som när man ser någon skräpa ned, blockera laddplatser eller repa någon annans bil, ska man säga till, vilket är mycket svårt att göra utan att uppfattas som otrevlig, eller ska man bara låta det vara?
Om man låter faktaresistensen segra i varje diskussion, genom utnötningstaktik, som att ställa samma fråga gång på gång eller koka ned saker till meningslösheter blir världen en lite sämre plats. Den här gången tar jag en för teamet och säger till. Nästa gång får någon annan göra det!
Jag har ärligt talat svårt att förstå på vilket sätt det kan vara faktaresistent att konstatera att de flesta 800V bilar laddar till 80% på 15-20 minuter, medan det inte finns en enda 400V bil på marknaden som kan åstadkomma detsamma. Tvärtom behöver de 400V bilar som finns på marknaden idag nästan undantagslöst ca 50% längre tid eller mer. Det kan ingen förneka. Frågan är VARFÖR det är så, då det inte är helt uppenbart.

Läs tråden från början. Det är ingen som ifrågasatt de rätt självklara saker som avhandlats i ett antal långa inlägg efter det. Det som tillslut blir frustrerande med dessa inlägg (som utgör säkert 70-80% av textmassan i tråden på senare tid) är att de svarar på saker som ingen ifrågasatt, påstått eller ens frågat om. Det leder liksom inte diskussionen framåt eller gör att vi närmar oss ett svar på frågan. I synnerhet när man sen duckar för eller utan argument avfärdar saker som inte stödjer den tes man driver. Däeremot är det ingen anledning att bli otrevlig, och jag ber om ursäkt om det uppfattats så.

Nu senast har vi till exempel fått läsa långa inlägg om cylindriska celler och pouch-celler (och att det är det senare som Kia/Hyundai använder). Helt rätt, men vad är det man vill föra i bevis med det? Är det så att alla 800V bilar som kan ladda till 80% på 15-20 minuter använder dessa pouch-celler? Annars blir ju argumentet irrelevant och bidrar inte till att ge svar på frågan som ställdes i början av tråden. BMW ska till exempel helt gå över till cylindriska celler, samtidigt som de går över till 800V och kortar sina laddtider med 30%. Hur ska de lyckas med det, om det är pouch-celler som är hemligheten till varför 800V bilar laddar snabbare? Hur lyckas tillverkare som inte använder pouch-celler? Och varför låter inte Kia sina 400V bilar ladda lika snabbt som 800V bilarna? De har också pouch-celler från samma leverantör?

Jag har även tidigare i tråden tagit upp exempel där samma celler sitter i 800V bilar (Xpeng) och 400V bilar, där 800V bilarna precis som alltid laddar minst 30% snabbare. Jag säger inte att det beror på 800V vs. 400V. Jag bara konstaterar att 800V bilarna laddar snabbare, och att det inte verkar finnas några andra skillnader än just 800V vs. 400V. Återigen, varför är det så?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Visste även alla att Teslacellen var det som begränsade laddeffekten, och att oavsett 400, 800, 1000 eller 2000volt system skulle det inte gå fortare?

Aikita har i princip dumförklarat mig på grund av att ”alla vet” att celler behöver extremt mycket kylning vid snabbladdning. Så mycket att en model 3 inte klarar av det.

Mina postade expriment visar:
-Att det inte blir någon skillnad på laddtid om man dubblerar spänningen.
-Att cellen inte behöver någon kylning om man börjar med rumstemp och laddar det den klarar att ta emot. Och att tempen sjunker när effekten går ned.

Testerna är uppbackade med data och bilder från laddning av min S, som vidar att cellerna värms en god bit in i laddningen och att någon större mängd kylning inte behövs. Värme är inte problemet.

Bilden (tidigare postadkr visade att Tesla ligger relativt nära det cellen ens klarar av att ta emot i det spannet som diskuteras i tråden:
IMG_0871.jpeg
Skillnaden är med all sannolikhet den lilla bromsen som Tesla har för att skydda mot lithium plating.

Läste igenom hela tråden och uppenbarligen finns det info tidigt i tråden om BMW’s battery saver mode, som laddar långsammare för att spara på batteriet. Det om något tyder ju på att BMW gasar på ganska hårt eftersom man har ett mode som ska vara snällare mot batteriet.

Avslutningsvis: Ni har nog inte hört ”Lithium Plating” och ”snabbladdning” i samma mening för sista gången. Vänta några år bara, nästan alla elbilar är ju nästan nya.
Tesla har, precis som tidigare beskrivits tvingas backa på laddhastighet och betala ut skadestånd till ägare i USA.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

iAkita skrev: 10 sep 2024 18:41
Jag har även tidigare i tråden tagit upp exempel där samma celler sitter i 800V bilar (Xpeng) och 400V bilar, där 800V bilarna precis som alltid laddar minst 30% snabbare. Jag säger inte att det beror på 800V vs. 400V. Jag bara konstaterar att 800V bilarna laddar snabbare, och att det inte verkar finnas några andra skillnader än just 800V vs. 400V. Återigen, varför är det så?
Och varje gång har det gått förklara, efter att man grottat i uppbyggnad och begränsningar.
Kommer inte leta mer.

Köp budskapet från Lucid! (de är en av ”alla” 800V-tillverkare du säger påstår att 800V laddar snabbare men de påstår ju absolut inte det utan de säger att det är en urban legend. En myt.

Over and out,
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

AAKEE skrev: 10 sep 2024 18:58
iAkita skrev: 10 sep 2024 18:41
Och varje gång har det gått förklara, efter att man grottat i uppbyggnad och begränsningar.
Kommer inte leta mer.

Köp budskapet från Lucid! (de är en av ”alla” 800V-tillverkare du säger påstår att 800V laddar snabbare men de påstår ju absolut inte det utan de säger att det är en urban legend. En myt.

Over and out,
Med all respekt så tycker jag mest du lagt en massa energi på att leta fram anledningar till att ett 800V pack inte borde gå att ladda snabbare än ett 400V pack. De flesta av dessa anledningar är nog välkända för de flesta av oss, inklusive mig, vilket framgick redan i trådstarten. Det som får mig och säkert många andra att klia sig i huvudet är varför 800V bilar ÄNDÅ laddar så pass mycket snabbare än 400V bilar?

Där finner jag inga svar eller förklaringar från dig. Du har däremot svarat på en väldig massa andra saker, det ska jag ge dig! Jag får helt enkelt söka svaret från någon annan eller någon annanstans. Jag har försökt med AI otaliga gånger, men den landar alltid i att det beror på 800V vs. 400V och jag är inte riktigt nöjd med hur det motiveras.

Till sist, det finns gott om Youtube-videos som visar att såväl Tesla som många andra bilar (inklusive 800V bilarna) ibland kämpar med kylning under snabbladdning och är tvungna att reducera laddhastigheten för att de inte kan hantera värmeutvecklingen (inklusive med diagnostik under laddningen). I synnerhet när snabbladdning följs av hård körning och sen en ny snabbladdning. Även om även 800V bilarna får problem verkar de ha mindre problem, trots mycket snabbare laddning. Jag tror inte de har fejkat alla dessa videos. Vad det gäller ditt experiment så är det naturligtvis kul att du experimenterar. Men med tanke på din experimentella design förstår jag fortfarande inte vad det var du försökte bevisa. De hade varit mycket roligare om du kört på med samma C-rate som 800V bilarna, och constant current upp till 55%, och mätt hur varma cellerna blev då. Jag förstår dock varför du inte gjorde det och jag menar absolut inte att det skulle bli någon mätbar skillnad mellan dina två batterier i serie eller parallellt.

Over and out till dig också! Jag ber som sagt om ursäkt ifall min frustration över långa utläggningar om saker jag redan känner till framstått som otrevlig.

Edit: Jag tycker dock det är synd att du avslutar ditt inlägg ovan med att så FUD mot 800V bilarna och deras utmärkta laddning, utan några som helst bevis.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

martinot skrev: 10 sep 2024 15:51
iAkita skrev: 08 sep 2024 19:29
martinot skrev: 08 sep 2024 16:55
Man måste nog skilja på PR/reklam och nätmyter/nätsanningar, vs fakta/vetenskap och forskning. Personligen så skulle jag inte bli förvånad om du fick en helt annan bild om du pratade med ingenjörerna på Hyundai/KIA, vs personerna på marknadsföringsavdelningen. I min egen erfarenhet från andra biltillverkare så är det ofta så.
Fast marinot, har du någonsin varit på en marknadsföringsavdelning som aktivt AVSTÅR från att framhäva en USP som gör deras produkt markant bättre och exklusiv än konkurrenternas?

Om det nu är så att Kia/Hyundai och alla andra som bygger 800V bilar faktiskt även köper in de dyraste cellerna som finns att tillgå, och därmed reducerar laddtiden med 30%, så skulle de såklart använda BÅDA dessa USPs i marknadsföringen: 1. Vårt 800V system medger högre laddeffekter än konkurrenternas (i och med CCS standardens begränsning på 500A). 2. Vi köper de bästa och dyraste cellerna, vilket reducerar laddtiderna med 30% jämfört med konkurrenterna (och ändå säljer vi bilarna till samma eller lägre pris).

Jag köper inte att marknadsföringsavdelningarna hos biltillverkare med 800V bilar unisont och frivilligt skulle avstå från att marknadsföra punkt 2, om det nu skulle vara fallet som vissa envist hävdar. Att de dessutom till och med skulle ljuga för att UNDVIKA att behöva använda en USP som gör produkten bättre i sin marknadsföring är naturligtvis en befängd tanke. Till och med tillverkare som INTE har 800V bilar säger ju att laddtiderna kommer reduceras markant i deras kommande 800V bilar, utan att nämna ett ord om att de även kommer sätta i bättre och dyrare celler i bilarna.

Märk väl att Kia/Hyundai köper sina celler från samma tillverkare som alla andra. De finns tillgängliga på marknaden. Hade det varit så enkelt som att bara sätta andra celler i bilen, och därmed reducera laddtiderna med 30%, är jag övertygad om att iallafall de tyska premiumtillverkarna valt den vägen här och nu, istället för att frivilligt hamna på efterkälken i flera år samtidigt som man lägger tiotals miljarder på att utveckla 800V bilar och skryta med hur snabbt dessa framtida bilar kommer ladda.
Det är just det som det handlar om. Det är ingen USP i samtliga fall. Mycket PR och bull. Vi har redan sett skadan när icke-ingenjörer på vissa biltillverkares PR-avdelningar hajpar saker ovetenskapligt och utan grund. Dessa myter sprids och upprepas sedan av andra i evigheter.

OBS. Jag lägger inte skulden på användarna och mottagarna av PR/bull (varken i denna tråd, eller annan stans), men hos biltillverkarna som fabricerar och spinner på dessa felaktigheter. De bidrar just till att dessa missuppfattningar sprids och tas som sanningar. Tyvärr.

Peace.
Du råkade klippa i mitt inlägg så att min poäng med det föll bort när du citerade det (alltså att tillverkarna av 800V bilar inte bara aktivt avstår från att framhäva att de har mycket bättre och dyrare battericeller än konkurrenterna, om så är fallet, utan till och med ljuger om varför bilarna laddar så snabbt som det gör istället för att använda de exklusiva cellerna i sin marknadsföring). Jag fixade det åt dig.

Peace.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Jag tycker det är bättre att citera endast det man vill kommentera.

Vill man läsa ett inlägg i sin helhet så finns det ju alltid automatiska länkar för det. Tycker det oftast snarare är ett okynne att citera flera sidor långa inlägg med några få meningar.

Men det finns säkert olika skolor och dogmer om det också.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Högre spänning = mindre ström = mindre motstånd/värme. Hela vägen från laddare till battericell.
Skillnaden mellan 800V och 400V är inte gigantisk, hade det funnits något sätt att komma runt problemet med inre resistans och plating hade väl alla gjort det redan på nästa årsmodell. Varför stanna vid 800V? 1600/3200/6400V - bara att hitta bäst avvägning…

Det är verkligen inte så stor skillnad mellan tex Tesla 3/Y och Hyundai/Kia om man räknar per 100 mils resa, tex Stockholm-Rom tor. Rimligen är det det som betyder något i verkligheten.

Utifrån det jag hittills tagit till mig förefaller det ytterst rimligt att Tesla valt de celler som ger bästa pris/prestanda och faktiskt kan levereras i de mängder som Tesla säljer.
Dessutom sitter de sannolikt på det allra största underlaget vad gäller laddning i verkligheten i olika temperaturer osv samt degradering över tid.

Min gamla Tesla 3P 2019 hade en fenomenal laddkurva för sin tid men min Tesla YLR har efter lika många mil mer kapacitet kvar i sitt batteri och kommer längre både sommar som vinter mellan varje laddning. Dvs totalt mindre laddtid trots på papperet sämre kurva. Verkligheten.

Återstår att se hur 800V-batterierna degraderas över tid och mil.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare

Inlägg av Jaegaern »

BrooklynS skrev: 11 sep 2024 09:45
Högre spänning = mindre ström = mindre motstånd/värme. Hela vägen från laddare till battericell.
Skillnaden mellan 800V och 400V är inte gigantisk, hade det funnits något sätt att komma runt problemet med inre resistans och plating hade väl alla gjort det redan på nästa årsmodell. Varför stanna vid 800V? 1600/3200/6400V - bara att hitta bäst avvägning…

Det är verkligen inte så stor skillnad mellan tex Tesla 3/Y och Hyundai/Kia om man räknar per 100 mils resa, tex Stockholm-Rom tor. Rimligen är det det som betyder något i verkligheten.

Utifrån det jag hittills tagit till mig förefaller det ytterst rimligt att Tesla valt de celler som ger bästa pris/prestanda och faktiskt kan levereras i de mängder som Tesla säljer.
Dessutom sitter de sannolikt på det allra största underlaget vad gäller laddning i verkligheten i olika temperaturer osv samt degradering över tid.

Min gamla Tesla 3P 2019 hade en fenomenal laddkurva för sin tid men min Tesla YLR har efter lika många mil mer kapacitet kvar i sitt batteri och kommer längre både sommar som vinter mellan varje laddning. Dvs totalt mindre laddtid trots på papperet sämre kurva. Verkligheten.

Återstår att se hur 800V-batterierna degraderas över tid och mil.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Ja det är väl kanske att sätta huvudet på spiken. Tillgången för såpass många bilar som Tesla bygger.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

400 V beats 800 V charging test.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Nicke Nyfiken skrev: 29 sep 2024 09:53
400 V beats 800 V charging test.

Ett bra exempel som även visar på begränsningarna i ström (500A på Ix och EQS) .

Ix och EQS är rimligen 400V-system, EQS går lite över precis som nya S.

Alla bilarna visar ganska lika laddkurvor så fort fördelen med att EL8 inte begränsas av strömstyrka och Audin inte längre kan dra nytta av 800V.
Man kunde nästan tro det är samma celler i EL8 och Audin.

EQS är långsam m.ht att den har 20% större batteri än övriga. Borde ge 20% overhead, men begränsningen sitter sannolikt i cellerna.
IMG_1040.jpeg
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar