Menar du 800v-bilar som laddar snabbt vid hög SoC? T ex EV6.Daven skrev: ↑10 sep 2024 12:30Skulle du kunna ge ett exempel på två olika bilar 400v och 800v där detta syns?Maw skrev: ↑10 sep 2024 12:18Skärpning självtor-ake skrev: ↑10 sep 2024 11:50Skärpning nu. Cellerna är på 4.2V och det är den individuella cellens egenskaper som bestämmer hur fort den kan laddas. Så länge laddaren kan få fram tillräckligt med ström till varje cell så är det BARA cellens egenskaper som räknas. Inte packets spänning. 8, 80, 800 eller 8000V på packnivå spelar ingen roll.
Bilen laddar snabbt = celler som laddar snabbt. Bilen laddar långsamt = celler som laddar långsamt. Ta upp en katalog med olika celler och kolla deras specar. Så kan även den mest faktaresistente se att vissa celler laddas med 0,2C andra med 7C och allt däremellan.
Lägg därtill randvillkoren om max ström från vissa laddare som kan göra laddningen långsammare.
Som redan förklarats i denna tråd. Flera gånger.
Du fortsätter att snöa in på detaljer om battericeller som är självklara för den som var vaken på högstadiets eller åtminstone gymnasiets fysiklektioner och tycks fortsätta vara resistent mot det faktum att 800v-bilar verkar laddar snabbare än 400v-bilar vid hög SoC.
Frågan är varför 800v-bilar laddar snabbare än 400v-bilar även i situationer där laddaren inte är strömbegränsad. Om det bara handlar om hur bra cellerna är så skulle även en 400v-bil kunna ladda med över 200 kW vid hög SoC eftersom spänningen då i allmänhet ligger över 400v men det gör så vitt jag vet ingen 400v-bil utan laddeffekten sjunker ganska tidigt. Det måste vara något annat som är avgörande.
Självklart skulle det kunna vara så att 800v-bilarna har fått bättre celler som klarar snabbare laddning än alla 400v-bilar men varför skulle det vara så? Det är inte en rimlig förklaring även om jag köper att just Tesla gärna snålar in och kör på billigast möjliga celler så finns det andra mer premiuminriktade tillverkare som rimligtvis väljer dyrare celler för sina 400v-bilar om det skulle ge snabbare laddning.
Om det var laddarens strömbegränsning som hindrade snabb laddning så skulle laddeffekten öka med ökande SoC eftersom spänningen ökar med ökande SoC. Men in verkligheten så är det tvärt om så att laddeffekten sjunker med stigande SoC redan väl under 50% för alla 400v-bilar så vitt jag vet.
400v-bilar som inte laddar snabbt vid hög SoC? De flesta om inte alla.