Vinterdäck 18 tum
Moderator: Redaktion
Vinterdäck 18 tum
Har idag Nokian R3 ungefär 4,5 mm kvar på vinterdäcken och jag kör ungefär 1000 mil från perioden november till april. Tror ni det bör klara årets vintersäsong?
Om man nu ändå skulle behöva byta, när kan man få bäst erbjudanden? Brukar det vara dyrare att köpa under vintern jämfört med försäsong? Finns det några däck som är extra tysta och bra? Nokian r5?
Om man nu ändå skulle behöva byta, när kan man få bäst erbjudanden? Brukar det vara dyrare att köpa under vintern jämfört med försäsong? Finns det några däck som är extra tysta och bra? Nokian r5?
Re: Vinterdäck 18 tum
Vilket stort intresse för denna diskussion!
Förstår att sensommaren har suttit varmt om hjärtat.
Nu har i alla fall årets däcktester kommit ut och det är continental 8 nordiskt friktionsdäck som är bäst i test. Kostar ungefär 12.000 kr för en uppsättning inklusive montering.
Hade förstås varit kul att se hur dessa kan påverka komforten jämfört med mina Nokian R3 med endast 4,5 mm kvar som jag har idag. Bättre säkerhet kommer det också att bli. De begagnade vinterdäck man jämfört med i testet presterade ju inte särskilt bra.
Men å andra sidan borde jag väl klara 1000 mil på dessa däck i vinter om jag nu skulle vilja byta till en Juniper så är det väl bortkastade pengar
Nu har i alla fall årets däcktester kommit ut och det är continental 8 nordiskt friktionsdäck som är bäst i test. Kostar ungefär 12.000 kr för en uppsättning inklusive montering.
Hade förstås varit kul att se hur dessa kan påverka komforten jämfört med mina Nokian R3 med endast 4,5 mm kvar som jag har idag. Bättre säkerhet kommer det också att bli. De begagnade vinterdäck man jämfört med i testet presterade ju inte särskilt bra.
Men å andra sidan borde jag väl klara 1000 mil på dessa däck i vinter om jag nu skulle vilja byta till en Juniper så är det väl bortkastade pengar
Vilken vecka/år är däcken tillverkade? Om man inte kör mycket på torr barmark är det tiden som gör däcken olämpliga på is, även om mönsterdjupet är lagligt.
Gjorde misstaget på frugans bil att att sätta på en uppsättning beg Nokian R3 med 4,5mm som var från 2017 dvs äldre än bilen, det var inte ett smart beslut. Nu lär väl inte dina däck vara äldre än bilen av naturliga skäl men är de från 2019 eller så skulle jag definitivt byta dem.
Sitter själv och väntar på att spamskörden skall innehålla rabatt på Goodyear, har inte kommit än, bara 5% rabatt på Continental än så länge (bythjul.com).
Gjorde misstaget på frugans bil att att sätta på en uppsättning beg Nokian R3 med 4,5mm som var från 2017 dvs äldre än bilen, det var inte ett smart beslut. Nu lär väl inte dina däck vara äldre än bilen av naturliga skäl men är de från 2019 eller så skulle jag definitivt byta dem.
Sitter själv och väntar på att spamskörden skall innehålla rabatt på Goodyear, har inte kommit än, bara 5% rabatt på Continental än så länge (bythjul.com).
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
4,5 mm är ju inte mycket. Jag bytte till vinterdäck igår och mina låg på 7 respektive 7,5 mm.
Bilen har gått 4000 mil varav knappt hälften på vinterdäck.
Conti 7
Bilen har gått 4000 mil varav knappt hälften på vinterdäck.
Conti 7
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Ja, 4.5 mm är i minsta laget men de är godkända och de kommer hålla minst 1000 mil till innan de är nere på 3 mm som är minsta mönsterdjup för vinterdäck vid vinterväglag, om det är torra vägar kan du köra dem till 1.6 mm innan de blir olagliga.Arn skrev: ↑23 sep 2024 22:02Vilket stort intresse för denna diskussion!
Så det kokar väl ner till var du bor och vilken typ av vägar du kör på, är det mycket riktiga vintervägar så kanske ett byte är på sin plats, du bör ju kunna få tillbaka en del av kostnaden för de nya däcken när du kan sälja dem som nästan nya nästa höst.
Hej, jag har problem med däckvalet och hänger på tråden. Dags att beställa nya vinterdäck till min M3 LR från 2021 med 18-tums originalhjul (235/45 R18).
Min gummiverkstad rekommenderar det nordiska Michelin X-ICE SNOW - 98H XL TL och säger att han sålt detta däck till många nöjda M3-ägare. (dB-talet anges till 69 och det låter ju lågt men gäller väl utanför bilen.)
På min direkta fråga om tysta alternativ så offererade han även ett mellaneuropeiskt Pirelli-däck som han säger är Tesla-märkt (T0) och har akustikskum: Pirelli Sottozero 3 (T0) - 98V XL. Men jag vill ha ett nordiskt däck.
Som ett tredje alternativ offererade han ett annat nordiskt däck, Nokian XL HkpIR5EV Silent som av beteckningen att döma verkar vara avsett för elbilar och som även det innehåller akustikskum.
Vet någon något om dessa däck och vilka som är tystast på en M3? Gör akustikskum stor skillnad?
Andra tysta alternativ? (vill bara ha välkända nordiska kvalitetsdäck).
Tack!
Min gummiverkstad rekommenderar det nordiska Michelin X-ICE SNOW - 98H XL TL och säger att han sålt detta däck till många nöjda M3-ägare. (dB-talet anges till 69 och det låter ju lågt men gäller väl utanför bilen.)
På min direkta fråga om tysta alternativ så offererade han även ett mellaneuropeiskt Pirelli-däck som han säger är Tesla-märkt (T0) och har akustikskum: Pirelli Sottozero 3 (T0) - 98V XL. Men jag vill ha ett nordiskt däck.
Som ett tredje alternativ offererade han ett annat nordiskt däck, Nokian XL HkpIR5EV Silent som av beteckningen att döma verkar vara avsett för elbilar och som även det innehåller akustikskum.
Vet någon något om dessa däck och vilka som är tystast på en M3? Gör akustikskum stor skillnad?
Tack!
-
Vet inte, men antar att ju längre in i säsong man väntar med att beställa – desto större chans till nice price. Om det nu inte skulle hända ngt oväntat dvs. I början av diktator Putins illegala anfallskrig mot Ukraina talades det ju om att det kunde bli brist på ngn substans som Ryssland var stor exportör av (eller hur det nu var).Arn skrev: ↑15 sep 2024 16:40Har idag Nokian R3 ungefär 4,5 mm kvar på vinterdäcken och jag kör ungefär 1000 mil från perioden november till april. Tror ni det bör klara årets vintersäsong?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/krig ... -i-sverige
Men sen dess har åtm. jag inte hört ngt om det här i media, så gissar att det här problemet på ngt sätt har löst sig...
I en del Youtube-videos påstås det att man kan få bättre priser från näthandlare om man genom sitt VPN 'placerar sig' i en del av Sverige där genomsnittsinkomsten är låg innan man går in hos en näthandlare. Vet dock inte ifall det här verkligen fungerar i allmänhet, eller specifikt för däck som det ju är frågan om här.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Du kanske inte tycker det är schysst mot din gummiverkstad, men ifall du kikar på de här däckmodellerna på t.ex. dackonline.se så skulle jag gissa att det finns en inte oväsentlig prisskillnad på exakt samma däck. Sen kanske det kan skilja sig ang. tillverkningsdatum mellan de däck din verkstad erbjuder och de som finns på dackonline – det vet jag inte. Tror dock att tillverkningsdatumet framgår på beställningssidan hos dackonline.hvk skrev: ↑24 sep 2024 22:28Hej, jag har problem med däckvalet och hänger på tråden. Dags att beställa nya vinterdäck till min M3 LR från 2021 med 18-tums originalhjul (235/45 R18).
Tack!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- snowtroll
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter15233
köpte fälgarna ZAX18X85114ET35G] ZAX TURBIN X GLOSS GUNMETAL
18X8 5-114.3 ET35 CB64.1 ROTARY FORGED
från Megahjul.com för 9900 NOK inför förra vintern. Snabb och bra service!
sedan Hakapelitta senaste sort från Svensk däckhandlare ( var bäst pris) med dubb såkkart då vi ofta kan ha is här vid kusten mitt i Sverige samt när det blir skidresor rakt västerut mot Funäsdalen med omnejd.
supernöjd!!!
sparade ca 5000 SEK mot orginal och behöver 18 " med tanke på hur dålig vägskötseln är i den här regionen.
18X8 5-114.3 ET35 CB64.1 ROTARY FORGED
från Megahjul.com för 9900 NOK inför förra vintern. Snabb och bra service!
sedan Hakapelitta senaste sort från Svensk däckhandlare ( var bäst pris) med dubb såkkart då vi ofta kan ha is här vid kusten mitt i Sverige samt när det blir skidresor rakt västerut mot Funäsdalen med omnejd.
supernöjd!!!
sparade ca 5000 SEK mot orginal och behöver 18 " med tanke på hur dålig vägskötseln är i den här regionen.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Hade 4,1 mm på sämsta däcket. Genomsnitt på samtliga däck 4,3 mm. Däckverkstaden trodde absolut inte att bilen skulle klara av 1000 mil till och fortfarande klara 3 mm gränsen.
Fick erbjudande om en uppsättning Falken dubbfria däck för 10.000 kr eller konditinental dubbfritt för 12.500 kr.
Bästa lämna däck Online kan man ju annars få exempelvis Nokian R3 för omkring 1600 kr per däck, vilket inklusive montering borde kunna gå på 2000 kr per däck eller 8000 kr totalt. Då behöver man antagligen själv ta sig an besväret att skaffa däck och eventuellt även byta däckverkstad
Fick erbjudande om en uppsättning Falken dubbfria däck för 10.000 kr eller konditinental dubbfritt för 12.500 kr.
Bästa lämna däck Online kan man ju annars få exempelvis Nokian R3 för omkring 1600 kr per däck, vilket inklusive montering borde kunna gå på 2000 kr per däck eller 8000 kr totalt. Då behöver man antagligen själv ta sig an besväret att skaffa däck och eventuellt även byta däckverkstad
Det är klart att de säger det, byter du kommer du aldrig få veta och du kommer troligtvis att byta eftersom de bestämmer hur det är. Hur långt har däcken gått för att slitas ner från 8-4mm? Däck slits mer i början när de är mjukare i mönstret och mindre ju grundare mönstret blir, inte några jätteskillnader men trots allt.Arn skrev: ↑26 sep 2024 16:30Hade 4,1 mm på sämsta däcket. Genomsnitt på samtliga däck 4,3 mm. Däckverkstaden trodde absolut inte att bilen skulle klara av 1000 mil till och fortfarande klara 3 mm gränsen.
Jag är tämligen säker på att de håller 1000 mil utan att bli olagliga, fast jag vet ju inte hur du kör förstås och vill du vara säker så ska du byta. Men man ska inte alltid tro på vad säljare av varor säger.
-
Förslag: Håll lite koll på mönsterdjupet. När du kört ~400 mil lägger du en beställning på fyra nya vinterdäck. Sen är det ju bara att boka tid för byte när dina däck är slut.Arn skrev: ↑26 sep 2024 16:30Hade 4,1 mm på sämsta däcket. Genomsnitt på samtliga däck 4,3 mm. Däckverkstaden trodde absolut inte att bilen skulle klara av 1000 mil till och fortfarande klara 3 mm gränsen.
Worst case scenario: Dina nuvarande däck håller året ut och du får byta till nya däcken nästa säsong istället.
Tack för ditt svar.Claes_B skrev: ↑26 sep 2024 20:51Det är klart att de säger det, byter du kommer du aldrig få veta och du kommer troligtvis att byta eftersom de bestämmer hur det är. Hur långt har däcken gått för att slitas ner från 8-4mm? Däck slits mer i början när de är mjukare i mönstret och mindre ju grundare mönstret blir, inte några jätteskillnader men trots allt.Arn skrev: ↑26 sep 2024 16:30Hade 4,1 mm på sämsta däcket. Genomsnitt på samtliga däck 4,3 mm. Däckverkstaden trodde absolut inte att bilen skulle klara av 1000 mil till och fortfarande klara 3 mm gränsen.
Jag är tämligen säker på att de håller 1000 mil utan att bli olagliga, fast jag vet ju inte hur du kör förstås och vill du vara säker så ska du byta. Men man ska inte alltid tro på vad säljare av varor säger.
Vinterdäcken har gått totalt fyra vintrar. Skulle gissa att de har gått 4000-4500 mil. På vintern brukar jag ha bilen i chill läget. Efter fyra år med Tesla har jag inte längre så mycket behov av fullgasaccelerationer, så relativt försiktig körstil med andra ord.
Säljaren nämnde också att det kunde kännas halare än tidigare vintrar om jag kör på vinterdäcken. Det kan jag köpa, så länge säkerheten som helhet ändå är skaplig.
Teknikens värld gjorde ett test nyligen där ett av de testade däcken var Goodyear ultragrip ice 2 som hade gått 3800 mil och hade 4,3 mm kvar som ju är identiskt mönsterdjup med mina däck. Däcket blev överlägset sämst i test. Inte längre dugligt som vinterdäck. Har hört att Nokian använder någon form av plastkristaller i sina däck som ska förbättra grepp men antar att det inte kommer vara tillräckligt för att däcket ska prestera noterbart bättre än Goodyear vid dåligt mönsterdjup.
Så det får väl bli en uppsättning nya däck. Verkstäder tar ungefär 12,5k för en uppsättning Premium däck monterat och klart. Man kan komma någon tusenlapp billigare undan genom att beställa från exempelvis däck 365 och anlita någon av deras partnerverkstäder.
Någon som vet hur policyn är på exempelvis Carla och Riddermark om man vill sälja bilen och har väldigt lågt mönsterdjup på vinterdäcken, t.ex. 3mm?
Så det får väl bli en uppsättning nya däck. Verkstäder tar ungefär 12,5k för en uppsättning Premium däck monterat och klart. Man kan komma någon tusenlapp billigare undan genom att beställa från exempelvis däck 365 och anlita någon av deras partnerverkstäder.
Någon som vet hur policyn är på exempelvis Carla och Riddermark om man vill sälja bilen och har väldigt lågt mönsterdjup på vinterdäcken, t.ex. 3mm?
- Vindens
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gabriel651797
Jag hade kört så länge det går speciellt om du kör lugnt och inte bor i Norrlands inland. Visar det sig att du behöver däckbyte senare i vinter är det bara byta då.Arn skrev: ↑27 sep 2024 21:14Teknikens värld gjorde ett test nyligen där ett av de testade däcken var Goodyear ultragrip ice 2 som hade gått 3800 mil och hade 4,3 mm kvar som ju är identiskt mönsterdjup med mina däck. Däcket blev överlägset sämst i test. Inte längre dugligt som vinterdäck. Har hört att Nokian använder någon form av plastkristaller i sina däck som ska förbättra grepp men antar att det inte kommer vara tillräckligt för att däcket ska prestera noterbart bättre än Goodyear vid dåligt mönsterdjup.
Svårt att säga hur firmorna agerar beror mer på hur sugna de är köpa in en tesla för tillfället och kanske drar de av några tusen om det är sämre däck. Tror Carla ej säljer bilar med vinterdäck som har under 4mm men samtidigt har de gott om extra hjul så…
M3 LR -20
Jag lutar mot att byta. Har idag dimensioner 235/45/18 på mina sommardäck. Vet att jag har 18 tum på vinterdäcken. Kommer det att vara samma höjd och bredd jag behöver köpa? Däcken finns på däckhotell så jag kan inte se att dimensionerna.
Har tänkt mig att det byta bilen inom ett år, till MY.
Kommer vänta in Juniper såvida det inte blir några extremt bra kampanjer på den nuvarande där nollränta kombineras med prisänkningar.
En Juniper antar jag att man tidigast kan få levererat i februari-mars nästa år. Tar man en leverans så tidigt så kommer ju nuvarande däck att klara sig.
Däremot så får man eventuellt en del barnsjukdomar som från kunder, väntar man efter ett halvår efter lanseringen så bör väl de flesta barnsjukdomar har upptäckts och åtgärdats på den nya produktionen. Även kampanjräntan kan dröja och några månader eftersom bilen troligen kommer att sälja bra ändå i början utan kampanjer så det kan vara bra att inte ha någon "däckstress".
Har tänkt mig att det byta bilen inom ett år, till MY.
Kommer vänta in Juniper såvida det inte blir några extremt bra kampanjer på den nuvarande där nollränta kombineras med prisänkningar.
En Juniper antar jag att man tidigast kan få levererat i februari-mars nästa år. Tar man en leverans så tidigt så kommer ju nuvarande däck att klara sig.
Däremot så får man eventuellt en del barnsjukdomar som från kunder, väntar man efter ett halvår efter lanseringen så bör väl de flesta barnsjukdomar har upptäckts och åtgärdats på den nya produktionen. Även kampanjräntan kan dröja och några månader eftersom bilen troligen kommer att sälja bra ändå i början utan kampanjer så det kan vara bra att inte ha någon "däckstress".
Första kvartalen med Juniper lär de inte köra någon räntekampanj.
Dröjde ju rätt länge innan de införde något överhuvudtaget för Highland, och fortfarande är den rejält mkt högre än Y.
De lär kunna sälja bra ändå initial pga nyhetens behag.
Förövrigt hade jag inte köpt nya däck om jag planerat byta bil i närtid. Totalt bortkastade pengar. Kör tills de är slut, och när de är slut kör man lite till eller byter till den andra uppsättningen.
Dröjde ju rätt länge innan de införde något överhuvudtaget för Highland, och fortfarande är den rejält mkt högre än Y.
De lär kunna sälja bra ändå initial pga nyhetens behag.
Förövrigt hade jag inte köpt nya däck om jag planerat byta bil i närtid. Totalt bortkastade pengar. Kör tills de är slut, och när de är slut kör man lite till eller byter till den andra uppsättningen.

Däcken är från 2020. Nokian R3 köpta från Teslator-ake skrev: ↑24 sep 2024 10:06Vilken vecka/år är däcken tillverkade? Om man inte kör mycket på torr barmark är det tiden som gör däcken olämpliga på is, även om mönsterdjupet är lagligt.
Tror jag ändrar ståndpunkt och väljer att köra vidare på befintliga däck. Skönt att kunna bolla lite andra i gruppen som inte är försäljare av däck
Hur resonerar ni kring garantin och kanske försäkring??
Tesla säger om jag inte kör standard mått (21 trum) så gäller inte garanting!
Det är rätt sjukt att "bättre&säkrare" däck ska vara ett "problem"!
Dessa vill jag köpa själv
Tesla säger om jag inte kör standard mått (21 trum) så gäller inte garanting!
Det är rätt sjukt att "bättre&säkrare" däck ska vara ett "problem"!
Dessa vill jag köpa själv

- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Vilken garanti är det som inte gäller?
Varför skulle försäkringen påverkas?
21 tum är inte "standard" på Model 3.
För övrigt så följer inte ens Tesla själva sina egna rekommendationer kring vinterhjul. De kör med 19" på Model Y Performance provkörningsbilar.
Jag personligen tar väldigt lätt på vad Tesla "tycker" kring vinterhjul. Jag kör med 19" på min Y Performance.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Jag dök ned i trafikverkets författningssamlingar men lyckas inte hitta nånting annat än att det numera bara är den dimensionen som står på regbeviset som gäller. Det skall vara bl.a. TSFS 2010:2, TSFS 2013:63, TSFS 2019:44 som tar upp detta men de har ändrats och reviderats upprepade gånger till följd av EU-förordningar och hänvisar till varandra och andra författningssamlingar. Helsnurrigt.
Fram till ungefär 2010 var det helt okej att ha lite andra dimensioner på vinterdäck så länge rullningsdiameter och spårvidd var samma men nu? F-n vet.
Nån får ringa till ett försäkringsbolag och fråga dem vad som gäller. Att köra 20" och 21" på vinterdäck om det finns 18" och 19" som passar är ju nuts.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Transportstyrelsen skriver:
Alternativa dimensioner
Du som fordonsägare av en personbil upp till 3500kg totalvikt har möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Utbytet får ske under vissa förutsättningar:
Däcken ska vara typgodkända
Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
Däcken är av samma typ.
Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... personbil/
Alternativa dimensioner
Du som fordonsägare av en personbil upp till 3500kg totalvikt har möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Utbytet får ske under vissa förutsättningar:
Däcken ska vara typgodkända
Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
Däcken är av samma typ.
Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... personbil/
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Ser inte varför det är nuts just på vinterdäck? Syftar du på att greppet ändå är sämre med vintersulor så att det inte spelar någon roll med högre däcksidor? Annars är det väl lika nuts på sommaren...
Röd 3 Performance FSD, tillverkad 2020-01
Svart X 100 D Long Range 6-sits, tillverkad 2019-10
Svart X 100 D Long Range 6-sits, tillverkad 2019-10
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Vet inte vad tor-ake syftade på exakt men rent generellt så är större fälgar även bredare. Och breda däck har sämre grepp på snö och is. Och låga däcksidor är mindre flexibla vilket gör att däcket lättare tappat greppet i en kurva på halt underlag.
Om man tittar t.ex. på WRC (rallybilar) så är det extrema skillnader på deras hjul för asfalt eller snö.
På asfalt kör de på stora breda fälgar och breda lågprofildäck.
På snö och is kör de på extremt små smala fälgar med smala däck med väldigt hög profil.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015