Fel beslut att köpa MY i vinterlandskap utan egen laddplats?
Moderator: Redaktion
Fel beslut att köpa MY i vinterlandskap utan egen laddplats?
Hej,
Går I tankarna kring en Model Y 4WD LR. Användningsområde:
• Resor T/F jobb, ca. 3-4 dagar i veckan
• Äventyrsresor med skidor/ cyklar (behov av stort utrymme)
• Tillfälliga övernattningar i bilen
• Plats: Östersund, dvs. VINTER
Mina funderingar och osäkerheter som jag gärna vill bolla med er som kör Model Y på vintern:
• Vi har ingen egen laddplats och inget garage, dvs. bilen kommer att stå utomhus under vintern
o Laddning kommer att behöva ske på vanliga kommersiella laddplatser
o Kommer det vara värt det?
• Har Tesla löst problemen med ned-isning, dvs. kommer jag komma in i min bil om den stått utomhus med snö och -20c?
• Teslas finansieringslösning med 0% ränta, restvärdet är inte garanterat?
o Vilka fler risker finns med finansieringslösningen?
Sorry om det är en del newbie-frågor men skulle vilja höra lite ärliga åsikter från ägare av Model Y.
Väl mött,
Marcus
Går I tankarna kring en Model Y 4WD LR. Användningsområde:
• Resor T/F jobb, ca. 3-4 dagar i veckan
• Äventyrsresor med skidor/ cyklar (behov av stort utrymme)
• Tillfälliga övernattningar i bilen
• Plats: Östersund, dvs. VINTER
Mina funderingar och osäkerheter som jag gärna vill bolla med er som kör Model Y på vintern:
• Vi har ingen egen laddplats och inget garage, dvs. bilen kommer att stå utomhus under vintern
o Laddning kommer att behöva ske på vanliga kommersiella laddplatser
o Kommer det vara värt det?
• Har Tesla löst problemen med ned-isning, dvs. kommer jag komma in i min bil om den stått utomhus med snö och -20c?
• Teslas finansieringslösning med 0% ränta, restvärdet är inte garanterat?
o Vilka fler risker finns med finansieringslösningen?
Sorry om det är en del newbie-frågor men skulle vilja höra lite ärliga åsikter från ägare av Model Y.
Väl mött,
Marcus
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Fel beslut att köpa MY i vinterlandskap utan egen laddplats?
Avgörande är mycket du kör dagligen, hur nära det är till laddplatser och om du kan räkna med att någon av dessa är ledig.
Jag har 250 meter till en dubbel laddstolpe och 400 meter till två dubbla. Jag kan inte räkna med att någon är ledig.
Sedan har jag 1,5 km till ett köpcentrum där det alltid finns lediga laddplatser, men man får bara stå 4 timmar innan det kostar pengar att stå där. Vi veckohandlar varje torsdag i drygt en timme.
Jag kan ladda på jobbet, men jag cyklar nästan alltid.
Många veckor kör jag bara till och från köpcentret.
Om man smörjer in gummilister och dörrhandtag så är det inga större problem vintertid.
Jag har 250 meter till en dubbel laddstolpe och 400 meter till två dubbla. Jag kan inte räkna med att någon är ledig.
Sedan har jag 1,5 km till ett köpcentrum där det alltid finns lediga laddplatser, men man får bara stå 4 timmar innan det kostar pengar att stå där. Vi veckohandlar varje torsdag i drygt en timme.
Jag kan ladda på jobbet, men jag cyklar nästan alltid.
Många veckor kör jag bara till och från köpcentret.
Om man smörjer in gummilister och dörrhandtag så är det inga större problem vintertid.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Jag kan säga något om vardagsladdning. När jag skaffade min Model 3 LR för ganska precis 4 år sedan hade jag ingen egen parkeringsplats och än mindre någon laddplats. För mig funkade det bra ändå, eftersom det fanns många publika laddplatser i omgivning. De var dessutom gratis, så det var väl värt det lilla omaket. Då, 2020, fanns inte så många elbilar. Därmed var det relativt lätt att hitta en ledig laddplats inom bekvämt gångavstånd från min bostad. Efter hand ökade antalet elbilar och det började bli lite svårare att hitta lediga laddplatser. Förra sommaren började dessutom kommunen ta betalt för laddningen. Priset hoppade direkt upp till 5 kr/kWh, dvs dyrare för AC 1x16 A eller 3x16 A än Tesla SuC. Därtill hade det blivit mer trängsel på laddplatserna i närområdet.
I mars i år fick jag laddplats i min Brf, så nu laddar jag där, vilket förstås är mycket bekvämt.
Mitt råd är att kolla laddmöjligheterna i ditt närområde noga innan du bestämmer dig. Jag hade gjort samma val av bil idag också, men jag är väl lite av en entusiast.
I mars i år fick jag laddplats i min Brf, så nu laddar jag där, vilket förstås är mycket bekvämt.
Mitt råd är att kolla laddmöjligheterna i ditt närområde noga innan du bestämmer dig. Jag hade gjort samma val av bil idag också, men jag är väl lite av en entusiast.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Måste väl finnas bra snabbladdare i Östersund? Jag har en kompis som köpte elbil utan egen laddning, han åkte en gång i veckan och laddade fullt eller 80 % på en snabbladdare som låg inom rimligt avstånd samt ladda där kvällen innan längre resor. Sedan stödladdade han när de handlade etc. Han tyckte det var en trevlig stund att någon kväll få egentid och åka iväg och ladda.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
Nedisning har inte varit nåt problem de få ggr vi testat. Knappa in i appen så har du isfri bil
Men kör du typ 2500mil är det tveksamt rent ekonomiskt om jag skulle köpa elbil utan prisvärd laddmöjlighet, en billig fossil om ni inte har nån miljöagenda tills shelfisarna har smält sen kommer det nog kraftiga subventioner för eldrift.
Finns ju en del snabba gratisladdare så är det möjligt att tanka där kan det ju bli hyfsad kalkyl
Men kör du typ 2500mil är det tveksamt rent ekonomiskt om jag skulle köpa elbil utan prisvärd laddmöjlighet, en billig fossil om ni inte har nån miljöagenda tills shelfisarna har smält sen kommer det nog kraftiga subventioner för eldrift.
Finns ju en del snabba gratisladdare så är det möjligt att tanka där kan det ju bli hyfsad kalkyl
Skulle säga avvakta om du inte har långsamladdare på gångavstånd.
Endast snabbladda är inte bra, dels jobbigt, (tar tid) men också inte jättebra för batteriet att endast snabbladda.
Finansieringslösningen är riskfri, lätt att överlåta osv också om du vill sälja.
Dock är värdeminskningen i princip den enda kostnaden första åren för att äga bilen.
Och den är extremt svår att förutspå.
Men räkna för säkerhetsskull med att bilen kostar 10.000 i värdeminskning åtminstone de första två åren.
Endast snabbladda är inte bra, dels jobbigt, (tar tid) men också inte jättebra för batteriet att endast snabbladda.
Finansieringslösningen är riskfri, lätt att överlåta osv också om du vill sälja.
Dock är värdeminskningen i princip den enda kostnaden första åren för att äga bilen.
Och den är extremt svår att förutspå.
Men räkna för säkerhetsskull med att bilen kostar 10.000 i värdeminskning åtminstone de första två åren.
Utan möjlighet att ha bilen stå på laddning under natten hade jag, utifrån dina förutsättningar, valt bort elbil.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Mitt råd till alla som frågar är att inte skaffa elbil om de inte har egen eller mycket enkel laddmöjlighet. Det är klart att det fungerar, men om du inte är entusiast så kommer det kännas bra motigt ibland. Och antagligen även då. Vi har det läget i sommarstugan och det krävs att man ständigt har laddandet i tankarna för att det inte ska inkräkta för mycket på flexibiliteten.
Att kunna ladda hemmad däremot, enkelt ha bilen fulladdad inför långresor och aldrig behöva åka och tanka till vardags, det är enklare än att köra fossilbil.
Om du kommer nyttja möjligheten att sova i bilen med värme/kyla och värdesätter det högt så kanske det kan vara en lite uppvägande faktor men om det är det primära bruket finns ju andra alternativ.
Vi har möjlighet att låna husbil (En av mina föräldrar har en och den står parkerad hemma hos oss när den inte används) när vi vill men väljer ändå Teslan om vi ska sova borta någonstans i samband med aktiviteter, dels är den mycket bättre att köra och dels känns det sådär att tanka diesel för tusenlappar.
Att kunna ladda hemmad däremot, enkelt ha bilen fulladdad inför långresor och aldrig behöva åka och tanka till vardags, det är enklare än att köra fossilbil.
Om du kommer nyttja möjligheten att sova i bilen med värme/kyla och värdesätter det högt så kanske det kan vara en lite uppvägande faktor men om det är det primära bruket finns ju andra alternativ.
Vi har möjlighet att låna husbil (En av mina föräldrar har en och den står parkerad hemma hos oss när den inte används) när vi vill men väljer ändå Teslan om vi ska sova borta någonstans i samband med aktiviteter, dels är den mycket bättre att köra och dels känns det sådär att tanka diesel för tusenlappar.
Model Y LR AWD 2022
Tack för alla engagerade svar.
På svar om närliggande laddstolpe finns det för närvarande 2st 11 kwh 3 minuter bort från lägenheten. Med stockholmsmått mätt är det nästan utanför knuten. Jag ska ha den under uppsikt i veckorna för att se hur mycket den används.
På svar om närliggande laddstolpe finns det för närvarande 2st 11 kwh 3 minuter bort från lägenheten. Med stockholmsmått mätt är det nästan utanför knuten. Jag ska ha den under uppsikt i veckorna för att se hur mycket den används.
- mikebike
- Teslaägare
Finns det laddstolpar i närheten (som är lediga) kan man ju nattladda där. Vi har max 12h på våra närmaste.
- Niklas Z
- Teslaägare
Är chanserna goda att kunna ladda på dessa stolpar så ser det bra ut för din del. Hur många mil brukar du köra en normal jobbvecka?
-
- Referralkod: ts.la/mattias431869
Innan jag tog till mig "borsta först, tina upp efter" blev det en del is som inte smälte bort pga avsaknad av diesel-värmen.
Men, om man tar till sig att det är en elbil och lär sig skillnaderna med avgasbil är model Y en mycket trevlig vinterbil.
Jag hade valt elbil alla dagar i veckan, men då har jag ju haft elbil i mer än 2 år och kan inte tänka mig att gå tillbaka till alla nackdelar det innebar att ha ICE.
Men, om man tar till sig att det är en elbil och lär sig skillnaderna med avgasbil är model Y en mycket trevlig vinterbil.
Jag hade valt elbil alla dagar i veckan, men då har jag ju haft elbil i mer än 2 år och kan inte tänka mig att gå tillbaka till alla nackdelar det innebar att ha ICE.
+1 på denna. Jag spenderar en del tid uppe i Jämtland på vintern, och efter en episod med ruskväder[*] behöver man spendera en hel del ström för att värma upp bilen rejält och få bort all ansamlad is runt fönster dörrar och bagagelucka. Brukar räkna bort 5-10% av batteriet för att åstadkomma detta. In i bilen kommer man, men om man låter isen ansamlas så går något sönder till sist.Niklas Z skrev: ↑24 sep 2024 08:18Jag kan säga något om vardagsladdning. När jag skaffade min Model 3 LR för ganska precis 4 år sedan hade jag ingen egen parkeringsplats och än mindre någon laddplats. För mig funkade det bra ändå, eftersom det fanns många publika laddplatser i omgivning. De var dessutom gratis, så det var väl värt det lilla omaket. Då, 2020, fanns inte så många elbilar. Därmed var det relativt lätt att hitta en ledig laddplats inom bekvämt gångavstånd från min bostad. Efter hand ökade antalet elbilar och det började bli lite svårare att hitta lediga laddplatser. Förra sommaren började dessutom kommunen ta betalt för laddningen. Priset hoppade direkt upp till 5 kr/kWh, dvs dyrare för AC 1x16 A eller 3x16 A än Tesla SuC. Därtill hade det blivit mer trängsel på laddplatserna i närområdet.
Om du skall snabbladda och bilen stått parkerad i många minusgrader behöver den en stund på sig att värma upp batteriet (halvtimme kanske?) för LR och längre för RWD med LFP-batteri.
Allt hänger på om du har antingen ledig tid att lägga på pysslet att jaga ström eller har, eller kan ordna nattladdning när du behöver.
Det finns en till dålig grej och det är att i vissa väderlekar packar den (åtminstone model 3 men det är i stort sett samma bil) hjulhusen fulla med snö som är svår att bli av med. Restvärmen från förbränningsmotor och avgassystem brukar kunna hjälpa till att lossa iskokorna men på Model 3/Y får man ta in bilen i garage eller invänta töväder. Om man har tid kan man åka till en tvätthall och spola bort isen där och sedan tvätta och torka bilen.
Lite extra pyssel är det.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Kollade snabbt och det verkar som att Mer är stora i Östersund.
Läs mer om Mer här: https://se.mer.eco/laddstationer/laddabonnemang/
Här hittar du alla laddare: https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... ken/xpen7q
Här hittar du alla laddare: https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... ken/xpen7q
Utan egen laddning måste man ta risken att stolparna är upptagna eller inte funkar och planera sina resor efter det, det skulle jag säga förtar USPen att bilen alltid är laddad och klar på morgonen och att man aldrig behöver åka iväg någonstans och tanka/ladda som med fossilbil.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Har haft elbilar till och från utan hemmaladdning i väntan på installation av laddbox och det har inte varit någon trevlig upplevelse tycker jag.
Gör ett enkelt test. Åk och parkera din nuvarande bil vid närmsta laddstolpe.
Ett förenklat exempel - om du kör 5 mil så behöver du stå 1 timma och ladda vid en 11kW laddare ( 5 mil / avrunda till 2kWh/mil förbrukning -> ~1h laddtid på 11kW)
Dessutom - hur påverkar priset på publik laddning den totala ekonomin? Jag fick betala 5kr /kwh för att snabbladda vid ICA och eftersom jag har tjänstebil hade jag i princip kunna ha en laddhybrid (och tanka bensin) för samma totalkostnad. Min poäng är att det är inte säkert det blir så lönsamt med elbil om du inte kan ladda hemma.
Edit:Håller med om att det är en risk att du inte hittar en laddplats när du behöver (om det inte är en snabbladdare)
Dessutom irriterade jag mig på att jag inte kunde vara flexibel i min planering utan hemmaladdare. Ex: Jag behöver plösligt åka ett lite lägre ärende men har inte laddat bilen för jag trodde inte att det behövdes.
Summa summarum - jag hade inte rekommenderat det och jag räknar mig ändå som entusiast.
Gör ett enkelt test. Åk och parkera din nuvarande bil vid närmsta laddstolpe.
Ett förenklat exempel - om du kör 5 mil så behöver du stå 1 timma och ladda vid en 11kW laddare ( 5 mil / avrunda till 2kWh/mil förbrukning -> ~1h laddtid på 11kW)
Dessutom - hur påverkar priset på publik laddning den totala ekonomin? Jag fick betala 5kr /kwh för att snabbladda vid ICA och eftersom jag har tjänstebil hade jag i princip kunna ha en laddhybrid (och tanka bensin) för samma totalkostnad. Min poäng är att det är inte säkert det blir så lönsamt med elbil om du inte kan ladda hemma.
Edit:Håller med om att det är en risk att du inte hittar en laddplats när du behöver (om det inte är en snabbladdare)
Dessutom irriterade jag mig på att jag inte kunde vara flexibel i min planering utan hemmaladdare. Ex: Jag behöver plösligt åka ett lite lägre ärende men har inte laddat bilen för jag trodde inte att det behövdes.
Summa summarum - jag hade inte rekommenderat det och jag räknar mig ändå som entusiast.
Senast redigerad av dfa, redigerad totalt 1 gånger.
- mikebike
- Teslaägare
MER brukar alltid vara dyra. I Östersund verkar det kosta 4,76 kr/kWh, utom vid ICA Maxi, men där får man antagligen inte stå så länge.T4s skrev: ↑24 sep 2024 09:46Kollade snabbt och det verkar som att Mer är stora i Östersund.
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Köpte också utan att ha egen laddplats. I efterhand är jag lite irriterad på alla som proppsar på att man ska ha egen laddplats för det är inte alls jobbigt att leva med en elbil och inte ha laddmöjlighet hemma vid dörren men jag förstår lyxen med att kunna ha runt 50% i batteriet vid varje avfärd.
-
Vad har du för arbetsplats? Skulle det vara helt otänkbart att du fick ladda från ett vanligt vägguttag? Som jag förstått det så är det helt säkert ifall man sätter ner bilens strömuttag till 5A. I så fall skulle du åtm. kunna få mellan ~27,6 och ~36,8 kWh varje arbetsvecka genom laddning på arbetsplatsen.
Är det helt otänkbart att din arbetsgivare installerar en billig laddbox och ger dig en personlig parkeringsplats? Gissar att det skulle kunna lösa det mesta av dina laddbehov...
Hur ser det ut i kvarteret där du bor? Det kan inte vara som så att det finns en BRF i närheten som har en parkeringsplats med laddmöjlighet över som de vill hyra ut?
Det kanske finns en villaägande elbilsentusiast i närheten där du bor som skulle kunna tänka sig att mot en rimlig månadskostnad ordna laddmöjlighet till dig på den egna garageuppfarten (el. dylikt)...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Vem äger de här parkeringsplatserna? Skulle det vara helt otänkbart att du får hyra en av dem som din personliga parkeringsplats för vad det kan tänkas kosta nu för tiden i Ö-sund – ~800kr i månaden?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Finns ju tydligen även de som kan tänka sig att (temporärt?) ta en liten ekonomisk hit ifall det kan bidra till att förhindra att shelfisarna smälter. Som jag förstått det kan en bidragande faktor i de här fallen vara egna barn – eller en önskan att skaffa egna barn någon gång i framtiden.Thed75 skrev: ↑24 sep 2024 08:36Nedisning har inte varit nåt problem de få ggr vi testat. Knappa in i appen så har du isfri bil
- Niklas Z
- Teslaägare
Ja, bilen har en förmåga att samla på sig fruset vatten på vintern. Jag har utnyttjat ett parkeringsgarage med laddmöjlighet då och då under vintern, eftersom jag annars bara kan parkera utomhus.tor-ake skrev: ↑24 sep 2024 09:28Jag spenderar en del tid uppe i Jämtland på vintern, och efter en episod med ruskväder[*] behöver man spendera en hel del ström för att värma upp bilen rejält och få bort all ansamlad is runt fönster dörrar och bagagelucka. Brukar räkna bort 5-10% av batteriet för att åstadkomma detta. In i bilen kommer man, men om man låter isen ansamlas så går något sönder till sist.
-
Gissar att de flesta arbetsgivare idag har något slags organiserat miljöarbete. Är det verkligen helt otänkbart att laddmöjlighet för en anställds bil skulle kunna vara en del av ett sådant här organiserat miljöarbete?SwedishAdvocate skrev: ↑24 sep 2024 10:24Vad har du för arbetsplats? Skulle det vara helt otänkbart att du fick ladda från ett vanligt vägguttag? Som jag förstått det så är det helt säkert ifall man sätter ner bilens strömuttag till 5A. I så fall skulle du åtm. kunna få mellan ~27,6 och ~36,8 kWh varje arbetsvecka genom laddning på arbetsplatsen.
Är det helt otänkbart att din arbetsgivare installerar en billig laddbox och ger dig en personlig parkeringsplats? Gissar att det skulle kunna lösa det mesta av dina laddbehov... […
Omvänt kan man ju tycka att kommunen skulle kunna fixa en personlig parkeringsplats med laddmöjlighet* där du bor, men det verkar ju av ngn obegriplig anledning fortfarande vara helt uteslutet...

EDIT:
*Mot en rimlig månadsavgift naturligtvis.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
Du menar att din idealism ska skattefinansieras? Jag tror TS har ett mer praktiskt bilbehov än utopiska föreställningar om att rädda shelfisarna.SwedishAdvocate skrev: ↑24 sep 2024 10:42Gissar att de flesta arbetsgivare idag har något slags organiserat miljöarbete. Är det verkligen helt otänkbart att laddmöjlighet för en anställds bil skulle kunna vara en del av ett sådant här organiserat miljöarbete?SwedishAdvocate skrev: ↑24 sep 2024 10:24Vad har du för arbetsplats? Skulle det vara helt otänkbart att du fick ladda från ett vanligt vägguttag? Som jag förstått det så är det helt säkert ifall man sätter ner bilens strömuttag till 5A. I så fall skulle du åtm. kunna få mellan ~27,6 och ~36,8 kWh varje arbetsvecka genom laddning på arbetsplatsen.
Är det helt otänkbart att din arbetsgivare installerar en billig laddbox och ger dig en personlig parkeringsplats? Gissar att det skulle kunna lösa det mesta av dina laddbehov... […
Omvänt kan man ju tycka att kommunen skulle kunna fixa en personlig parkeringsplats med laddmöjlighet där du bor, men det verkar ju av ngn obegriplig anledning fortfarande vara helt uteslutet...![]()
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
-
SJÄLVKLART kommer det vara en avgift ifall man har en personlig parkeringsplats med laddmöjlighet på kommunal mark.holden skrev: ↑24 sep 2024 10:49Du menar att din idealism ska skattefinansieras? [...SwedishAdvocate skrev: ↑24 sep 2024 10:42Gissar att de flesta arbetsgivare idag har något slags organiserat miljöarbete. Är det verkligen helt otänkbart att laddmöjlighet för en anställds bil skulle kunna vara en del av ett sådant här organiserat miljöarbete?SwedishAdvocate skrev: ↑24 sep 2024 10:24Vad har du för arbetsplats? Skulle det vara helt otänkbart att du fick ladda från ett vanligt vägguttag? Som jag förstått det så är det helt säkert ifall man sätter ner bilens strömuttag till 5A. I så fall skulle du åtm. kunna få mellan ~27,6 och ~36,8 kWh varje arbetsvecka genom laddning på arbetsplatsen.
Omvänt kan man ju tycka att kommunen skulle kunna fixa en personlig parkeringsplats med laddmöjlighet där du bor, men det verkar ju av ngn obegriplig anledning fortfarande vara helt uteslutet...![]()
För ~fem år sedan bodde jag i en mellanstor svensk stad. Där hyrde jag en parkeringsplats i ett kommunägt parkeringshus utan laddmöjlighet (eftersom jag då körde en gasdriven VW Golf kombi). För den parkeringsplatsen fick jag betala ca 850 kr i månaden. Som jag minns det så fanns det i den kommunen andra parkeringshus där det även fanns laddmöjligheter. Vet/minns dock inte vad det kostade att hyra en sådan parkeringsplats med laddmöjlighet.
Så menar du att den här kommunen gjorde fel som mot en avgift erbjöd kommunala parkeringsplatser med laddmöjlighet i parkeringshus?