Intressant spaning - folksanningen är väl att "alla elbilar går på skrot hela tiden"

https://www.regit.cars/electric-news/ev ... LX1MtyLiRg
Moderator: Redaktion
Det kan också bli så att värdet på batteriet blir en stor del av värdet på bilen. Då krävs det inga stora skador för att bilen skrotas och batteriet säljas.Bjelke skrev: ↑23 sep 2024 09:19Undrar hur statistiken ser ut på lite äldre bilar…?
Jag tänker att kan bli mera åt andra hållet då, om ingen fixar så att
det blir bättre priser på utbytes-batterier. Många batterier kan ju mycket
väl hålla länge men känslan är att dom flesta vill undvika svarte Petter och
köper hellre bilar med garanti kvar på batteriet, och alternativet blir då mycket
sämre värde på dom utan garanti => fler som skrotas istället?
Kanske men om jag går till mig själv så skulle jag inte vilja betala speciellt mycket förFredrik j skrev: ↑23 sep 2024 09:35Det kan också bli så att värdet på batteriet blir en stor del av värdet på bilen. Då krävs det inga stora skador för att bilen skrotas och batteriet säljas.Bjelke skrev: ↑23 sep 2024 09:19Undrar hur statistiken ser ut på lite äldre bilar…?
köper hellre bilar med garanti kvar på batteriet, och alternativet blir då mycket
Jag tänkte på skrotas först - men det är ju inte heller helt korrekt. Bara för att försäkringsbolaget löser in den betyder ju inte att den faktiskt går på skrot.
Många försäkringsreparationer av bilar som är några år sker med begagnade delar. Som kund kan man bara kräva att få en komponent i likvärdigt skick.Bjelke skrev: ↑23 sep 2024 13:44Kanske men om jag går till mig själv så skulle jag inte vilja betala speciellt mycket förFredrik j skrev: ↑23 sep 2024 09:35Det kan också bli så att värdet på batteriet blir en stor del av värdet på bilen. Då krävs det inga stora skador för att bilen skrotas och batteriet säljas.Bjelke skrev: ↑23 sep 2024 09:19Undrar hur statistiken ser ut på lite äldre bilar…?
ett äldre batteri heller, så värdet på bilen och batteriet kan mycket väl följa varandra.
Men slutklämmen blir ju fortfarande att det kan sluta med högre andel skrotning av
elbilar jämfört med fossilare, när dom börjar bli några år alltså.
"löses in" kanske?