Tjena. Jag har en model x 90 d 2017 modell. Har precis fått installerat laddbox från easee, som mina föräldrar och min bror också har. När jag laddar min mx så får jag ut max 14,5a på 3 faser från laddboxen. I bilen går den ner från Max 16a til 15a 3 fas. Har hucudsäkring på 20a och är inte i närheten av att maxa någon fas, så det är ingen begränsning där.
Jag har testat 3 olika easee ladboxsr, med och utan eq, samma resultat. Laddar jag i ett 3 fas uttag med Tesla egen laddsladd med röd adapter får jag ut 16/16 I bilen. Mina föräldrars Model y får ut 16a på 3 faser med easee laddaren men jag får alltså bara 14,5a (står 15 I bilen/appen).
Frågan är, är detta ett känt problem på Model x med easee laddare? Gäller det bara vissa årsmodeller isåfall eller alla model x? Jag har inte testat annat märke om jag får ut max 16 eller om den går ner till 15 också med andra märken på laddboxen.
//Markus
Ny eaase laddbox ger bara 14,5A til model x
Moderator: Redaktion
- Trevlig
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Re: Ny eaase laddbox ger bara 14,5A til model x
Kolla i Easee appen står var begränsningen sitter.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
I easee och eq så är 16a begränsningen, på alla 3 olika easee laddare jag provat. Med Tesla model y, på samma laddare direkt efter, kommer model y upp i 16a (11kw) enligt easee laddaren. se bifogad bild på effekten när jag laddar min Model x (blir bara 9,5kw).
Med uteslutningsmetoden så är felet Model x 90d, då det fungerar med samma sladd, samma laddare på model y. Men har som sagt inte provat ladda på ett annat märke. Men är det fler med model x som har easee laddare som har samma problem, eller kommer alla upp i 11kw?
Med uteslutningsmetoden så är felet Model x 90d, då det fungerar med samma sladd, samma laddare på model y. Men har som sagt inte provat ladda på ett annat märke. Men är det fler med model x som har easee laddare som har samma problem, eller kommer alla upp i 11kw?
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Ser ut som att du har något högt spänningsfall?MackeB skrev: ↑10 aug 2024 19:21I easee och eq så är 16a begränsningen, på alla 3 olika easee laddare jag provat. Med Tesla model y, på samma laddare direkt efter, kommer model y upp i 16a (11kw) enligt easee laddaren. se bifogad bild på effekten när jag laddar min Model x (blir bara 9,5kw).
Jag har 231 -230 Volt på faserna vid 16 A.
Spänningsfallet kan bero på; dålig konduktivitet i laddhandske eller bil, dvs högre resistans än normalt någonstans. (Glapp eller oxider)
Kanske känna om du får varmgång vid laddporten?
Fler orsaker till spänningsfall kan vara långa sträckor och klena kablar, många skarvar/övergångar
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Tack för svar. Men förklarar ändå inte varför en Model y får ut 16 a på alla 3 faser means min Model x med samma kabel, samma laddbox, med bara 4 min skillnad, får ut 14,5a. Har testat 3 olika laddare/hus med 3 olika kablar, jag får samma hastighet på alla 3 ställena.
När jag kör med tesla original shuko laddare men med röd 3 fas handske, får jag ut 16a (kunde inte se exakt a med 3 fas uttag då det inte är en laddbox med app,men det stod 16a i bilen och i tesla appen)
Men ska kanske undersöka om det är fel/oxider på kontakten i bilen? Men jag får som sagt ut 16a med 3 fas handske, så blir inte klok på det =)
När jag kör med tesla original shuko laddare men med röd 3 fas handske, får jag ut 16a (kunde inte se exakt a med 3 fas uttag då det inte är en laddbox med app,men det stod 16a i bilen och i tesla appen)
Men ska kanske undersöka om det är fel/oxider på kontakten i bilen? Men jag får som sagt ut 16a med 3 fas handske, så blir inte klok på det =)
Finns det några fler Tesla model x ägare med easee laddare som har samma problem eller där det fungerer med 16a laddning? Och vilken årsmodell det isåfall är?
Frågar igen, för att se om det är några nya som ser detta.
Finns det någon som har easee laddbox och model x, som kan berätta vad de max får ut på laddningen?
Jag har 20a huvudsäkring och får ändå bara ut 14,5 (har testat 3 olika easee boxar på 3 olika hus, samma resultat).
Finns det någon som har easee laddbox och model x, som kan berätta vad de max får ut på laddningen?
Jag har 20a huvudsäkring och får ändå bara ut 14,5 (har testat 3 olika easee boxar på 3 olika hus, samma resultat).
Om du bor hyggligt nära sträckan Kista - Arboga så kan jag komma förbi med min X och prova.
Om det står 15A i Tesla appen så tyder väl det på att bilen tror att den bara får ladda med 15A medans i Easee appen säger 16A så tror den att den säger till bilen att ladda med 16A. Kommunikationsfel?
För 15A ska laddaren ge en PWM signal (mellan 6V och -12V) med 25% och för 16A ska det vara 26,7%. Detta en 1 kHz signal så det borde vara ganska lätt att inte missa?
För 15A ska laddaren ge en PWM signal (mellan 6V och -12V) med 25% och för 16A ska det vara 26,7%. Detta en 1 kHz signal så det borde vara ganska lätt att inte missa?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.