Grussamlingen bakom stänklapparna fram

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Justin Time

Grussamlingen bakom stänklapparna fram

Inlägg av Justin Time »

Idag har jag gjort bromsservice på sambons M3. Bak gick det bra men där fram fick jag inte ur sprintarna så jag fick ge upp. Har sprejat lite så det får suga in så får jag ta tag i det igen framöver.

När jag ändå hade hjulen borta så tänkte jag rensa bort sanden/gruset som samlas bakom stänklapparna fram. När jag lossade dem så såg jag att det hade kommit in sand innanför innerskärmarna. Bände ut dem så jag kunde komma åt bakom. Det såg ju bedrövligt ut, massor med sand som samlas där och gör det fuktigt och mysigt för rosten att gro. Väldigt korkad konstruktion. Nåja, gjorde rent, torkade och sprejade på hålrumsvax.

När jag sedan monterade tillbaka stänklapparna så lade jag innerskärmen utanpå så att inte skiten rinner ner bakom lapparna. Förhoppningsvis minskar risken för att det kommer in sand och grus innanför innerskärmarna och in i tröskeln.

Någon har säkert redan kommit på det här men jag har inte sett något om det tidigare på forumet.
BildBildBild
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Grussamlingen bakom stänklapparna fram

Inlägg av AAKEE »

Det är lätt att tro att det är dålig kvalitet och passform på stänklapparna men i realiteten är Tesla bara en OTA ifrån att kunna automatiskt släppa ut gruset så att det ger ökat grepp på bakhjulen vintertid.

(OBS! Skämt ;) )
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Inlägg av Vindens »

AAKEE skrev: 15 sep 2024 17:40
Det är lätt att tro att det är dålig kvalitet och passform på stänklapparna men i realiteten är Tesla bara en OTA ifrån att kunna automatiskt släppa ut gruset så att det ger ökat grepp på bakhjulen vintertid.

(OBS! Skämt ;) )
Känner en bekant som fyllde en sandlåda åt ungarna genom att spara allt sand som stänklapparna genererade. Allt som krävdes var tömma två ggr per år under tre år. :lol:
M3 LR -20
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare

Inlägg av Thed75 »

Den kaliforniska konstruktören har inte tänkt så mycket på saltslask och smågrus. Funderudsplast och täta hjulhusen mm gör mycket för att minska källor till korrosion på plåt och elinstallationer innanför hjulhus. Gäller alla teslor
Användarvisningsbild
pjuur
Teslaägare

Inlägg av pjuur »

Åkte till service verkstad och tog upp det som en anledning till rost och lacksläpp på skärmarna, fick betala 1500 för inspektionen och att få reda på att det var utanför garanti... :lol:
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

pjuur skrev: 15 sep 2024 20:14
Åkte till service verkstad och tog upp det som en anledning till rost och lacksläpp på skärmarna, fick betala 1500 för inspektionen och att få reda på att det var utanför garanti... :lol:
Antar att det också var en Model 3. Hur gammal var bilen när du anmälde det här till Tesla?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar