Ska vi räkna antalet teslataxi i Stockholm?
Moderator: Redaktion
Ska vi räkna antalet teslataxi i Stockholm?
Har efter all kö på SuC i Upplands väsby funderat mycket på hur många taxi det finns i Stockholm egentligen. Vet att uber har en hel del också.
Så hur tar man reda på det? Jag tänkte att vi kan börja plocka registreringsnummer och skriva upp dem här. Är det dumt och typ "integritetskränkande" på nåt sätt? Eller har ni nån smartare idé?
Så hur tar man reda på det? Jag tänkte att vi kan börja plocka registreringsnummer och skriva upp dem här. Är det dumt och typ "integritetskränkande" på nåt sätt? Eller har ni nån smartare idé?
- Limokungen
- Teslaägare
Re: Ska vi räkna antalet teslataxi i Stockholm?
Vad är vitsen med att räkna taxi, ska vi ha en tråd till med hexjakt på Tesla taxi??
Absolut inte. Det som är intressant är ifall det är tio bilar som laddar på infra city jämt eller om det är 50st som uppriktigt inte får plats.
Detta vore en bra punkt för Tibor att fråga både Tesla och dem stora taxibolagen kring:
1) Hur bra är en Tesla som taxi och hur kul är det inte att kunderna får åka en Tesla. Är det bara pga av 'gratis' el som ekonomin går ihop eller är detta en försumbar del av hela totalkostnaden?
2) Hur hanterar branschen (Tesla, Taxibolagen, Swedavia, kommunerna mm) den tillväxt som finns av Tesla bilar som Taxi med dem krav mm som finns på att det skall fungera smidigt för alla?
En SuC eller FastCharger på Taxi remoten på Arlanda skulle säkert vara ett smidigt sätt att lösa det, framförallt om det gick att kombinera med att bilarna inte förlorade sin köplats i remoten. Frågan är om det är Swedavia, Taxibolagen eller Tesla som bör stå för den investeringen?
1) Hur bra är en Tesla som taxi och hur kul är det inte att kunderna får åka en Tesla. Är det bara pga av 'gratis' el som ekonomin går ihop eller är detta en försumbar del av hela totalkostnaden?
2) Hur hanterar branschen (Tesla, Taxibolagen, Swedavia, kommunerna mm) den tillväxt som finns av Tesla bilar som Taxi med dem krav mm som finns på att det skall fungera smidigt för alla?
En SuC eller FastCharger på Taxi remoten på Arlanda skulle säkert vara ett smidigt sätt att lösa det, framförallt om det gick att kombinera med att bilarna inte förlorade sin köplats i remoten. Frågan är om det är Swedavia, Taxibolagen eller Tesla som bör stå för den investeringen?
Tesla har aldrig byggt Supercharger för en specifik kundgrupp utan alltid för alla Tesla-ägare. Ser inte att Tesla har någon anledning att särbehandla Stockholm Taxi bland alla Tesla-ägare som finns i världen. Ser inte att det finns något problem heller. När väl det blir så många Tesla-taxi i Stockholm så att det blir kö vid Supercharger så kommer dessa att lösa problemet själva. Om det är genom mer laddning via 3-fas, eget inköp av Fastcharger/Chademo eller påtryckningar att t.ex. Swedavia ska köpa in återstår att se men jag tror att de likt taxibilarna vid flygplatsen i Nederländerna kommer att skaffa egen Fastcharger alternativt Chademo-laddare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Har inte Frans projekt den informationen redan i den databas han utvecklat?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Håller helt med.Svenssons skrev:Tesla har aldrig byggt Supercharger för en specifik kundgrupp utan alltid för alla Tesla-ägare. Ser inte att Tesla har någon anledning att särbehandla Stockholm Taxi bland alla Tesla-ägare som finns i världen. Ser inte att det finns något problem heller. När väl det blir så många Tesla-taxi i Stockholm så att det blir kö vid Supercharger så kommer dessa att lösa problemet själva. Om det är genom mer laddning via 3-fas, eget inköp av Fastcharger/Chademo eller påtryckningar att t.ex. Swedavia ska köpa in återstår att se men jag tror att de likt taxibilarna vid flygplatsen i Nederländerna kommer att skaffa egen Fastcharger alternativt Chademo-laddare.
Och när Taxi i framtiden har korkat igen alla SuC i/kring storstäderna så får Tesla förtydliga syftet med SuC. Att samma bil laddar på samma SuC 2-3 ggr per dag, dag efter dag kan aldrig vara " long distance travel".
Att Swedavia på något sätt skulle vara med och finansiera inköp av snabbladdare för taxibilar kommer enbart att ske om de kan ta saftigt betalt för tjänsten. Swedavia är ett extremt vinstfokuserat bolag och lägger aldrig ut en spänn på något som inte garanterat gynnar dem ekonomiskt. Och de kan i princip ställa vilka krav de vill på de taxibolag/bilar som ska trafikera deras flygplatser, för alla kommer att tillmötesgå dem eftersom just flygplatser är bra ställen att ta körningar från.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Håller både med och inte.
Pendlar man t.ex. måste man få ladda vid en SuC (även om det är flera ggr/dag om man t.ex. har kundbesök) Sedan håller jag med om att SuC inte skall vara för kommersiell bruk. (Frågan är var skall taxi ladda då? det skulle bli ganska meningslöst att köpa tesla som taxibil då eftersom de bevisligen inte kan hålla på att fara hem för att ladda). Det är en svår nöt att knäcka och jag skulle bli förvånad om det löser sig av sig själv. (tror att någon åtgärd behövs)
En destinationsladdare vid taxikön för elbilar känns som en logisk följd. Skulle det vara en stor kostnad att installera en sådan? Gör Swedavia enbart något om de kan ta hutlöst betalt, låter det vara osagt. men det känns som något som är självklart att elbilskön har ladduttag. (en SuC vid Arlanda tror jag ingen vill ha, men däremot en (läs:flera) snabbladdande destinationsladdare)
Pendlar man t.ex. måste man få ladda vid en SuC (även om det är flera ggr/dag om man t.ex. har kundbesök) Sedan håller jag med om att SuC inte skall vara för kommersiell bruk. (Frågan är var skall taxi ladda då? det skulle bli ganska meningslöst att köpa tesla som taxibil då eftersom de bevisligen inte kan hålla på att fara hem för att ladda). Det är en svår nöt att knäcka och jag skulle bli förvånad om det löser sig av sig själv. (tror att någon åtgärd behövs)
En destinationsladdare vid taxikön för elbilar känns som en logisk följd. Skulle det vara en stor kostnad att installera en sådan? Gör Swedavia enbart något om de kan ta hutlöst betalt, låter det vara osagt. men det känns som något som är självklart att elbilskön har ladduttag. (en SuC vid Arlanda tror jag ingen vill ha, men däremot en (läs:flera) snabbladdande destinationsladdare)
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Jodå. Det verkar finnas 48 Teslar registrerade som Taxi-bilar i Sverige. Jag tänkte plocka fram ganska detaljerad statistik om var de finns och vilken sort de är etc. Det blir kanske en hel nyhet av det hela om Tibor vill. För er som inte har koll så håller jag på med sidan https://www.car.info där vi samlar info om alla bilar som finns. Ett av syftena är att få fram en massa intressant statistik.Fredriksv skrev:Har inte Frans projekt den informationen redan i den databas han utvecklat?
Driver sajten Car.info
Najs med info. Gissar på att nästan 40 av dem är i Stockholm. Då är det inte så konstigt att infra city börjar bli fullt.Franz skrev:Jodå. Det verkar finnas 48 Teslar registrerade som Taxi-bilar i Sverige. Jag tänkte plocka fram ganska detaljerad statistik om var de finns och vilken sort de är etc. Det blir kanske en hel nyhet av det hela om Tibor vill. För er som inte har koll så håller jag på med sidan https://www.car.info där vi samlar info om alla bilar som finns. Ett av syftena är att få fram en massa intressant statistik.Fredriksv skrev:Har inte Frans projekt den informationen redan i den databas han utvecklat?
Spottade en Taxi Kurir-Tesla i fredags och noterade att den hade en ny logga så även Kurir verkar vara på G att ändra sin grafiska profil. Tycker förresten att Taxi Transfers (eller vänta nu, är det Top Cabs?) nya logga med ett stort stiliserat T luktar renommésnyltning på Tesla lång väg, hajade till rejält första gången jag såg den 

Senast redigerad av StefL, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Minst en av dom är i Gävle.. Den taxin står ofta vid snabbladdaren utanför Gävle Energi och laddar..
Kommer man dit och det är upptaget får man ringa och fejkboka en bil till en närliggande adress..
Kommer man dit och det är upptaget får man ringa och fejkboka en bil till en närliggande adress..

Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- emphili
- Teslaägare
[/quote]
Men här har vi ju lösning på Infra City. Vi kan säkert hitta någon liten tjallare på Max.

Men här har vi ju lösning på Infra City. Vi kan säkert hitta någon liten tjallare på Max.
Fiffifejk!joel80 skrev:Minst en av dom är i Gävle.. Den taxin står ofta vid snabbladdaren utanför Gävle Energi och laddar..

- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Se mina uppgifter som lite preliminära. De kommer nog behöva justeras en del.
Driver sajten Car.info
Taxi Stockholm har runt 10-12 teslor, Sverigetaxi (slagit ihop med 020) har 5 teslor med den nya liveryn. Taxi Kurir har också ändrat färger och köpt minst en ny tesla. Värmdö Taxi har minst en tesla. Finns en del friåkare (alternativt Uber) som rullar runt, bl.a regskylten PEGASUS.
Skulle inte bli förvånad om Top Cab köper in en tesla snart. Men jag tycker att attityden till taxi teslor här på forumet bland vissa medlemmar är tråkig. Vi borde ju vara positiva till elbilsrevolutionen. Att de börjar användas i kommersiellt bruk är det första steget till att det blir vanligare. I och med att Projekt Nollzon blir mer populärt så kommer ju elbilstaxi bli vanligare.
Personligen så tycker jag att det vore perfekt med en supercharger i Stockholm samt en söder om Stockholm. Det skulle minska räckviddsångesten bland taxibilarna rejält (Speciellt för de som pendlar långt, t.ex Värmdö Taxi) för att snabbladda. Det skulle även minska trycket på Infra Citys laddare.
Skulle inte bli förvånad om Top Cab köper in en tesla snart. Men jag tycker att attityden till taxi teslor här på forumet bland vissa medlemmar är tråkig. Vi borde ju vara positiva till elbilsrevolutionen. Att de börjar användas i kommersiellt bruk är det första steget till att det blir vanligare. I och med att Projekt Nollzon blir mer populärt så kommer ju elbilstaxi bli vanligare.
Personligen så tycker jag att det vore perfekt med en supercharger i Stockholm samt en söder om Stockholm. Det skulle minska räckviddsångesten bland taxibilarna rejält (Speciellt för de som pendlar långt, t.ex Värmdö Taxi) för att snabbladda. Det skulle även minska trycket på Infra Citys laddare.
Jag tycker personligen att det är grymt att det rullar Teslor som taxi. Och jag tror att om folk (och det gäller inte bara taxichaufförer) har vett att flytta på sig om någon väntar, och de inte behöver ladda själva mer, så är det nog inte kapacitetsbrist i Upplands Väsby.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag tycker att teslataxi är grymt men om teslaägare laddar på ett sätt på infra city som gör att laddaren inte utnyttjas fullt ut, då är det tråkigt. Därför jag startade den här tråden. Men om det är typ 40 teslataxi i Stockholm då laddar d nog ordentligt och det är helt enkelt lite underkapacitet på infra city.
Jag kan ju iallafall intyga att de flesta taxi teslorna vill ladda så snabbt som möjligt och åka vidare, då de laddar på arbetstid. Alternativt så laddar de innan de ska sluta och lämna av bilen till nästa förare. Det ligger inte i deras bästa intresse att stå kvar vid laddaren en längre tid.
Jag använder min bil i tjänsten 5000mil på tio mån, visserligen åker jag ju kors o tvärs i landet med hemma laddning som bas 80-90% resten sc eller Cademo, taxi har ju långresor hela tiden bara att det snurrar runt mer i samma stad typ. så det är väl inget konstigt att dom tankar på sc. Jag tror väl att taxi skulle vilja ladda hemma eller var som helst bara det gick fort nog, problemet är väl återigen räckvidden hade bilen haft 120kwh så hade den passat taxi bättre , nu måste det ju vara ett evigt laddande och extra resor åt fel håll för att komma till sc. Mer SC åt alla, skit samma om det kostar lite