Ny MY med 0% ränta eller -23.
Moderator: Redaktion
Ny MY med 0% ränta eller -23.
Hjälp mig med familjens nästa bilköp.
Tittar på en beg My-23 awd 3000mil. Ränta 2,75% som går att ra över. 24 månader kvar och ca 300000kr i restvärde. Pris 520 000kr med lasträcke och gummimattor.
Alternativt ny, 60 mån avtal. 660 000kr 0% ränta.
Har väl någon förhoppning om att använda bilen i 5år.
Vinterdäck ingår i båda kalkylerna. Insatsen även den likvärdig.
Hjäp mig välja. Är det värt det att plocka ut en ny? Jag vet ju inte vad räntan blir på resterande 300 000kr på den begagnande.
Med vänlig hälsning,
M
Tittar på en beg My-23 awd 3000mil. Ränta 2,75% som går att ra över. 24 månader kvar och ca 300000kr i restvärde. Pris 520 000kr med lasträcke och gummimattor.
Alternativt ny, 60 mån avtal. 660 000kr 0% ränta.
Har väl någon förhoppning om att använda bilen i 5år.
Vinterdäck ingår i båda kalkylerna. Insatsen även den likvärdig.
Hjäp mig välja. Är det värt det att plocka ut en ny? Jag vet ju inte vad räntan blir på resterande 300 000kr på den begagnande.
Med vänlig hälsning,
M
- T4s
- Teslaägare
- Inlägg: 598
- Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
- Ort: Roslagen
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.
Ny eftersom du ska ha bilen i 5+ år.manke80 skrev: ↑10 sep 2024 19:46Hjälp mig med familjens nästa bilköp.
Tittar på en beg My-23 awd 3000mil. Ränta 2,75% som går att ra över. 24 månader kvar och ca 300000kr i restvärde. Pris 520 000kr med lasträcke och gummimattor.
Alternativt ny, 60 mån avtal. 660 000kr 0% ränta.
Har väl någon förhoppning om att använda bilen i 5år.
Vinterdäck ingår i båda kalkylerna. Insatsen även den likvärdig.
Hjäp mig välja. Är det värt det att plocka ut en ny? Jag vet ju inte vad räntan blir på resterande 300 000kr på den begagnande.
Med vänlig hälsning,
M
- Senaste hårdvaran (HW4)
- Längre garantier
- Låst ränta i 5 år
Om du har råd såklart. Räkna om och sätt 6-7% ränta på beg bilen. Lägg in lite underhåll i kalkylen för ev väga upp nuvarande skick. Du behöver också gå över till helförsäkring tidigare med beg bil så lägg till det också.
Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.
Kolla bara så det verkligen är en bil från senaste månaderna. Sett exempel på personer som blivit tilldelade bilar från slutet av 2023 senaste tiden.T4s skrev: ↑10 sep 2024 20:00manke80 skrev: ↑10 sep 2024 19:46Hjälp mig med familjens nästa bilköp.
Tittar på en beg My-23 awd 3000mil. Ränta 2,75% som går att ra över. 24 månader kvar och ca 300000kr i restvärde. Pris 520 000kr med lasträcke och gummimattor.
Alternativt ny, 60 mån avtal. 660 000kr 0% ränta.
Har väl någon förhoppning om att använda bilen i 5år.
Vinterdäck ingår i båda kalkylerna. Insatsen även den likvärdig.
Hjäp mig välja. Är det värt det att plocka ut en ny? Jag vet ju inte vad räntan blir på resterande 300 000kr på den begagnande.
Med vänlig hälsning,
M
- Senaste hårdvaran (HW4)
Elbilist sedan 2014
Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.
Precis så jag sitter och räknar men så mycket att ta med i kalkylen. Samma insats på båda bilarna. Däcken på den beg rullar max 2 säsonger till inte mer. Tesla verkar äta däck. Sen önskar jag nog dubbdäck. Den beg hade friktion.T4s skrev: ↑10 sep 2024 20:00Ny eftersom du ska ha bilen i 5+ år.manke80 skrev: ↑10 sep 2024 19:46Hjälp mig med familjens nästa bilköp.
Tittar på en beg My-23 awd 3000mil. Ränta 2,75% som går att ra över. 24 månader kvar och ca 300000kr i restvärde. Pris 520 000kr med lasträcke och gummimattor.
Alternativt ny, 60 mån avtal. 660 000kr 0% ränta.
Har väl någon förhoppning om att använda bilen i 5år.
Vinterdäck ingår i båda kalkylerna. Insatsen även den likvärdig.
Hjäp mig välja. Är det värt det att plocka ut en ny? Jag vet ju inte vad räntan blir på resterande 300 000kr på den begagnande.
Med vänlig hälsning,
M
- Senaste hårdvaran (HW4)
- Längre garantier
- Låst ränta i 5 år
Om du har råd såklart. Räkna om och sätt 6-7% ränta på beg bilen. Lägg in lite underhåll i kalkylen för ev väga upp nuvarande skick. Du behöver också gå över till helförsäkring tidigare med beg bil så lägg till det också.
-
- Inlägg: 7441
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.
Det där är nog lite av en myt. Men det beror så klart på hur du kör. Om du kör bilen lugnt och sansat som t.ex. en VW Golf-kombi med ~125 hk, så sliter en MY nog inte mer däck än någon annan SUV/Crossover med samma tjänstevikt*. Men om det istället är mycket rejäla gaspådrag, och rejält med fart genom kurvorna på mindre slingrande landsvägar så kommer den så klart slita mer däck. Det förekommer även inlägg på forumet om 'mindre bra' hjulinställningar – kanske framförallt på Model S som byggs i Freemont. Så det kanske är värt att kolla så bilen inte sliter däcken ojämnt, och så klart att det även är rätt däcktryck, så det inte blir onödigt ojämnt slitage av den anledningen.
*Och jämfört med andra SUVar/Crossovers av samma storlek så tror jag Y har liknande tjänstevikt. Alltså även jämfört med fossilförbrännare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.
-23 är absolut bästa ekomiska dealen. Räntan är peanuts mot värdeminskningen.
Jag har hört att dagen 0% deal gäller enbart under de 3 första åren. Kolla upp det.
Jag har hört att dagen 0% deal gäller enbart under de 3 första åren. Kolla upp det.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.
Ganska stort värdetapp 140.000 kr på ett år.
Och andra sidan så blir din räntekostnad lägre och det är behöver du räkna på hur stor skillnaden blir jämfört med nollränta.
Samt att den begagnade bilen har rullat nästan 3000 mil av de 8000 gyllene milen
Och andra sidan så blir din räntekostnad lägre och det är behöver du räkna på hur stor skillnaden blir jämfört med nollränta.
Samt att den begagnade bilen har rullat nästan 3000 mil av de 8000 gyllene milen
Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.
Håller med Arn fullständigt här.
Till och med Riksbanken och hela marknaden värderar den där nollräntan till max 10.000kr på tre år jämfört med 2,74%.
Svensson kommer bittert få erfara att bilen inte alls kostade några tusen i månaden att äga..
Det finns EN kostnad att ta hänsyn till när man köper Tesla (och annan elbil)
En enda intressant parameter och det är värdeminskning.
I framtiden uppstår andra intressanta frågor som vad det kostar att försäkra och byta bromsar, batteri och länkarmar.
Står man idag och skall köpa så är värdeminskningen den post man skall fundera på.
skulle vara intressant om man intervjuade 100 0-ränteköpare och lät dem gissa på TCO under första, andra året....
Till och med Riksbanken och hela marknaden värderar den där nollräntan till max 10.000kr på tre år jämfört med 2,74%.
Svensson kommer bittert få erfara att bilen inte alls kostade några tusen i månaden att äga..
Det finns EN kostnad att ta hänsyn till när man köper Tesla (och annan elbil)
En enda intressant parameter och det är värdeminskning.
I framtiden uppstår andra intressanta frågor som vad det kostar att försäkra och byta bromsar, batteri och länkarmar.
Står man idag och skall köpa så är värdeminskningen den post man skall fundera på.
skulle vara intressant om man intervjuade 100 0-ränteköpare och lät dem gissa på TCO under första, andra året....
-
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 20 aug 2024 13:40
Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.
Värdetapp delux på dessa.
150k första året (12500/mån)
100k andra året (8300/mån)
100k tredje året (8300/mån) räknar med att det börjar komma ut lite Juniper på beg. marknaden som trycker ner priset på gammel Y ytterligare....
Bäst hade varit att plocka en 2 år gammal med 0% DNB kontrakt för 430k 2026 (men vem orkar vänta så länge....)
150k första året (12500/mån)
100k andra året (8300/mån)
100k tredje året (8300/mån) räknar med att det börjar komma ut lite Juniper på beg. marknaden som trycker ner priset på gammel Y ytterligare....
Bäst hade varit att plocka en 2 år gammal med 0% DNB kontrakt för 430k 2026 (men vem orkar vänta så länge....)
- Vindens
- Teslaägare
- Inlägg: 424
- Blev medlem: 10 dec 2022 23:43
- Referralkod: ts.la/gabriel651797
Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.
Frågan är också hur bilhandlarna kommer värdera Y framgent då otroligt många begagnade säljs om ett par år säljs med 0%-ränta. Om dessa bilar säljs med kvarstående nybilsgaranti ger det noll trygghet att köpa via bilhandlare istället för privat? Även det kan vara värt att beakta i framtida värdeminskningskalkyl.
M3 LR -20
- Jaegaern
- Teslaägare
- Inlägg: 1248
- Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.
Varför skulle värdetappet vara så högt nu helt plötsligt? Min 21a sålde jag för 400 till Carla, vilket är 30 tusen under privat affär.TorbenTorben skrev: ↑11 sep 2024 10:53Värdetapp delux på dessa.
150k första året (12500/mån)
100k andra året (8300/mån)
100k tredje året (8300/mån) räknar med att det börjar komma ut lite Juniper på beg. marknaden som trycker ner priset på gammel Y ytterligare....
Bäst hade varit att plocka en 2 år gammal med 0% DNB kontrakt för 430k 2026 (men vem orkar vänta så länge....)
Den kostade 729K -70K (klimatstöd) = 659K. 659K - 400K = 259K -> värdetapp på 259K på 3 år. De 30 tusen extra vid privataffär kan man nog kvitta mot de vinterhjul jag köpte.
Skulle hävda att verkligheten ligger närmre 100K första året, 80K andra året. 60K tredje året, eller liknande. Där det sedan taktar på rätt lugnt.
Titta på alla model 3 från 2019. De behåller fortfarande runt 50% av nypris efter 5 år. MY har en större marknad och borde tappa mindre, även om den säljs i fler exemplar.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
- Jaegaern
- Teslaägare
- Inlägg: 1248
- Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.
Räknar du på 3% ränta under 5 år, som man kan ha 0% fast ränta på via DNB i och med denna kampanj, blir det närmre 50K efter löpande amortering på drygt 4K per månad. Så var får du 10K från? Har du faktiskt räknat?
Och ja, jag håller med om att värdeminskningen är den största posten man ska räkna med. Men räntekampanjen är jävligt bra.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.
Beräknat restvärde 5år ca 280 000kr känns väl mer än rimligt. Tanken är att äga bilen i 5 år. Blir det verkligen så dyrt som ni skriver på 5 år?
- Jaegaern
- Teslaägare
- Inlägg: 1248
- Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.
Jag räknar på att bilen kommer ha ett värde på 40-50% efter 5 år. Jag tror det kommer stämma rätt bra.
Jag sätter lånet på 5 år, på en restskuld på 30-40%, ej bestämt mig. Det kommer nog resultera i att jag får tillbaka lite. Men det är ingen fara om det diffar.
Räkna på en ny MY AWD, 630K. Du har betalt 315K efter 5 år.
Räkna på en 23 MY AWD, 530K. Du har betalt 215K efter 5 år.
Ökad försäkring 1 år, 6-8K, måste du byta däck, 16K.
Mellanskillnad 100K - 24K(?)
Räntekostnad 5 år (inklusive amortering) = runt 40-50K (3%). Tar du över ett lån så är det ju inte 5 år, men detta tjänar som en bas i resonemanget.
Mellanskillnad 100K - 24K - 40K = 36K.
Restvärdena kommer vara liknande då det inte diffar svinmycket det sista året. Detta är grova beräkningar, ta med lite salt, men ungefär som jag räknar på egen bil.
Jag tycker då det är värt att få en helt ny bil för knappt 40K mer. Men allt är ju individuellt.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.
Delar din bedömning och tack för utförligt svar. Den bilen som jag kikar på har bara 2 år kvar med 2,7% ränta. Vad för ränta jag får på resterande 300 000 är oklart om jag nu inte väljer att sälja.
- Jaegaern
- Teslaägare
- Inlägg: 1248
- Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.
På min Y hade jag strax över 5% det här året. Du lär hamna nånstans där, gissar jag.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.
Köper du en ny Tesla idag och behåller den i fem år betalar du cirka 6 300 kr i månaden. Lägg till kostnad för byte av däck om du vill (300-500 kr per månad utslaget på fem år). Värdeminskning per år är cirka 5 100.
Köper du istället en beg. ligger det beräknade värdetappet istället på 3 500 per månad. Du får lägga till ett år med dyrare försäkring och därefter räntekostnaden. Ponera 2,75% i två år och 5% i tre år = 1 750 per månad = 5 250.
Då skiljer det ungefär 1000 kr per månad. 12000 per år. 60 000 totalt. Jaegaern kom fram till 40 000 i skillnad. Sanningen ligger väl kanske mellan oss. Svårt att sia såklart. Kan bli mer, kan bli mindre? Bara du kan avgöra om det är värt pengarna.
Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.
Tack för hjälp. Blir nog magkänslan tillslut. 60 000 på 5 år år inte oviktigt men heller ingen dealbreaker. Den bilen jag tittar på ligger på 510tkr och ca 3000k mil. Santander bank.
Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.
De 2,75% går med säkerhet ner relativt snabbt. Nu är inte Santander kända för att sänka snabbt som tex Dnb men den är absolut rörlig. Samma med finansen som man har efteråt.Carlsson skrev: ↑11 sep 2024 16:01Köper du en ny Tesla idag och behåller den i fem år betalar du cirka 6 300 kr i månaden. Lägg till kostnad för byte av däck om du vill (300-500 kr per månad utslaget på fem år). Värdeminskning per år är cirka 5 100.
Köper du istället en beg. ligger det beräknade värdetappet istället på 3 500 per månad. Du får lägga till ett år med dyrare försäkring och därefter räntekostnaden. Ponera 2,75% i två år och 5% i tre år = 1 750 per månad = 5 250.
Då skiljer det ungefär 1000 kr per månad. 12000 per år. 60 000 totalt. Jaegaern kom fram till 40 000 i skillnad. Sanningen ligger väl kanske mellan oss. Svårt att sia såklart. Kan bli mer, kan bli mindre? Bara du kan avgöra om det är värt pengarna.
Sen är det extremt svårt att göra en 5årskalkyl. Man ser väldigt många som planerar att behålla i 5år men vill byta innan. Tekniken går fort.
Om man anser att det bara skiljer 1000 per månad så skulle jag köra på ny, men det är en ren glädjekalkyl baserad på 5års inlåsning, inga sjunkande räntor (det resonemanget håller inte) osv.
Det går inte att komma ifrån att man i dagsläget spar 10.000 i värdeminskning år 1 på att plocka en beg.
Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.
Du menar 100 000 år 1?pejvic skrev: ↑11 sep 2024 17:28De 2,75% går med säkerhet ner relativt snabbt. Nu är inte Santander kända för att sänka snabbt som tex Dnb men den är absolut rörlig. Samma med finansen som man har efteråt.Carlsson skrev: ↑11 sep 2024 16:01Köper du en ny Tesla idag och behåller den i fem år betalar du cirka 6 300 kr i månaden. Lägg till kostnad för byte av däck om du vill (300-500 kr per månad utslaget på fem år). Värdeminskning per år är cirka 5 100.
Köper du istället en beg. ligger det beräknade värdetappet istället på 3 500 per månad. Du får lägga till ett år med dyrare försäkring och därefter räntekostnaden. Ponera 2,75% i två år och 5% i tre år = 1 750 per månad = 5 250.
Då skiljer det ungefär 1000 kr per månad. 12000 per år. 60 000 totalt. Jaegaern kom fram till 40 000 i skillnad. Sanningen ligger väl kanske mellan oss. Svårt att sia såklart. Kan bli mer, kan bli mindre? Bara du kan avgöra om det är värt pengarna.
Sen är det extremt svårt att göra en 5årskalkyl. Man ser väldigt många som planerar att behålla i 5år men vill byta innan. Tekniken går fort.
Om man anser att det bara skiljer 1000 per månad så skulle jag köra på ny, men det är en ren glädjekalkyl baserad på 5års inlåsning, inga sjunkande räntor (det resonemanget håller inte) osv.
Det går inte att komma ifrån att man i dagsläget spar 10.000 i värdeminskning år 1 på att plocka en beg.
- Jaegaern
- Teslaägare
- Inlägg: 1248
- Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.
Exakt. Grovt räknat såklart!Carlsson skrev: ↑11 sep 2024 16:01Köper du en ny Tesla idag och behåller den i fem år betalar du cirka 6 300 kr i månaden. Lägg till kostnad för byte av däck om du vill (300-500 kr per månad utslaget på fem år). Värdeminskning per år är cirka 5 100.
Köper du istället en beg. ligger det beräknade värdetappet istället på 3 500 per månad. Du får lägga till ett år med dyrare försäkring och därefter räntekostnaden. Ponera 2,75% i två år och 5% i tre år = 1 750 per månad = 5 250.
Då skiljer det ungefär 1000 kr per månad. 12000 per år. 60 000 totalt. Jaegaern kom fram till 40 000 i skillnad. Sanningen ligger väl kanske mellan oss. Svårt att sia såklart. Kan bli mer, kan bli mindre? Bara du kan avgöra om det är värt pengarna.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.
Jag har räknat innan ränteavdrag kom jag på. 100 000 i ränta på fem år blir egentligen ca 70 000.
Och jag räknade relativt högt. Om inte trenden vände igen kommer räntorna bara lägre. 50-60 000 i räntekostnader över fem år.
Som föregående talare är jag också inne på att jag tror bilen blir gammal snabbt. Tror få kommer behålla en MY i fem år, ännu färre i åtta år.
Och jag räknade relativt högt. Om inte trenden vände igen kommer räntorna bara lägre. 50-60 000 i räntekostnader över fem år.
Som föregående talare är jag också inne på att jag tror bilen blir gammal snabbt. Tror få kommer behålla en MY i fem år, ännu färre i åtta år.
Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.
Jag la lånet på 8år med 0 restvärde. Då slipper man oroa sig. Det bilen är värd när lånet går ut (och är avbetalt) är ren bonus. Lär vara 150-200kkr gissar jag.pejvic skrev: ↑11 sep 2024 10:44Håller med Arn fullständigt här.
Till och med Riksbanken och hela marknaden värderar den där nollräntan till max 10.000kr på tre år jämfört med 2,74%.
Svensson kommer bittert få erfara att bilen inte alls kostade några tusen i månaden att äga..
Det finns EN kostnad att ta hänsyn till när man köper Tesla (och annan elbil)
En enda intressant parameter och det är värdeminskning.
I framtiden uppstår andra intressanta frågor som vad det kostar att försäkra och byta bromsar, batteri och länkarmar.
Står man idag och skall köpa så är värdeminskningen den post man skall fundera på.
skulle vara intressant om man intervjuade 100 0-ränteköpare och lät dem gissa på TCO under första, andra året....
Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.
Smart att lägga på 8 år men detta är inte möjligt med 0% kampanjen. Räknar du med att behålla bilen 8 år?