påverkan av effektavgift

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12649
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av Fredrik j »

Trevlig skrev: 01 sep 2024 20:19
Niklas Z skrev: 01 sep 2024 19:44
Trevlig skrev: 01 sep 2024 18:27
batterivärmare på vintern drar ju typ 2-3kw när det är kallt, ladda med 5kw är ju 50% slöseri
Men hur kallt ska det vara för att den ska dra 2-3 kW kontinuerligt? En sak att den drar det i början, men gör den det under en hel laddsession, t ex under en natt?
Tror det var runt 20 minus, ta allt med en nypa salt, hittar inte tråden.
Låter konstigt. Det innebär ju att en Model S inte skulle gå att ladda i 220-uttag om det är kallt. Inte ovanligt i fjällstugor.
En id4 går att ladda med 2,2kw när det är kallt. Det har jag själv provat i trysil. Om min polestar2 fixar det vet jag inte ännu.
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 496
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av enoch85 »

Kan passa på att tipsa om en integration till Home Assistant som sköter allt gällande lågt effektuttag automatiskt:

https://github.com/elden1337/hass-peaq
https://github.com/elden1337/hass-peaqhvac
https://github.com/elden1337/hass-peaqnext
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12649
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av Fredrik j »

enoch85 skrev: 01 sep 2024 20:44
Kan passa på att tipsa om en integration till Home Assistant som sköter allt gällande lågt effektuttag automatiskt:

https://github.com/elden1337/hass-peaq
https://github.com/elden1337/hass-peaqhvac
https://github.com/elden1337/hass-peaqnext
Kan du berätta mera? Var börjar man?
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 496
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av enoch85 »

Fredrik j skrev: 01 sep 2024 20:56
enoch85 skrev: 01 sep 2024 20:44
Kan passa på att tipsa om en integration till Home Assistant som sköter allt gällande lågt effektuttag automatiskt:

https://github.com/elden1337/hass-peaq
https://github.com/elden1337/hass-peaqhvac
https://github.com/elden1337/hass-peaqnext
Kan du berätta mera? Var börjar man?
Nu känner jag mig lite tråkig, men allting står i README. Finns även en Discord chatt där utvecklaren gärna svarar på frågor! https://discord.com/invite/FfPxnW95 Här har du en "Getting started": https://github.com/elden1337/hass-peaq/ ... ng-started

Själv använder jag HVAC, då jag inte har effektavgift ännu, men övriga appar är välskrivna och det är snabb support. En trevlig göteborgare som är utvecklare. :)

Generellt:

1. Om du har Home Assistant, fixa HACS
2. Ladda ner integrationen via HACS
3. Läs README
4. Ställ frågor på Discord
5. Tycker du den är bra så donera en kaffe :)
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12649
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av Fredrik j »

enoch85 skrev: 01 sep 2024 21:04
Fredrik j skrev: 01 sep 2024 20:56
enoch85 skrev: 01 sep 2024 20:44
Kan passa på att tipsa om en integration till Home Assistant som sköter allt gällande lågt effektuttag automatiskt:

https://github.com/elden1337/hass-peaq
https://github.com/elden1337/hass-peaqhvac
https://github.com/elden1337/hass-peaqnext
Kan du berätta mera? Var börjar man?
Nu känner jag mig lite tråkig, men allting står i README. Finns även en Discord chatt där utvecklaren gärna svarar på frågor! https://discord.com/invite/FfPxnW95 Här har du en "Getting started": https://github.com/elden1337/hass-peaq/ ... ng-started

Själv använder jag HVAC, då jag inte har effektavgift ännu, men övriga appar är välskrivna och det är snabb support. En trevlig göteborgare som är utvecklare. :)

Generellt:

1. Om du har Home Assistant, fixa HACS
2. Ladda ner integrationen via HACS
3. Läs README
4. Ställ frågor på Discord
5. Tycker du den är bra så donera en kaffe :)
Tackar. Ger mig ut på discord.
Har faktiskt en son som studerar till nätverkstekniker på högskola. Får pressa lite ur honom.
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 496
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av enoch85 »

Fredrik j skrev: 01 sep 2024 22:44
enoch85 skrev: 01 sep 2024 21:04
Fredrik j skrev: 01 sep 2024 20:56
enoch85 skrev: 01 sep 2024 20:44
Kan passa på att tipsa om en integration till Home Assistant som sköter allt gällande lågt effektuttag automatiskt:

https://github.com/elden1337/hass-peaq
https://github.com/elden1337/hass-peaqhvac
https://github.com/elden1337/hass-peaqnext
Kan du berätta mera? Var börjar man?
Nu känner jag mig lite tråkig, men allting står i README. Finns även en Discord chatt där utvecklaren gärna svarar på frågor! https://discord.com/invite/FfPxnW95 Här har du en "Getting started": https://github.com/elden1337/hass-peaq/ ... ng-started

Själv använder jag HVAC, då jag inte har effektavgift ännu, men övriga appar är välskrivna och det är snabb support. En trevlig göteborgare som är utvecklare. :)

Generellt:

1. Om du har Home Assistant, fixa HACS
2. Ladda ner integrationen via HACS
3. Läs README
4. Ställ frågor på Discord
5. Tycker du den är bra så donera en kaffe :)
Tackar. Ger mig ut på discord.
Har faktiskt en son som studerar till nätverkstekniker på högskola. Får pressa lite ur honom.
Haha, låter som en plan! 🙌🏼
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2210
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av tor-ake »

Fredrik j skrev: 01 sep 2024 20:27
Trevlig skrev: 01 sep 2024 20:19
Niklas Z skrev: 01 sep 2024 19:44
Trevlig skrev: 01 sep 2024 18:27
batterivärmare på vintern drar ju typ 2-3kw när det är kallt, ladda med 5kw är ju 50% slöseri
Men hur kallt ska det vara för att den ska dra 2-3 kW kontinuerligt? En sak att den drar det i början, men gör den det under en hel laddsession, t ex under en natt?
Tror det var runt 20 minus, ta allt med en nypa salt, hittar inte tråden.
Låter konstigt. Det innebär ju att en Model S inte skulle gå att ladda i 220-uttag om det är kallt. Inte ovanligt i fjällstugor.
En id4 går att ladda med 2,2kw när det är kallt. Det har jag själv provat i trysil. Om min polestar2 fixar det vet jag inte ännu.
Det beror på hur mycket kobolt man har i batteriet (går med yttrium också), och hur mycket batteridegradering som mjukvaran accepterar. Tesla värmer batteriet till noll grader först, och har ju bevisligen mycket låg degradering även på våra kalla breddgrader. De gamle Leaf laddade glatt även i minus 15.

Jag har några laddsessioner (på 3,5kW) från gågna vinterns köldknäppar (-30), då värmde värmaren ungefär 1/3 av tiden och laddade 2/3, så med enfas 230V blir det nog en timme värmare och en timme laddning rinse and repeat.

Med min förra M3, kalifornientillverkad 2019, så samma battericeller som gamla model S, försökte jag ladda en gång på 6A från ett motorvärmaruttag i vemdalen i -20 men batteriprocenten gick bara ner så jag gav upp det försöket efter en timme.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12649
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av Fredrik j »

tor-ake skrev: 02 sep 2024 09:30
Fredrik j skrev: 01 sep 2024 20:27
Trevlig skrev: 01 sep 2024 20:19
Niklas Z skrev: 01 sep 2024 19:44
Trevlig skrev: 01 sep 2024 18:27
batterivärmare på vintern drar ju typ 2-3kw när det är kallt, ladda med 5kw är ju 50% slöseri
Men hur kallt ska det vara för att den ska dra 2-3 kW kontinuerligt? En sak att den drar det i början, men gör den det under en hel laddsession, t ex under en natt?
Tror det var runt 20 minus, ta allt med en nypa salt, hittar inte tråden.
Låter konstigt. Det innebär ju att en Model S inte skulle gå att ladda i 220-uttag om det är kallt. Inte ovanligt i fjällstugor.
En id4 går att ladda med 2,2kw när det är kallt. Det har jag själv provat i trysil. Om min polestar2 fixar det vet jag inte ännu.
Det beror på hur mycket kobolt man har i batteriet (går med yttrium också), och hur mycket batteridegradering som mjukvaran accepterar. Tesla värmer batteriet till noll grader först, och har ju bevisligen mycket låg degradering även på våra kalla breddgrader. De gamle Leaf laddade glatt även i minus 15.

Jag har några laddsessioner (på 3,5kW) från gågna vinterns köldknäppar (-30), då värmde värmaren ungefär 1/3 av tiden och laddade 2/3, så med enfas 230V blir det nog en timme värmare och en timme laddning rinse and repeat.

Med min förra M3, kalifornientillverkad 2019, så samma battericeller som gamla model S, försökte jag ladda en gång på 6A från ett motorvärmaruttag i vemdalen i -20 men batteriprocenten gick bara ner så jag gav upp det försöket efter en timme.
Ok. Det var inte -20 när vi laddade ID4. Snarare -7 eller nått. Tror vi körde på med 10a också.
Men 4-5kw får man nog acceptera som peak. Det drar väl en villapanna också så den nivån blir väl svår att komma undan.
Sen gäller det att inte köra allt samtidigt men det går ju att lösa.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2210
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av tor-ake »

Man får byta jobb så att man jobbar eftermiddagsskift och kommer hem kl 23, då är batteriet redan varmt och redo att börja ladda.

Eller bygga ett garage. Den vintern när det var tokdyr el värmde jag garaget med nästan bara spillvärme från laddning av teslan. När man har effekt över och energin inte är för dyr kan man ha värmen på, och sedan kan bilen använda värmepumpen för att "låna" energi från garaget, som den sedan lämnar tillbaka när väl batteriet kommit upp i temp.

Stor skillnad för en elbil att ha ett garage med nån plusgrad i, jämfört med att stå ute och stråla ut all energi mot natthimlen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 1246
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av Jaegaern »

Linköping via Tekniska Verken fick dessa nya taxor nu idag tror jag. Månadsskiftet.

Men det kanske blir bättre i slutändan så man slipper långsamtladda även nattetid för att undvika toppar.

"Tekniska verkens avgift baseras på hushållets fem högsta effekttoppar under en
månad, oavsett när på dygnet dessa inträffar. Det är inte okej, enligt EI som
skriver: ”Om de höga effekttopparna inträffar när nätet inte är belastat i övrigt, är
det inte motiverat att de ska ligga till grund för en högre effektavgift.”
Tekniska verken har också en alternativ prislista som kan gynna den som är extra
bra på att styra sin elanvändning. Där räknas en effekttopp dagtid varje månad,
men också en topp nattetid – den senare är billigare. Enligt den prislistan räknas
06–23 som dagtid. Även detta rimmar illa med EI:s vägledning som säger att elnätsbolagen noggrannare måste specificera vilka timmar som nätet faktiskt är högt belastat.
Jesper Hagbom, vd Elnät på Tekniska verken, välkomnar att EI nu kommer med
en tydligare vägledning.
– Det är jättebra att de kommer med ett sådant klargörande. Det har funnits ett
stort utrymme för tolkningar och de tariffer som elbolagen hittills infört har varit
väldigt spretiga, säger han."

https://corren.se/nyheter/linkoping/art ... m/r3owvxor
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11183
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av Jerker »

Jaegaern skrev: 02 sep 2024 11:24
Linköping via Tekniska Verken fick dessa nya taxor nu idag tror jag. Månadsskiftet.

Men det kanske blir bättre i slutändan så man slipper långsamtladda även nattetid för att undvika toppar.

"Tekniska verkens avgift baseras på hushållets fem högsta effekttoppar under en
månad, oavsett när på dygnet dessa inträffar. Det är inte okej, enligt EI som
skriver: ”Om de höga effekttopparna inträffar när nätet inte är belastat i övrigt, är
det inte motiverat att de ska ligga till grund för en högre effektavgift.”
Tekniska verken har också en alternativ prislista som kan gynna den som är extra
bra på att styra sin elanvändning. Där räknas en effekttopp dagtid varje månad,
men också en topp nattetid – den senare är billigare. Enligt den prislistan räknas
06–23 som dagtid. Även detta rimmar illa med EI:s vägledning som säger att elnätsbolagen noggrannare måste specificera vilka timmar som nätet faktiskt är högt belastat.
Jesper Hagbom, vd Elnät på Tekniska verken, välkomnar att EI nu kommer med
en tydligare vägledning.
– Det är jättebra att de kommer med ett sådant klargörande. Det har funnits ett
stort utrymme för tolkningar och de tariffer som elbolagen hittills infört har varit
väldigt spretiga, säger han."

https://corren.se/nyheter/linkoping/art ... m/r3owvxor
Ja, det vore ju bra om detta styrs upp från EI så att elbolagen inte bara kan hitta på godtyckliga regler. Helt otroligt att de fått för sig att effekttoppar nattetid ska räknas in!
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 1246
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av Jaegaern »

Jerker skrev: 02 sep 2024 13:30
Jaegaern skrev: 02 sep 2024 11:24
Linköping via Tekniska Verken fick dessa nya taxor nu idag tror jag. Månadsskiftet.

Men det kanske blir bättre i slutändan så man slipper långsamtladda även nattetid för att undvika toppar.

"Tekniska verkens avgift baseras på hushållets fem högsta effekttoppar under en
månad, oavsett när på dygnet dessa inträffar. Det är inte okej, enligt EI som
skriver: ”Om de höga effekttopparna inträffar när nätet inte är belastat i övrigt, är
det inte motiverat att de ska ligga till grund för en högre effektavgift.”
Tekniska verken har också en alternativ prislista som kan gynna den som är extra
bra på att styra sin elanvändning. Där räknas en effekttopp dagtid varje månad,
men också en topp nattetid – den senare är billigare. Enligt den prislistan räknas
06–23 som dagtid. Även detta rimmar illa med EI:s vägledning som säger att elnätsbolagen noggrannare måste specificera vilka timmar som nätet faktiskt är högt belastat.
Jesper Hagbom, vd Elnät på Tekniska verken, välkomnar att EI nu kommer med
en tydligare vägledning.
– Det är jättebra att de kommer med ett sådant klargörande. Det har funnits ett
stort utrymme för tolkningar och de tariffer som elbolagen hittills infört har varit
väldigt spretiga, säger han."

https://corren.se/nyheter/linkoping/art ... m/r3owvxor
Ja, det vore ju bra om detta styrs upp från EI så att elbolagen inte bara kan hitta på godtyckliga regler. Helt otroligt att de fått för sig att effekttoppar nattetid ska räknas in!
Verkligen!

Målet måste ju vara att om man följer riktlinjer under högbelastade tidpunkter och inte själv bidrar mer till belastningen, så kommer kostnaden sänkas. Inte att kostnaden höjs för alla så snart effekt börjar mätas. Då är det ju fel i implementationen.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 1067
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av JonasH »

Jaegaern skrev: 02 sep 2024 13:46
Jerker skrev: 02 sep 2024 13:30
Jaegaern skrev: 02 sep 2024 11:24
Linköping via Tekniska Verken fick dessa nya taxor nu idag tror jag. Månadsskiftet.

Men det kanske blir bättre i slutändan så man slipper långsamtladda även nattetid för att undvika toppar.

"Tekniska verkens avgift baseras på hushållets fem högsta effekttoppar under en
månad, oavsett när på dygnet dessa inträffar. Det är inte okej, enligt EI som
skriver: ”Om de höga effekttopparna inträffar när nätet inte är belastat i övrigt, är
det inte motiverat att de ska ligga till grund för en högre effektavgift.”
Tekniska verken har också en alternativ prislista som kan gynna den som är extra
bra på att styra sin elanvändning. Där räknas en effekttopp dagtid varje månad,
men också en topp nattetid – den senare är billigare. Enligt den prislistan räknas
06–23 som dagtid. Även detta rimmar illa med EI:s vägledning som säger att elnätsbolagen noggrannare måste specificera vilka timmar som nätet faktiskt är högt belastat.
Jesper Hagbom, vd Elnät på Tekniska verken, välkomnar att EI nu kommer med
en tydligare vägledning.
– Det är jättebra att de kommer med ett sådant klargörande. Det har funnits ett
stort utrymme för tolkningar och de tariffer som elbolagen hittills infört har varit
väldigt spretiga, säger han."

https://corren.se/nyheter/linkoping/art ... m/r3owvxor
Ja, det vore ju bra om detta styrs upp från EI så att elbolagen inte bara kan hitta på godtyckliga regler. Helt otroligt att de fått för sig att effekttoppar nattetid ska räknas in!
Verkligen!

Målet måste ju vara att om man följer riktlinjer under högbelastade tidpunkter och inte själv bidrar mer till belastningen, så kommer kostnaden sänkas. Inte att kostnaden höjs för alla så snart effekt börjar mätas. Då är det ju fel i implementationen.
Det är ju precis detta jag skrev om tidigt i denna tråd och blev totalt nedskjuten när jag tyckte reglerna var tvetydiga och spretiga.

Vi har Ellevio och de räknar toppar dygnet runt vilket gör att SvK/Spotpriset drar åt ett håll och nätbolaget åt ett annat vad gäller hur vi planerar vårt elanvändande. Helt galet att det fått gå så här långt utan att nätbolagen fått tydliga förhållningsregler.

Ser fram emot att kunna ladda med normal hastighet nattetid när elpriset oftast är lågt.

Förövrigt så ingick mitt bostadsområde/stadsdel i ett försök med effekttaxa och resultatet var att reglerna var så krångliga att abonnenterna struntade i att styra sin användning av el helt och hållet.

Självklart struntade Ellevio i detta totala misslyckande och gick vidare med oförändrade planer.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Dafro
elbilist
Inlägg: 3185
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av Dafro »

Jag bor i Linköping som ör ett exempel i denna tråden och där sänks både den fasta avgiften och överföringsavgiften så att kostnaden med effektavgift blir ungefär det samma, går att simulera på deras hemsida.

Visst är det konstigt att det typ inte kostar dubbelt så mycket i effektavgift vid höglasttimmar, typ 6-9 och 16-19 men det kommer nog snart.

Personligen så tycker det klagas lite väl högljutt i denna tråd. Om jag nu får samma kostnad när jag nu laddar med 3,7 kW för jag har en laddhybrid men skulle ladda med 11 istället så blir det ca 7 kW högre vilket blir 280 kr per månad, det är väl inget att bråka om jämfört med tex värdeminskning på bilen eller vad en kWh kostar när man laddar på långresa. Sen förstår jag dom lite varför dom gör som dom gör för ju mer elbilar det blir och om alla dessa i ett villaområde laddar med 11 kW samtidigt på natten så blir det ett rejält lokalt effektuttag i nivå med höglasttimmarna.

Mina 50 öre…
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 1067
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av JonasH »

Dafro skrev: 03 sep 2024 05:15
Jag bor i Linköping som ör ett exempel i denna tråden och där sänks både den fasta avgiften och överföringsavgiften så att kostnaden med effektavgift blir ungefär det samma, går att simulera på deras hemsida.

Visst är det konstigt att det typ inte kostar dubbelt så mycket i effektavgift vid höglasttimmar, typ 6-9 och 16-19 men det kommer nog snart.

Personligen så tycker det klagas lite väl högljutt i denna tråd. Om jag nu får samma kostnad när jag nu laddar med 3,7 kW för jag har en laddhybrid men skulle ladda med 11 istället så blir det ca 7 kW högre vilket blir 280 kr per månad, det är väl inget att bråka om jämfört med tex värdeminskning på bilen eller vad en kWh kostar när man laddar på långresa. Sen förstår jag dom lite varför dom gör som dom gör för ju mer elbilar det blir och om alla dessa i ett villaområde laddar med 11 kW samtidigt på natten så blir det ett rejält lokalt effektuttag i nivå med höglasttimmarna.

Mina 50 öre…
Problemet med effekttaxa är att det inte finns någon standard för hur det implementeras. Det gör det väldigt svårt att t.ex automatisera.

Sen tror jag väldigt många (inklusive mig) inte får ungefär samma kostnad utan en betydligt högre kostnad.

Sen är mitt största problem med effekttaxa att det motverkar styrningen och stabiliteten i elnätet i Sverige eftersom det går stick i stäv med styrningen av elanvändningen med hjälp av spotpris.

Regler för hur vi bör/ska utnyttja elnätet och energi bör vara enkla, glasklara och omöjliga att misstolka.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 1246
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av Jaegaern »

JonasH skrev: 02 sep 2024 22:50
Jaegaern skrev: 02 sep 2024 13:46
Jerker skrev: 02 sep 2024 13:30
Jaegaern skrev: 02 sep 2024 11:24
Linköping via Tekniska Verken fick dessa nya taxor nu idag tror jag. Månadsskiftet.

Men det kanske blir bättre i slutändan så man slipper långsamtladda även nattetid för att undvika toppar.

"Tekniska verkens avgift baseras på hushållets fem högsta effekttoppar under en
månad, oavsett när på dygnet dessa inträffar. Det är inte okej, enligt EI som
skriver: ”Om de höga effekttopparna inträffar när nätet inte är belastat i övrigt, är
det inte motiverat att de ska ligga till grund för en högre effektavgift.”
Tekniska verken har också en alternativ prislista som kan gynna den som är extra
bra på att styra sin elanvändning. Där räknas en effekttopp dagtid varje månad,
men också en topp nattetid – den senare är billigare. Enligt den prislistan räknas
06–23 som dagtid. Även detta rimmar illa med EI:s vägledning som säger att elnätsbolagen noggrannare måste specificera vilka timmar som nätet faktiskt är högt belastat.
Jesper Hagbom, vd Elnät på Tekniska verken, välkomnar att EI nu kommer med
en tydligare vägledning.
– Det är jättebra att de kommer med ett sådant klargörande. Det har funnits ett
stort utrymme för tolkningar och de tariffer som elbolagen hittills infört har varit
väldigt spretiga, säger han."

https://corren.se/nyheter/linkoping/art ... m/r3owvxor
Ja, det vore ju bra om detta styrs upp från EI så att elbolagen inte bara kan hitta på godtyckliga regler. Helt otroligt att de fått för sig att effekttoppar nattetid ska räknas in!
Verkligen!

Målet måste ju vara att om man följer riktlinjer under högbelastade tidpunkter och inte själv bidrar mer till belastningen, så kommer kostnaden sänkas. Inte att kostnaden höjs för alla så snart effekt börjar mätas. Då är det ju fel i implementationen.
Det är ju precis detta jag skrev om tidigt i denna tråd och blev totalt nedskjuten när jag tyckte reglerna var tvetydiga och spretiga.

Vi har Ellevio och de räknar toppar dygnet runt vilket gör att SvK/Spotpriset drar åt ett håll och nätbolaget åt ett annat vad gäller hur vi planerar vårt elanvändande. Helt galet att det fått gå så här långt utan att nätbolagen fått tydliga förhållningsregler.

Ser fram emot att kunna ladda med normal hastighet nattetid när elpriset oftast är lågt.

Förövrigt så ingick mitt bostadsområde/stadsdel i ett försök med effekttaxa och resultatet var att reglerna var så krångliga att abonnenterna struntade i att styra sin användning av el helt och hållet.

Självklart struntade Ellevio i detta totala misslyckande och gick vidare med oförändrade planer.
Håller med helt. Ska bli skönt att få låta nattetid vara "oreglerad" med full laddning och elanvändning.

Det är en rätt stark signal att abonnenter helt struntar i att reglera, med en direkt ekonomisk förlust, för det är så svårt. Då är det fasen svårt.

Att EI inte gått ut tidigare är ett skämt.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 1246
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av Jaegaern »

Dafro skrev: 03 sep 2024 05:15
Jag bor i Linköping som ör ett exempel i denna tråden och där sänks både den fasta avgiften och överföringsavgiften så att kostnaden med effektavgift blir ungefär det samma, går att simulera på deras hemsida.

Visst är det konstigt att det typ inte kostar dubbelt så mycket i effektavgift vid höglasttimmar, typ 6-9 och 16-19 men det kommer nog snart.

Personligen så tycker det klagas lite väl högljutt i denna tråd. Om jag nu får samma kostnad när jag nu laddar med 3,7 kW för jag har en laddhybrid men skulle ladda med 11 istället så blir det ca 7 kW högre vilket blir 280 kr per månad, det är väl inget att bråka om jämfört med tex värdeminskning på bilen eller vad en kWh kostar när man laddar på långresa. Sen förstår jag dom lite varför dom gör som dom gör för ju mer elbilar det blir och om alla dessa i ett villaområde laddar med 11 kW samtidigt på natten så blir det ett rejält lokalt effektuttag i nivå med höglasttimmarna.

Mina 50 öre…
Jag tycker faktiskt det är något att bråka om. Näst på tur är en ännu striktare och krångligare policy som även den går rakt ner i fickorna hos monopolet. Det är sällan det är fler företag på samma ort som tävlar om att ge det bästa för kunden.

280:- hit eller dit tycker jag är viktigt när det handlar om vissa frågor. Användning ska bli billigare då man enkelt förstår och riktar om användning. Det ska inte bli dyrare. Då är det rent tjuvaktigt att passa på med detta, vinkla reglerna åt det håll man själv vill. För inte minskar man på kostnaden för fjärrvärmen bara för man får mer klirr från effekttariffen. Fjärrvärmen höjdes för övrigt med drygt 10% förra året. Man måste skicka signalen att det inte är okej, lite då och då. Annars blir allt "inte så mycket att bråka om"-dyrare lite när det passar.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Dafro
elbilist
Inlägg: 3185
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av Dafro »

Jaegaern skrev: 03 sep 2024 10:07
Dafro skrev: 03 sep 2024 05:15
Jag bor i Linköping som ör ett exempel i denna tråden och där sänks både den fasta avgiften och överföringsavgiften så att kostnaden med effektavgift blir ungefär det samma, går att simulera på deras hemsida.

Visst är det konstigt att det typ inte kostar dubbelt så mycket i effektavgift vid höglasttimmar, typ 6-9 och 16-19 men det kommer nog snart.

Personligen så tycker det klagas lite väl högljutt i denna tråd. Om jag nu får samma kostnad när jag nu laddar med 3,7 kW för jag har en laddhybrid men skulle ladda med 11 istället så blir det ca 7 kW högre vilket blir 280 kr per månad, det är väl inget att bråka om jämfört med tex värdeminskning på bilen eller vad en kWh kostar när man laddar på långresa. Sen förstår jag dom lite varför dom gör som dom gör för ju mer elbilar det blir och om alla dessa i ett villaområde laddar med 11 kW samtidigt på natten så blir det ett rejält lokalt effektuttag i nivå med höglasttimmarna.

Mina 50 öre…
Jag tycker faktiskt det är något att bråka om. Näst på tur är en ännu striktare och krångligare policy som även den går rakt ner i fickorna hos monopolet. Det är sällan det är fler företag på samma ort som tävlar om att ge det bästa för kunden.

280:- hit eller dit tycker jag är viktigt när det handlar om vissa frågor. Användning ska bli billigare då man enkelt förstår och riktar om användning. Det ska inte bli dyrare. Då är det rent tjuvaktigt att passa på med detta, vinkla reglerna åt det håll man själv vill. För inte minskar man på kostnaden för fjärrvärmen bara för man får mer klirr från effekttariffen. Fjärrvärmen höjdes för övrigt med drygt 10% förra året. Man måste skicka signalen att det inte är okej, lite då och då. Annars blir allt "inte så mycket att bråka om"-dyrare lite när det passar.
Absolut så kan man ju bråka om det och jag tycker inte heller om det. Men med mitt exempel med 280kr handlar om att man laddar med 11 kW men ofta är det ju lågt pris 00-06 typ och hur många behöver ladda så mycket varje natt egentligen, tro ju de flesta klarar sig med hälften och då pratar vi om en hundring. Men jag skulle även vilja ha bättre tydlighet så man kan optimera. Gissar på dom kommer lägga till någon extra kostnad för höglasttid och låter de dom ha nu vara kvar. Jag kör all värme av huset på natten och laddar bilen då för att jag har rörligt pris och först blev jag irriterad över detta men nu har jag väl accepterat det, inget jag orkar lägga min energi på.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av MY_piraya »

gjorde försök under aug. med att sänka hastigheten, var egentligen bara 18de-19de då inte timmarna räckte för att ladda 100% men det bli en del pillande varje gång för att min/maxa effekt/tid.

tv_aug.png
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12649
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av Fredrik j »

Jaegaern skrev: 03 sep 2024 10:07
Dafro skrev: 03 sep 2024 05:15
Jag bor i Linköping som ör ett exempel i denna tråden och där sänks både den fasta avgiften och överföringsavgiften så att kostnaden med effektavgift blir ungefär det samma, går att simulera på deras hemsida.

Visst är det konstigt att det typ inte kostar dubbelt så mycket i effektavgift vid höglasttimmar, typ 6-9 och 16-19 men det kommer nog snart.

Personligen så tycker det klagas lite väl högljutt i denna tråd. Om jag nu får samma kostnad när jag nu laddar med 3,7 kW för jag har en laddhybrid men skulle ladda med 11 istället så blir det ca 7 kW högre vilket blir 280 kr per månad, det är väl inget att bråka om jämfört med tex värdeminskning på bilen eller vad en kWh kostar när man laddar på långresa. Sen förstår jag dom lite varför dom gör som dom gör för ju mer elbilar det blir och om alla dessa i ett villaområde laddar med 11 kW samtidigt på natten så blir det ett rejält lokalt effektuttag i nivå med höglasttimmarna.

Mina 50 öre…
Jag tycker faktiskt det är något att bråka om. Näst på tur är en ännu striktare och krångligare policy som även den går rakt ner i fickorna hos monopolet. Det är sällan det är fler företag på samma ort som tävlar om att ge det bästa för kunden.

280:- hit eller dit tycker jag är viktigt när det handlar om vissa frågor. Användning ska bli billigare då man enkelt förstår och riktar om användning. Det ska inte bli dyrare. Då är det rent tjuvaktigt att passa på med detta, vinkla reglerna åt det håll man själv vill. För inte minskar man på kostnaden för fjärrvärmen bara för man får mer klirr från effekttariffen. Fjärrvärmen höjdes för övrigt med drygt 10% förra året. Man måste skicka signalen att det inte är okej, lite då och då. Annars blir allt "inte så mycket att bråka om"-dyrare lite när det passar.
För mig är det självklart, trots att jag inte är en vänsterväljare, att lokala kraftnät ska vara kommunalt ägda. Det vore annars som att sälja ut gatorna till företag som kan ta bompeng.
Är det redan sålt är det ju försent. Vi som bor i kommuner med kommunalt ägda nät ska bevara det.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 1246
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av Jaegaern »

Fredrik j skrev: 03 sep 2024 11:44
Jaegaern skrev: 03 sep 2024 10:07
Dafro skrev: 03 sep 2024 05:15
Jag bor i Linköping som ör ett exempel i denna tråden och där sänks både den fasta avgiften och överföringsavgiften så att kostnaden med effektavgift blir ungefär det samma, går att simulera på deras hemsida.

Visst är det konstigt att det typ inte kostar dubbelt så mycket i effektavgift vid höglasttimmar, typ 6-9 och 16-19 men det kommer nog snart.

Personligen så tycker det klagas lite väl högljutt i denna tråd. Om jag nu får samma kostnad när jag nu laddar med 3,7 kW för jag har en laddhybrid men skulle ladda med 11 istället så blir det ca 7 kW högre vilket blir 280 kr per månad, det är väl inget att bråka om jämfört med tex värdeminskning på bilen eller vad en kWh kostar när man laddar på långresa. Sen förstår jag dom lite varför dom gör som dom gör för ju mer elbilar det blir och om alla dessa i ett villaområde laddar med 11 kW samtidigt på natten så blir det ett rejält lokalt effektuttag i nivå med höglasttimmarna.

Mina 50 öre…
Jag tycker faktiskt det är något att bråka om. Näst på tur är en ännu striktare och krångligare policy som även den går rakt ner i fickorna hos monopolet. Det är sällan det är fler företag på samma ort som tävlar om att ge det bästa för kunden.

280:- hit eller dit tycker jag är viktigt när det handlar om vissa frågor. Användning ska bli billigare då man enkelt förstår och riktar om användning. Det ska inte bli dyrare. Då är det rent tjuvaktigt att passa på med detta, vinkla reglerna åt det håll man själv vill. För inte minskar man på kostnaden för fjärrvärmen bara för man får mer klirr från effekttariffen. Fjärrvärmen höjdes för övrigt med drygt 10% förra året. Man måste skicka signalen att det inte är okej, lite då och då. Annars blir allt "inte så mycket att bråka om"-dyrare lite när det passar.
För mig är det självklart, trots att jag inte är en vänsterväljare, att lokala kraftnät ska vara kommunalt ägda. Det vore annars som att sälja ut gatorna till företag som kan ta bompeng.
Är det redan sålt är det ju försent. Vi som bor i kommuner med kommunalt ägda nät ska bevara det.
Exakt.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 1076
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av Dinsdale »

Effektavgiften införs för att nätbolagens bluff med säkringsabonnemang synats och det visat sig att kejsaren var naken. Man har i alla år tjänat massor med pengar på att folk säkrar upp till 20A, 25A osv, men nätet har aldrig dimensionerats utefter att alla ska kunna få vad de betalar för samtidigt. Man har förutsatt att belastningen sprider ut sig, låt säga att på tio hushåll så sätter folk på spisen lite slumpmässigt utspritt under några timmar.
Med elbilsladdning och övrig automation som anpassar sig till timpriset får man istället jämfotahopp vid varje heltimme då alla synkroniserat börjar dra 11kW.
Istället för att krypa till korset och bygga ut nätet så vi ska få det vi betalat för i decennier, väljer man (med politikernas goda minne) att lägga på effektavgift utformat på ett sådant sätt att det kommer bli dyrare för kund än säkringsabonnemanget. Egentligen borde alla elkunder gå ihop och stämma dem eftersom vi betalat extra för en sak (tex 20A) men nu när det verkligen behövs (med elbil) visar det sig att vi lurats på en bluffprodukt.

Nätägaren har för övrigt inget som helst intresse av att styra all belastning till billiga timmar, de vill ha konstant lågt uttag så de kan köpa minsta möjliga diameter på sina kablar. (Samma sak gäller fjärrvärmen, därav effekttaxan där.)
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 1246
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av Jaegaern »

Dinsdale skrev: 04 sep 2024 08:09
Effektavgiften införs för att nätbolagens bluff med säkringsabonnemang synats och det visat sig att kejsaren var naken. Man har i alla år tjänat massor med pengar på att folk säkrar upp till 20A, 25A osv, men nätet har aldrig dimensionerats utefter att alla ska kunna få vad de betalar för samtidigt. Man har förutsatt att belastningen sprider ut sig, låt säga att på tio hushåll så sätter folk på spisen lite slumpmässigt utspritt under några timmar.
Med elbilsladdning och övrig automation som anpassar sig till timpriset får man istället jämfotahopp vid varje heltimme då alla synkroniserat börjar dra 11kW.
Istället för att krypa till korset och bygga ut nätet så vi ska få det vi betalat för i decennier, väljer man (med politikernas goda minne) att lägga på effektavgift utformat på ett sådant sätt att det kommer bli dyrare för kund än säkringsabonnemanget. Egentligen borde alla elkunder gå ihop och stämma dem eftersom vi betalat extra för en sak (tex 20A) men nu när det verkligen behövs (med elbil) visar det sig att vi lurats på en bluffprodukt.

Nätägaren har för övrigt inget som helst intresse av att styra all belastning till billiga timmar, de vill ha konstant lågt uttag så de kan köpa minsta möjliga diameter på sina kablar. (Samma sak gäller fjärrvärmen, därav effekttaxan där.)
Klockrent!
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12649
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av Fredrik j »

Dinsdale skrev: 04 sep 2024 08:09
Effektavgiften införs för att nätbolagens bluff med säkringsabonnemang synats och det visat sig att kejsaren var naken. Man har i alla år tjänat massor med pengar på att folk säkrar upp till 20A, 25A osv, men nätet har aldrig dimensionerats utefter att alla ska kunna få vad de betalar för samtidigt. Man har förutsatt att belastningen sprider ut sig, låt säga att på tio hushåll så sätter folk på spisen lite slumpmässigt utspritt under några timmar.
Med elbilsladdning och övrig automation som anpassar sig till timpriset får man istället jämfotahopp vid varje heltimme då alla synkroniserat börjar dra 11kW.
Istället för att krypa till korset och bygga ut nätet så vi ska få det vi betalat för i decennier, väljer man (med politikernas goda minne) att lägga på effektavgift utformat på ett sådant sätt att det kommer bli dyrare för kund än säkringsabonnemanget. Egentligen borde alla elkunder gå ihop och stämma dem eftersom vi betalat extra för en sak (tex 20A) men nu när det verkligen behövs (med elbil) visar det sig att vi lurats på en bluffprodukt.

Nätägaren har för övrigt inget som helst intresse av att styra all belastning till billiga timmar, de vill ha konstant lågt uttag så de kan köpa minsta möjliga diameter på sina kablar. (Samma sak gäller fjärrvärmen, därav effekttaxan där.)
Ja, det hade varit betydligt rakare att utbyggnaden hade bekostas av den som av någon anledning vill ha en större säkring än vad som sattes in när huset byggdes.
Enligt samma princip skulle nätbolaget ha fått betala abonnenter som går ner i säkringsstorlek eftersom det ger utrymme att sälja till någon annan.
Men nu har man redan ätit kakan.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av martinot »

Jaegaern skrev: 02 sep 2024 11:24
Linköping via Tekniska Verken fick dessa nya taxor nu idag tror jag. Månadsskiftet.

Men det kanske blir bättre i slutändan så man slipper långsamtladda även nattetid för att undvika toppar.

"Tekniska verkens avgift baseras på hushållets fem högsta effekttoppar under en
månad, oavsett när på dygnet dessa inträffar. Det är inte okej, enligt EI som
skriver: ”Om de höga effekttopparna inträffar när nätet inte är belastat i övrigt, är
det inte motiverat att de ska ligga till grund för en högre effektavgift.”
Tekniska verken har också en alternativ prislista som kan gynna den som är extra
bra på att styra sin elanvändning. Där räknas en effekttopp dagtid varje månad,
men också en topp nattetid – den senare är billigare. Enligt den prislistan räknas
06–23 som dagtid. Även detta rimmar illa med EI:s vägledning som säger att elnätsbolagen noggrannare måste specificera vilka timmar som nätet faktiskt är högt belastat.
Jesper Hagbom, vd Elnät på Tekniska verken, välkomnar att EI nu kommer med
en tydligare vägledning.
– Det är jättebra att de kommer med ett sådant klargörande. Det har funnits ett
stort utrymme för tolkningar och de tariffer som elbolagen hittills infört har varit
väldigt spretiga, säger han."

https://corren.se/nyheter/linkoping/art ... m/r3owvxor
Bra att EI är på idiotiska kontraproduktiva och ologiska/omotiverade taxor från de glupska monopolistiska elnätsbolagen (oavsett om kommuner som i detta fall med Linköpings, eller privata). Gott jobbat av Energimarknadsinspektionen! 👍
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar