Dragkrokens lås fast i öppet läge
Moderator: Redaktion
Dragkrokens lås fast i öppet läge
Igår provade jag att montera draget för första gången och det gick alldeles utmärkt. När jag kört klart och skulle montera av draget fastnade det dock i öppet läge och jag lyckas inte få det tillbaka till låst läge hur jag än vrider på nyckel och vred. Tips?
MY LR AWD -24 HW4
Re: Dragkrokens lås fast i öppet läge
Du ska dra ut vredet först, har jag för mig. Har du testat det?
Edit: Det ska väl vara låst i öppet läge när kroken är av. Det är när du tryckt in kroken och en av låskulorna tryckts in som det går att låsa det igen.
Edit: Det ska väl vara låst i öppet läge när kroken är av. Det är när du tryckt in kroken och en av låskulorna tryckts in som det går att låsa det igen.
Jag kämpade också med det där dom första gångerna. Fick aldrig ur nyckeln så numera låter jag den bara sitta kvar på kroken när jag lägger det i fodralet. Störande men bara att inse att konstruktionen är märklig och komplicerad.
Tryck in den ensamma kulan ovanför din tumnagel i bilden, då snäpper ratten tillbaka till grön position och du kan ta ur nyckeln.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Tusen tack för detta, det var det enda jag inte hade provat

MY LR AWD -24 HW4
Men varför?

Nu är den ju inte redo för montering. Bättre att förvara den med nyckeln i och redo för montering tycker jag.
Ioniq 5 FE AWD
Jag förvarar min också redo att smacka i, men det var inte det som var frågan. 

Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Jag tog bara ur min dragkrok en gång på 4 år på min 3:a och det var när den skulle besiktigas. Samma med sambons Y nu. Dragkroken sitter fin där den sitter!
Det drabbar inte dig, men den som äger bilen lite senare kommer hata dig. Sitter kroken i för jämnan så kommer den rosta fast och det blir problem vid besiktningen. Har man avtagbar krok ska den enligt mig enbart vara isatt när man faktiskt använder den. Annars ska allt vara rejält infettat och skyddat från smuts och fukt.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Nja.
De är överlag inte gjorda för att sitta där hela tiden. Låset brukar rosta ihop och då går inte
Bilen genom besiktningen.
Avtagbara skall kunna tas loss, monteras samt låsas.
Jag glömde mitt på min A5 bara 3-4 veckor ( då var bilen och draget ~11 år och välanvänt, låset hade rostat ihop så man fick vålda loss och köpa ny låscylinder. (Jag hade en A6 -00 i 20 år där jag var noga och inte fick problem.)
Facebook-Tesla-grupperna har ganska många inlägg där låset rostat och draget inte går ta loss.
Jag rekommenderar att man bara har draget på när det behövs, och om man kör dagligen lossa och rengör/smörj minst en gång i månaden.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Jag tog loss kroken när jag lämnade tillbaka bilen efter 4 år. När jag skulle besiktiga den efter 3 år fick jag byta låset eftersom jag inte fått med nåt lock, så det hade kärvat ihop. Det nya låset köpte jag lock till. Att få loss kroken i sig var inget problem. Inte när jag lämnade tillbaka bilen heller.
Ingen kommer att hata mig. Använder man draget så ofta som vi gör så är det bästa att låta kroken sitta kvar. Ett moment mindre när man hänger på släpet.
Löstagbara dragkrokar är ett gissel för oss som verkligen använder dom.
Ingen kommer att hata mig. Använder man draget så ofta som vi gör så är det bästa att låta kroken sitta kvar. Ett moment mindre när man hänger på släpet.
Mitt drag på min A6 hade hunnit vara med en hel del. Det är exakt samma funktion/princip på tesla som de Westfaliadrag Audi använder.Jerker skrev: ↑24 aug 2024 16:58Jag tog loss kroken när jag lämnade tillbaka bilen efter 4 år. När jag skulle besiktiga den efter 3 år fick jag byta låset eftersom jag inte fått med nåt lock, så det hade kärvat ihop. Det nya låset köpte jag lock till. Att få loss kroken i sig var inget problem. Inte när jag lämnade tillbaka bilen heller.
Det går väldigt fort att ta loss/montera.
Alla får såklart göra sitt val men för dragwts funktion är der bäst att det ligger tort och fint när det inte används.
Ska man rekommendera ngt är det en rätt kraftig uppfattning från min sida (som är inne på fjärde draget med samma funktionsprincip) att man inte bör lämna det monterat.
Det är nog lite som med bromsarna. Det finns folk här som tror det är bättre att inte serva/rengöra/smörja bromsarna, och faktiskt rekommenderar det när frågan kommer.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Jag rekommenderar inte något. Jag bara beskriver hur jag har gjort och mina erfarenheter av det. Visar på nyanser.
På 3:an var det ju mer motiverat att låta det sitta kvar eftersom konstruktionen är direkt idiotisk.
På 3:an var det ju mer motiverat att låta det sitta kvar eftersom konstruktionen är direkt idiotisk.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Svänger man ofta är det kass med löstagbar.
Model Y LR AWD 2022
Jag ser det som bra om de råd som ges inte är direkt dåliga för de som följer dem.
Jag vet att det inte är bra att låta draget sitta, och tycker det är det rådet vi ska ge när det frågas om/diskuteras.
Har man draget monterat ett år i sträck har man generellt bett om problem.
Folk får såklart göra som de vill, precis som du gör/har gjort. Men rådet som ges bör vara ett hållbart råd.
Det är absolut inget vi behöver träta om

M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Jag tror att är stor skillnad mellan att bara låta kroken sitta i utan att nånsin koppla på ett släp och göra som vi, alltså köra med släp flera ggr/vecka. När kroken kontinuerligt utsätts för belastning och vrickas på så riskerar den inte att rosta fast, vilket troligen är förklaringen till att jag efter 4 år inte stod där med en fastrostad krok.
Rosten brukar vara i låset.Jerker skrev: ↑25 aug 2024 22:10Jag tror att är stor skillnad mellan att bara låta kroken sitta i utan att nånsin koppla på ett släp och göra som vi, alltså köra med släp flera ggr/vecka. När kroken kontinuerligt utsätts för belastning och vrickas på så riskerar den inte att rosta fast, vilket troligen är förklaringen till att jag efter 4 år inte stod där med en fastrostad krok.
Är bara kroken lite smord borde inte den rosta fast.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5