Killswitch i din bil

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Biltillverkare bör ge myndigheter möjlighet att på distans:

Omröstningen slutade 25 aug 2024 23:16

Ta över styrningen
2
2%
Genomföra en kontrollerad nedstängning av fordonet medan det används
6
7%
Göra fordonet obrukbart när det är i parkerat läge
9
11%
Hämta ut aktuell position
10
12%
Få tillgång till körhistorik
5
6%
Få tillgång till fordonets kameror
7
8%
Få tillgång till eventuellt USB-minne/lagring (sentry mode + körningar etc.)
7
8%
Inget av ovanstående
38
45%

Antal röster: 84

Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Killswitch i din bil

Inlägg av Franz »

Observera att man kan välja flera val (även om det står annorlunda)

Är det Teslas moraliska eller juridiska skyldighet att stänga ner Kadyrovs Cybertruck? Kanske ska någon kolla kamerorna om han kör fordonet och var han befinner sig så lämplig kryssningsmissil kan skickas eller varför inte bara ta över styrningen på distans och accelerera fordonet till högsta hastighet och frontalkrocka med lämpligt massivt föremål. Putin ska ju besöka Kadyrov nu vilket öppnar för ett tillfälle att eliminera båda på en gång. Om svårigheter finns till ovanstående kanske man kan bara lämna över access till kamerorna åt Ukraina.

Uppkopplade fordon möjliggör ju ny möjligheter för tillverkaren att bricka ditt fordon på distans, var du i närheten när ett brott begicks kan du undersökas som potentiell misstänkt eller polisen kan kolla ifall dina kameror snappade upp något. Man kan spekulera ganska mycket i vad man kan göra, under vilka omständigheter men på något sätt behöver ju bilen ha stöd för det hela eller i hemlighet kunna utrustas med speciell mjukvara som möjliggör det hela. Det är ju svårt att i förväg veta vem som ska ha en bil och när det hela blir aktuellt så alla bilar behöver ju ha stödet/stöden inlagda redan innan.

Vad tycker du är okej att din bil har för utökade möjligheter för lämpliga myndigheter att ha tillgång till?

Välj alla alternativ som du tycker din bil bör ha (behöver ju inte vara en Tesla).
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kristoffer78135

Re: Killswitch i din bil

Inlägg av Trevlig »

För mycket som kan gå fel, tänk om de är påväg till sjukhuset med en vän och bilen stannar.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

Vad är det här för obehagliga tankegångar? Ur vilken politisk åskådning är de födda?

Tycker faktiskt övervakningssamhället börjar gå för långt. Du kan inte lita på att "myndigheter" alltid har rent mjöl i påsen heller.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Nej, jag tycker inte att det är OK att myndigheter kan avlyssna eller stänga ner bilar av politiska orsaker.

Gränsfallet jag kan tänka mig är om det är så att polisen jagar en kriminell som håller på att köra av andra från motorvägen, eller en terrorist som använder ett fordon för att meja ner civila i en folksamling. Men då skall det som sagt handla om rena polisiära skyddsåtgärder när folk konkret dör och utsetts för skada. Inte av politiska orsaker.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

Känslan jag får är att vissa vill skapa ett totalitärt övervakningssamhälle för att säkerställa ett "öppet, fritt och demokratiskt samhälle"... Att ingen ser ironin i det? När boten är värre än soten...
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Volvo oncall erbjuder att aktivera startspärren på en stulen bil. Dock behöver man en polisanmälan och bilen måste vara parkerad.
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Fredrik j skrev: 21 aug 2024 09:29
Volvo oncall erbjuder att aktivera startspärren på en stulen bil. Dock behöver man en polisanmälan och bilen måste vara parkerad.
Det tror jag flera andra märken erbjuder med?
Eller det kanske bara är på Hollywood filmer 😂
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Nect skrev: 21 aug 2024 09:32
Det tror jag flera andra märken erbjuder med?
Eller det kanske bara är på Hollywood filmer 😂
Ja det finns det säkert. Att Volvo gör det vet jag för att det står i instruktionsboken.
wheels

Inlägg av wheels »

Verdi_ skrev: 21 aug 2024 09:20
Känslan jag får är att vissa vill skapa ett totalitärt övervakningssamhälle för att säkerställa ett "öppet, fritt och demokratiskt samhälle"... Att ingen ser ironin i det? När boten är värre än soten...
Det händer redan i dag. Jag tycker att man ser det särskilt i Tyskland
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

Många kommer inte ihåg kryptokriget. För dryga 20 år sedan ville man i praktiken förbjuda all form av effektiv kryptering. Vi (jag räknar mig till de som deltog) vann och numera har vi vettig kryptering att tillgå vilket möjliggör att vi kan ha internetbanker mm.

Tyvärr så vann vi inte helt - myndigheterna slutade aldrig strida, de förlorade slaget, men fortsatte jobba för att vinna kriget. De har inte vunnit än, men de är på god väg och med den taktik de har nu, är det svårt att få gemene man att förstå varför detta är viktigt. Visst är det trevligt när de lyckas sy in bovar som använder krypterade chattar mm, men det berör i slutändan alla.

Det här kan låta som att man har foliehatten på, men det är något som sker hela tiden. GM har ju tex samlat in data från bilar i USA och sålt till försäkringsbolag utan att ha kundens samtycke vilket resulterat i högre premier.

För mig är det viktigaste att det finns transparens och valbarhet. Om jag inte vill dela min data och ge tillgång till mina fysiska prylar jag äger, så ska jag inte behöva göra det. Tyvärr är ju ägande något som blir mindre och mindre vanligt.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Att man själv kan styra och kontrollera sin egen bil tror jag att få har problem med.

Frågan här är om myndigheter skall få rätt att styra och avlyssna din bil utan din tillåtelse.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev: 21 aug 2024 12:09
Att man själv kan styra och kontrollera sin egen bil tror jag att få har problem med.

Frågan här är om myndigheter skall få rätt att styra och avlyssna din bil utan din tillåtelse.
Det var ju alternativ 3 på omröstningen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev: 21 aug 2024 12:52
martinot skrev: 21 aug 2024 12:09

Det var ju alternativ 3 på omröstningen.
Du får nog läsa helheten. Rubriken och meningen som föregår alternativ 3 (och övriga alternativ) i omröstningen:

"Biltillverkare bör ge myndigheter möjlighet att på distans:"
Bild
Skriv svar