Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Moderator: Redaktion
- nicklas11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/nicklas264349
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Jag beställde en Model Y LR AWD i fredags.
Enligt den "Tesla advisor" jag var i kontakt med innan beställningen så var 5 år, med eller utan restvärde, max. Men när jag la beställningen kunde jag välja upp till 8 år utan restvärde. I bekräftelsen om beviljad kreditansökan står ingenting om att ränterabatten skulle vara tidsbegränsad.
Enligt den "Tesla advisor" jag var i kontakt med innan beställningen så var 5 år, med eller utan restvärde, max. Men när jag la beställningen kunde jag välja upp till 8 år utan restvärde. I bekräftelsen om beviljad kreditansökan står ingenting om att ränterabatten skulle vara tidsbegränsad.
Verkar förvirrat. Men det är ju avtalet som är påskrivet som gäller. Punkt.maxp98 skrev: ↑13 aug 2024 11:21TeslaLeo skrev: ↑31 jul 2024 01:11Du kan fortfarande välja 8 år hos DNB/Santander.
Det som är lite osäkert är om du får ränteerbjudandet i 8 år eller bara 5 år.
I vissa fall återgår räntan till normalränta efter 5 år.
Sen kan du såklart lösa lånet när du vill utan kostnad.
Så jag hade tagit på så lång tid som möjligt.
Jag hämtade min idag. Har lagt den på 8 år för att säkra ränterabatten. Sen får vi se hur länge jag behåller den.
Pratade med Tesla nyss kring ränterabatten och de säger att den bara gäller i 5 år. Även DNB säger samma. Men Tesla säger även att om man 6-8 år gäller inte kampanjräntan överhuvudtaget (inte ens år 1-5). Försökte hitta var i villkoren det står, men hittade inte något. Det längsta avtalet de kunde erbjuda med ränterabatt just nu är 5 år med 40% restvärde.
Har någon fått klara besked om vad som gäller?
TeslaLeo skrev: ↑13 aug 2024 23:13Verkar förvirrat. Men det är ju avtalet som är påskrivet som gäller. Punkt. IMG_5805.jpegmaxp98 skrev: ↑13 aug 2024 11:21TeslaLeo skrev: ↑31 jul 2024 01:11Du kan fortfarande välja 8 år hos DNB/Santander.
Jag hämtade min idag. Har lagt den på 8 år för att säkra ränterabatten. Sen får vi se hur länge jag behåller den.
Pratade med Tesla nyss kring ränterabatten och de säger att den bara gäller i 5 år. Även DNB säger samma. Men Tesla säger även att om man 6-8 år gäller inte kampanjräntan överhuvudtaget (inte ens år 1-5). Försökte hitta var i villkoren det står, men hittade inte något. Det längsta avtalet de kunde erbjuda med ränterabatt just nu är 5 år med 40% restvärde.
IMG_5806.jpeg
Minst sagt spännande detta. Om någon annan hittat var Tesla specar att rabatten bara gäller i 5 år får ni gärna dela med er. Fram tills det blir det att fortsätta försöka få dem att ändra...
- alfons
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel565963
Ja precis. Min killgissning är att det verkar finnas två grupper som diskuterar detta. De som pratat med säljare eller andra inom Tesla som inte har hela bilden och gissar fram ett svar. Samt vi som faktiskt lagt en beställning, ansökt om lån med längre löptid och fått en bekräftelse på detta.TeslaLeo skrev: ↑13 aug 2024 23:13Verkar förvirrat. Men det är ju avtalet som är påskrivet som gäller. Punkt. IMG_5805.jpegmaxp98 skrev: ↑13 aug 2024 11:21TeslaLeo skrev: ↑31 jul 2024 01:11Du kan fortfarande välja 8 år hos DNB/Santander.
IMG_5806.jpeg
Min slutsats är att det bara verkar finnas ett sätt att ta reda på det. Lägg en beställning, ansök om lån och se vad som kommer fram (gillar ni det inte så kan ni alltid avbeställa).
BMW i3 120Ah -19
Model 3 LR -24
Model 3 LR -24
Men om inte de som säljer bilen har koll, vem ska då ha det? Jag la en beställning förra veckan och signade först på 3 år med restvärde. Såg sen diskussionerna i denna tråden efter beställning och hörde av mig för att ändra till 8 år med rabatt och 0 restvärde, varpå både DNB och Tesla säger att rabatten bara gäller på max 5 år. Hittar som sagt inget i villkoren som förhindrar detta, så får fortsätta tjata på dem tills de visar villkoren som bevisar att de har rätt.alfons skrev: ↑14 aug 2024 08:45Ja precis. Min killgissning är att det verkar finnas två grupper som diskuterar detta. De som pratat med säljare eller andra inom Tesla som inte har hela bilden och gissar fram ett svar. Samt vi som faktiskt lagt en beställning, ansökt om lån med längre löptid och fått en bekräftelse på detta.TeslaLeo skrev: ↑13 aug 2024 23:13Verkar förvirrat. Men det är ju avtalet som är påskrivet som gäller. Punkt. IMG_5805.jpegmaxp98 skrev: ↑13 aug 2024 11:21TeslaLeo skrev: ↑31 jul 2024 01:11Du kan fortfarande välja 8 år hos DNB/Santander.
IMG_5806.jpeg
Min slutsats är att det bara verkar finnas ett sätt att ta reda på det. Lägg en beställning, ansök om lån och se vad som kommer fram (gillar ni det inte så kan ni alltid avbeställa).
Vad gillar ni med att få 0 i restvärde ? blir ju mass mer cash ut per månad då, jag vill hellre skjuta på problemet.
- alfons
- Teslaägare
Att säljare inte alltid har full koll och istället gissar är inte unikt för Tesla (ber om ursäkt till er säljare där ute som aldrig skarvat eller gissat er till ett svar som ni inte kunnat på rak arm). Men jag förstår frustrationen utifrån din situation.maxp98 skrev: ↑14 aug 2024 09:01Men om inte de som säljer bilen har koll, vem ska då ha det? Jag la en beställning förra veckan och signade först på 3 år med restvärde. Såg sen diskussionerna i denna tråden efter beställning och hörde av mig för att ändra till 8 år med rabatt och 0 restvärde, varpå både DNB och Tesla säger att rabatten bara gäller på max 5 år. Hittar som sagt inget i villkoren som förhindrar detta, så får fortsätta tjata på dem tills de visar villkoren som bevisar att de har rätt.alfons skrev: ↑14 aug 2024 08:45Ja precis. Min killgissning är att det verkar finnas två grupper som diskuterar detta. De som pratat med säljare eller andra inom Tesla som inte har hela bilden och gissar fram ett svar. Samt vi som faktiskt lagt en beställning, ansökt om lån med längre löptid och fått en bekräftelse på detta.TeslaLeo skrev: ↑13 aug 2024 23:13Verkar förvirrat. Men det är ju avtalet som är påskrivet som gäller. Punkt. IMG_5805.jpegmaxp98 skrev: ↑13 aug 2024 11:21TeslaLeo skrev: ↑31 jul 2024 01:11
Du kan fortfarande välja 8 år hos DNB/Santander.
IMG_5806.jpeg
BMW i3 120Ah -19
Model 3 LR -24
Model 3 LR -24
Beställde en MY (Standard Range) för en vecka sedan, 8år med 0 i rest (runt 5k/månad) Överallt står det att 0,74% skall gälla.
- alfons
- Teslaägare
Dels att det var enda alternativet om jag ville låsa upp den lägre räntan så länge som möjligt. Men sedan gillar jag att även ta höjd för kontantinsatsen/lite högre värdeminskning än förväntat. Vi köpte en ny BMW i3 2019 som precis är avbetald. Den är värd 170-200’ nu utan lån kvar.
Så nu blev det dags att byta ut vår gamla Toyota och uppgradera till en ny Model 3 som nästa steg. Traditionellt tappar man väldigt mycket i värdeminskning det första året så mitt trick är att köpa bilar jag kan tänka mig att ha väldigt länge och på så sätt minska värdeminskningen per år.
BMW i3 120Ah -19
Model 3 LR -24
Model 3 LR -24
Ja, det är praktiskt att betala av lånet så restvärdet kan betala minst 20% på nästa bil.alfons skrev: ↑14 aug 2024 10:59Dels att det var enda alternativet om jag ville låsa upp den lägre räntan så länge som möjligt. Men sedan gillar jag att även ta höjd för kontantinsatsen/lite högre värdeminskning än förväntat. Vi köpte en ny BMW i3 2019 som precis är avbetald. Den är värd 170-200’ nu utan lån kvar.
Så nu blev det dags att byta ut vår gamla Toyota och uppgradera till en ny Model 3 som nästa steg. Traditionellt tappar man väldigt mycket i värdeminskning det första året så mitt trick är att köpa bilar jag kan tänka mig att ha väldigt länge och på så sätt minska värdeminskningen per år.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Det är ju en och annan som velat behålla bilen när lånets löptid gått ut och då fått omfinansiera med klart sämre villkor. Vet man inte riktigt hur framtiden ser ut känns det smart att ha lång löptid. Det ger dessutom möjlighet att överlåta lånet till en privat köpare, det är superenkelt med DnB.
Jag har 8 år och 0 kr restvärde men har puttat in lite extra pengar löpande, både miljöbonusen på 70k och skatteåterbäring bland annat så nu är lånet klart lägre.
Jag har 8 år och 0 kr restvärde men har puttat in lite extra pengar löpande, både miljöbonusen på 70k och skatteåterbäring bland annat så nu är lånet klart lägre.
Model Y LR AWD 2022
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Hur funkar det rent tekniskt att ”putta in lite extra”, blir det automatiskt extra amortering om betalar mer än minimumbeloppet?jonasl skrev: ↑14 aug 2024 11:26Det är ju en och annan som velat behålla bilen när lånets löptid gått ut och då fått omfinansiera med klart sämre villkor. Vet man inte riktigt hur framtiden ser ut känns det smart att ha lång löptid. Det ger dessutom möjlighet att överlåta lånet till en privat köpare, det är superenkelt med DnB.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Ja exakt. Antingen ändrar man sin månadsbetalning eller så gör man en extra bara. Man behöver inte prata med dem i förväg.
Månadskostnaden sjunker men tiden ligger kvar.
Månadskostnaden sjunker men tiden ligger kvar.
Model Y LR AWD 2022
Min kamp verkar ha nått vägs ände nu åtminstone. Igår fick jag besked från Tesla att DNB felaktigt haft med möjligheten att lägga upp på 6-8 år vid ansökan om lånet och att det ska vara borttaget nu. Bara 5 år som gäller tydligen, så nu blir det som det blir för vår del.alfons skrev: ↑14 aug 2024 10:45Att säljare inte alltid har full koll och istället gissar är inte unikt för Tesla (ber om ursäkt till er säljare där ute som aldrig skarvat eller gissat er till ett svar som ni inte kunnat på rak arm). Men jag förstår frustrationen utifrån din situation.maxp98 skrev: ↑14 aug 2024 09:01Men om inte de som säljer bilen har koll, vem ska då ha det? Jag la en beställning förra veckan och signade först på 3 år med restvärde. Såg sen diskussionerna i denna tråden efter beställning och hörde av mig för att ändra till 8 år med rabatt och 0 restvärde, varpå både DNB och Tesla säger att rabatten bara gäller på max 5 år. Hittar som sagt inget i villkoren som förhindrar detta, så får fortsätta tjata på dem tills de visar villkoren som bevisar att de har rätt.alfons skrev: ↑14 aug 2024 08:45Ja precis. Min killgissning är att det verkar finnas två grupper som diskuterar detta. De som pratat med säljare eller andra inom Tesla som inte har hela bilden och gissar fram ett svar. Samt vi som faktiskt lagt en beställning, ansökt om lån med längre löptid och fått en bekräftelse på detta.TeslaLeo skrev: ↑13 aug 2024 23:13Verkar förvirrat. Men det är ju avtalet som är påskrivet som gäller. Punkt. IMG_5805.jpegmaxp98 skrev: ↑13 aug 2024 11:21
IMG_5806.jpeg
Det lät även på honom som att Tesla kan komma att kontakta de som fått igenom lån på t.ex. 8 år och 0 restvärde för att korrigera upplägget. Nu vet jag inte exakt hur de juridiska möjligheterna ser ut att göra så, så ta mig inte på orden rakt av. Men om de hör av sig så vet ni varför... Om inte, grattis till ett väl utnyttjat kryphål!

- alfons
- Teslaägare
Så med facit i hand hade det varit billigare att cancellera ordern och lägga upp en ny. Både för dig och kollektivet…maxp98 skrev: ↑15 aug 2024 11:36Min kamp verkar ha nått vägs ände nu åtminstone. Igår fick jag besked från Tesla att DNB felaktigt haft med möjligheten att lägga upp på 6-8 år vid ansökan om lånet och att det ska vara borttaget nu. Bara 5 år som gäller tydligen, så nu blir det som det blir för vår del.alfons skrev: ↑14 aug 2024 10:45Att säljare inte alltid har full koll och istället gissar är inte unikt för Tesla (ber om ursäkt till er säljare där ute som aldrig skarvat eller gissat er till ett svar som ni inte kunnat på rak arm). Men jag förstår frustrationen utifrån din situation.maxp98 skrev: ↑14 aug 2024 09:01Men om inte de som säljer bilen har koll, vem ska då ha det? Jag la en beställning förra veckan och signade först på 3 år med restvärde. Såg sen diskussionerna i denna tråden efter beställning och hörde av mig för att ändra till 8 år med rabatt och 0 restvärde, varpå både DNB och Tesla säger att rabatten bara gäller på max 5 år. Hittar som sagt inget i villkoren som förhindrar detta, så får fortsätta tjata på dem tills de visar villkoren som bevisar att de har rätt.alfons skrev: ↑14 aug 2024 08:45Ja precis. Min killgissning är att det verkar finnas två grupper som diskuterar detta. De som pratat med säljare eller andra inom Tesla som inte har hela bilden och gissar fram ett svar. Samt vi som faktiskt lagt en beställning, ansökt om lån med längre löptid och fått en bekräftelse på detta.
Det lät även på honom som att Tesla kan komma att kontakta de som fått igenom lån på t.ex. 8 år och 0 restvärde för att korrigera upplägget. Nu vet jag inte exakt hur de juridiska möjligheterna ser ut att göra så, så ta mig inte på orden rakt av. Men om de hör av sig så vet ni varför... Om inte, grattis till ett väl utnyttjat kryphål!![]()

Jag tror dock inte detta är en så ”väl dold hemlighet/kryphål”. Jag har läst om detta upplägg långt tillbaka i tid och hört i minst en månad att Tesla skulle ta bort eller hade tagit bort möjligheten redan.
BMW i3 120Ah -19
Model 3 LR -24
Model 3 LR -24
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Som väntat sänkte de styrräntan till 3,5 %
https://www.riksbank.se/sv/press-och-pu ... 5-procent/
Gör man sin excel rätt så bör många landa i en Tesla, men alla fattar ju inte beslut om ny bil baserat på excel-kalkyler!
Gör man sin excel rätt så bör många landa i en Tesla, men alla fattar ju inte beslut om ny bil baserat på excel-kalkyler!
Tesla Model Y Performance
Så nu bör alltså ni som har köpt med lån få en sänkning av räntan till runt 0,5%...? Känns dock inte troligt att erbjudandet kommer att sänkas, eller?
Hur ser det excelarket ut? 100k i värdeminskning per år i 3 år kan nog vara tufft för många.Arctic Drifter skrev: ↑20 aug 2024 10:05Som väntat sänkte de styrräntan till 3,5 %
Räntan bör sänkas, men kanske inte med riktigt 0,25%.
Erbjudandet på 0,74% blev precis ”sämre”. Men det lär inte ändras nej.
-
Du menar om man är sugen på att förlora 300 000 i värde på 3 år?Arctic Drifter skrev: ↑20 aug 2024 10:05Som väntat sänkte de styrräntan till 3,5 %
För den pengen får man ju en jättefin Volvo XC60.
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Kontakt:
Absolut, men har man gjort sitt jobb har med med värdeminskningen i sin Excel också.Cliffen80 skrev: ↑20 aug 2024 10:47Hur ser det excelarket ut? 100k i värdeminskning per år i 3 år kan nog vara tufft för många.Arctic Drifter skrev: ↑20 aug 2024 10:05Som väntat sänkte de styrräntan till 3,5 %
Vilka elbilar i 600 - 800 k klassen menar du ger en bättre totalekonomi sett över 3 år trots att finansieringen läggs upp med marknadsränta för billån jämfört med det ränteerbjudande Tesla erbjuder?
-
Ingen som hävdat det heller.Arctic Drifter skrev: ↑20 aug 2024 13:57Absolut, men har man gjort sitt jobb har med med värdeminskningen i sin Excel också.Cliffen80 skrev: ↑20 aug 2024 10:47Hur ser det excelarket ut? 100k i värdeminskning per år i 3 år kan nog vara tufft för många.Arctic Drifter skrev: ↑20 aug 2024 10:05Som väntat sänkte de styrräntan till 3,5 %
Vilka elbilar i 600 - 800 k klassen menar du ger en bättre totalekonomi sett över 3 år trots att finansieringen läggs upp med marknadsränta för billån jämfört med det ränteerbjudande Tesla erbjuder?
Men bilparken i Sverige är i snitt 7-11 år gammal. Och genomsnittligt kör människor 1100mil/år. Och genomsnittsbilen på Blocket är ca 150K.
Så ja, 90% av befolkningen köper bil under 300K.
Tesla är en liten fjuttig nischmarknad egentligen. För exklusiva bilar.
Lite roligt att försöka få det framstå som ett ekonomiskt val. Vi vet alla att det inte är det.
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Kontakt:
Totalekonomin kommer allt som oftast vara bättre med äldre bilar, trots det såldes det > 330 000 bilar/fordon under 2023teslaponken skrev: ↑20 aug 2024 11:41Du menar om man är sugen på att förlora 300 000 i värde på 3 år?Arctic Drifter skrev: ↑20 aug 2024 10:05Som väntat sänkte de styrräntan till 3,5 %
Referens: https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... registered
Värdeminskningen är ju oftast den stora posten för nya bilar, är det inte då rimligare att i alla fall jämföra nytt mot nytt?
Ekonomin är ju inte allt.Arctic Drifter skrev: ↑20 aug 2024 14:02Totalekonomin kommer allt som oftast vara bättre med äldre bilar, trots det såldes det > 330 000 bilar/fordon under 2023teslaponken skrev: ↑20 aug 2024 11:41Du menar om man är sugen på att förlora 300 000 i värde på 3 år?Arctic Drifter skrev: ↑20 aug 2024 10:05Som väntat sänkte de styrräntan till 3,5 %
Referens: https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... registered
Värdeminskningen är ju oftast den stora posten för nya bilar, är det inte då rimligare att i alla fall jämföra nytt mot nytt?
Köpte en begagnad polestar2 i början av sommaren och även fast jag la 35% kontant så blir min månadskostnad högre än om jag skulle köpt en helt ny Model Y.
Inte mycket men ett par hundra.
Jag använde också excel när jag räknade ut det.
Jag gjorde en Excel på att antingen köpa en ny MYP eller behålla min 7 år Volvo XC60 värd 355 tkr ni i våras. Dvs jämförbart med vad du jämför ovan. Det blev bara 100 kr dyrare i månaden att köpa ny bil, trots att räntan låg på 1,99 % då. Nu ligger den på 1,74 %, samt med dagens räntebesked så kommer den komma ner på 1,49 % inom närtid. Att få en ny mer avancerad bil för 100 kr extra i månaden och slippa risken med en 7 år gammal bil som kunde gå sönder.teslaponken skrev: ↑20 aug 2024 11:41Du menar om man är sugen på att förlora 300 000 i värde på 3 år?Arctic Drifter skrev: ↑20 aug 2024 10:05Som väntat sänkte de styrräntan till 3,5 %
Har med värdeminskning på 270 tkr i kalkylen för MYP vilket också ligger på ungefär vad du skriver ovan.
Använde mig av 15 % värdeminskning per år.
Gjorde även en sammanställning på vad bilen hade kostat under de 3 år jag hade den genom att fylla i facit med vad jag betalat.
MYP blev då 100 kr billigare än vad jag betalat.