Senaste version 2025.20

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Re: Senaste version 2024.26

Inlägg av Ilduce77 »

BrooklynS skrev: 14 aug 2024 14:49
Har alltid haft signalen på. Ser inte problemet.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Då gillar du kanske när det plingar..

Jag gillar inte när det plingar. Jag behöver inte ha ett ljud som bekräftar att jag dragit i en spak.. Så för mig är det ett problem.. 😀

Lite nyfiken, har du ljudet på som låter när man lägger i drive eller back? 😀
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

holden skrev: 15 aug 2024 16:55
Jag hör grannens Audi plingplånga när han backar ut på 100 meters håll så allt är relativt.
Detta är ju ljud som de är tvungna att ha enligt EU/FN-bestämmelser.. Så det kommer man inte undan..

Men det finns inga krav på att det ska låta när man använder farthållaren... 😀
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Det är rätt störigt med oväsendet som är när man backar. Hör när alla grannar med elbil kör hemma, men inte fossilbilarna på låga varv. Funderar på att koppla ur vår högtalare..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Re: Senaste version 202[emoji2[emoji2391]92].2[emoji2[emoji2391]9[emoji2[emoji2391]92]]

Inlägg av themax »

jonasl skrev:
Det är rätt störigt med oväsendet som är när man backar. Hör när alla grannar med elbil kör hemma, men inte fossilbilarna på låga varv. Funderar på att koppla ur vår högtalare..
Eftersom bilen då ger felmeddelande gjorde jag det lite enklare. Jag tejpade helt enkelt över högtalargallret med vävtejp. Nu måste man stå väldigt nära för att svagt höra ljuden och inga grannar lär irriteras över min bil i alla fall.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
Carnivore
Teslaägare

Inlägg av Carnivore »

Yes, nu kom Youtube Music till bilen också :)
Nån annan musikapp också, men denna har jag velat ha.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Re: Senaste version 202[emoji2[emoji2391]92].2[emoji2[emoji2391]9[emoji2[emoji2391]92]]

Inlägg av jonasl »

themax skrev: 16 aug 2024 11:32
jonasl skrev:
Eftersom bilen då ger felmeddelande gjorde jag det lite enklare. Jag tejpade helt enkelt över högtalargallret med vävtejp. Nu måste man stå väldigt nära för att svagt höra ljuden och inga grannar lär irriteras över min bil i alla fall.
Ja man får väl ersätta med något motstånd isf. Men tejp är ju enklare.. god ide. Det var annars en sak som var bättre på gamla 3:an :D
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Ilduce77 skrev:
BrooklynS skrev: 14 aug 2024 14:49
Har alltid haft signalen på. Ser inte problemet.

Då gillar du kanske när det plingar..

Jag gillar inte när det plingar. Jag behöver inte ha ett ljud som bekräftar att jag dragit i en spak.. Så för mig är det ett problem.. Bild

Lite nyfiken, har du ljudet på som låter när man lägger i drive eller back? Bild
Hörde det första två veckorna hösten 2019, sedan har jag inte tänkt på det över huvudtaget.

Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

jonasl skrev: 16 aug 2024 11:20
Samma sak här. Även vår Tesla låter onödigt högt när man backar med den, och samma sak med grannars elbilar från andra tillverkare. Sjukt irriterande.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

IMG_1598.jpeg
Efter att hämtat bilen från Tesla-service har jag numera vädret på skärmen. Eller har detta funnits länge? En liten solsymbol bredvid klockan öppnar denna vy..
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

bjornnilsson skrev:
IMG_1598.jpeg
Efter att hämtat bilen från Tesla-service har jag numera vädret på skärmen. Eller har detta funnits länge? En liten solsymbol bredvid klockan öppnar denna vy..
Kom i senaste versionen
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare

Inlägg av tnjo »

BrooklynS skrev: 14 aug 2024 16:33
Det är inte hur man har det utan hur man tar det.

Jag har haft bilar av många märken sedan 1988 och alla har haft sina fördelar och nackdelar. Så även Teslorna men efter drygt 20.000 mil måste jag säga att det är väldigt få saker att reta sig på i jämförelse med alla andra bilar.

Detta forum verkar ibland vara fullt av folk som köpt sin första bil och inte förstår att det mesta är konsekvenser av vilka prioriteringar som gjorts och naturligtvis förändrad lagstiftning. Jag tycker också tex att det är trist att inte EAP fungerar så bra som det gjorde 2019 med automatiskt filbyte och avfart från motorväg men dels beror det ju på EU och dels är det enkelt för mig att anpassa mig.

Nu behöver inte någon känna sig trampad på tårna utan min poäng är att vare sig bil, humör eller forum blir bättre av många inlägg om hur man anser att farthållare, vindrutetorkare eller helljus fungerar (det sista är det som väl är tyst om numer). Det funkar rätt kasst på alla andra bilar också ibland.

Är man missnöjd byter man bil och röstar med fötterna helt enkelt. :)

Apropå helljus eftersom ingen klagat på ett tag, jäklar vad sent den tycker helljuset ska aktiveras, skymmning verkar den inte förstå sig på alls

Men matrixljusen funkar ju bra när dom hoppar igång
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare

Inlägg av Holve »

martinot skrev: 16 aug 2024 16:29
Samma sak här. Även vår Tesla låter onödigt högt när man backar med den, och samma sak med grannars elbilar från andra tillverkare. Sjukt irriterande.
Grannens ID4 låter som en traktor när den kör framåt. En annan granne ha en Rav4 och den låter otroligt högt.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin185079

Inlägg av airdrive »

tnjo skrev: 16 aug 2024 22:35

Jag har haft bilar av många märken sedan 1988 och alla har haft sina fördelar och nackdelar. Så även Teslorna men efter drygt 20.000 mil måste jag säga att det är väldigt få saker att reta sig på i jämförelse med alla andra bilar.

Detta forum verkar ibland vara fullt av folk som köpt sin första bil och inte förstår att det mesta är konsekvenser av vilka prioriteringar som gjorts och naturligtvis förändrad lagstiftning. Jag tycker också tex att det är trist att inte EAP fungerar så bra som det gjorde 2019 med automatiskt filbyte och avfart från motorväg men dels beror det ju på EU och dels är det enkelt för mig att anpassa mig.

Nu behöver inte någon känna sig trampad på tårna utan min poäng är att vare sig bil, humör eller forum blir bättre av många inlägg om hur man anser att farthållare, vindrutetorkare eller helljus fungerar (det sista är det som väl är tyst om numer). Det funkar rätt kasst på alla andra bilar också ibland.

Apropå helljus eftersom ingen klagat på ett tag, jäklar vad sent den tycker helljuset ska aktiveras, skymmning verkar den inte förstå sig på alls

Men matrixljusen funkar ju bra när dom hoppar igång
Japp! Finns ingen bra workaround för detta? känns onödigt att behöva slå av automatiken bara för själva skymningen och sen gå in i menyn igen när det väl blivit mörkt.
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Tänk på att tutan då också kan sluta fungera...
Någon skrev att det var samma högtalare..
Själv har jag ingen aning.. 😊
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Ilduce77 skrev:
Tänk på att tutan då också kan sluta fungera...
Någon skrev att det var samma högtalare..
Själv har jag ingen aning.. Bild
Det är inte samma i Europa. I USA har man kunnat byta ut det vanliga ljudet till något från högtalaren.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

tnjo skrev: 16 aug 2024 22:35

Ja, än så länge har det inte varit tillräckligt mörkt för att bilen skall slå på helljus. Inte ens inne i mörka skogspartier.
Jag har alltså ingen aning om (hur) matrixlysena fungerar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Körde upp till Härnösand igår, det var kanske 20 minuter när jag hade velat aktivera helljuset själv sen kom automatiken med Matrix igång. Ca 30 min efter solens nedgång.

Klar himmel och sen solnedgång fördröjer det helt klart.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare

Inlägg av tnjo »

På min gamla bil kunde man justera själv lite på känsligheten på när helljuset skulle gå på, vore nice att ha, men det var ju med förlegad teknik med en ljussensor
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Man kan ju köra manuellt och sedan lägga i auto när det blivit mörkare.

Särskilt irriterande är det när man kör västerut mot ljus himmel men jag kan inte med självklarhet säga att min gamla bil med helljussensor slog på ljuset tidigare.

Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
ulpaknulpa56
Teslaägare

Inlägg av ulpaknulpa56 »

Såg inte att någon noterat detta:

Appen har ändrat schema för laddning, jag laddar efter timpriset så vill inte schemalägga varje dag. När jag väljer schema för alla dagar (dagarna är svenglish: M T V T F S S (vednesday?) och sätter 23.00 så vill den ladda 11 på fm, har den AM FM-tid i bakgrunden.
IMG_7521.jpeg
IMG_7522.jpeg
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Carnivore skrev: 16 aug 2024 12:15
Yes, nu kom Youtube Music till bilen också :)
Nån annan musikapp också, men denna har jag velat ha.
Tyvärr kräver det att man betalar för youtube music till google.

Det är lite tråkigt för jag har en gång i tiden lagt in en stor del av min musiksamling på dåvarande google play music för att sen kunna lyssna på musiken kostnadsfritt var jag än befinner mig, när google la ner google play music och gjorde om den till youtube music överfördes hela mitt bibliotek dit och jag använder det ibland även om det inte är lika bra som gogle play music var.

Därför tyckte jag det var trevligt med stöd för tjänsten, men när jag syncat bilen till mitt googlekonto fick jag bara en splash med att det krävs ett youtube betalabonnemang för att använda tjänsten..

..Möjligen om det ingår om man har premium connectivity ? ..för det vägrar jag betala för.
Användarvisningsbild
ulpaknulpa56
Teslaägare

Inlägg av ulpaknulpa56 »

Du måste ha Premium för att ens strömma musik direkt i bilen, gäller alla tjänster tex spotify youtube.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Om man delar ut wifi från telefonen så kan man väl köra spotify med eget konto, inte för att jag gör det men.. ..Har man premium behöver man däremot varken ha spotifyabb eller dela ut wifi.

Skillnaden är att man kan köra youtube music gratis från en webläsare, men inte från bilen.

Spelar förvisso inte så stor roll eftersom jag fått övergå till att lägga in musik på telefonen och strömma via BT, precis som i mina andra bilar..
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

ulpaknulpa56 skrev:
Såg inte att någon noterat detta:

Appen har ändrat schema för laddning, jag laddar efter timpriset så vill inte schemalägga varje dag. När jag väljer schema för alla dagar (dagarna är svenglish: M T V T F S S (vednesday?) och sätter 23.00 så vill den ladda 11 på fm, har den AM FM-tid i bakgrunden.
Ser ut som en bugg bara. Det kom ju en ny version .7 alldeles efter .6 så det fanns nog ett gäng buggar.

Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
danny212
Teslaägare

Inlägg av danny212 »

Har jag drömt. Eller aktiveras inte halvljuset när vindrutetorkare går? I förrgår hamnade jag i värsta störtregnet på motorvägen och behövde slå på halvhjus manuellt då det var noll visibility, ville inte bli påkörd bakifrån. Har för mig att det fanns någon notering för några versioner sedan om att detta numera skulle vara automatiskt? Min förra bil gjorde detta. MYLR 2023 2024.26.7
Skriv svar