Ingen Plejjd (som dom säger på jobbet) under millen än och nu är räntan på väg ner och folk blir "rikare"
M3P highland som enligt mig blev en besvikelse kanske håller upp värdet också.
Ingen Plejjd (som dom säger på jobbet) under millen än och nu är räntan på väg ner och folk blir "rikare"
M3P highland som enligt mig blev en besvikelse kanske håller upp värdet också.
Exakt!
Är hundraen procent ointresserad av att hajjpa Pläden (int’ till salu på long time), men jag hade personligen hoppats att man hade kunnat steppa up M3P några steg ytterligare.
Under rätt förutsättningar skulle det ha kunnat bli en sån.
Mullrar säkert fint, men känns så gammal och trött (iaf de jag jämfört med på Autobahn). Den verkar ju dessutom ha flera av Teslas karaktärsdrag, som t.ex. "Dåliglinje passning dörrar och frontparti, Bitvis apelinskalslack"... Så det är ju ingen uppgradering. ;)
Räckvidden ser ju ut att vara ungefär den samma.
Mullrar säkert fint, men känns så gammal och trött (iaf de jag jämfört med på Autobahn). Den verkar ju dessutom ha flera av Teslas karaktärsdrag, som t.ex. "Dåliglinje passning dörrar och frontparti, Bitvis apelinskalslack"... Så det är ju ingen uppgradering.
Kokainslädarna måste ju mullra utanför nattklubben. Gärna ska de lysa likt nattklubben inuti också.
Är förvånad över vilket bra andrahandsvärde PLAID har.
En begagnad som gått 500-1000 mil och är 5 månader gammal kostar nästan lika mycket som man gav för den ny.
Extra imponerande med tanke på världsläge, ränteläge och så vidare.
Tror det beror på att Plaid är en väldigt prisvärd bil. Finns ingen annan bil i närheten prismässigt som kan jämföras med vad Plaid presterar.
Grattis alla ägare
Äg den ett år eller två till så ska du få se någon form av rekord i kapitalförstöring.
Model Y Performance har däremot gått ner mycket, ca 200 tusen sista 9 månaderna, vilket är 25% av nypriset. Beror till stor del på prissänkningar. I höstas kunde man få ca 850 tusen för en lätt begagnad, idag drygt 600.
Njae det har den ju inte om du köper en nu , jag betalade 700 000:- för min så tycker allt att priset står sig bra mycket bättre än om man köpt en plaid.
Men hade du sålt den i höstas så fick du ca 850, det var från det marknadspriset jag räknade.
Tellus har genomgående vanföreställningar här i forat. Han påstår att han köper och säljer bilar likt en trejder trejdar Evo AB. I själva verket sitter han med svartepetter och förlorar 1000kr om dagen på sin Pläd.
Bilen kostar 1,6 ny, att du hade tur o beställde den för 1,3 år 2021 är en annan femma.
Begagnade är osäljbara, annonserna ligger kvar sen i höstas.
Priserna måste ner mot miljonen för att det ska bli omsättning på bilarna.
Fler än jag som sitter med svartepetter så här drygt ett år efter domedagen?
Det var kul att läsa denna tråd från början
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y Performance har däremot gått ner mycket, ca 200 tusen sista 9 månaderna, vilket är 25% av nypriset. Beror till stor del på prissänkningar. I höstas kunde man få ca 850 tusen för en lätt begagnad, idag drygt 600.
Njae det har den ju inte om du köper en nu , jag betalade 700 000:- för min så tycker allt att priset står sig bra mycket bättre än om man köpt en plaid.
Men hade du sålt den i höstas så fick du ca 850, det var från det marknadspriset jag räknade.
Tellus har genomgående vanföreställningar här i forat. Han påstår att han köper och säljer bilar likt en trejder trejdar Evo AB. I själva verket sitter han med svartepetter och förlorar 1000kr om dagen på sin Pläd.
Bilen kostar 1,6 ny, att du hade tur o beställde den för 1,3 år 2021 är en annan femma.
Begagnade är osäljbara, annonserna ligger kvar sen i höstas.
Priserna måste ner mot miljonen för att det ska bli omsättning på bilarna.
Fler än jag som sitter med svartepetter så här drygt ett år efter domedagen.
Det var kul att läsa denna tråd från början
Är helt ointresserad av att sälja, men kollade blocket efter att ha kikat i tråden. Ser ut som med att 10% prut blir det ändå runt miljonen de går för.
Jag räknade bort en halv redan efter utkvittering så då sitter man ju ändå rätt bra till idag jämfört med planen om det skulle vara så
De enda som faktiskt fattat ruljansen. Tesla själva. Listpris på Blocket =/= marknadsvärde. Man kan sätta 2 000 0000 listpris, det blir inte marknadsvärdet bara för det.
Inga avslut sker så undrar hur man då landar i marknadsvärdet?
Tesla som dessutom lämnar 1 års förlängd nybilsgaranti och erbjuder förmånligare rörlig 5,74%-ränta (nere kring 4% nästa år säkerligen) tkr X Pläden är värd kring 1 miljon.
Hur ska man förklara det för alla beg S Plaid som är ute för 1,06-1,50 milj kr?
Mullrar säkert fint, men känns så gammal och trött (iaf de jag jämfört med på Autobahn). Den verkar ju dessutom ha flera av Teslas karaktärsdrag, som t.ex. "Dåliglinje passning dörrar och frontparti, Bitvis apelinskalslack"... Så det är ju ingen uppgradering.
Finns det kunder som väljer mellan dom två? Känns som antingen eller och då kvittar det väl vad den andra kostar?
De enda som faktiskt fattat ruljansen. Tesla själva. Listpris på Blocket =/= marknadsvärde. Man kan sätta 2 000 0000 listpris, det blir inte marknadsvärdet bara för det.
Tesla som dessutom lämnar 1 års förlängd nybilsgaranti och erbjuder förmånligare rörlig 5,74%-ränta (nere kring 4% nästa år säkerligen) tkr X Pläden är värd kring 1 miljon.
Någon som har en uppfattning om hur mkt man skulle kunna förhandla ner priset på den där i slutet av september?...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
Finns det kunder som väljer mellan dom två? Känns som antingen eller och då kvittar det väl vad den andra kostar?
Det är klart det inte gör. En AMG GT är ju en helt annan sorts bil.
Någon som har en uppfattning om hur mkt man skull kunna förhandla ner priset på den där i slutet av september?...
I dagens marknad vill folk inte betala en miljon för en bil. Så ska man få iväg en Plaid måste man nog sänka priset. Jätterolig bil men folk håller ju i pengarna.
Med dagens sjuka förmånsvärden och höga räntor går kalkylen inte ihop. Blir ren kapitalförstlrelse.
Vad jag förstått går begagnade 2021-2022 Plaid för typ 50-70 000 dollar i USA idag. Kanske är 20-30% ner vi ska då för att få fart på Plaidmarknaden?
Blir ju gnsk förmånligt. Man har ju ett års extra garanti på den från Tesla själva o rörligt 5,74%. Känns ovärt att ta ut på sitt egna AB när det blir 4-5 lax skatt privat och 3-4-5 lax sociala avgifter i bolaget också i förmånsbeskattn. Om man ska anta att man tar ut den privat för 1 milj då, säg 300 handpenning, 700 finans.
Avskrivningstid 6 år med 0kr restskuld, blir ju strax under 10k/mån i kostnad. Tillkommer såklart ränta men säg att den blir 4% snitt under låneperioden (5,74% nu men den är rörlig och ska ju ner). Så i snitt knsk 20k/år i ränta per år under 6 års tid.
Där dessutom räntan är -30% avdragsgill.
Så säg i snitt 11-12k/mån i 6 år med 0 restskuld.
Tkr det börjar låta förmånligt för en sån här bil men priser ska nog ner 100-200k till innan man verkligen tkr det är bra (idealt vore typ 10k/mån i 6 års tid, 0% restvärde) då blir bilen riktigt spännande. Slippa binda upp en massa kapital i bilen o låta kassaflödena varje månad betala denna roliga maskin.
Någon som har en uppfattning om hur mkt man skull kunna förhandla ner priset på den där i slutet av september?...
I dagens marknad vill folk inte betala en miljon för en bil. Så ska man få iväg en Plaid måste man nog sänka priset. Jätterolig bil men folk håller ju i pengarna.
Med dagens sjuka förmånsvärden och höga räntor går kalkylen inte ihop. Blir ren kapitalförstlrelse.
Vad jag förstått går begagnade 2021-2022 Plaid för typ 50-70 000 dollar i USA idag. Kanske är 20-30% ner vi ska då för att få fart på Plaidmarknaden?
”Folk” köper inte såna här bilar. Det finns människor som är relativt prisokänsliga.
Sen kan du ju inte rakt av jämföra usa med Sverige. Andra skatter. Moms?
”Folk” köper inte såna här bilar. Det finns människor som är relativt prisokänsliga.
Sen kan du ju inte rakt av jämföra usa med Sverige. Andra skatter. Moms?
Sjklart men även förmögna sparar på 400k om de kan.
Att klicka hem en sprillans ny X Plaid i konfiguratorn blir närmare 1,5 miljon. Uppenbarligen är det inte många som gör det längre när man vet/ser att 400-500k i värde ryker första året med facit i hand. Sen tittar man på en 2020-2021 Raven och ser att de går för 4-500K, det gör en om än ännu mindre sugen på en helt ny Plaid. Eller ja kanske om pengqr är ens värsta fiende, då är väl en plaid en super idé
nyregistreeingar för nya X närmar sig noll sista månaderna. Vg se bild. 150 st nya X ca sista året. Varav endast ca 30 st sista halvåret (en i veckan?). Koefficienten rasar.
Samma gåller Taycans, EQS osv.
Det är en heeelt annan marknad idag än bara 12-18 mån sen.
Att klicka hem en sprillans ny X Plaid i konfiguratorn blir närmare 1,5 miljon. Uppenbarligen är det inte många som gör det längre när man vet/ser att 400-500k i värde ryker första året med facit i hand. Sen tittar man på en 2020-2021 Raven och ser att de går för 4-500K, det gör en om än ännu mindre sugen på en helt ny Plaid. Eller ja kanske om pengqr är ens värsta fiende, då är väl en plaid en super idé
nyregistreeingar för nya X närmar sig noll sista månaderna. Vg se bild. 150 st nya X ca sista året. Varav endast ca 30 st sista halvåret (en i veckan?). Koefficienten rasar.
Jag instämmer i att marknaden är helt annorlunda, däremot är jag övertygad om att svikande nybilsförsäljning kommer hålla uppe begagnatpriserna.
Att det säljs volymer är det som brukar slakta andrahandsvärdet.
Detta är statistik för 2024:
29 st nyregistrerade under året hittills, oavsett vad man tycker om Plaid så gissar jag att på en befolkningsmängd på 11 miljoner så kommer det finnas några som kan tänka sig en 3 år gammal Plaid 2027, landar årsförsäljningen på under 50 st bilar så tror jag efterfrågan kommer vara högre jämfört med om den varit 250 st bilar.
Jag instämmer i att marknaden är helt annorlunda, däremot är jag övertygad om att svikande nybilsförsäljning kommer hålla uppe begagnatpriserna.
Att det säljs volymer är det som brukar slakta andrahandsvärdet.
Detta är statistik för 2024:
2024-08-13 TMP.png
29 st nyregistrerade under året hittills, oavsett vad man tycker om Plaid så gissar jag att på en befolkningsmängd på 11 miljoner så kommer det finnas några som kan tänka sig en 3 år gammal Plaid 2027, landar årsförsäljningen på under 50 st bilar så tror jag efterfrågan kommer vara högre jämfört med om den varit 250 st bilar.
När de blir tillräckligt billiga köper jag en till.
Jag är förvånad över att Plaidarna håller värdet såpass som de gör. Det skulle förstås vara superkul att äga en bara för att kunna känna prestandan, men dels visade något test att den tappar ett hundratal hästkrafter efter några tusen mil för att batteriet inte längre kan leverera effekten och dels vet man ju inte riktigt hur en begagnad bil är hanterad. Man kan räkna med att den första ägaren har maxat effektuttaget några gånger med det slitage som det kan ha orsakat.
Jag köper nog en Plaid så småningom men då ska de allt komma ner betydligt i pris från nu.
Jag är förvånad över att Plaidarna håller värdet såpass som de gör. Det skulle förstås vara superkul att äga en bara för att kunna känna prestandan, men dels visade något test att den tappar ett hundratal hästkrafter efter några tusen mil för att batteriet inte längre kan leverera effekten och dels vet man ju inte riktigt hur en begagnad bil är hanterad. Man kan räkna med att den första ägaren har maxat effektuttaget några gånger med det slitage som det kan ha orsakat.
Jag köper nog en Plaid så småningom men då ska de allt komma ner betydligt i pris från nu.
Japp är nog inte långt kvar tills de blir mer attraktiva. Kring 700-800K.
Idag sänktes första Blocketplaiden under 1 milj kr. Efter att ha stått osåld x antal månader.
Utrustad med bla beige interiör. Fsd. 21" arachnid.
Tror vi ser ett race ner mot 850k listpris i vinter.