Samma här att beläggningen bara syns i bilen om laddaren är <50 km bort, jämförde även beläggningen i bilen med appen på de laddare som finns inom radien och de visar inte samma siffror.... verkar vara olika uppdateringsfrekvenser.... skumt nog lyckades jag inte få samma siffror oavsett hur jag tryckte runt och uppdaterade i appen och bilen ..Nicke Nyfiken skrev: ↑26 jul 2024 15:51Jag var tvungen att kolla i bilen.fth skrev: ↑26 jul 2024 14:50Nej, det stämmer inte, iaf inte i Europa, jag ser beläggning c:a 450km bort från där jag är just nu i Italien, jag killgissar att radien för begränsningen är satt till 300 miles.Nicke Nyfiken skrev: ↑26 jul 2024 13:05Är det så? Fy f-n va dåligt.
Vad är det för en idiot som kommit på den försämringen?
/fth
Tyvärr stämmer det här i alla fall.
Har 57 km till SuC Helsingborg och 63 km till SuC Ystad och kan inte se beläggningen på någon av dem, och inte eller någon annan SuC som ligger längre bort.
Har < 50 km till SuC Löddeköpinge och där kan jag se beläggningen.
Detta är en oerhörd försämring i Teslas navigator.
När är det kö?
Moderator: Redaktion
- Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Re: När är det kö?
Senast redigerad av Earplugged, redigerad totalt 1 gånger.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
Kanske eller så följer du inte samma mönster som den stora majoriteten.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
20.9 på min X också. Möjligen är det något intermittent fel då jag inte tyckte det var helt konsekvent.Verdi_ skrev:Vad har du för version av mjukvaran? Jag har 2024.20.9. Vore ju grymt bra om de ordnat det.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag har en uråldrig version, AP1/MCU1 uppdateras inte så ofta längre

Version 2022.8.10.17 för närvarande.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag har kört Paris - Stockholm 4ggr hittills i år, och nyss kommit hem från en sväng förbi alperna (Mont Blanc), Lago Maggiore, samt italienska rivieran.
Enda gångerna det varit fullt/kö har varit i Sverige.
Det är helt klart fler bilar på SuC i Europa än förr, men det byggs också något överdj-t med stationer, på senaste resan laddade jag på minst ett halvdussin sprillans nya v4 med 30-40 stolpar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Kökaos A6 Center, Jönköping, men det var väl ingen direkt nyhet… tyvärr är det ju många bilar med laddport på ”fel” sida. Hoppas Tesla löser det på de äldre SuC.
Hade tur o fick plats nästan omgående. Många verkar ju ladda o gå o äta eller vad de nu ska göra. Så 80% eller mer är nog tyvärr vanligt på såna här ställen.
Hade tur o fick plats nästan omgående. Många verkar ju ladda o gå o äta eller vad de nu ska göra. Så 80% eller mer är nog tyvärr vanligt på såna här ställen.
- -JTM3-
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/johan33394
Halmstad var också kaos i fredags, dels var Tesla där med sitt tält och hade provkörni gar, massor av bilar med laddporten på fel sida. 7 eller 8 lediga enligt navi men det var kö.
Flera av de bilar som stod där när jag började köa (och tog upp två platser) stod fortfarande kvar när jag åkte, jag laddade från 3% till 65%.
Igår lördag på SUC varberg var de också flera icke-tesla men någon enstaka ledig. Den helt nya Einride var helt tom. De andra kollade jag inte.
Någon hade kopplat ifrån sin husvagn för att ladda på Tesla, istället för att ta den jättestora Einride där man kan ha vagnen kopplad.
Flera av de bilar som stod där när jag började köa (och tog upp två platser) stod fortfarande kvar när jag åkte, jag laddade från 3% till 65%.
Igår lördag på SUC varberg var de också flera icke-tesla men någon enstaka ledig. Den helt nya Einride var helt tom. De andra kollade jag inte.
Någon hade kopplat ifrån sin husvagn för att ladda på Tesla, istället för att ta den jättestora Einride där man kan ha vagnen kopplad.
Tesla Model 3 LR 2024 Stealth grey
Stod de över linjerna eller var det så att man kunde ladda tex en id bil på dessa platser?-JTM3- skrev: ↑28 jul 2024 14:12Halmstad var också kaos i fredags, dels var Tesla där med sitt tält och hade provkörni gar, massor av bilar med laddporten på fel sida. 7 eller 8 lediga enligt navi men det var kö.
Nej idag fick jag inte se beläggningen på en station trots att jag bara var 40 km ifrån.
För mig på 2024.20.9 så kunde jag idag bara se siffran med lediga på de närliggande (gissar 5 mil). De längre bort kan man dock klicka på och så visade en siffra för ”uppskattat antal lediga vid ankomst” på detaljsidan (kan även se antal som är på väg till den). Detta visades på alla jag klickade på (även de som inte låg längs inplanerad rutt).Earplugged skrev: ↑27 jul 2024 19:59Samma här att beläggningen bara syns i bilen om laddaren är <50 km bort, jämförde även beläggningen i bilen med appen på de laddare som finns inom radien och de visar inte samma siffror.... verkar vara olika uppdateringsfrekvenser.... skumt nog lyckades jag inte få samma siffror oavsett hur jag tryckte runt och uppdaterade i appen och bilen ..Nicke Nyfiken skrev: ↑26 jul 2024 15:51Jag var tvungen att kolla i bilen.fth skrev: ↑26 jul 2024 14:50Nej, det stämmer inte, iaf inte i Europa, jag ser beläggning c:a 450km bort från där jag är just nu i Italien, jag killgissar att radien för begränsningen är satt till 300 miles.Nicke Nyfiken skrev: ↑26 jul 2024 13:05Är det så? Fy f-n va dåligt.
Vad är det för en idiot som kommit på den försämringen?
/fth
Tyvärr stämmer det här i alla fall.
Har 57 km till SuC Helsingborg och 63 km till SuC Ystad och kan inte se beläggningen på någon av dem, och inte eller någon annan SuC som ligger längre bort.
Har < 50 km till SuC Löddeköpinge och där kan jag se beläggningen.
Detta är en oerhörd försämring i Teslas navigator.
Gissar att tanken är att om du är mer än 5 mil bort så ger inte tillgänglig-laddar-siffran så mycket. Dock kan man tycka att 10 mil (1 timme) är mer rimligt både för att man faktiskt vill veta siffran men också för att kunna välja alternativa laddare utifrån beläggningsgrad.
… kan också konstatera att bilen hade helt fel om ”antal lediga vid ankomst” då den för Hudiksvall beräknade att över 10 skulle vara lediga men när jag kom så tog jag sista lediga (av 16 st) och den var mer eller mindre full hela tiden när vi var där. Gissar att det är tillräckligt stor andel som inte använder inbyggda nav (många vet ju vart de ska och behöver ingen nav för det och vet säkert inte att laddning kommer gå snabbare om man navigerar till SuC)
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Felet kvarstår med x.26.3.1. Kan inte se lediga stalls på någon SuC då den närmaste är dryga 6 mil bort.
Model S: Plaid, Deep Blue
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Passerade SuC Vetlanda för några timmar sen. Fem-sex platser var blockerade av två husvagnsekipage som parallellparkerat mellan bensinmacken och laddarna på ett sådant sätt att det borde ha blivit väldigt trångt att ta sig ut från laddplatsen om platserna bredvid är upptagna. Bensinstationen hade de däremot lämnat gott om utrymme till.
Vetlanda har för övrigt fått fler laddplatser.
Man har även byggt fyra Mer-snabbladdare på sniskan mitt i infarten till SuC och macken utan att på något sätt markera hur man skulle ta sig runt det hindret (eller hur man ska parkera vid stolparna, ska man backa/köra in mot stolpen eller parkera bredvid). Eventuellt är man inte klar med målningen ännu, men det var väldigt märklig placering.
Vetlanda har för övrigt fått fler laddplatser.
Man har även byggt fyra Mer-snabbladdare på sniskan mitt i infarten till SuC och macken utan att på något sätt markera hur man skulle ta sig runt det hindret (eller hur man ska parkera vid stolparna, ska man backa/köra in mot stolpen eller parkera bredvid). Eventuellt är man inte klar med målningen ännu, men det var väldigt märklig placering.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
- -JTM3-
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/johan33394
Det var lite blandat, oftast kan ju en felbyggd ladda, men i vissa fall som platser längst ut blockades det i onödanchaffis75 skrev: ↑28 jul 2024 15:17Stod de över linjerna eller var det så att man kunde ladda tex en id bil på dessa platser?-JTM3- skrev: ↑28 jul 2024 14:12Halmstad var också kaos i fredags, dels var Tesla där med sitt tält och hade provkörni gar, massor av bilar med laddporten på fel sida. 7 eller 8 lediga enligt navi men det var kö.
Tesla Model 3 LR 2024 Stealth grey
Fortsätter vara väldigt trångt på superchargers. Blir så irriterad på andra märken som blockar två platser. Hade man byggt laddarna så man både kunde backa och köra vanligt in så hade detta problem inte existerat. Tesla måste fixa detta
Har väl skrivit det förut men jag är fortfarande lite sugen på en laddhybrid med 10+ mils räckvidd på el. Mercedes GLE eller BMW X5 ligger bra till
Att kunna ta alla vardagsmil på el och sen bara skita i allt vad laddning heter på långresa känns otroligt lockande.
Att kunna ta alla vardagsmil på el och sen bara skita i allt vad laddning heter på långresa känns otroligt lockande.
Åkte ca 550 mil genom Europa och fick tanka många gånger eftersom min bil har liten tank. Varje gång fick jag vänta på minst en bil som var framför mig. Man väntar runt 10-15 minuter sedan ska man själv tanka och betala och det tar ca 10-15 minuter.När man är klar med tankningen får man flytta bilen till parkeringen och sedan gå till toaletten och sånt tar 15-20 minuter. Vill man äta räkna själv hur lång tid det tar

- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Åk inte på en söndag. Det var inga problem igår.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Kom hem för ca två veckor sedan efter en fantastisk resa på 200 mil i Norge. Inte tillstymmelse till köer. Tomt på de flesta SuC. En dröm att köra elbil där 
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Ja, jag får börja köra när jag inte behöver ta mig nånstans

- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Har sett köer vid pumparna fler ggr. i Danmark, Sverige och norra Tyskland under semestertider.
Så helt smärtfritt är det nog inte under populära tider, men kanske lättare att skippa populära rast-/tankställen och lättare att ta någon obskyr pump i någon liten by en bit ifrån storvägarna.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Köerna verkar mest uppstå på de laddstationer som är placerade när köpcentrum, t.ex. Jönköping, Linköping, Helsingborg/Väla eller de med låg kapacitet som Sillekrog och Löddeköpinge.
Så val av plats har nog en större påverkan på bildandet av köer än att det skulle vara en brist på laddplatser.
Så val av plats har nog en större påverkan på bildandet av köer än att det skulle vara en brist på laddplatser.
Model Y LR.
Model S70D
Körde Travemunde-Zurich i mitten av förra veckan och det var högt tryck genom hela Tyskland, men inget köande för mig denna gång. Klarade mig precis en gång då jag fick sista platsen. Men det märktes att full station (8st v3) var mer än matningen räckte till. När en bil kopplade loss så ökade hastigheten direkt och sen ner igen när någon kopplade in på nytt.
Ombyggnaden från v2 till v4 pågår nu för fullt i Tyskland och det blir ett klart lyft.
Ombyggnaden från v2 till v4 pågår nu för fullt i Tyskland och det blir ett klart lyft.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det kallas för planering.
Vi har t.ex. i många år (långt innan EV) haft som vana att ta ledigt måndagen efter Midsommar för att undvika köer.
Volvo PV 544 Special 1963
Intressant spaning, är de verkligen så?frippe skrev: ↑12 aug 2024 07:40Köerna verkar mest uppstå på de laddstationer som är placerade när köpcentrum, t.ex. Jönköping, Linköping, Helsingborg/Väla eller de med låg kapacitet som Sillekrog och Löddeköpinge.
Hur väljer alla sin laddplats? Vet många med Tesla väljer suc då de är smidigt för er men vad för andra kriterier väljer folk efter?
Själv tittar jag på såklart på förväntad soc, eventuellt mat om de är dags för de. Sen kollar jag trängsel (dvs undvika de) och sist ett bra pris.
Operatör väljer jag också till viss del efter vilka appar jag redan registrerat mig för, dvs hur enkelt de är för mig att ladda just där.
Ja de är en stor ekvation att välja laddare
Kanske ska förtydliga att jag syftar på när man gör långa resor som kräver snabbladdning under resan.