Dessutom hur skulle Hydro kunna veta att de skulle dras in när de inte ens gör affärer med TMS? Som många redan nämnt är det ju extremt svårt för tex Hydro att veta om detta när det endast är ett fåtal på IFM som visste om det.
Eller ska man ringa runt till alla fack i fråga och försöka hitta rätt person att prata med och sedan fråga om en till tänkt leverantör ligger i riskzonen? Låt näst in till befängt att tycka att det är en bra lösning.
Man skulle ju kunna ställa frågan under upphandling/offerering om man vill sänka risken?
Ställa frågan till vem?
Till den man tänkt göra affärer med. ”Har ni kollektivavtal?”, kan man fråga.
Sen kan man bestämma hur man vill göra.
Tänkte mer på att man vet redan att dom inte har kollektivavtal men hur ska man få reda på om facket kräverer eller tänkt kräva KA av dom.
Eller om TM i Berlin haft KA hur skulle då Hydro vet att dom riskerade att dras in i en konflikt?
Om två parter med kollektivavtal gör affärer med varandra finns det ingen risk för fackliga stridsåtgärder. Eller hur menar du att det scenariot skulle se ut?
Vet man att den tilltänkta kunden inte har kollektivavtal tar man ju en medveten risk.
Man skulle ju kunna ställa frågan under upphandling/offerering om man vill sänka risken?
Ställa frågan till vem?
Till den man tänkt göra affärer med. ”Har ni kollektivavtal?”, kan man fråga.
Sen kan man bestämma hur man vill göra.
Tänkte mer på att man vet redan att dom inte har kollektivavtal men hur ska man få reda på om facket kräverer eller tänkt kräva KA av dom.
Eller om TM i Berlin haft KA hur skulle då Hydro vet att dom riskerade att dras in i en konflikt?
Om två parter med kollektivavtal gör affärer med varandra finns det ingen risk för fackliga stridsåtgärder. Eller hur menar du att det scenariot skulle se ut?
Vet man att den tilltänkta kunden inte har kollektivavtal tar man ju en medveten risk.
Precis som jag sa Hydro säljer till TM Tyskland och blir skaffade av svenska facket för en konflikt med ett bolag som dom inte gör affärer med. Ska dom ringa runt till alla TM i alla länder och kolla om dom har KA?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Mycket spekulationer om mig..... Till att börja med har jag ganska grov dyseleksi, jag kan inte ens stava till det som ni ser.jag skriver väldigt dåligt . men bryr mig inte nämnvärt och har klarat mig i snart 60 år med att skriva som en kratta och skratta ni åt det om ni vill. denna text kommer bitvis antagligen vara ganska oläsbar eller svår tolkad om man som många här är super proffs på skriva och jag kommer inte läsa igenom allt och försöka rätta till texten... det blir som det är.
Det finns en anledning till mitt nick name och det är att jag är väldigt händig och mitt nick name har jag fått av mina arbetskolleger på BMW/Mini där jag jobbade under många år, jag kan fixa i princip vad som helst med väldigt begränsade redskap/verktyg.
Att jobba som bilmek på TMS som jag kallar det (tiilskillnad från många av mina kolleger på TMS) som tycker att man är bil"tekniker" är för mig väldigt enkelt, när jag jämför med hur det var att jobba med fossil bilar, tex att byta en kamtjedja på en 4,4 liters V8....nu snackar vi MEKANIKER på HÖG nivå, och det var jag stålt över att kunna nästan i sömnen.... jag upplever det som att ingen av mina kolleger har en suck om vad det innebär när jag pratar om det... och det förstår jag nu efter att ha jobbat med Tesla bilar där det mest avancerade är att byta länkarmar , värmepump, ljusinsatser, bromsskivor,belägg, kupefilter, batteri, dörrhandtag mm ,mm extremt enkelt är allt ännu så länge ska tilläggas .
Felsökning är också en så himla enkel match om jämför med fossil bilar, på Tesla är fel loggarna extremt priksäkra bara att kolla vad "bilen" säger att den tror/anser är sönder och byta delen (som en LEGOBIT) och vipps så är det klart, som gemförelse hjälpte jag en polare med sin VW transporter som är en 2021a och började dra/försvinna glykol utan några synliga lekage , provtrykte mm höll på i flera timmar med diverse felsökning ,test mm och av en ren tillfällighet tyckte jag avgaserna luktade konstigt och då visade det sig att EGR ventilen är vattenkyld och hade ett inre läkage som endast uppstod när EGR ventilen uppnådde hög temperatur, tog fucking 6 timmar att byta den sen... fick demontera extremt mycket, nåja nog om mitt skryt nu.
Jag är lite gammal för att jobba TMS med långt ifrån äldst, men måste höja ledarna ( dom kallas så) till skyarna... det är verkligen som stor ledaren Elon säjer det finns inte vi och dom på mina arbetsplatser som numera är 4 st (har rest runt och hjälp till att avlasta) andra verkstäder pga hög belastning antagligen för strejken , men om den pratas det i princip ingenting om.... lite konstigt kan jag tycka men stämningen är soft och alla som jag jobbar med trivs härligt bra
Har läst här att det ska vara stressigt värre , långa arbetsdagar , någon slags "betting" för att få löneökning , obetald övertid , mm. men ännu sålänge är det mycket bättre än det var på förenadebil där hade man "27 minuter" för att byta bromsklossar på en X5a oavsett om den var helt nersnöad när man hämtade den på parkeringen och fick lägga 3 minuter på att ta bort snön... soft värre här, bra för en gammal get som jag.
Har varit med på 2 st (av 4a tillfrågade) grilluncher där TMS stått för all kostnad för mat o dryck där dessutom platsledaren stod och skötte grillen... hon är bra på att grilla kan jag tillägga och det var betald lunch på drygt en timme , gött.
Jag sökte egentligen detta jobbet för att få 130% av lönen från dag ett och tanken var att mjölka IFM på lön i ca 7 år till pensionen trillar in...jag ska erkänna att min jobb ansökan till TMS nästan var ett skämt förutom mitt betyg från förenade bil som jag kopierade på gammaldags vis och skickade in brevledes som är mot alla odds... men fick höra sen när jag fått jobbet att dom nästan aldrig fått en jobbansökan på fysiskt brev och blev nyfikna på vem Macgiver6 var som jag faktiskt signerade brevet med.
Nåja fick jobbet, blev medlem i facket, tänkte detta går ju bättre än planerat haha... men va fan jag ger det några dagar för att testa hur illa det kan vara gemfört men mitt förra mek jobb som jag lämnade 07 , klart nervös över IT delen som aldrig varit mig paradgren. Men den biten fick jag väldigt bra stöd med dom första veckorna och jag hade flaggat för det från första ansökningsbrevet, jag var 100% ärlig vad jag kunde och vad jag inte kunde och det uppskattades tydligen.
Tänkte ett tag att bli värsta mullvaden och läcka till media om vad ledarna säger/anser/tycker/pratar om strejken mm men det kommer jag inte göra, ledarna är bara vanliga människor och gör sitt jobb på det bästa sätt jag kan tänka mig.
Nu är jag trött i mitt pekfinger, men kan avslöja en liten del jag hört i korridorerna och det är att " så länge vi (TMS) kan bedriva vår verksamhet på ett lagligt sätt utan att teckna avtal kommer vi finnas här"
Många kommer påstå att jag är ett troll mm mm och det är upp till var och en men till dig som jag bytade 12 volts batteriet på din vita M3 i tisdags i Löddeköpinge och du är med här det pratade vi om du kan ju ge dig till känna och konfirmera att jag finns på riktigt.
Nej deras chefsjurist som numera är sparkad visste ju ej om att Tesla saknade KA när både han själv och frun åkte tesla.
Dessutom hur skulle Hydro kunna veta att de skulle dras in när de inte ens gör affärer med TMS? Som många redan nämnt är det ju extremt svårt för tex Hydro att veta om detta när det endast är ett fåtal på IFM som visste om det.
Eller ska man ringa runt till alla fack i fråga och försöka hitta rätt person att prata med och sedan fråga om en till tänkt leverantör ligger i riskzonen? Låt näst in till befängt att tycka att det är en bra lösning.
Man skulle ju kunna ställa frågan under upphandling/offerering om man vill sänka risken?
Ställa frågan till vem?
Till den man tänkt göra affärer med. ”Har ni kollektivavtal?”, kan man fråga.
Sen kan man bestämma hur man vill göra.
Hur skulle Hydro kunna veta att IFM har en pågående konflikt med TMS när de gör affärer med Tesla i Tyskland? TMS är ju inte inblandade i affären.
Det känns ju lite magstarkt att kräva att man som leverantör ska kartlägga en hel koncern innan man kan göra affärer med ett dotterbolag.
Dessutom hur skulle man kunna få fram tillförlitliga uppgifter på sådant när inte ens IFM vet om vad de själva håller på med? Då menar jag alltså innan strejken utbröt när Hydro startade sitt samarbete med Tesla i Tyskland.
TMS LR UltraRed, FSD Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket. Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Dessutom hur skulle Hydro kunna veta att de skulle dras in när de inte ens gör affärer med TMS? Som många redan nämnt är det ju extremt svårt för tex Hydro att veta om detta när det endast är ett fåtal på IFM som visste om det.
Eller ska man ringa runt till alla fack i fråga och försöka hitta rätt person att prata med och sedan fråga om en till tänkt leverantör ligger i riskzonen? Låt näst in till befängt att tycka att det är en bra lösning.
Man skulle ju kunna ställa frågan under upphandling/offerering om man vill sänka risken?
Ställa frågan till vem?
Till den man tänkt göra affärer med. ”Har ni kollektivavtal?”, kan man fråga.
Sen kan man bestämma hur man vill göra.
Hur skulle Hydro kunna veta att IFM har en pågående konflikt med TMS när de gör affärer med Tesla i Tyskland? TMS är ju inte inblandade i affären.
Det känns ju lite magstarkt att kräva att man som leverantör ska kartlägga en hel koncern innan man kan göra affärer med ett dotterbolag.
Dessutom hur skulle man kunna få fram tillförlitliga uppgifter på sådant när inte ens IFM vet om vad de själva håller på med? Då menar jag alltså innan strejken utbröt när Hydro startade sitt samarbete med Tesla i Tyskland.
När det gäller tesla har dom ju inte kollektivavtal någonstans. Jag visste det, du visste det och sannolikt visste även ledningen på hydro det.
Man skulle ju kunna ställa frågan under upphandling/offerering om man vill sänka risken?
Ställa frågan till vem?
Till den man tänkt göra affärer med. ”Har ni kollektivavtal?”, kan man fråga.
Sen kan man bestämma hur man vill göra.
Hur skulle Hydro kunna veta att IFM har en pågående konflikt med TMS när de gör affärer med Tesla i Tyskland? TMS är ju inte inblandade i affären.
Det känns ju lite magstarkt att kräva att man som leverantör ska kartlägga en hel koncern innan man kan göra affärer med ett dotterbolag.
Dessutom hur skulle man kunna få fram tillförlitliga uppgifter på sådant när inte ens IFM vet om vad de själva håller på med? Då menar jag alltså innan strejken utbröt när Hydro startade sitt samarbete med Tesla i Tyskland.
När det gäller tesla har dom ju inte kollektivavtal någonstans. Jag visste det, du visste det och sannolikt visste även ledningen på hydro det.
Det är nog inte något som varit allmänt känt innan strejken bröt ut när Hydro påbörjade samarbetet. Inte ens personalen på IFM visste ju att det pågick en strid om KA mellan IFM och TM innan strejken. Med andra ord så skulle Hydro kunnat frågat någon på IFM och fått fel svar.
Och i Tyskland så har ju facket frågat personalen på Tesla hur de vill ha det och de har tackat nej och då har facket respekterat det så där är ju KA inte en stridsfråga just nu i alla fall. Då borde det vara grönt ljus för t.ex Hydro kan man tycka.
Att IFM har pågående förhandlingar med ett ”systerbolag” till Tesla i Tyskland i ett annat land är ju knappast något som Hydro kan ha koll på.
TMS LR UltraRed, FSD Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket. Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Till den man tänkt göra affärer med. ”Har ni kollektivavtal?”, kan man fråga.
Sen kan man bestämma hur man vill göra.
Hur skulle Hydro kunna veta att IFM har en pågående konflikt med TMS när de gör affärer med Tesla i Tyskland? TMS är ju inte inblandade i affären.
Det känns ju lite magstarkt att kräva att man som leverantör ska kartlägga en hel koncern innan man kan göra affärer med ett dotterbolag.
Dessutom hur skulle man kunna få fram tillförlitliga uppgifter på sådant när inte ens IFM vet om vad de själva håller på med? Då menar jag alltså innan strejken utbröt när Hydro startade sitt samarbete med Tesla i Tyskland.
När det gäller tesla har dom ju inte kollektivavtal någonstans. Jag visste det, du visste det och sannolikt visste även ledningen på hydro det.
Det är nog inte något som varit allmänt känt innan strejken bröt ut när Hydro påbörjade samarbetet. Inte ens personalen på IFM visste ju att det pågick en strid om KA mellan IFM och TM innan strejken. Med andra ord så skulle Hydro kunnat frågat någon på IFM och fått fel svar.
Och i Tyskland så har ju facket frågat personalen på Tesla hur de vill ha det och de har tackat nej och då har facket respekterat det så där är ju KA inte en stridsfråga just nu i alla fall. Då borde det vara grönt ljus för t.ex Hydro kan man tycka.
Att IFM har pågående förhandlingar med ett ”systerbolag” till Tesla i Tyskland i ett annat land är ju knappast något som Hydro kan ha koll på.
Nu har dom det och alla andra företag också.
Men det skulle ju vara bättre även för facket om dom kunde varna företagen som har tecknat kollektivavtal
Till den man tänkt göra affärer med. ”Har ni kollektivavtal?”, kan man fråga.
Sen kan man bestämma hur man vill göra.
Hur skulle Hydro kunna veta att IFM har en pågående konflikt med TMS när de gör affärer med Tesla i Tyskland? TMS är ju inte inblandade i affären.
Det känns ju lite magstarkt att kräva att man som leverantör ska kartlägga en hel koncern innan man kan göra affärer med ett dotterbolag.
Dessutom hur skulle man kunna få fram tillförlitliga uppgifter på sådant när inte ens IFM vet om vad de själva håller på med? Då menar jag alltså innan strejken utbröt när Hydro startade sitt samarbete med Tesla i Tyskland.
När det gäller tesla har dom ju inte kollektivavtal någonstans. Jag visste det, du visste det och sannolikt visste även ledningen på hydro det.
Det är nog inte något som varit allmänt känt innan strejken bröt ut när Hydro påbörjade samarbetet. Inte ens personalen på IFM visste ju att det pågick en strid om KA mellan IFM och TM innan strejken. Med andra ord så skulle Hydro kunnat frågat någon på IFM och fått fel svar.
Och i Tyskland så har ju facket frågat personalen på Tesla hur de vill ha det och de har tackat nej och då har facket respekterat det så där är ju KA inte en stridsfråga just nu i alla fall. Då borde det vara grönt ljus för t.ex Hydro kan man tycka.
Att IFM har pågående förhandlingar med ett ”systerbolag” till Tesla i Tyskland i ett annat land är ju knappast något som Hydro kan ha koll på.
Nu har dom det och alla andra företag också.
Men det skulle ju vara bättre även för facket om dom kunde varna företagen som har tecknat kollektivavtal
Det skulle vara mycket bättre IFM gjorde så men det skulle säkert inte ske och skyllas på att det krävs för mycket administration eller liknande. Min gissning.
Sen tror jag att det skulle kunna uppstå väldigt konstiga situationer med den globala marknaden vi har där det i princip skulle vara omöjligt för facket själva att kunna varna alla på ett rimligt sätt.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Hur skulle Hydro kunna veta att IFM har en pågående konflikt med TMS när de gör affärer med Tesla i Tyskland? TMS är ju inte inblandade i affären.
Det känns ju lite magstarkt att kräva att man som leverantör ska kartlägga en hel koncern innan man kan göra affärer med ett dotterbolag.
Dessutom hur skulle man kunna få fram tillförlitliga uppgifter på sådant när inte ens IFM vet om vad de själva håller på med? Då menar jag alltså innan strejken utbröt när Hydro startade sitt samarbete med Tesla i Tyskland.
När det gäller tesla har dom ju inte kollektivavtal någonstans. Jag visste det, du visste det och sannolikt visste även ledningen på hydro det.
Det är nog inte något som varit allmänt känt innan strejken bröt ut när Hydro påbörjade samarbetet. Inte ens personalen på IFM visste ju att det pågick en strid om KA mellan IFM och TM innan strejken. Med andra ord så skulle Hydro kunnat frågat någon på IFM och fått fel svar.
Och i Tyskland så har ju facket frågat personalen på Tesla hur de vill ha det och de har tackat nej och då har facket respekterat det så där är ju KA inte en stridsfråga just nu i alla fall. Då borde det vara grönt ljus för t.ex Hydro kan man tycka.
Att IFM har pågående förhandlingar med ett ”systerbolag” till Tesla i Tyskland i ett annat land är ju knappast något som Hydro kan ha koll på.
Nu har dom det och alla andra företag också.
Men det skulle ju vara bättre även för facket om dom kunde varna företagen som har tecknat kollektivavtal
Det skulle vara mycket bättre IFM gjorde så men det skulle säkert inte ske och skyllas på att det krävs för mycket administration eller liknande. Min gissning.
Sen tror jag att det skulle kunna uppstå väldigt konstiga situationer med den globala marknaden vi har där det i princip skulle vara omöjligt för facket själva att kunna varna alla på ett rimligt sätt.
Ja, facket kan inte ta hela det ansvaret. Företagen har ju en arbetsgivarorganisation som skulle kunna hjälpa till.
Det får inte bli något förbud, som lagstiftning, utan bara upplysning om riskerna.
När det gäller tesla har dom ju inte kollektivavtal någonstans. Jag visste det, du visste det och sannolikt visste även ledningen på hydro det.
Det är nog inte något som varit allmänt känt innan strejken bröt ut när Hydro påbörjade samarbetet. Inte ens personalen på IFM visste ju att det pågick en strid om KA mellan IFM och TM innan strejken. Med andra ord så skulle Hydro kunnat frågat någon på IFM och fått fel svar.
Och i Tyskland så har ju facket frågat personalen på Tesla hur de vill ha det och de har tackat nej och då har facket respekterat det så där är ju KA inte en stridsfråga just nu i alla fall. Då borde det vara grönt ljus för t.ex Hydro kan man tycka.
Att IFM har pågående förhandlingar med ett ”systerbolag” till Tesla i Tyskland i ett annat land är ju knappast något som Hydro kan ha koll på.
Nu har dom det och alla andra företag också.
Men det skulle ju vara bättre även för facket om dom kunde varna företagen som har tecknat kollektivavtal
Det skulle vara mycket bättre IFM gjorde så men det skulle säkert inte ske och skyllas på att det krävs för mycket administration eller liknande. Min gissning.
Sen tror jag att det skulle kunna uppstå väldigt konstiga situationer med den globala marknaden vi har där det i princip skulle vara omöjligt för facket själva att kunna varna alla på ett rimligt sätt.
Ja, facket kan inte ta hela det ansvaret. Företagen har ju en arbetsgivarorganisation som skulle kunna hjälpa till.
Det får inte bli något förbud, som lagstiftning, utan bara upplysning om riskerna.
Hur ställer man sig till företag som säger att dom följer KA men i själva verket går efter lagstiftningens minimum nivåer?
Har vart på ett sånt jobb, det varade 8 månader och facket sa att de tyvärr inte kunde göra så mycket eftersom de följer alla regler.
Tyvärr spelade jag inte in de muntliga samtalen där det förekom hot etc. Vilket gjorde att jag fick nöja mig med en överenskommelse om 1 månads betalt eftersom de ansåg att jag inte fyllde deras målbild efter deras utbildning.
Lägg då till att jag var bäst presterande innan deras utbildning.
Självklart fanns det statistik och bevis för min sak men eftersom att lagstiftningen är utformad som den är så kan det tyckas vara kutym att erbjuda mer än LAS när man vill säga upp.
Lagen är dock inte där, så 1 månad gäller.
Där är ett företag som skulle behövas sättas under lupp av facket och få stridsåtgärder för att signera kollektivavtal med folk från facket aktivt involverade i det dagliga.
Mycket spekulationer om mig..... Till att börja med har jag ganska grov dyseleksi, jag kan inte ens stava till det som ni ser.jag skriver väldigt dåligt . men bryr mig inte nämnvärt och har klarat mig i snart 60 år med att skriva som en kratta och skratta ni åt det om ni vill. denna text kommer bitvis antagligen vara ganska oläsbar eller svår tolkad om man som många här är super proffs på skriva och jag kommer inte läsa igenom allt och försöka rätta till texten... det blir som det är.
Det finns en anledning till mitt nick name och det är att jag är väldigt händig och mitt nick name har jag fått av mina arbetskolleger på BMW/Mini där jag jobbade under många år, jag kan fixa i princip vad som helst med väldigt begränsade redskap/verktyg.
Att jobba som bilmek på TMS som jag kallar det (tiilskillnad från många av mina kolleger på TMS) som tycker att man är bil"tekniker" är för mig väldigt enkelt, när jag jämför med hur det var att jobba med fossil bilar, tex att byta en kamtjedja på en 4,4 liters V8....nu snackar vi MEKANIKER på HÖG nivå, och det var jag stålt över att kunna nästan i sömnen.... jag upplever det som att ingen av mina kolleger har en suck om vad det innebär när jag pratar om det... och det förstår jag nu efter att ha jobbat med Tesla bilar där det mest avancerade är att byta länkarmar , värmepump, ljusinsatser, bromsskivor,belägg, kupefilter, batteri, dörrhandtag mm ,mm extremt enkelt är allt ännu så länge ska tilläggas .
Felsökning är också en så himla enkel match om jämför med fossil bilar, på Tesla är fel loggarna extremt priksäkra bara att kolla vad "bilen" säger att den tror/anser är sönder och byta delen (som en LEGOBIT) och vipps så är det klart, som gemförelse hjälpte jag en polare med sin VW transporter som är en 2021a och började dra/försvinna glykol utan några synliga lekage , provtrykte mm höll på i flera timmar med diverse felsökning ,test mm och av en ren tillfällighet tyckte jag avgaserna luktade konstigt och då visade det sig att EGR ventilen är vattenkyld och hade ett inre läkage som endast uppstod när EGR ventilen uppnådde hög temperatur, tog fucking 6 timmar att byta den sen... fick demontera extremt mycket, nåja nog om mitt skryt nu.
Jag är lite gammal för att jobba TMS med långt ifrån äldst, men måste höja ledarna ( dom kallas så) till skyarna... det är verkligen som stor ledaren Elon säjer det finns inte vi och dom på mina arbetsplatser som numera är 4 st (har rest runt och hjälp till att avlasta) andra verkstäder pga hög belastning antagligen för strejken , men om den pratas det i princip ingenting om.... lite konstigt kan jag tycka men stämningen är soft och alla som jag jobbar med trivs härligt bra
Har läst här att det ska vara stressigt värre , långa arbetsdagar , någon slags "betting" för att få löneökning , obetald övertid , mm. men ännu sålänge är det mycket bättre än det var på förenadebil där hade man "27 minuter" för att byta bromsklossar på en X5a oavsett om den var helt nersnöad när man hämtade den på parkeringen och fick lägga 3 minuter på att ta bort snön... soft värre här, bra för en gammal get som jag.
Har varit med på 2 st (av 4a tillfrågade) grilluncher där TMS stått för all kostnad för mat o dryck där dessutom platsledaren stod och skötte grillen... hon är bra på att grilla kan jag tillägga och det var betald lunch på drygt en timme , gött.
Jag sökte egentligen detta jobbet för att få 130% av lönen från dag ett och tanken var att mjölka IFM på lön i ca 7 år till pensionen trillar in...jag ska erkänna att min jobb ansökan till TMS nästan var ett skämt förutom mitt betyg från förenade bil som jag kopierade på gammaldags vis och skickade in brevledes som är mot alla odds... men fick höra sen när jag fått jobbet att dom nästan aldrig fått en jobbansökan på fysiskt brev och blev nyfikna på vem Macgiver6 var som jag faktiskt signerade brevet med.
Nåja fick jobbet, blev medlem i facket, tänkte detta går ju bättre än planerat haha... men va fan jag ger det några dagar för att testa hur illa det kan vara gemfört men mitt förra mek jobb som jag lämnade 07 , klart nervös över IT delen som aldrig varit mig paradgren. Men den biten fick jag väldigt bra stöd med dom första veckorna och jag hade flaggat för det från första ansökningsbrevet, jag var 100% ärlig vad jag kunde och vad jag inte kunde och det uppskattades tydligen.
Tänkte ett tag att bli värsta mullvaden och läcka till media om vad ledarna säger/anser/tycker/pratar om strejken mm men det kommer jag inte göra, ledarna är bara vanliga människor och gör sitt jobb på det bästa sätt jag kan tänka mig.
Nu är jag trött i mitt pekfinger, men kan avslöja en liten del jag hört i korridorerna och det är att " så länge vi (TMS) kan bedriva vår verksamhet på ett lagligt sätt utan att teckna avtal kommer vi finnas här"
Många kommer påstå att jag är ett troll mm mm och det är upp till var och en men till dig som jag bytade 12 volts batteriet på din vita M3 i tisdags i Löddeköpinge och du är med här det pratade vi om du kan ju ge dig till känna och konfirmera att jag finns på riktigt.
Tack och hej leverpastej.
Tack för att du berättar hur du upplever arbetsgivaren.
Jag kan bara tala för mig själv men uppskattar att få information direkt från källan.
Det är nog inte något som varit allmänt känt innan strejken bröt ut när Hydro påbörjade samarbetet. Inte ens personalen på IFM visste ju att det pågick en strid om KA mellan IFM och TM innan strejken. Med andra ord så skulle Hydro kunnat frågat någon på IFM och fått fel svar.
Och i Tyskland så har ju facket frågat personalen på Tesla hur de vill ha det och de har tackat nej och då har facket respekterat det så där är ju KA inte en stridsfråga just nu i alla fall. Då borde det vara grönt ljus för t.ex Hydro kan man tycka.
Att IFM har pågående förhandlingar med ett ”systerbolag” till Tesla i Tyskland i ett annat land är ju knappast något som Hydro kan ha koll på.
Nu har dom det och alla andra företag också.
Men det skulle ju vara bättre även för facket om dom kunde varna företagen som har tecknat kollektivavtal
Det skulle vara mycket bättre IFM gjorde så men det skulle säkert inte ske och skyllas på att det krävs för mycket administration eller liknande. Min gissning.
Sen tror jag att det skulle kunna uppstå väldigt konstiga situationer med den globala marknaden vi har där det i princip skulle vara omöjligt för facket själva att kunna varna alla på ett rimligt sätt.
Ja, facket kan inte ta hela det ansvaret. Företagen har ju en arbetsgivarorganisation som skulle kunna hjälpa till.
Det får inte bli något förbud, som lagstiftning, utan bara upplysning om riskerna.
Hur ställer man sig till företag som säger att dom följer KA men i själva verket går efter lagstiftningens minimum nivåer?
Har vart på ett sånt jobb, det varade 8 månader och facket sa att de tyvärr inte kunde göra så mycket eftersom de följer alla regler.
Tyvärr spelade jag inte in de muntliga samtalen där det förekom hot etc. Vilket gjorde att jag fick nöja mig med en överenskommelse om 1 månads betalt eftersom de ansåg att jag inte fyllde deras målbild efter deras utbildning.
Lägg då till att jag var bäst presterande innan deras utbildning.
Självklart fanns det statistik och bevis för min sak men eftersom att lagstiftningen är utformad som den är så kan det tyckas vara kutym att erbjuda mer än LAS när man vill säga upp.
Lagen är dock inte där, så 1 månad gäller.
Där är ett företag som skulle behövas sättas under lupp av facket och få stridsåtgärder för att signera kollektivavtal med folk från facket aktivt involverade i det dagliga.
Gör om gör kanske rätt, jobbigt med dyslexi många gånger, men är ju numera elbilstekniker och snart "ranger" detta jobbet är verkligen kul... . Håller med när jag läser det nu.
IF Metal kommer med största sannolikhet höja strejkersättning till 150 % av bruttolönen ,+ dagersättning på 3000 kr/dag om man står strejkvakt, dock endast för anställda på TMS, jag har fått erbjudande om det, och tackat nej.
Nu har dom det och alla andra företag också.
Men det skulle ju vara bättre även för facket om dom kunde varna företagen som har tecknat kollektivavtal
Det skulle vara mycket bättre IFM gjorde så men det skulle säkert inte ske och skyllas på att det krävs för mycket administration eller liknande. Min gissning.
Sen tror jag att det skulle kunna uppstå väldigt konstiga situationer med den globala marknaden vi har där det i princip skulle vara omöjligt för facket själva att kunna varna alla på ett rimligt sätt.
Ja, facket kan inte ta hela det ansvaret. Företagen har ju en arbetsgivarorganisation som skulle kunna hjälpa till.
Det får inte bli något förbud, som lagstiftning, utan bara upplysning om riskerna.
Hur ställer man sig till företag som säger att dom följer KA men i själva verket går efter lagstiftningens minimum nivåer?
Har vart på ett sånt jobb, det varade 8 månader och facket sa att de tyvärr inte kunde göra så mycket eftersom de följer alla regler.
Tyvärr spelade jag inte in de muntliga samtalen där det förekom hot etc. Vilket gjorde att jag fick nöja mig med en överenskommelse om 1 månads betalt eftersom de ansåg att jag inte fyllde deras målbild efter deras utbildning.
Lägg då till att jag var bäst presterande innan deras utbildning.
Självklart fanns det statistik och bevis för min sak men eftersom att lagstiftningen är utformad som den är så kan det tyckas vara kutym att erbjuda mer än LAS när man vill säga upp.
Lagen är dock inte där, så 1 månad gäller.
Där är ett företag som skulle behövas sättas under lupp av facket och få stridsåtgärder för att signera kollektivavtal med folk från facket aktivt involverade i det dagliga.
Det skulle vara mycket bättre IFM gjorde så men det skulle säkert inte ske och skyllas på att det krävs för mycket administration eller liknande. Min gissning.
Sen tror jag att det skulle kunna uppstå väldigt konstiga situationer med den globala marknaden vi har där det i princip skulle vara omöjligt för facket själva att kunna varna alla på ett rimligt sätt.
Ja, facket kan inte ta hela det ansvaret. Företagen har ju en arbetsgivarorganisation som skulle kunna hjälpa till.
Det får inte bli något förbud, som lagstiftning, utan bara upplysning om riskerna.
Hur ställer man sig till företag som säger att dom följer KA men i själva verket går efter lagstiftningens minimum nivåer?
Har vart på ett sånt jobb, det varade 8 månader och facket sa att de tyvärr inte kunde göra så mycket eftersom de följer alla regler.
Tyvärr spelade jag inte in de muntliga samtalen där det förekom hot etc. Vilket gjorde att jag fick nöja mig med en överenskommelse om 1 månads betalt eftersom de ansåg att jag inte fyllde deras målbild efter deras utbildning.
Lägg då till att jag var bäst presterande innan deras utbildning.
Självklart fanns det statistik och bevis för min sak men eftersom att lagstiftningen är utformad som den är så kan det tyckas vara kutym att erbjuda mer än LAS när man vill säga upp.
Lagen är dock inte där, så 1 månad gäller.
Där är ett företag som skulle behövas sättas under lupp av facket och få stridsåtgärder för att signera kollektivavtal med folk från facket aktivt involverade i det dagliga.
Var du med i facket?
Yes.
Kan du ta det där igen? Vad stod det i ditt kollektivavtal och vad hävdade arbetsgivaren?
Skyllde man på facket nu igen?
Kutym?
Ja, facket kan inte ta hela det ansvaret. Företagen har ju en arbetsgivarorganisation som skulle kunna hjälpa till.
Det får inte bli något förbud, som lagstiftning, utan bara upplysning om riskerna.
Hur ställer man sig till företag som säger att dom följer KA men i själva verket går efter lagstiftningens minimum nivåer?
Har vart på ett sånt jobb, det varade 8 månader och facket sa att de tyvärr inte kunde göra så mycket eftersom de följer alla regler.
Tyvärr spelade jag inte in de muntliga samtalen där det förekom hot etc. Vilket gjorde att jag fick nöja mig med en överenskommelse om 1 månads betalt eftersom de ansåg att jag inte fyllde deras målbild efter deras utbildning.
Lägg då till att jag var bäst presterande innan deras utbildning.
Självklart fanns det statistik och bevis för min sak men eftersom att lagstiftningen är utformad som den är så kan det tyckas vara kutym att erbjuda mer än LAS när man vill säga upp.
Lagen är dock inte där, så 1 månad gäller.
Där är ett företag som skulle behövas sättas under lupp av facket och få stridsåtgärder för att signera kollektivavtal med folk från facket aktivt involverade i det dagliga.
Var du med i facket?
Yes.
Kan du ta det där igen? Vad stod det i ditt kollektivavtal och vad hävdade arbetsgivaren?
Skyllde man på facket nu igen?
Kutym?
Som jag skrev så sa man att man följer KA men i själva verket går man efter lagens minimumkrav.
För att förtydliga så är det vanligt att företag utan KA hävdar att det inte behövs för att man följer det som omfattas av KA.
Man följer alltså minsta möjliga skyldigheter från arbetsgivarens sida (enligt lag) och det som är det normala förfarandet (kutym) vid uppsägning eller förändringar vid omorganisation följs inte utan snarare går man efter LAS.
Med andra ord följer man inte KA utan man säger endast att man gör det för syns skull men i själva verket agerar man som den arbetsgivare där facket behövs.
Hur ställer man sig till företag som säger att dom följer KA men i själva verket går efter lagstiftningens minimum nivåer?
Har vart på ett sånt jobb, det varade 8 månader och facket sa att de tyvärr inte kunde göra så mycket eftersom de följer alla regler.
Tyvärr spelade jag inte in de muntliga samtalen där det förekom hot etc. Vilket gjorde att jag fick nöja mig med en överenskommelse om 1 månads betalt eftersom de ansåg att jag inte fyllde deras målbild efter deras utbildning.
Lägg då till att jag var bäst presterande innan deras utbildning.
Självklart fanns det statistik och bevis för min sak men eftersom att lagstiftningen är utformad som den är så kan det tyckas vara kutym att erbjuda mer än LAS när man vill säga upp.
Lagen är dock inte där, så 1 månad gäller.
Där är ett företag som skulle behövas sättas under lupp av facket och få stridsåtgärder för att signera kollektivavtal med folk från facket aktivt involverade i det dagliga.
Var du med i facket?
Yes.
Kan du ta det där igen? Vad stod det i ditt kollektivavtal och vad hävdade arbetsgivaren?
Skyllde man på facket nu igen?
Kutym?
Som jag skrev så sa man att man följer KA men i själva verket går man efter lagens minimumkrav.
För att förtydliga så är det vanligt att företag utan KA hävdar att det inte behövs för att man följer det som omfattas av KA.
Man följer alltså minsta möjliga skyldigheter från arbetsgivarens sida (enligt lag) och det som är det normala förfarandet (kutym) vid uppsägning eller förändringar vid omorganisation följs inte utan snarare går man efter LAS.
Med andra ord följer man inte KA utan man säger endast att man gör det för syns skull men i själva verket agerar man som den arbetsgivare där facket behövs.
Hur ställer man sig till företag som säger att dom följer KA men i själva verket går efter lagstiftningens minimum nivåer?
Har vart på ett sånt jobb, det varade 8 månader och facket sa att de tyvärr inte kunde göra så mycket eftersom de följer alla regler.
Tyvärr spelade jag inte in de muntliga samtalen där det förekom hot etc. Vilket gjorde att jag fick nöja mig med en överenskommelse om 1 månads betalt eftersom de ansåg att jag inte fyllde deras målbild efter deras utbildning.
Lägg då till att jag var bäst presterande innan deras utbildning.
Självklart fanns det statistik och bevis för min sak men eftersom att lagstiftningen är utformad som den är så kan det tyckas vara kutym att erbjuda mer än LAS när man vill säga upp.
Lagen är dock inte där, så 1 månad gäller.
Där är ett företag som skulle behövas sättas under lupp av facket och få stridsåtgärder för att signera kollektivavtal med folk från facket aktivt involverade i det dagliga.
Var du med i facket?
Yes.
Kan du ta det där igen? Vad stod det i ditt kollektivavtal och vad hävdade arbetsgivaren?
Skyllde man på facket nu igen?
Kutym?
Som jag skrev så sa man att man följer KA men i själva verket går man efter lagens minimumkrav.
För att förtydliga så är det vanligt att företag utan KA hävdar att det inte behövs för att man följer det som omfattas av KA.
Man följer alltså minsta möjliga skyldigheter från arbetsgivarens sida (enligt lag) och det som är det normala förfarandet (kutym) vid uppsägning eller förändringar vid omorganisation följs inte utan snarare går man efter LAS.
Med andra ord följer man inte KA utan man säger endast att man gör det för syns skull men i själva verket agerar man som den arbetsgivare där facket behövs.
Detta var en bra beskrivning varför man behöver kollektivavtal, företag hävdar ofta att de erbjuder lika bra eller bättre villkor än kollektivavtalen. Behövs nog ännu mer på amerikanska (åtminstone gm och ford) bolag som varje år genomför annual file review med målsättning att reducera personalstyrkan med 10%.
När det gäller tesla har dom ju inte kollektivavtal någonstans. Jag visste det, du visste det och sannolikt visste även ledningen på hydro det.
Det är nog inte något som varit allmänt känt innan strejken bröt ut när Hydro påbörjade samarbetet. Inte ens personalen på IFM visste ju att det pågick en strid om KA mellan IFM och TM innan strejken. Med andra ord så skulle Hydro kunnat frågat någon på IFM och fått fel svar.
Och i Tyskland så har ju facket frågat personalen på Tesla hur de vill ha det och de har tackat nej och då har facket respekterat det så där är ju KA inte en stridsfråga just nu i alla fall. Då borde det vara grönt ljus för t.ex Hydro kan man tycka.
Att IFM har pågående förhandlingar med ett ”systerbolag” till Tesla i Tyskland i ett annat land är ju knappast något som Hydro kan ha koll på.
Nu har dom det och alla andra företag också.
Men det skulle ju vara bättre även för facket om dom kunde varna företagen som har tecknat kollektivavtal
Det skulle vara mycket bättre IFM gjorde så men det skulle säkert inte ske och skyllas på att det krävs för mycket administration eller liknande. Min gissning.
Sen tror jag att det skulle kunna uppstå väldigt konstiga situationer med den globala marknaden vi har där det i princip skulle vara omöjligt för facket själva att kunna varna alla på ett rimligt sätt.
Ja, facket kan inte ta hela det ansvaret. Företagen har ju en arbetsgivarorganisation som skulle kunna hjälpa till.
Det får inte bli något förbud, som lagstiftning, utan bara upplysning om riskerna.
Jag tror ändå att det skulle bli en ohållbar situation i förhandlingar av leverantörer om facket fortsätter på samma spår som dom nu börjat.
Nästa fråga blir hur ska jag som arbetstagare kunna skydda mig mot facket så dom inte gör mig arbetslös?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Kan du ta det där igen? Vad stod det i ditt kollektivavtal och vad hävdade arbetsgivaren?
Skyllde man på facket nu igen?
Kutym?
Som jag skrev så sa man att man följer KA men i själva verket går man efter lagens minimumkrav.
För att förtydliga så är det vanligt att företag utan KA hävdar att det inte behövs för att man följer det som omfattas av KA.
Man följer alltså minsta möjliga skyldigheter från arbetsgivarens sida (enligt lag) och det som är det normala förfarandet (kutym) vid uppsägning eller förändringar vid omorganisation följs inte utan snarare går man efter LAS.
Med andra ord följer man inte KA utan man säger endast att man gör det för syns skull men i själva verket agerar man som den arbetsgivare där facket behövs.
Detta var en bra beskrivning varför man behöver kollektivavtal, företag hävdar ofta att de erbjuder lika bra eller bättre villkor än kollektivavtalen. Behövs nog ännu mer på amerikanska (åtminstone gm och ford) bolag som varje år genomför annual file review med målsättning att reducera personalstyrkan med 10%.
Just det här exemplet gäller ett franskt bolag, men att lägga in i visionen att man ska bli mer effektiv är väl knappast ett problem om man också ser till att övergången inte skadar de anställda.
Att köpa ut någon är inga konstigheter så länge man erbjuder en vettig möjlighet för den anställde.
Att forcera fram uppsägningar genom oskäliga hot och mål som inte är relevanta i förhållande till hela verksamhetens prestationer behöver däremot stävjas och där är kollektivavtal eller facklig involvering nödvändigt.
Som ett exempel i perioden där de ville bli av med mig så fick jag till mig att jag behövde möta ett snitt på telefonsamtal om ca 80 per dag och bokningar om ca 10 per dag när snittet hos telefonbokarna var 50 respektive 3.
Jag hade en annan roll där jag också förväntades att sälja 8 avtal per månad där snittet inom vårt affärsområde låg på 2.
Överlag så hade jag vart över snittet fram till internutbildningen och deras krav på att jag skulle ändra mitt upplägg.
Så KA eller inte spelar ingen roll men facket behöver bli bättre på att jobba med inriktning arbetsmiljö och ledarskap.
Det är nog inte något som varit allmänt känt innan strejken bröt ut när Hydro påbörjade samarbetet. Inte ens personalen på IFM visste ju att det pågick en strid om KA mellan IFM och TM innan strejken. Med andra ord så skulle Hydro kunnat frågat någon på IFM och fått fel svar.
Och i Tyskland så har ju facket frågat personalen på Tesla hur de vill ha det och de har tackat nej och då har facket respekterat det så där är ju KA inte en stridsfråga just nu i alla fall. Då borde det vara grönt ljus för t.ex Hydro kan man tycka.
Att IFM har pågående förhandlingar med ett ”systerbolag” till Tesla i Tyskland i ett annat land är ju knappast något som Hydro kan ha koll på.
Nu har dom det och alla andra företag också.
Men det skulle ju vara bättre även för facket om dom kunde varna företagen som har tecknat kollektivavtal
Det skulle vara mycket bättre IFM gjorde så men det skulle säkert inte ske och skyllas på att det krävs för mycket administration eller liknande. Min gissning.
Sen tror jag att det skulle kunna uppstå väldigt konstiga situationer med den globala marknaden vi har där det i princip skulle vara omöjligt för facket själva att kunna varna alla på ett rimligt sätt.
Ja, facket kan inte ta hela det ansvaret. Företagen har ju en arbetsgivarorganisation som skulle kunna hjälpa till.
Det får inte bli något förbud, som lagstiftning, utan bara upplysning om riskerna.
Jag tror ändå att det skulle bli en ohållbar situation i förhandlingar av leverantörer om facket fortsätter på samma spår som dom nu börjat.
Nästa fråga blir hur ska jag som arbetstagare kunna skydda mig mot facket så dom inte gör mig arbetslös?
Vet inte hur du ska skydda dig mot arbetslöshet. Studera, skaffa ett jobb med kvalificerade arbetsuppgifter, prestera bra och skaffa ett bra cv så tror jag du är hemma.
Välj en arbetsgivare med kollektivavtal om möjligt.
Nu har dom det och alla andra företag också.
Men det skulle ju vara bättre även för facket om dom kunde varna företagen som har tecknat kollektivavtal
Det skulle vara mycket bättre IFM gjorde så men det skulle säkert inte ske och skyllas på att det krävs för mycket administration eller liknande. Min gissning.
Sen tror jag att det skulle kunna uppstå väldigt konstiga situationer med den globala marknaden vi har där det i princip skulle vara omöjligt för facket själva att kunna varna alla på ett rimligt sätt.
Ja, facket kan inte ta hela det ansvaret. Företagen har ju en arbetsgivarorganisation som skulle kunna hjälpa till.
Det får inte bli något förbud, som lagstiftning, utan bara upplysning om riskerna.
Jag tror ändå att det skulle bli en ohållbar situation i förhandlingar av leverantörer om facket fortsätter på samma spår som dom nu börjat.
Nästa fråga blir hur ska jag som arbetstagare kunna skydda mig mot facket så dom inte gör mig arbetslös?
Vet inte hur du ska skydda dig mot arbetslöshet. Studera, skaffa ett jobb med kvalificerade arbetsuppgifter, prestera bra och skaffa ett bra cv så tror jag du är hemma.
Välj en arbetsgivare med kollektivavtal om möjligt.
Frågan var inte att skydda sig generellt mot arbetslöshet. Frågan var hur man skyddar sig (inte jag just nu då) så att inte facket gör dig arbetslös, typ som på Hydro dvs hur skyddar jag mig mot deras stridsåtgärder? Jag tror inte att utbildning, prestera bra och skaffa bra cv hjälper där eller var det för att dom var dåliga på dessa saker som de fick sparken på Hydro efter att facket slagit till?
Kanske att facken bara skulle få ta ut egna medlemmar och deras arbetsuppgifter som stridsåtgärder, dvs om jag inte är med I facket så kan inte jag och/eller min arbetsuppgift användas som stridsåtgärd av facket?
Senast redigerad av Pontus, redigerad totalt 1 gånger.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Det skulle vara mycket bättre IFM gjorde så men det skulle säkert inte ske och skyllas på att det krävs för mycket administration eller liknande. Min gissning.
Sen tror jag att det skulle kunna uppstå väldigt konstiga situationer med den globala marknaden vi har där det i princip skulle vara omöjligt för facket själva att kunna varna alla på ett rimligt sätt.
Ja, facket kan inte ta hela det ansvaret. Företagen har ju en arbetsgivarorganisation som skulle kunna hjälpa till.
Det får inte bli något förbud, som lagstiftning, utan bara upplysning om riskerna.
Jag tror ändå att det skulle bli en ohållbar situation i förhandlingar av leverantörer om facket fortsätter på samma spår som dom nu börjat.
Nästa fråga blir hur ska jag som arbetstagare kunna skydda mig mot facket så dom inte gör mig arbetslös?
Vet inte hur du ska skydda dig mot arbetslöshet. Studera, skaffa ett jobb med kvalificerade arbetsuppgifter, prestera bra och skaffa ett bra cv så tror jag du är hemma.
Välj en arbetsgivare med kollektivavtal om möjligt.
Frågan var inte att skydda sig generellt mot arbetslöshet. Frågan var hur man skyddar sig (inte jag just nu då) så att inte facket gör dig arbetslös, typ som på Hydro dvs hur skyddar jag mig mot deras stridsåtgärder?
Kanske att facken bara skulle få ta ut egna medlemmar och deras arbetsuppgifter som stridsåtgärder, dvs om jag inte är med I facket så kan inte jag och/eller min arbetsuppgift användas som stridsåtgärd av facket?
På hydro blev det ju fler anställda efter varslet och vdn omplacerades väl?
Ja, facket kan inte ta hela det ansvaret. Företagen har ju en arbetsgivarorganisation som skulle kunna hjälpa till.
Det får inte bli något förbud, som lagstiftning, utan bara upplysning om riskerna.
Jag tror ändå att det skulle bli en ohållbar situation i förhandlingar av leverantörer om facket fortsätter på samma spår som dom nu börjat.
Nästa fråga blir hur ska jag som arbetstagare kunna skydda mig mot facket så dom inte gör mig arbetslös?
Vet inte hur du ska skydda dig mot arbetslöshet. Studera, skaffa ett jobb med kvalificerade arbetsuppgifter, prestera bra och skaffa ett bra cv så tror jag du är hemma.
Välj en arbetsgivare med kollektivavtal om möjligt.
Frågan var inte att skydda sig generellt mot arbetslöshet. Frågan var hur man skyddar sig (inte jag just nu då) så att inte facket gör dig arbetslös, typ som på Hydro dvs hur skyddar jag mig mot deras stridsåtgärder?
Kanske att facken bara skulle få ta ut egna medlemmar och deras arbetsuppgifter som stridsåtgärder, dvs om jag inte är med I facket så kan inte jag och/eller min arbetsuppgift användas som stridsåtgärd av facket?
På hydro blev det ju fler anställda efter varslet och vdn omplacerades väl?
Att det blev fler anställda pga att Hydro blev av med en kund (Tesla) kan väl ändå inte ens du tro?
Att de möjligen ökat antalet anställda har rimligen helt andra förklaringar.
Jag tror ändå att det skulle bli en ohållbar situation i förhandlingar av leverantörer om facket fortsätter på samma spår som dom nu börjat.
Nästa fråga blir hur ska jag som arbetstagare kunna skydda mig mot facket så dom inte gör mig arbetslös?
Vet inte hur du ska skydda dig mot arbetslöshet. Studera, skaffa ett jobb med kvalificerade arbetsuppgifter, prestera bra och skaffa ett bra cv så tror jag du är hemma.
Välj en arbetsgivare med kollektivavtal om möjligt.
Frågan var inte att skydda sig generellt mot arbetslöshet. Frågan var hur man skyddar sig (inte jag just nu då) så att inte facket gör dig arbetslös, typ som på Hydro dvs hur skyddar jag mig mot deras stridsåtgärder?
Kanske att facken bara skulle få ta ut egna medlemmar och deras arbetsuppgifter som stridsåtgärder, dvs om jag inte är med I facket så kan inte jag och/eller min arbetsuppgift användas som stridsåtgärd av facket?
På hydro blev det ju fler anställda efter varslet och vdn omplacerades väl?
Att det blev fler anställda pga att Hydro blev av med en kund (Tesla) kan väl ändå inte ens du tro?
Att de möjligen ökat antalet anställda har rimligen helt andra förklaringar.
Ja rimligen. att de använde sina verktyg i vetlanda till andra kunder. Hydro tappade ingen kund.